Giro 2025: Roze trui Isaac Del Toro slaat daags na offday terug met deugddoende ritzege
Foto: Cor Vos
woensdag 28 mei 2025 om 17:02

Giro 2025: Roze trui Isaac Del Toro slaat daags na offday terug met deugddoende ritzege

Daags na zijn moeilijke dag met het nodige tijdsverlies, heeft roze trui Isaac Del Toro getoond dat hij over veel weerbaarheid beschikt. De Mexicaan won de zeventiende etappe door zijn grote uitdage Richard Carapaz te verrassen in de slotkilometer.

Het was nochtans een interessant terrein om grote verschillen uit te bouwen, met twee absolute Alpenreuzen in het midden van de etappe. De Passo del Tonale, maar vooral Passo del Mortirolo zijn beklimmingen met een stevige geschiedenis in de Giro d’Italia. Pas in de finale zou het terrein weer relatief afvlakken, al mochten we de Le Motte-klim – met een maximale stijging tot 8,2% – ook niet onderschatten.

Iets na één uur ’s middags begon het peloton aan de zeventiende etappe, met duidelijk veel interesse voor de vroege vlucht. Met name de slachtoffers van de rit van gisteren, waaronder Thymen Arensman, toonden zich heel actief voorin. De renner van INEOS Grenadiers waagde verschillende pogingen om mee te schuiven, net als een hele hoop renners van UAE Emirates-XRG, die een dag eerder ook een pak slaag kregen. Ook Wout van Aert en Daniel Felipe Martinez (Red Bull-BORA-hansgrohe) probeerden het.

Nederlands getinte kopgroep
Omdat er na twintig kilometer koers nog altijd geen kopgroep weg was gereden, kon Mads Pedersen (Lidl-Trek) zijn paarse puntentrui nog even verstevigen bij de tussensprint. Meteen daarna leek een grote en interessante groep zich te kunnen afzonderen, tot roze trui Isaac Del Toro (UAE Emirates-XRG) zich eigenhandig met deze situatie kwam bemoeien. In plaats van zijn ploegmaats op te offeren, dichtte de Mexicaan met een ruk zélf de kloof. Indrukwekkend, maar het leek vooral op woekeren met de krachten.

Kelderman roerde zich vroeg in de rit – foto: Cor Vos

Meteen daarna kreeg een groep van een liefst 39 renners dan toch de ruimte van het peloton. Daarbij was Brandon McNulty de best geplaatste op bijna acht minuten van Del Toro, waardoor UAE Emirates-XRG op beide oren kon slapen. Voorin waren ook nog andere interessante pionnen te vinden.

Denk maar aan Romain Bardet (Picnic PostNL), Pello Bilbao (Bahrain Victorious), Daniel Felipe Martinez (Red Bull BORA-hansgrohe), Lorenzo Fortunato (XDS Astana), Mathias Vacek (Lidl-Trek), Thymen Arensman (INEOS Grenadiers), Steven Kruijswijk, Bart Lemmen, Wilco Kelderman en Dylan van Baarle (Visma | Lease a Bike) en Georg Steinhauser (EF Education-EasyPost).

Op de Passo del Tonale begon Fortunato – de eigenaar van de blauwe bergtrui er al zelf vroeg aan – waardoor de kopgroep in verschillende stukken brak en werd gehalveerd. Hij zou de volle buit van de bergpunten pakken op de top. In het peloton bleef het dan nog rustig, maar dat was op de Mortirolo een ander verhaal. Zonder echte grote versnellingen te noteren lag het tempo lange tijd hoog. Dat kostte onder andere Egan Bernal (INEOS Grenadiers) en Antonio Tiberi (Bahrain Victorious) – de nummers zes en acht in het klassement – de aansluiting. Juan Ayuso had eerder al behoorlijk anoniem moeten lossen.

Carapaz probeert het, maar Del Toro timet beter
Richting top probeerde Richard Carapaz het dan toch, met een versnelling waarop niemand meteen een antwoord in huis had. De Ecuadoriaan reed een dikke vijftien tot twintig seconden weg, waarop roze trui Del Toro een moeilijk moment leek te kennen. Toch sprintte hij met een van zijn gekende tussenversnellingen het kloofje naar de andere favorieten weer dicht. Zij troepten samen en hielden het tempo hoog. In de afdaling besefte Carapaz – ondanks de steun van Steinhauser – dat het nog te ver was om alleen door te rijden. Hij nam beneden zijn plekje terug in bij de andere favorieten nadat hij hen had opgewacht.

