Giro 2025: Voorbeschouwing etappe 9 naar Siena – Strijd op twee fronten in Strade Bianche-gravelrit?
foto: Cor Vos
zondag 18 mei 2025 om 11:55

Giro 2025: Voorbeschouwing etappe 9 naar Siena – Strijd op twee fronten in Strade Bianche-gravelrit?

De eerste echte week van de Giro d’Italia krijgt zondag een spectaculaire climax. Althans, dat verwachten we toch. De renners krijgen dan namelijk een gravelrit voorgeschoteld met vijf sterrati. De finish ligt na een steile slotkilometer in het hartje van Siena, wat nog meer spektakel belooft. Wie pakt de felbegeerde ritzege op het Piazza del Campo? En welke klassementsrenner zakt door het ijs? WielerFlits blikt vooruit!

Parcours

Twee keer Strade Bianche in een jaar! De Giro d’Italia heeft in 2025 namelijk ook een graveletappe op het programma voor de renners. De finish ligt, hoe kan het ook anders, in Siena. 

De negende rit in de Giro d’Italia belooft leuk te worden. Hoewel deze rit niet het aantal onverharde stroken uit de Strade Bianche telt, is de finale exact hetzelfde. Er wordt gefinisht op het iconische Piazza del Campo, wat betekent dat er in de laatste honderden meters nog flink geklommen moet worden. 

De etappe van zondag telt 181 kilometer en vertrekt vanuit Gubbio – wie kent het niet. De stad staat na wat snelle research bekend om de grootste kerstboom ter wereld, die elk jaar op 7 december wordt aangestoken. Midden mei zullen de renners er weinig van meekrijgen, en na de start zullen de renners snel richting Toscane vertrekken. In de eerste vijftig kilometer gebeurt er nog weinig en is het alleen even oppassen op La Cima (4,3 km aan 7,5%). 

Daarna volgt nog een kilometer of zeventig onrust, zo kunnen we het wel noemen, wetende wat er in de finale nog gaat komen. Met nog zeventig kilometer te gaan draaien de renners de eerste sterrato op, de Pieve a Salto, een strook van 8 kilometer waarin er wat geklommen en gedaald moet worden. Een paar kilometer later alweer – tijd om op adem te komen is er nauwelijks – wacht de tweede strook die ruim 9 kilometer lang is. 

Na de strook is er opnieuw weinig ademruimte, omdat dan San Martino in Grania volgt, een strook van 9,3 kilometer. In een kilometer of 32 hebben de coureurs er dan bijna 27 kilometer gravel opzitten. Reken maar dat het dan hommeles is bij de mannen die voor een goed algemeen klassement gaan. 

Het meeste gravel zit er dan op. Er wacht nog een onverharde strook van 800 meter met pittige stijgingspercentages op 22 kilometer van de aankomst en de beruchte Strade di Colle Pinzuto, die we ook kennen uit Strade Bianche. Deze stofstrook is bruut: 2,4 kilometer lang en stijgingspercentages van ver boven de 10%. Op de top zijn er boni’s te verdienen in de Red Bull-kilometer. 

Op de top is het nog 14 kilometer tot Siena. Als we de finales in de voorgaande Strade Bianches mogen geloven, zal de etappe hier al in een plooi liggen en de verschillen alleen maar groter worden in aanloop naar de meet in Siena. Welke klassementsrenner slaat hier zijn slag? En wie krijgt hier minuten aan zijn broek? We zullen het snel weten.

