Giro-baas daagt Pogacar uit voor dubbel Giro-Tour: “In de Tour valt weinig meer te bewijzen”

maandag 15 november 2021 om 10:43
Giro-baas daagt Pogacar uit voor dubbel Giro-Tour: “In de Tour valt weinig meer te bewijzen”

Tweevoudig Tour de France-winnaar Tadej Pogačar - foto: Cor Vos

Mauro Vegni, koersdirecteur van de Giro d’Italia, heeft Tadej Pogačar uitgedaagd om in 2022 te proberen zowel de Giro d’Italia als de Tour de France te winnen. Voor de laatste keer dat een renner dat voor elkaar kreeg, moeten we terug naar 1998 toen Marco Pantani beide wedstrijden op zijn naam schreef.

Vegni suggereerde in gesprek met La Gazzetta dello Sport dat het niet uitmaakt hoeveel keer een renner de Tour wint, omdat ‘er weinig anders te bewijzen valt’ na de eerste titel. “Ik denk niet dat drie of vier keer de Tour winnen veel verschil uitmaakt voor de carrière van een renner. Als je hem één keer wint, heb je bewezen dat je een groot renner bent en valt er weinig meer te bewijzen”, zei de koersbaas, die Tadej Pogačar de uitdaging van de ‘dubbel’ graag ziet aangaan.

Twaalf keer in de geschiedenis van de wielersport hadden de Giro en de Tour dezelfde winnaar in eenzelfde seizoen: in 1949 en 1952 (Fausto Coppi), in 1964 (Jacques Anquetil), in 1970, 1972 en 1974 (Eddy Merckx), in 1982 en 1985 (Bernard Hinault), in 1987 (Stephen Roche), in 1992 en 1993 (Miguel Indurain) en in 1998 (Marco Pantani). Chris Froome was in 2018 de laatste renner die een serieuze poging deed om de Giro en de Tour in hetzelfde seizoen te winnen.

“Het is jammer dat niemand de ambitie lijkt te hebben om de dubbel Giro-Tour te winnen”, ging Vegni verder. “Als ik me niet vergis, was Pantani de laatste die het lukte. Dus misschien is het tijd voor een renner om zijn naam toe te voegen aan die erelijst.”

Dit artikel delen:

42 Reacties

Poeksel 15 november 2021 om 11:03

De Giro een week eerder laten beginnen of een (halve) week inkorten om de dubbel Giro-Tour aantrekkelijker te maken voor renners zal wel onbespreekbaar zijn voor Vegni?

Jean Dumas 15 november 2021 om 11:13

Dan moet je vooral de Etna en de Blockhaus in de eerste week opnemen.

Koers 15 november 2021 om 11:35

Wie is hier eigenlijk bekend met de Triple Crown: Giro, Tour en wk in 1 jaar? Dat lijkt me echt een dingetje van vroeger.

Alfons Haavers 15 november 2021 om 11:50

Stephen Roche. Stop de tijd. Overigens heb ik dat zelf niet bewust meegemaakt, dus geen idee hoe goed die destijds was? Geloof dat er nadien ook wel wat dopingverhalen zijn opgedoken?

Geen OS en wellicht geen WK-parcours op zijn maat, en Lombardije in het najaar of LBL in het voorjaar heeft Pogi al op zak. Op zich is volgend jaar wel een kans om het eens te proberen in de Giro, al is hij nog steeds erg jong.

Daarnaast vermoed ik dat Pogacar top moet zijn om Roglic te verslaan in de Tour, dus of hij dat risico gaat willen nemen? Met ook nog Almeida in het team voor de Giro zie ik Pogi eerder eens dubbelen met de Vuelta en een derde Tour als absoluut hoofddoel volgend seizoen.

Triple crown attack kan dan eens in een jaar met een klim-WK.

Maillot à Pois 15 november 2021 om 12:07

Ik was 9 dat jaar, en het was de 2de Tour die ik bewust volgde.
(De wielermicrobe is bij mij binnengekomen via Greg LeMond, die toen op enkele kilometers van bij ons thuis woonde.)
Heel goed weet ik het natuurlijk ook niet meer, maar ik meen me te herinneren dat het een heel open Tour was en dat Roche zeker niet dominant was. Een beeld dat me nog bijstaat is dat hij in een bergrit heel diep moest gaan om zijn trui te behouden en nadien aan de zuurstof moest.

Koers 15 november 2021 om 12:08

Laat Pogi maar lekker de giro overslaan, anders krijgen we bij het winnen van Roglic zo’n ‘wat als ie er fris aan begonnen was gevoel’.

Boomie1 15 november 2021 om 12:54

Ik was 3 dus geen actieve herinneringen aan. Maar was een andere tijd.

@ Koers: Pin me hier maar op vast, maar Roglic zal never nooit de Tour winnen.

Deel Koeper 15 november 2021 om 15:23

Rare is dat Roche, op wat eindklassementen in koersen als Romandië of het Baskenland na, eigenlijk geen grote overwinningen heeft naast die triple crown.

Boomie1 15 november 2021 om 15:58

Datzelfde kun je zeggen van Carlos Sastre, Ryder Hesjedal en in mindere mate Cadel Evans

Panache 15 november 2021 om 15:58

"Laat Pogi maar lekker de giro overslaan, anders krijgen we bij het winnen van Roglic zo’n ‘wat als ie er fris aan begonnen was gevoel’."

Wat een heerlijk luxe-probleem. Ik denk dat Roglic voor een Tourwinst wel zo'n discussie over heeft.

Jean Dumas 15 november 2021 om 16:19

Roche was wel heel diep gegaan in de Giro, onder meer vanwege een conflict met medekopman Visentini (te vergelijken met Hinault-Lemond in 86). Hij had een bondje met Panasonic (Robert Millar werd 2e en Breukink 3e).

Beer 15 november 2021 om 16:57

Roche was toch wel een topper hoor; zie ook z’n ereplaatsen in onder meer LBL, Parijs-Nice en de Tour. In 1987 viel het ook zijn kant op omdat hij het niet moest opnemen tegen mannen als Hinault, Fignon en Lemond, die waarschijnlijk net een maatje groter waren dan hem, maar wel renners als Delgado, Bernard en Visentini. In de Tour van ’87 werd Bernard daags na z’n Ventoux ritzege ook nog eens gepakt door Fignon, wat Roche ook goed uitkwam. Na ’87 werd Roche afgeremd door blessures.

Romāns Vainšteins 15 november 2021 om 12:13

Vervelend gedoe vanuit een ronde die vroeger vanuit de eigen kracht en pracht uitging maar zich steeds meer op de poppetjes poogt te richten.

Wheely 15 november 2021 om 12:15

@redactie
Juliie hebben het jaartal nu correct aangepast, heel goed… maar naar mijn bescheiden mening deed ook Dumoulin in dat jaar een poging zowel de Tour als de Giro te winnen.

KnightBiker 15 november 2021 om 12:28

Ja, en nee. De poging van Dumoulin ze beiden te winnen faalde al bij het 2e worden in de Giro… (niet tegenstaande dat het fysiek ongeveer dezelfde prestatie is)

Wel heeft Contador ook een poging gedaan, maar kwam duidelijk te kort in de Tour.

Wheely 15 november 2021 om 12:35

Ja een poging wagen is een vrij ruim begrip natuurlijk. Zo reed Landa in 2019 nog top 10 in zowel Giro als Tour. Ook een soort van poging.

KnightBiker 15 november 2021 om 12:24

Meh, Pogacar is nog jong en we zagen dat Het dit jaar na de Tour een tijd duurde voor hij weer in competitieve vorm was. Je kan zo’n program wat mij betreft alleen vragen aan een renner die al een beetje uit ontwikkeld is… (+25 jaar)

Panache 15 november 2021 om 16:04

Altijd lastig om in zijn kaarten te kijken: was het van niet beter kunnen, of bewust rustig opbouwen naar een piek richting Lombardije?

Lalsacien 15 november 2021 om 12:28

Fignon in 1984 was er ook dichtbij. Er was Italiaanse oppositie op alle fronten nodig om dat te laten mislukken. Een Giro baas die de winnaar van tevoren al had gekozen.
Van ingesneeuwde wegen tot helicopters aan toe.

Romāns Vainšteins 15 november 2021 om 13:25

Liever zo’n giro baas dan eentje die maar steeds tegen de grotere wielrenners aan loopt te schurken. De boodschap moet gewoon zijn ‘Oh je komt niet? Dikke jammer want het is de mooiste ronde, doei!’

Lalsacien 15 november 2021 om 14:17

@RV heb je de Giro van 1984 gevolgd?

Romāns Vainšteins 15 november 2021 om 14:29

Nee. Ik volg pas vanaf redelijk wat later maar ken het verhaal van de schuin hangende heli’s wel. Liever dat dan een Vegni die per sé de beste renners aan de start wil hebben om de erelijst wat grootser te hebben.

Reiger 15 november 2021 om 14:32

De Giro van 1984 was gewoon misdadig. Moser moest een paar bergetappes overleven want de zwaarste beklimmingen werden geschrapt door de organisatie. In de laatste tijdrit zorgde de helikopter boven Moser voor meewind door er schuin achter te vliegen. Gewoon maffia-praktijken. Fignon was veruit de sterkste en zou de dubbel fluitend hebben binnengehaald. Als je tegenwoordig zoiets flikt als organisatie ga je het gevang in. En nog terecht ook.

Arie den Blanken 15 november 2021 om 13:45

Als Vegni Pogacar zo graag in de Giro wil zien aantreden is dat heel simpel: Financieel flink over de brug komen.

Romāns Vainšteins 15 november 2021 om 13:56

En net zoals dat bij de cross zo is, doe het één keer en ze blijven zeiken. Gewoon nooit doen. De giro maakt de giro en niet hoe de aantredende, uitgehongerde bergtopzitters precies heten.

Panache 15 november 2021 om 16:07

De Tour, het WK, plus de monumenten zijn de enige wedstrijden die geen startpremies hoeven uit te keren om een mooi deelnemersveld te laten aantreden. Het is jammer dat de Giro zich tot deze praktijken verlaagt om relevant te blijven en het is jammer dat sponsoren van ploegen niet wat meer druk uitoefenen op hun ploeg om in de grote wedstrijden gewoon een degelijk en hongerig team op te stellen.

blix 15 november 2021 om 14:42

De poging van Merlier dit jaar mocht er ook wel wezen.

LaDoyenne 15 november 2021 om 14:55

Indien Vegni absoluut een grote ronderenner van formaat aan de start van zijn ronde wilt, dan belt hij toch best Patrick Lefevere, niet?

Lalsacien 15 november 2021 om 15:47

Inderdaad, Alaphilippe in de Giro! Dat zou wat zijn.

LaDoyenne 15 november 2021 om 16:30

@Lalsacien

Het is toch Evenepoel, en niet Alaphilippe, waarover Lefevere begin deze maand nog zei: "We debatteren nog over de Giro of de Vuelta" en "Voordat ik dat doe met een organisatie, wil ik eerst het parcours kennen"? Welnu, sinds vorige week is het parcours gekend.

Lalsacien 15 november 2021 om 16:56

@LaDoyenne neem mij niet kwalijk. Ik las grote ronde renner en Lefevere en toen moest ik direct aan Alaphilippe denken.

Michelangelo 15 november 2021 om 17:16

Zelfs jakobsen en cav zijn betere grote ronderenners… evenepoel heeft enkel een dnf op zijn naam in een grote ronde.

Snap dus niet waarom de giro baas zijn geldbuidel zou willen trekken voor evenepoel.

LaDoyenne 15 november 2021 om 19:17

@Michelangelo

Vegni moet zijn ronde allure geven. Daartoe heeft hij vedetten nodig. Merckx plaatste de Giro op het niveau van de Tour. Dus wie beter aantrekken dan "il nuovo Merckx"? Evenepoel is een vedette. Ook in Italië. Zowel tijdens de afgelopen Giro als de Ronde van Lombardije besteedden RAI en de Gazzetta dello Sport meer aandacht aan Remco dan aan andere renners die uiteindelijk veel beter dan hem presteerden. Lefevere weet dit. Remco Evenepoel is een handelsmerk. Bijvoorbeeld: terwijl zijn quasi leeftijdsgenoot, maar wel tweevoudige Tour- en Monumentenwinnaar, Pogacar op Instagram 490.000 volgers heeft, heeft pizzaboy-annex-Unilinuithangbord-annex… Remco nu al 487.000 volgers.
"Ça n'est pas ce qu'on fait qui compte, c'est l'histoire, c'est l'histoire."

Lalsacien 15 november 2021 om 20:19

@LaDoyenne “ça” zal wel “ce” zijn.

LaDoyenne 15 november 2021 om 21:13

@Lalsacien

Yves Duteil: “Ça n’est pas c’qu’on fait qui compte”

“Ça n’est pas ce qu’on fait qui compte,
C’est l’histoire, c’est l’histoire.
La façon dont on l’raconte
Pour se faire valoir.”

Lalsacien 15 november 2021 om 21:53

@La Doyenne je hebt gelijk maar het is heel bijzonder want op het vinyl hoesje uit 1981 staat er “ce” maar hij zingt “ça”. Op de elpee staat het wel goed.

girardengo 15 november 2021 om 17:42

Het ging over Pogacar;-). Die heeft (waarschijnlijk) nog tijd genoeg om het te proberen. Je moet wel op je top zijn om het te doen.

Reiger 15 november 2021 om 23:23

Pogacar heeft zoals het er nu naar uitziet op z’n 26ste 6 Tourzeges op zak. Op zijn 27ste de dubbel is vroeg genoeg. Je loopt altijd het risico dat je na een gewonnen Giro een tikkie uitgeblust aan de Tour begint dus gewoon wachten tot je op je top zit qua inhoud en herstelvermogen.

Jean Dumas 16 november 2021 om 12:11

Nogal een uitdaging. Zelfs Merckx lukte het niet.

DatWeetIkOokWel 16 november 2021 om 18:24

Als MvdP dat op zijn lijstje zet…

Headlines

Materiaalzone

Populair