Wat was Bardet sterk onderweg – foto: Cor Vos

En voorin? Daar leek Daniel Felipe Martinez lang de sterkste vluchter, maar finaal bleken Mattia Cattaneo, Afonso Eulalio (Bahrain Victorious), Florian Stork (Tudor), Bardet en Fortunato de beste klimmers. Door het gevecht in het peloton was hun kloof echter alweer gedaald tot onder de twee minuten. Met name Q36.5 leek wel kansen te zien voor Tom Pidcock en trok hard van leer.

Richting de Le Motte-beklimming op een achttal kilometer van het einde, deden EF Education-EasyPost en UAE Emirates XRG daar nog een stevig schepje bovenop, waardoor de leiders met amper een halve minuut voorsprong aan het klimmetje van derde categorie konden beginnen. Hun kansen leken niet bijster groot, en dus besloot Romain Bardet op anderhalve kilometer van de top zijn medevluchters achter te laten. Alsnog op zoek naar een ritzege in zijn laatste grote ronde?

Nee dus, want roze trui Isaac Del Toro deed even later net hetzelfde: wegspringen met een explosieve versnelling. Alleen Carapaz kon die sprint beantwoorden. De twee begrepen elkaar meteen goed en reden in één ruk naar Bardet toe. Op zich een ideale situatie voor de leider in het klassement, maar Del Toro wilde meer. Nadat hij gisteren behoorlijk wat tijdsverlies had opgelopen, was hij duidelijk gebrand op de ritzege. In de afdaling richting finish reed hij de anderen uit de wielen, wat volstond om zijn doel te bereiken.

De verschillen voor het algemeen klassement bleven aan het einde van het verhaal behoorlijk beperkt. Door zijn kleine voorsprong en bonificatieseconden deed Del Toro wel een zaakje, maar zijn voorsprong van 41 seconden op Carapaz en 51 op Simon Yates is met vier etappes voor de boeg nog altijd niet héél geruststellend.

RIDE Magazine
69 Reacties
28-05-2025 17:03
Del Toro een prachtrenner. Grote aanwinst voor het peloton!
Blijft een prachtig fenomeen in de sport. Wat goed is komt snel en staat meteen aan de top. Eens in de zoveel jaar staat er weer een fenomeen op. Pogacar, Evenepoel, Del Toro.
Alhoewel Pogacar natuurlijk in dit tempo bezig is om Merckx bij te benen. Dus nog van een andere orde.
28-05-2025 17:04
Prachtig, supermooi gedaan. Genieten van deze 21 jarige!
28-05-2025 17:03
WAT EEN RIT! Mooi, man! De mooiste Giro in zeker 5-10 jaar. Del Toro slaat terug vandaag. Mooi om te zien. Dat wordt nog een mooi weekend, zeg. Alsnog is Carapaz de favoriet. Wat een strijder.
    28-05-2025 17:03
    Mee eens 10 jaar minimaal.
    28-05-2025 17:12
    Schitterende rit en schitterende Giro inderdaad.
    28-05-2025 17:16
    Op de Giro van Dumoulin na natuurlijk. Maar dat geldt dan weer alleen voor Nederlanders.
    28-05-2025 17:32
    Klopt helemaal. Gisteren schreef ik nog: "Del Toro is een vogel voor de kat."
    Een typische laatste-Giro-week. En wat voor eentje! Mag voor mij blijven duren.
    28-05-2025 18:28
    Hoezo alleen voor Nederlanders? De spanning van die Giro was voor een neutrale kijker toch ook ongekend. Daar stonden nog zes man binnen anderhalve minuut bij het ingaan van de slottijdrit.
28-05-2025 17:06
Del Toro heel knap.
Het lijkt wel dat hij inspanningen van een kwartier heel goed aankan maar de veel langere klimmen moeilijk verteert. Ik verwacht dat hij de komende dagen nog wel tijd zal verliezen.
Het blijft spannend en leuk op deze manier!
28-05-2025 17:03
Wauw! De herrijzenis!