Alle gravelstroken op een rij (totaal 29,7 km)

  1. Pieve a Salti **** (8,0 km) – nog 67 km tot de finish
  2. Serravalle *** (9,3 km) – nog 54 km
  3. San Martino in Grania ***** (9,4 km) – nog 43 km
  4. Monteaperti ** (600 meter) – nog 20 km
  5. Colle Pinzuto, Red Bull KM **** (2,4 km) – nog 16 km
Zondag 18 mei 2025, Giro d'Italia: Etappe 9 (181 km)
Start:
13:00 ( Gubbio)
Finish:
17:00 ( Siena)

Favorieten

In bocca al lupo, want dit gaat een zware dag worden voor de renners. Vijf gravelstroken én de gekende finish in Siena, dat – én de zware weersomstandigheden – belooft vuurwerk te geven. De negende rit is spek voor de bek van de klassieke renners. De etappe kent dezelfde finale als die van Strade Bianche. Dat is dus een goed referentiepunt om de sterren uit te delen. 

Wie Strade Bianche zegt, zegt al snel Tom Pidcock. Hij is de meest recente oud-winnaar van de Italiaanse klassieker die op dit moment ook in de Giro actief is. Pidcock won Strade Bianche in 2023 na een imposante solo. Een jaar later werd hij vierde, dit jaar tweede. Strade Bianche is zonder twijfel op het lijf geschreven van Pidcock en het is dus ook meer dan logisch om de Brit van Q36.5 de meeste sterren te geven voor zondag. Hij heeft ook al een goede indruk gegeven in de Giro. 

Een van de smaakmakers van deze Giro is Mathias Vacek. Niet door overwinningen of door uren in de ontsnapping te zitten, maar door simpelweg indruk te maken op alles en iedereen. De jonge Tsjech speelde een zeer belangrijke rol in de drie overwinningen van ploeggenoot Mads Pedersen. In de bergrit van vrijdag leek Vacek ook erg lang nog te gaan meesprinten voor de zege, maar de slotkilometers bleken toch nét te zwaar te zijn. De rit van zondag ligt in principe perfect binnen zijn mogelijkheden. Goede herinneringen aan Strade Bianche heeft de man van Lidl-Trek evenwel niet, hij reed de klassieker nog nooit uit. 

Pidcock in gesprek met Van Aert, eerder deze Giro – foto: Cor Vos

Enige probleem: zowel Pidcock als Vacek staan op dit moment nog hoog in het algemeen klassement. Zij zullen het dus niet vanuit de vroege vlucht kunnen doen, wat zou betekenen dat ze hun teams de hele dag op kop zouden moeten zetten. Dat kan zeker, maar de rit van zondag lijkt ook wel de perfecte rit voor een strijd op twee fronten. Daarom kijken we ook naar een aantal vrijbuiters. Dan denken we al snel aan iemand als Pello Bilbao. De renner van Bahrain Victorious staat ver in het klassement én werd dit jaar nog vijfde in Strade Bianche. Een interessante man om in de gaten te houden dus. 

Bij XDS Astana hebben ze meerdere troeven voor rit negen. Thuisrijder Christian Scaroni zal zonder twijfel uitkijken naar de gravelrit. Hij werd eerder deze Giro al een keer negende en zat vrijdag mee in de vroege vlucht. Dat zal hij zondag zonder twijfel opnieuw proberen. Zijn explosiviteit is ook een extra wapen in de straten van Siena. Bij XDS Astana zullen ze echter ook bezig zijn met het verdedigen van de roze trui van Diego Ulissi

De Italiaanse fans beleven hoogdagen, want ze hebben de roze trui in handen én heel wat renners om voor te supporteren zondag. Naast Scaroni en Ulissi zijn ook Davide Formolo, Andrea Vendrame en Filippo Zana kanshebbers voor de ritzege. Formolo werd dit jaar veertiende in Strade, Vendrame zestiende en Zana negende in 2024. De renners van respectievelijk Movistar, Decathlon AG2R La Mondiale en Jayco AlUla zullen in principe vrijgeleide krijgen van hun team om aanvallend te koersen. Vendrame toonde zaterdag al zijn goede benen. 

