Giro d’Italia 2020 presenteert Hongaarse etappes

donderdag 27 juni 2019 om 14:52
Giro d’Italia 2020 presenteert Hongaarse etappes

foto: Cor Vos

Het is geen verrassing meer dat de Giro d’Italia volgend jaar begint in Hongarije, maar nu heeft organisator RCS Sport ook de drie Hongaarse etappes tot in detail gepresenteerd. De 103e editie van de Giro begint met een individuele tijdrit in hoofdstad Boedapest, waarna relatief vlakke etappes volgen naar Györ en Nagykanizsa.


In april bevestigde RCS al dat de Giro d’Italia voor de allereerste keer zal starten in Hongarije, dat zelfs nog nooit een grote ronde mocht verwelkomen. Het gaat dus om drie etappes op Hongaars grondgebied, te beginnen met een individuele tijdrit van 9,5 kilometer door de straten van hoofdstad Boedapest. Het is duidelijk een tijdrit met twee gezichten.

Er is gekozen voor het Heldenplein (Hősök tere) als startlocatie van de tijdrit. Hierna gaat het over vlakke wegen langs de rivier de Donau en het Parlementsgebouw naar de oude binnenstad, waar de weg plots begint te klimmen naar de finish. De laatste anderhalve kilometer stijgt aan ongeveer 4%.

Kansen voor de sprinters 
De renners hoeven na de tijdrit geen lange verplaatsing te maken, aangezien de eerste rit-in-lijn gewoon vertrekt vanuit Boedapest. Het lijkt een etappe voor de sprinters, met onderweg slechts twee klimmetjes. Al vrij snel na de start staat de Svábvár op het programma, terwijl de Pannonhalma pas in de finale wordt beklommen. Aangezien de laatste twintig kilometer vlak zijn, lijkt een eerste massasprint tot de mogelijkheden te behoren.

De laatste etappe op Hongaars grondgebied is zo mogelijk nog vlakker. Ditmaal zijn er geen officiële beklimmingen, wat in de kaart speelt van de snelheidsduivels. De renners koersen voornamelijk langs het Balatonmeer, wat ongetwijfeld voor schitterende plaatsjes zal zorgen. De renners finishen in Nagykanizsa, in het zuidwesten van Hongarije.

Zaterdag 9 mei – Etappe 1: Boedapest-Boedapest (9,5 km, ITT)

Zondag 10 mei – Etappe 2: Boedapest-Györ (193 km)

Maandag 11 mei, Etappe 3: Székesfehérvár-Nagykanizsa (197 km)

Dit artikel delen:

17 Reacties

ditisdavid 27 juni 2019 om 14:59

Waarom is iedere buitenlandse start van de Giro ooit een proloog (of eventueel een ploegentijdrit) en twee sprintetappes?

ChefSpijker 27 juni 2019 om 15:14

Omdat steden/provincies grof geld betalen voor zo’n start en dan geen finish in een buitengebied leggen op een klimmetje. Denk ik. Met zo’n tijdrit stimuleer je publiek om urenlang te blijven kijken en zo de lokale economie weer te ondersteunen ter plekke.

Zjoske 27 juni 2019 om 15:35

De spijker op zijn kop

ditisdavid 27 juni 2019 om 17:55

Als je echter kijkt naar de laatste buitenlandse starts van de Tour, zit er daar in de eerste drie dagen steevast een heuveletappe (Longwy in 2017, Hoei in 2015, Sheffield in 2014, Seraing in 2012). Dat je niet op een heuvel in de middle of nowhere finisht is logisch, maar het deel van Hongarije waar ze rijden is bij geen lange na niet zo vlak als deze etappes. Israël was precies hetzelfde verhaal. Het zal dus in ieder geval gedeeltelijk een keuze van RCS zijn…

freire93 27 juni 2019 om 15:03

Dumoulin, zal wel starten ; )

Geit in mijn Kelderman 27 juni 2019 om 15:25

Waarom zal Dumoulin wel starten?

Fort 27 juni 2019 om 15:52

Denk ik ook Freire. Als deze verhouding, 1 ITT en 2 "reguliere" etappes zich voortzet in de rest van de ronde durft hij het wel aan denk ik.

aardappeljager 27 juni 2019 om 15:23

Eigelijk gek dat een ronde van Frankrijk nog nooit gestart is in Hongarije. Voor de ronde van Spanje natuurlijk helemaal absurd. Dat ligt echt om de hoek

kielabokki 27 juni 2019 om 15:27

Huh?

Zou heel graag jouw kaart van Europa willen kunnen bekijken nu. :)

Zjoske 27 juni 2019 om 15:39

@kielabokki
Mensen vinden het leuk om sarcastisch te doen op internet. Wat echter ontbreekt is enige vorm van intonatie of visuele expressie. Vaak wordt dit ondervangen door een smiley, maar als deze weg wordt gelaten, kan de hele “sarcastische reactie” eigenlijk worden weggelaten. Deze voegt dan niet meer zoveel toe.

greeny 27 juni 2019 om 15:44

raar idee van je zjoske.. niet dat ik dit nou de grappigste reactie ooit vind maar juist sarcasme/cynisme werken het best als je het ‘straight’ speelt. niks geen domme smileys dat is voor mensen die alles aangereikt moeten krijgen anders snappen ze het niet.
eens dat de intonatie of iets met interpunctie deze reactie ‘beter’ zou hebben gemaakt.

Zjoske 27 juni 2019 om 16:40

"Straight" spelen is wat mij betreft met een stalen blik deze stelling droppen. Op internet niet te doen, dus ook niet aan beginnen.

kielabokki 28 juni 2019 om 12:31

Ah vandaar.

Mag ik zeggen dat dat in dit geval nergens op sloeg? Niet duidelijk, niet grappig.

tommyws1 27 juni 2019 om 15:58

Prachtige route, die eindigt bij het fishersman bastion. Een van de mooiste plekken van Europa waar je uitzicht hebt over de stad. Vorig jaar een half jaar in Budapest gestudeerd en super enthousiast over deze start.

Romāns Vainšteins 27 juni 2019 om 16:33

Geheel volgens de verwachting, chrono-poef-poef

Ivan 27 juni 2019 om 18:19

Ze doen ook werkelijk alles om die Hongaarse toppers er toe te verleiden te starten in de Giro.

greeny 27 juni 2019 om 19:45

pas maar op, orbannetje doet lekker zelf mee en die wint gemakkelijk van al die westerse profjes

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Tour de France 2019

Materiaalzone

Populair