Giro-baas Vegni haalt uit naar Italiaanse teams

Giro-baas Vegni haalt uit naar Italiaanse teams

foto: Marcel Koch (archief)

vrijdag 20 januari 2017 om 10:24

De uitgedeelde wildcards voor de honderdste Giro d’Italia blijven de gemoederen bezighouden. Androni Giocattoli-Sidermec en Nippo-Vini Fantini zijn buiten de boot gevallen en daar is veel ophef over ontstaan. Giro-baas Mauro Vegni reageert fel tegen ploegen zonder toekomstvisie, terwijl ook de politiek zich er mee gaat bemoeien.

Zoals gezegd vielen twee Italiaanse ploegen af. De wildcards zijn gegaan naar Bardiani-CSF, Wilier-Selle Italia, Gazprom-Rusvelo en CCC Sprandi Polkowice.

Ploegen zonder visie
“De crisis in het Italiaanse wielrennen komt niet door de keuzes van de Giro”, zegt Vegni tegen La Gazzetta dello Sport. “Het feit is dat deze beweging zich al jaren baseert op het verkeerde businessmodel: ‘Ik moet de Giro rijden, anders stop ik met de ploeg’. Dat is geen manier van denken. Wij zullen altijd het Italiaanse wielrennen aandacht geven, maar de Giro kan niet alles zijn, en de andere races niets. Het is fout om te zeggen dat alles afhangt van de Giro, dat betekent dat die ploegen geen visie hebben.”

“Het spijt me voor Androni, maar er moet een project achter de ploeg zitten. Dat geldt ook voor Nippo, in wie ik de laatste twee jaar mijn vertrouwen heb geuit”, aldus Vegni. “Ik wil de beste, jonge Italianen prof zien worden bij hen. En voor Nippo maakt Arredondo niet zo’n groot verschil. Bardiani is de enige met een project. Het lanceert jonge, talentvolle renners. Wilier was tweede in de Coppa Italia, maar zal geen Tirreno rijden.”

Vorig jaar was het Russische Gazprom-Rusvelo al welkom in de Giro, toen won het zelfs een etappe met Alexander Foliforov in de klimtijdrit. “Gazprom is een sponsor van de Champions League en heeft belangrijke plannen voor de toekomst. CCC hebben we uitgenodigd omdat Polen een nieuwe markt is, zeer interessant voor de Giro. We moeten ook de politieke en commerciële aspecten bekijken, niet alleen de sportieve.”

Politiek
Ook de Italiaanse politiek gaat zich mengen in de discussie. Senator Massimo Caleo van de democratische partij wil toelichting van de Italiaanse wielerbond, het CONI (Italiaans Olympisch Comité) en zal de minister van Sport erbij betrekken. Hij verwacht een heroverweging van organisator RCS om af te wijken van de vier wildcards en dit aantal uit te breiden naar zes, om zo alle Italiaanse ploegen aan de start te krijgen in de honderdste editie van de Giro d’Italia.

Dit artikel delen:

44 Reacties

Noud89 20 januari 2017 om 10:30

Op zich geef ik Vegni in deze discussie wel gelijk. Maar het was wel mooi geweest als hij out of the box had durven denken. Hij had ook kunnen overleggen met vier ploegen en dan was de volgende constructie wellicht mogelijk geweest:
– Een combiploeg van Gazprom en CCC met 5 plaatsen voor Gazprom en 4 voor CCC
– Een combiploeg van Androni & Nippo met 5 plaatsen voor Androni en 4 voor Nippo

Was het beste geweest voor de kwaliteit van de ronde en je had wellicht 4 partijen tevreden gehouden ipv 2. :)

Mathieu Moller 20 januari 2017 om 10:30

Op zich heeft Savio ook wel enkele jonge talenten in de ploeg. Dat duidt toch ook wel op enige toekomstvisie. Als er alleen maar 35+ renners met veel vergane glorie rondreden was het een ander verhaal.

achtpuntzes 20 januari 2017 om 10:30

en dan gaat zelfs de politiek zich er mee bemoeien. rare jongens die italianen.

Moess1e 20 januari 2017 om 10:32

@Noud, hoe wil je dat in de praktijk gaan uitvoeren? De renners van een combiploeg zullen dan altijd voor hun eigen ploeg gaan rijden. Dit zorgt ervoor dat deze ploegen nooit kunnen opboksen tegen de WT-ploegen van 9 man. Lijkt me ook geen goede oplossing.

ah-ja 20 januari 2017 om 10:36

Nog 2 wildcards? Dan staan ze met 220 aan de start. Waarom niet, iedereen blij.

Denmeinster 20 januari 2017 om 10:42

@Noud89 Dat had in principe een goede/leuke oplossing kunnen zijn met gemengde ploegen. Maar dat het in ronde niet kan door regelgeving UCI.