Bilbao is een aanvaller pur sang – foto: Cor Vos

De Belgische fans rekenen dan weer op Wout van Aert. Een Van Aert in vorm is zonder twijfel de grootste uitdager van Pidcock, maar de renner van Visma Lease a Bike is nu eenmaal niet in goede doen. We nemen hem wel nog mee in de sterverdeling, want Van Aert toonde in de rit van zaterdag tekenen van beterschap. We dichten echter een landgenoot van Van Aert meer kans toe op de zege. We hebben het over Quinten Hermans, die moet smullen van deze etappe. De Vlaming van Alpecin-Deceuninck werd dit jaar ook vijftiende in Strade Bianche. 

We hebben de slokop van deze Giro d’Italia, Mads Pedersen, nog niet genoemd. Dat heeft een reden, want Pedersen heeft zich nog niet vaak laten zien in Strade Bianche. Als hij de eendagskoers wel reed, bereikte hij de finish ook niet. De Deen van Lidl-Trek is echter in absolute topvorm, waardoor we hem zeker niet kansloos achten. Hetzelfde doen we bij Paul Magnier. De Fransman van Soudal Quick-Step is nog jong, maar wel gemaakt voor dit soort etappes. Met renners als Ethan Hayter en Mattia Cattaneo rond hem kan Magnier ook goed worden bijgestaan. 

Pedersen heeft ons al vaker verbaasd deze Giro – foto: Cor Vos

UAE Emirates XRG is ook een team om in de gaten te houden. Zij zijn natuurlijk bezig met het algemeen klassement, maar jongens als Isaac del Toro (die wel het nadeel heeft dicht in het klassement te staan) en Brandon McNulty moeten dit werk ook erg goed kunnen. Del Toro gravelt ook graag: de jonge Mexicaan reed vorig jaar nog het WK Gravel in Leuven. Door pech deed hij echter niet mee voor de prijzen.

Tot slot nemen we ook nog de klassementsrenners mee. Voor onder meer Primoz Roglic, Juan Ayuso en Egan Bernal wordt het een zéér belangrijke dag. Laatstgenoemde werd in 2021 nog derde in Strade Bianche achter Mathieu van der Poel en Julian Alaphilippe. We verwachten niet dat de klassementsrenners gaan strijden voor de zege, maar er zullen zonder twijfel wel renners door het ijs zakken of op zijn minst tijd verliezen. Het belooft een interessant schouwspel te worden.  

Favorieten volgens WielerFlits
**** Tom Pidcock
*** Mathias Vacek, Pello Bilbao
** Mads Pedersen, Christian Scaroni, Isaac del Toro
* Andrea Vendrame, Quinten Hermans, Paul Magnier, Wout van Aert

Deelnemers Giro d’Italia 2025 (Cyclingflash.com)


Weer en TV

Weeronline voorspelt op dit moment heel wat regen in de negende etappe. Zowel in Siena aan de finish als in enkele dorpjes onderweg voorspellen ze regen. Dat zou de gravelrit nog spectaculairder en nog zwaarder maken. Verder staat er maar weinig wind en die wind waait uit veranderlijke richtingen.

De Giro d’Italia is dit jaar opnieuw live en exclusief te volgen via Eurosport 1 en HBO Max. Bekijk de exacte uitzendtijden in onze tv-gids Wielrennen op TV.


RIDE Magazine
29 Reacties
17-05-2025 19:16
Een ster voor Magnier die hier nooit gaat kunnen overleven, maar niet voor Bernal die altijd goed rijdt op dit soort wegen en waarvan zijn ploeg Ineos al heeft gezegd agressief te gaan koersen is toch opmerkelijk.
De kans dat een omvangrijke groep veel tijd zal krijgen lijkt me niet heel waarschijnlijk, alleen al door de nervositeit zal er de hele dag hard gereden worden.
    17-05-2025 23:21
    De gravelrit uit de Giro van 2021 waar een superieure Bernal Evenepoel in het stof liet bijten, is toch ook een vermelding waard. Heel erg benieuwd wat Bernal morgen gaat laten zien.
    17-05-2025 23:50
    Magnier gaat hier nooit top 20 rijden natuurlijk, maar bernal gaat hier ook nooit winnen. Die laten ze niet rijden en het gaat een vlucht worden want er willen weer 50+ renners meezitten.
    Ik zou Zana sterretje geven ipv Magnier
    18-05-2025 07:30
    @Kopinkas