Wat een geweldige etappe weer. Een van de mooiste grote rondes die ik ooit heb gezien.
    28-05-2025 17:05
    Dit is er idd eentje. Mooi voor de Giro. De afgelopen jaren was het niet veel in de Giro. Sinds de zege van Dumoulin eigenlijk geen echte ‘goede’ Giro gezien. Ooh ja, de Giro 2018 was ook mooi. Daarna was het hier en daar mooie etappes, maar geen mooie ronde. Dit is er wel iig eentje!
    28-05-2025 17:28
    @vevia
    Ik vond die van Hart en zeker die van 22 Hindley vs Carapaz ook zeer de moeite waard hoor. Eigenlijk waren alleen die van 23 en 24 echt verschrikkelijk.
28-05-2025 17:05
En weer een willekeurige renner van UAE die okselfris een rit wint terwijl de rest zich het snot voor de ogen rijdt. Het wondermiddeltje zal nog wel niet op de dopinglijst staan.
    28-05-2025 17:09
    Het wondermiddeltje werkte helaas op de mortirolo toen hij even werd gelost nog niet, het werkt soms wel en soms niet. Het is een soort van in de experimentele fase nog..
    28-05-2025 17:11
    Hoewel ik niet kan ontkennen dat ik soms ook een beetje moe wordt van weer een UAE overwinning, is Del Toro een willekeurige renner noemen natuurlijk een beetje raar. Die man rijdt al een tijdje rond in het roze.

    En dat wondermiddel lijkt bij Ayuso niet echt aan te slaan dan...
    28-05-2025 17:17
    Nou ja, ik heb even gekeken en tot voor kort waren de (weinige nog) uitslagen van Del Toro behoorlijk gemiddeld. En nu rijd 'ie smijtend met krachten rond alsof het niets is.
    28-05-2025 17:23
    Del Toro heeft de Tour de l'Avenir gewonnen. Dat is echt enorm, vindt niet dat je dat zo kan bagatelliseren.
    28-05-2025 17:26
    @vanBazel
    Je maakt je naam waar.
    Noem mij nog een 21jarige die gelijkaardige ‘gemiddelde’ uitslagen kan voorleggen. Winst in Milaan-Turijn en ritwinst en een derde plek Down Under…
    28-05-2025 17:55
    Ok, Tour de l'Avenir had ik niet gezien. Dan wordt het lijstje inderdaad wat indrukwekkender.

    Een renner met vergelijkbare resultaten op jonge leeftijd? Tja, er komt een zekere Sloveen uit hetzelfde kamp in mijn gedachten naar boven..

    Maar inderdaad, waarschijnlijk bazel ik maar wat. De dominantie van die ploeg komt me vooral ook gewoon een beetje de keel uit, dan wordt de blik vanzelf al pessimistischer.
    28-05-2025 17:55
    Zelfde drogreden die vaak jegens Pogacar wordt gebruikt: 'hij rijdt zo snel, moet wel doping zijn'..
    28-05-2025 17:59
    Elvs, Ayuso is uit gratie gevallen bij de "grote" Pogacar.
    28-05-2025 19:41
    Jan Bakelants won ook ooit de Ronde vd Toekomst. Zegt ook weer niet zoveel.
28-05-2025 17:19
Wat er ook gebeurt in deze Giro, Del Toro is wel echt een hele grote. Zo deze ritzege pakken in de afdaling notabene na wat er gisteren gebeurd is, is gewoon groots. Deze gast is zo sterk. Ik ben benieuwd hoe hij in monumenten uit de voeten kan. Misschien heeft hij nog meer het profiel voor een Ronde van Lombardije ofzo dan voor een grote ronde.
28-05-2025 18:17
Het is droevig gesteld met het Nederlandse wielrennen bergop. 3 man mee in de kopgroep, kunnen niets voor hun kopman Yates betekenen en eindigen in de achterhoede. Tel uit je winst.
    28-05-2025 18:25
    Als het had gemoeten hadden Kruijswijk en Lemmen toch iets kunnen doen in de vallei na de Mortirolo? De koerssituatie was er alleen niet naar.
28-05-2025 20:10
Isaac Del Toro! Sneller dan Sergio Perez door de bochten!
Geweldig om te zien, tijd pakken op zijn terrein.
28-05-2025 17:05
Jammer dat de organisatie ervoor kiest om nog zo'n lang flutstuk na de Mortirolo te leggen. En ik ben benieuwd wie het meesterbrein is achter het plan van Visma van vandaag.
    28-05-2025 17:09
    Jurgen van Goolen ?
    28-05-2025 17:11
    Ik denk dat VISMA goed reed: zoveel mogelijk man vooruit sturen die dan Yates nog kunnen bijstaan in de finale. Alleen had Yates zelf niet de beste benen en daar kunnen die anderen weinig aan doen hè.
    28-05-2025 17:13
    3 man voorop en niet één die nog wat kon betekenen voor hun kopman..,
    28-05-2025 17:16
    @Polleke: ze hebben niet allemaal het talent van Van Aert hè, die meestal wel zoiets nog kan.
    28-05-2025 17:19
    Ze zaten toch gewoon defensief mee? Waarbij het in de vallei niet aan Kruijswijk en Lemmens was om te rijden en Kelderman op een klim voorbij wordt gereden (mede doordat ze voor Pidcock meenden te moeten rijden). Daardoor zitten ze vooruit, maar uiteindelijk zonder effect. Dat maakt de tactiek echter nog steeds een goede tactiek. Ik begrijp althans niet wat er mis mee zou zijn.
    28-05-2025 17:21
    Tsja Van Aert ging er vandaag weer van af toen het omhoog liep.
    28-05-2025 17:42
    @S. Morgenstern: een van de vier had zich echt moeten sparen, liefst de beste. Zal Wilco geweest zijn. Dat is wat ik kan bedenken.
    28-05-2025 18:23
    Dan hadden ze toch alsnog niet verder gekomen met de kopgroep? Die laatste klim en afdaling was het ook dan aan Yates zelf geweest, zoals dat voor nagenoeg iedereen zo was.