Noud89 20 januari 2017 om 10:57

@Moess1e

Het is nou sowieso niet meteen zo dat deze vier ploegen de koers gaan dragen he. Alle vier hebben ze renners die vooral zo lang mogelijk aanklampen en soms een keer in de aanval mee zullen gaan. Of dat nu met 4/5/9 renners is maakt niet heel veel uit. Sterker nog ik durf zelfs te beweren dat de nummer 6,7,8,9 van iedere ploeg vrij weinig toe gaat voegen aan de Giro. Dat het niet kan door regelgeving klopt, maar voor de 100ste editie van de Giro was wellicht iets te regelen geweest.

Orakel 20 januari 2017 om 10:58

Halve ploegen kunnen ook niets anders dan vrijbuiten, omdat een kopman niet echt ondersteunt kan worden.

Pimpin 20 januari 2017 om 11:01

@Noud89 Vegni heeft geen gelijk omdat ook in Italië nauwelijks aandacht is voor de andere italiaanse koersen. Giro genereert bijkans 100 keer zo veel publiciteit. Italiaanse procontinentale ploegen zijn hier voor hun voortbestaan van afhankelijk.

Mathieu Moller 20 januari 2017 om 11:12

@Pimpin
Milaan-San Remo en Lombardije krijgen ook wel aandacht hoor, maar dat is 2x één dag en de Giro wel 3 volle weken.

GekkeHenkie 20 januari 2017 om 11:15

Maar als ik het goed begrijp zou nippo dus de europa league moeten gaan sponsoren om een toekomstplan te hebben? Dat gazprom de championsleague sponsort wordt namelijk als argument genoemd.

Casar 20 januari 2017 om 11:20

Alles wat dhr Vergni zegt over de Italiaanse teams gaat ook op voor de wel uitgenodigde Gazprom en CCC. Alleen daar gaat die argumentatie niet op want dan geldt opeens het financiele aspect. Buitengewoon krom en hypocriet

kaalpani 20 januari 2017 om 12:13

Klinkt als een weloverwogen besluit met een degelijke onderbouwing. Dat de Giro net als de andere twee grote rondes 80% van de publiciteit genereert doet dan niet terzake. Veel traditionele wielerlanden denken nog steeds dat zij het alleenrecht Hebben. Maar die periode ligt al jaren achter ons. Kwaliteit en commercie liggen nu heel dicht bij elkaar! Waarom denk je dat de Giro, Tour en Vuelta veelal de Start buiten het thuisland zoeken. Ja inderdaad, daar zijn wel de financiële middelen aanwezig. Zuid-Europa en dus ook Italië zitten nog in of met de naweeën van de financiële crisis!

Geurt Harm 20 januari 2017 om 12:59

Het is natuurlijk wel olie op het vuur om dit te doen in de jubileumeditie van de Giro. Hij had ook een jaartje kunnen wachten met zijn beleid of het alvast in andere koersen van de RCS kunnen benadrukken.

Verweggistan 20 januari 2017 om 13:38

Ze gaan met 8 rijden toch? Dus dan kom je met 1 of 2 teams extra niet boven het huidige rennersaantal uit.

achtpuntzes 20 januari 2017 om 13:39

@ Geurt:
ehh, welk beleid? wat doet hij dan? hij geeft alleen maar een reactie. en ook vorig jaar gaf hij 3 Italiaanse ploegen een wild-card.
ik heb het al eerder gezegd, als zo'n sponsor per se aan de giro wil meedoen dat moet die maar een WT team gaan sponsoren, in plaats van voor een stuiver op de eerste rij te willen gaan zitten.

SterkHoor 20 januari 2017 om 14:14

@ achtpuntzes. Tuurlijk, dan rijden we dadelijk alleen maar rond met groot kapitalisten als Tinkov, dubieuze staatsteams als Astana, Abu Dhabi en Bahrein. Leve het nieuwe wielrennen :(

Het is totaal van de zotte dat je verwacht dat Italiaanse sponsoren een WT-ploeg organiseren. Italië en Spanje hebben enorm te leiden gehad onder de crisis. De koersen zijn weg, we hebben alleen Movistar en met Lampre is de laatste Italiaanse heen gegaan. De beste Girobaas is gewoon een idioot zonder visie, die de Italiaanse wielersport de nek omdraait. Je denkt toch niet dat Savio elk jaar weer voor de lol met veel pijn en moeite al die sponsoortjes op dat t-shirtje strijkt?

@kaalpani. Zolang er Italiaanse helden in de Giro rijden gaat de boel niet failliet. Totaalidioten die denken dat ze mee moeten met de globalisering, terwijl de achterban gewoon bij je op de bank zit.
De Russen, Arabieren gaan je echt niet helpen op de lange termijn. Jouw cultureel erfgoed kan alleen blijven bestaan door de kleine lullige Italiaanse sponsoortjes. En rustig wachten op betere tijden…

achtpuntzes 20 januari 2017 om 14:26

@ SterkHoor:
wat een zwakke argumenten. weet je wel hoeveel geld er in het Spaans en Italiaans voetbal gepompt wordt? dan is een italiaans WT team daar maar een schijntje van hoor. de Italiaanse teams hebben een en ander gewoon aan zichzelf te danken. 5 proconti-teams die uitgaan van startrecht in de Giro. en daar worden er nu dus 2 van teleurgesteld. niks mis mee.
en of die Savio zelf of niet de sponsoren op de shirts strijkt al dan niet voor de lol boeit me eigenlijk geen reet.

SterkHoor 20 januari 2017 om 14:34

@ achtpuntzes.

Die ploegen worden op de been gehouden door de belastingbetaler. Real Madrid en Barcelona hadden al vijf keer failliet moeten zijn. Daarom zeg ik, de Giro laten ze ook niet failliet gaan als het een volkssport blijft.

Wel als we dadelijk naar Chinezen, Arabieren, en Russen en grootkapitaal hobbyprojectjes zitten te kijken.

Tinkov was een gek, maar hij heeft groot gelijk dat de wielersport de afgrond in gaat met het huidige korte termijn denken. Hij liet het zelfs duidelijk zien toen hij zijn team ophief. Wat als alle Russen en Arabieren hun speeltje weg doen? De basis is gewoon heel erg zwak. Je moet het vertrouwen houden in de Savio's van de wereld. Dat zijn de mensen die de sport met veel pijn en moeite op de been houden!

achtpuntzes 20 januari 2017 om 14:42

@ Sterkhoor:
dan zit je eerst op groot kapitalist Tinkov af te geven en gebruik je hem daarna als voorbeeld om je argumenten kracht bij te zetten?
volgend mij gaan er zat Italianen naar de Giro en is er niks aan de hand, behalve dan voor de 2 italiaanse pro-conti ploegen die deze keer niet mee mogen doen.

maar goed, jij had dus liever alle 5 de wildcards aan de 5 italiaanse pro-contitjes gegeven?

Fabian. 20 januari 2017 om 14:47

Ik snap al die ophef over die kleine Italiaanse ploegjes niet helemaal. Het enige wat ik van de Italiaanse continentalploegen in de laatste 5 jaar Giro kan herinneren is Pirazzi en die gast die door een toeschouwer 2e werd achter Rogers.

In de tijd dat de Italiaanse continentalploegen nog eens een kandidaat voor de top 10 meebrachten, zoals Garzelli, kon je veel minder makkelijk om ze heen.

Maar nu is het verschil tussen die 5 Italiaanse ploegen, CCC, Gazprom (die heeft zelfs nog wel een aantal goede renners) en ook Wanty e.d. zo klein dat er andere redenen de doorslag gaan spelen. Vind ik niet zo raar.

Krakowic 20 januari 2017 om 15:11

Goed signaal van Vegni. Het gaat slecht met het Italiaanse wielrennen en de hand boven het hoofd van deze ploegen houden gaat niet voor verandering zorgen. Dit zou een goede wake-up call kunnen zijn die het gewenste shock effect teweeg kam brengen.

Een Italiaanse worldtourploeg moet toch makkelijk kunnen in zo’n groot wielerland. Dan hopelijk ook een ploeg met een echt Italiaans karakter.

Il Cavaliere 20 januari 2017 om 15:12

@Fabian. Misschien even iets vaker de Giro kijken dan.. Ciccone van Bardiani won vorig jaar nog een etappe, Canole heeft er ook al eens een gewonnen voor Bardiani. Cunego reed vorig jaar volgens mij 18 dagen in de bollentrui rond en werd er de laatste dag uitgereden. Southeast had pech dat Mareczko vorig jaar uitviel, maar zat toch vaak in de vroege vlucht. Maar volgens jou mogen ze alleen uitgenodigd worden als ze 3 weken lang aanklampen en er dan op de 20e dag een top-10 uithalen? Beetje raar..

Vastaranta 20 januari 2017 om 15:25

Tussen 2008 en 2013 zat er altijd wel eentje van zo’n kleiner team in de top 10 van het algemeen klassement.

SterkHoor 20 januari 2017 om 16:02

@achtpuntzes: Ik deel de mening van Tinkoff, mss ook wel van een Arabische prins. Voor de rest blijven het wel totaalidioten die sport kapot maken ;p

Mijn argumenten laat je maar even zitten voor het gemak. Jij komt met voetbal aanzetten…

Ja, ik had ze het allen gegeven. Een paar jaar terug werd er gejankt over de doping door de giro. Een leermoment. Nu, start er een Russische opleidings ploeg, terwijl overal ter wereld de Russen worden geboycot. En CCC, een jaar terug de opvang van ouddopingsgebruikers. Lekkere globalisering.. :/

Headlines

Materiaalzone

Populair