    Wielerflits is blijkbaar ook Bernals 3e plaats, na een uitmuntende Van der Poel, in de Strade vergeten.
17-05-2025 19:13
Pidcock is favoriet, maar we verwachten geen strijd tussen de klassementsmannen? De logica ontgaat mij een beetje…
17-05-2025 22:44
Ja, ze laten Pidcock hier vast in een kopgroep meerijden. Dat zou een blunder zijn waar Loes Gunnewijk jaloers op is.
17-05-2025 19:06
Wout gestemd . Die was al heel goed vandaag hopelijk geraakt hij morgen in de vlucht
    17-05-2025 19:21
    Die slotkilometer ligt Poels wel inderdaad!
    17-05-2025 19:30
    Wout van aert
    18-05-2025 11:59
    Wout de tweede meeste stemmen
17-05-2025 19:18
Ik zou Pedersen hier een sterretje minder en Van Aert een sterretje meer geven. Waarom Magnier hier een ster krijgt is me een raadsel, maar hij mag me verrassen.
17-05-2025 19:52
Geen enkel vertrouwen in Woet, die door zijn ploegleiders-met-papieren-ruggengraat steeds met amateuristisch aandoende teksten de hand boven het hoofd wordt gehouden. Ik zet in op Mads of Pidcock.
    17-05-2025 22:05
    Als Pidcock hier de meeste sterren krijgt, moet je Roglic evenveel geven. Roglic en co laten Pidcock zeker niet rijden. Roglic zet ik hier met stip op één als goede klimmer, daler, puncher en tijdrijder.
17-05-2025 19:27
Aparte sterrenverdeling. Bernal verdient eerder 4 sterren dan pidcock naar mijn mening. Bilbao rijdt deze giro nog geen deuk in een pakje boter, was vandaag gewoon niet goed genoeg om in de ontsnapping te zitten. Scaroni idem, heeft zijn vorm van het jaar niet meer. En Magnier 1 ster slaat al helemaal nergens op, hij wordt telkens als 1 van de eersten gelost bergop en is duidelijk veel te zwaar voor deze rit.
    17-05-2025 20:03
    Magnier die met zijn 70 kg 'duidelijk veel te zwaar' zou zijn......wat dan
    met de 8 kg zwaardere Van Aert, die in een ver verleden nog de
    Strade Bianche won ?
    17-05-2025 20:27
    Magnier is een paar kilo aangekomen afgelopen winter, dus is geen 70kg meer. Maar ik bedoel vooral dat het parcours voor hem waarschijnlijk te zwaar is gezien zijn beperkte aerobe capaciteit. Mocht hij nou gegeven zijn aerobe capaciteit, meer in de richting van de 65kg zitten (zoals een type Corbin Strong), dan zou ik het nog wel zien zitten.
17-05-2025 19:18
Vraag me af of de vlucht het gaat halen. De eerste drie stroken zullen voor zon nervositeit en dus een hoog tempo zorgen dat een vlucht daar best veel tijd kan verliezen. En de laatste twee stroken zijn zeker wel geschikt voor de klassementsrenners om iets te proberen zonder het risico op valpartijen doordat ze enkel bergop zijn. En zeker als de koers al hard gemaakt is door het hoge tempo door de nervositeit zouden die daar best wel eens voor verschillen kunnen zorgen.
17-05-2025 19:39
Wout zijn doel van de eerste week!
17-05-2025 19:43
Morgen misschien het moment voor UAE om hun overtal uit te spelen.
Ik ben benieuwd hoeveel strijd we morgen gaan zien bij de favorieten gezien de hoogteverschillen beperkt zijn. Bernal lijkt me iemand die wel eens de knuppel in het hoenderhok durft te gooien.
17-05-2025 20:31
Pidcock staat op 1'10" van Roglic en lijkt me een hele vervelende tegenstander om met een mooie bonus in het roze te krijgen. Zeker omdat hij in de diverse afdalingen altijd schade kan goedmaken. Pidcock het maximum van de sterren geven en stellen dat het om een strijd op twee fronten kan/zal gaan is nogal contradictorisch. Van Aert zal niet goed genoeg klimmen, Magnier (uiteraard) al helemaal niet. Een groep sterke vluchters, die ver genoeg staat in het klassement (pakweg Van Aert, Turner, Clarke, Bilbao, Oldani, etc.) zal van Astana (en Bora) de zegen krijgen. Als inderdaad Pidcock, Vacek, Gee, Arensman, etc. zich gaan roeren dan gok ik erop dat de vluchters onvoldoende speelruimte krijgen en we toch een voorzichtige strijd krijgen tussen de toppers in het klassement. Del Toro, Pidcock en eventueel Storer lijken me dan de grote favorieten om het met een late uitval te proberen. Bora en Astana zullen niet voldoende power meer hebben om dan nog alles samen te houden.
    17-05-2025 21:18
    Van astana de zegen krijgen..