    Deze tactiek was om renners over de Mortirolo te hebben, mocht daar iets nodig zijn. Daar had de Giro gewonnen of verloren kunnen worden, als er iemand een mindere dag had. Dat is gelukt.
28-05-2025 17:08
Oei Visma, controleren voor Kooij werkt toch iets te ver door?
28-05-2025 17:09
En ja hoor: zoals verwacht Martinez en Kelderman als sattelietrenners in de vlucht, helaas waren Pellizari en Yates niet goed genoeg om er echt gebruik van te kunnen maken. @Panache: neem je deze mee in m’n eindrapport voor Rome zondag ?
    28-05-2025 17:18
    Visma zat met zijn vieren voorop. Een veel slimmere zet van de ploegleiding was geweest als Kelderman zich in de wielen had gezet en het werk aan oa Van Baarle, Kruijswijk en Lemmen had overgelaten in plaats van kilometers lang bergop op kop te rijden. Dan had hij in de finale tenminste nog kunnen meedoen. Nu hebben ze helemaal niets en zelfs Yates die een plaatsje zakt.
    28-05-2025 19:46
    Uiteraard, staat genoteerd! Hagel of scherpschutter, we zijn benieuwd.
28-05-2025 17:14
Wat is die vrouw die de interviews doet op Eurosport na de finish toch geweldig onverstaanbaar! Zo klink je normaal toch pas na een zware nacht in de bar ? Wat een gebrabbel zeg!
    28-05-2025 17:31
    Eens. Hoewel ze voor deze Giro een kwaliteitsinjectie hebben gegeven aan met name de analisten werken er nog steeds een aantal mensen bij Eurosport die geen enkel niveau hebben. Hermsen en Slappendel zijn hier de beste voorbeelden van.
    28-05-2025 17:38
    Er is een Britse met een Vlaamse vriend die graag in het NL wil interviewen, bedoel je die? Vraag mij geen naam, de babbelbelg weet het wel.
    Die andere is onze Annemarie van Vleuten, die spreekt klare taal.
28-05-2025 17:24
Blijft verbazend hoe waardeloos de rest van UAE is, op Majka na.
28-05-2025 17:05
Wat een heerlijke Giro het kan nog alle kanten op dat is wat je wil zien als kijker.
28-05-2025 17:11
Heerlijk! koersen op gevoel!
28-05-2025 17:11
Carapaz gaat 'm pakken. Geen schande voor Del Toro maar die gaat nog wel kraken, zwaartepunt moet nog komen
    28-05-2025 17:13
    Ja vooral zaterdag de Finestre is lood en loodzwaar. Lang en steil en laatste 9 km onverhard. Daar zie ik Carapaz nog eens alles of niets spelen.
    28-05-2025 17:16
    Idd, Carapaz is de torenhoge favoriet. Del Toro zal echt de ploeg nodig hebben om overeind te blijven, maar dat zie ik niet gebeuren. Richie for the win, ook al gun ik het Del Toro ook wel. Ik verwacht ook zeker nog wat van Gee. Die is toch ook nog gevaarlijk voor het podium. Yates heeft hier natuurlijk ook een mooie kans, maar die laat te vaak zien dat hij Carapaz niet kan volgen. Dus Carapaz met stip op 1.
28-05-2025 18:32
Straks wordt het een seconden spel met onder meer yates. Achteraf misschien toch niet zo een slecht idee van WVA om niet mee te rijden met del toro naar sienna?
28-05-2025 19:19
En Louis Meintjes sluipt gewoon weer de top-20 van het klassement binnen. Geef deze man een standbeeld!
28-05-2025 20:30
Een deugddoende ritzege? Wat een bizar brave titel voor een enorme klap in t gezicht van dat Mexicaanse broekie naar al die zgn gevestigde mannen...
28-05-2025 17:05
En ondertussen haalt Picnic Astana weer bij.
    28-05-2025 17:10
    Nou nee: daar was het gat inmiddels al te groot voor.
    28-05-2025 17:10
    Denk dat ze beiden vooral naar Cofidis moeten kijken en Intermarche eventueel in plaats van naar elkaar.
    28-05-2025 17:20
    Rare vergelijking ook steeds, Picnic is volstrekt kansloos tegen Astana.

    Astana heeft dit seizoen 5000 punten meer gehaald, die evolutie gaat zich gewoon verder zetten en Astana gaat eindigen met duizenden punten voorsprong op Picnic.
    28-05-2025 17:37
    Geloof ik niets van. Picnic klimt na deze giro over Astans en Cofidis heen. Poole gaat dik in de top10 rijden en ze pakken nog wel wat punten in de etappes.
    28-05-2025 22:59
    En dan stuurt Astana weer wat renners naar 2.Pro en 2.1 rondjes om daar met wat overschotjes het klassement te domineren, de helft van de ritten te pakken en honderden en honderden punten te nemen.

    Astana heeft 8 renners in de top 100 van de UCI ranking voor 2025 en 15 in de top 200. Picnic respectievelijk 2 en 5.

    Poole moet trouwens al 7e eindigen om meer punten te nemen dan wat de 1e en 2e van het bergklassement krijgen.
28-05-2025 17:12
Knappe prestatie van Del Toro! Wat was iedereen er weer snel bij om hem af te schrijven gisteren, dat was behoorlijk voorbarig dus. Ik hoop dat hij de laatste 4 dagen ook nog stand weet te houden.
28-05-2025 17:22
Wat een gezapige etappe leek te worden maakte het de laatste 12 km weer goed. Uiteindelijk werd het een strijd van man tegen man in zowel de kopgroep van 3 als de achtervolgende grotere groep. Del toro en Carapaz zijn vinnig en explosief. Benieuwd wat de anderen kunnen op de lange komende beklimmingen.
28-05-2025 17:26
Geloof er weinig van dit, gisteren compleet de vernieling in, en zie. Waar rijdt hij ook alweer bij
    28-05-2025 17:31
    Gisteren herpakte hij zich finaal nog wat, terwijl Carapaz plafonneerde. Verre van de totale vernieling dus
28-05-2025 17:28
En weer koers, al kwam die wat laat tot stand.
Met dank aan het ontbreken van Pogacar, Vingegaard en, vooruit, Evenepoel.
    28-05-2025 17:31
    Ja, het blijkt maar weer dat wanneer Pogacar en Vingegaard ontbreken, er veel meer koers is. Veel meer mannen die aan elkaar gewaagd zijn met een open speelveld.
    28-05-2025 18:05
    Gemiste kans voor Evenepoel om een 2e grote ronde op zijn palmares bij te schrijven. Hoewel, met UAE erbij ben je nooit zeker.
    28-05-2025 21:58
    De Evenepoel met de te smalle basis die we in LBL door het ijs zagen zakken, kan in geen honderd jaar mee met deze Carapaz bergop.
    28-05-2025 22:08
    Ik vrees ook dat Evenepoel na zijn lange winterbreak van ongeveer een maand of 3 door het ijs gaat zakken in de Tour.

    Als de Tour echt het hoofddoel is, hadden ze die klassieke campagne (incl. hoogtestage in maart) volgens mij beter achterwege gelaten en voor een bredere basis moeten opteren.

    Sowieso was hij voor de Giro nooit klaar geraakt in topvorm. Dan was het 2021 revisited.

    Een Evenepoel met de perfecte voorbereiding, zoals voor de Vuelta 2022, is volgens mij inmiddels wel een niveautje hoger dan wat nu in de Giro rondrijdt. Maar het is toch van nature iets meer een tijdrijder en eendagscoureur. Daarin is hij de absolute wereldtop.

Reacties zijn gesloten.