    Lol dat denk ik net niet.. die ploegen zijn fier op hun truien

    Edit: je veranderde jouw bericht
17-05-2025 23:57
Ik vind dit gravelqua rit precies goed. Uiteindelijk is het "slechts" 30 km gravel waarvan 27 km ervan bijna achter elkaar is. Niet te veel en niet te weinig. AK mannen moeten scherp zijn en er zullen verschillen ontstaan, maar het is ook weer niet zo gek dat het hele AK uit elkaar wordt geslagen en iedereen 1 voor 1 binnenkomt.
18-05-2025 08:32
Bizar waarom Bilbao en Vacek telkens zoveel sterren blijven krijgen. Bij Vacek is het intussen wel een beetje op na al dat labeur de eerste week vermoed ik en Bilbao is toch niet de Bilbao van z’n goeie dagen. Geef dan toch Bernal bijvoorbeeld een paar sterren. Ook het geloof in Magnier begrijp ik niet, die is toch ook niet in goeie doen hier ?
18-05-2025 11:14
Plapp had deze al maanden aangekruisd...en was gisteren fenomenaal, ik zeg plapp for two
17-05-2025 22:33
Cattaneo ipv Magnier in de sterverdeling graag. Liet vandaag ruim lopen toen ie niet in de vroege vlucht raakte
18-05-2025 08:20
En WF niet vergeten, bij Pidcock rijdt ook ex mountainbiker Milan Vader die nog wel eens een belangrijke functie voor hem zou kunnen zijn !!! Die zou toch een eind moeten kunnen komen op grond van zijn ervaring.
    18-05-2025 10:37
    Met ervaring alleen kom je er niet. Welke uitslagen kan Vader voorleggen die zouden kunnen wijzen naar ook een een goeie prestatie vandaag ?
18-05-2025 08:34
Astana gaat niemand laten rijden die het roze overneemt en het is de dag voor de rustdag. Ik zie het dus tussen de favorieten gaan
    18-05-2025 10:28
    Als ze niemand uit de top 30 laten meegaan is er niets aan de hand, die staan dan al op 4 minuten. Beetje onderhoudend tempo om de voorsprong niet te hoog te laten oplopen is voldoende, de stress zorgt er in de laatste 60km wel voor dat er vanzelf een hoog tempo zal zijn.
    Als Trek voor de ontsnapping gaat ipv controle dan zie ik het wel naar de ontsnapping gaan. Ik zie niet goed wie anders controle gaat nemen om voor de ritzege te gaan. Q36.5 zou logisch zijn maar die zijn niet sterk genoeg denk ik.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine