Giro 2025: Kasper Asgreen boekt sensationele ritzege, klassement op zijn kop door valpartij
foto: Cor Vos
zaterdag 24 mei 2025 om 17:07

Giro 2025: Kasper Asgreen boekt sensationele ritzege, klassement op zijn kop door valpartij

Kasper Asgreen heeft in Novo Gorica een vette rit in de Giro d’Italia gewonnen. De Deen was zaterdag liefst 180 kilometer in de aanval en hield aan de finish een handvol seconden over op Kaden Groves. Een hoop klassementsmannen verloren tijd door een valpartij.

De veertiende etappe in de Giro d’Italia voerde de renners in 195 kilometer van Treviso naar Nova Gorica. Met drie gecategoriseerde klimmetjes in de finale werd er toch het een ander van de rit verwacht, maar of de Saver-beklimming (800 meter aan 6,4%) echt iets teweeg zou brengen in het peloton en de sprinters overboord zou kieperen, was nog maar de vraag.

Toch zagen veel ploegen kansen in deze rit, zeker nu de vermoeidheid zich bij de renners begint op te stapelen. In de openingsfase zagen we een felle strijd om de vroege vlucht – en zagen we een sterke kopgroep van elf met daarin liefst vijf Belgen wegreden. Daarbij een aantal interessante namen: vluchtkoningen Taco van der Hoorn en Kasper Asgreen, maar ook Wout van Aert, die bij toeval in de kopgroep beland leek te zijn. Naast Van der Hoorn, Asgreen en Van Aert zagen we ook Quinten Hermans, Fabio Van den Bossche, Stan Dewulf, Dries De Bondt, Josef Cerny en Luke Lamperti.

Het peloton liet echter niet begaan – en een tiental kilometer later werd de groep alsnog teruggepakt, en reed een nieuwe kopgroep weg. Daarbij zat weer Asgreen, maar met Clément Davy, Mirco Maestri, Louis Meintjes en Martin Marcellusi waren zijn nieuwe vluchtgezellen een stuk minder sterk. De vijf kregen doorheen de hele dag een kleine voorsprong van het peloton: slechts twee minuten maximaal.

foto: Cor Vos

Voor Meintjes bleek het niet de ideale situatie: de Zuid-Afrikaan liet zich na een flinke poos weer uitzakken in het peloton, terwijl de overige vier stug doorkachelden. Met succes, want met nog 30 kilometer te gaan hadden de drie – Davy was inmiddels gelost – nog altijd een minuut voorsprong op het peloton.

Grote val, Ciccone en Tiberi vallen uit klassement
Op 23 kilometer van de aankomst ging het zaterdag helemaal mis in het peloton. Voorin kwam Pello Bilbao ten val, waarna een groot deel van het peloton over hem heen viel. De voornaamste slachtoffers van de val waren Giulio Ciccone en Antonio Tiberi, die veel tijd zouden verliezen. Ciccone was zelfs in tranen na de crash, maar zou zijn weg toch vervolgen.

Een groep met zeventien renners, onder wie Wout van Aert, Simon Yates, Olav Kooij, Kaden Groves, Richard Carapaz en Isaac Del Toro kwam na de val voorop te rijden en besloot door te rijden tot de meet in Novo Gorica, terwijl een groep met Juan Ayuso, Thymen Arensman, Egan Bernal en Primoz Roglic al snel op bijna een minuut werd gemeld.

Sensationele zege Asgreen
In de laatste kilometers wisten zij enigszins de schade te beperken, terwijl de groep met van Aert vol jacht maakte op de kopgroep met Marcellusi, Maestri en Asgreen, die met nog zes kilometer nog altijd een voorsprong van twintig seconden had – toen de Deen besloot er alleen vandoor te gaan. Was Asgreen op weg naar een sensationele zege in Novo Gorica?

Daar begon het steeds meer op te lijken. Hoewel Visma | Lease a Bike alles op alles zetten, kwamen ze in de slotkilometers tekort om Asgreen van de zege te houden. De 30-jarige Deen boekte zodoende zijn tweede ritzege in een grote ronde: eerder deed Asgreen al iets soortgelijks in de Tour de France. Olav Kooij eindigde op een handvol seconden teleurgesteld als derde achter nummer twee Kaden Groves.

Een groep met Arensman, Roglic, Ayuso en Bernal zou uiteindelijk vijftig seconden verliezen op de groep-Del Toro en Yates, terwijl Tiberi, Adam Yates en Brandon McNulty al bijna op twee minuten zaten. Ciccone verloor minuten en zakte helemaal weg uit het klassement. Het klassement werd door de val dus helemaal opgeschud, maar Del Toro ontsprong weer de dans en is nog altijd de trotse leider met nog zeven etappes te gaan.

RIDE Magazine
66 Reacties
24-05-2025 17:13
Dik dik verdiende zege van Asgreen. Visma profiteert van valpartij en hoeft over Parijs niet meer te beginnen.
    24-05-2025 17:24
    Alpecin en visma kan je niets verwijten, die reden al de hele dag op kop. Moeten ze dan plots stoppen met rijden en de zege weggeven omdat anderen vallen?
    24-05-2025 17:32
    Visma reed al inderdaad. Kan je het ze dan kwalijk nemen, zeer zeker niet.

    Gaan ze pas rijden na de valpartij, dan is dat zeker een verkeerde actie. Visma was waarschijnlijk alleen gestopt met rijden als Del Toro er volledig bij had gelegen (Want gentlemans agreement en ze hebben al 2 overwinningen).
    24-05-2025 17:45
    Vanochtend mijn teen gestoten. Ook de schuld van Visma!
24-05-2025 17:24
Simon Yates staat er mooi voor. Als je er van uit gaat dat Del Toro er in de bergen doorheen zakt.
    24-05-2025 17:41
    Ik moet het nog maar zien of dat uberhaupt gebeurd, rijd ijzersterk en heeft een mega sterke ploeg.
    24-05-2025 17:45
    Mag Adam dadelijk volle bak tegen zijn broer rijden..
    24-05-2025 17:46
    Heel erg indrukwekkend was het voorlopig ook nog niet bij hem, vooral slim. Die paar keren dat Ayuso wel echt hard doortrok, hing Yates ook tussen zijn kader. Die gaat gewoon ergens tussen plek 4 tot 6 eindigen.
    24-05-2025 17:48
    En waarom zou hij er doorheen zakken?
    24-05-2025 18:12
    We gaan het meemaken. Simon zat zelf in vergelijkbare positie in 2018 voordat de laatste week begon. Leek er toen ook op dat hij de Giro ging winnen. Rijdt nu zelf erg zuinig en Del Toro smijt. Del Toro heeft nog nooit klassement in grote ronde gereden. Was allerminst een favoriet voor de start. Hij mag me verrassen want ik vind 'm leuk maar de algehele tendens is wel dat hij er doorheen gaat zakken.
24-05-2025 17:08
Hopelijk kan Kooij nog voor het einde van het jaar weg. Wat wordt ie weer in de steek gelaten. Van Aert doet drie trappen op kop en laat zich lossen :’)
    24-05-2025 17:11
    Van Aert en Lemmen hebben lopen beuken, dat ze niet goed genoeg zijn momenteel is een 2e, zelfs de klassementskopman heeft op kop gereden. Kijk eerder naar Alpecin, hebben daar gewoon nog een knecht zitten en zetten deze in als het kalf verdronken is. Je weet met Asgreen dat dit gaat gebeuren, die gaat solo en haal hem dan nog maar eens terug.
    Asgreen knappe en verdiende zege
    24-05-2025 17:12
    Belachelijke reactie, zo fout dat ik zelfs niet kan geloven dat je het durfde uittypen.

    Visma duidelijk de ploeg waardoor Kooij ook maar enigszins in de buurt kwam van de overwinning, Van Aert al vroeg aan het helpen en duidelijk degene die echt tijd kon terugnemen, zelfs hun klassementsman Yates deed zijn duit in het zakje.
    24-05-2025 17:13
    Van Aert wint de Strade wint, en als ie voor Kooij moest rijden is ie steeds niet goed genoeg. LOL.
    24-05-2025 17:16
    De leadout vergeten van 750 meter AZH? Kritiek mag altijd, en zeker als deze terecht is, in de eerste sprints was van Aert zeker niet op de afspraak, maar vandaag heeft hij gedaan wat hij kon
    24-05-2025 17:16
    Van Aert reed een kilometer of 15 op kop (met korte intervallen van Lemmen) en deed 45 seconden van de achterstand af. En reed Ayuso en Roglic ver op achterstand.

    Dit is wel een heel slappe troll-poging. Doe de volgende keer eens wat beter je best.
    24-05-2025 17:16
    @AZH je reacties mbt VLab worden met de dag absurder. Vergeet je voor het gemak even de rit die Kooij won? Of kom je hier echt alleen maar om te trollen?
    24-05-2025 18:56
    Wout heeft vandaag meer voor olav gedaan dan die in heel zn carriere voor wout heeft gedaan
    24-05-2025 19:02
    Lijkt me eerder bewust trollen en indien het dat niet is, is het niveau nihil.
    24-05-2025 19:03
    @AZH: of je bent blind of je hebt de koers niet gezien. Gelieve de uitzending te herbekijken en te meten hoeveel Km Van Aert op kop heeft liggen sleuren. Tip: kijk ook eens even naar de grimassen om Kielich zn tronie die op die momenten derde of vierde rijdt en je weet genoeg hoe vol Van Aert daar aan het rijden was.
24-05-2025 17:10
Een wegversmalling, bocht en overgang van asfalt en natte klinkers ineen.
Incompetente organisatie bepaalt hier even de Giro, en het zijn de italianen die het zwaarst worden getroffen met Ciccone en Tiberi gevallen en grote achterstand.
    24-05-2025 17:14
    Groot verschil tussen gevaarlijke passages in een laatste km of punt leggen waar je weet dat het peloton zal knallen of gewoon ergens langs het parcours.
    Je kan nu eenmaal geen 200km over rechte brede wegen rijden.
    Buiten dat het nat ligt is dit niet zo'n extreem gevaarlijke passage en ook op geen kritiek punt waar iedereen snel rijdt.
    het ligt nu ook eenmaal aan de renners zelf om veiligheid in te bouwen op natte wegen
    24-05-2025 17:18
    Het was wel gevaarlijk, want ook toen ze er de 2e keer langs reden en ervan wisten ging Del Toro nog bijna op zn plaat. Moet dan veel beter aangegeven worden. Maar vooral waarom moet je in volle finale 2 keer door een smal centrum rijden in een rittenkoers met een voltallig peloton?
    24-05-2025 17:27
    Het is gevaarlijk door de regen, waar de organisatie natuurlijk niet verantwoordelijk voor kan worden gehouden (Anders moet je sowieso gaan stoppen met in de regen gaan rijden).
    24-05-2025 17:38
    Als graveletappes volgens sommigen verboden moeten worden omdat klassementsrenners pech kunnen krijgen, wat moet er dan eigenlijk gebeuren met vlakke aankomsten op stadscircuits? Of met ritjes in de regen? Of tijdritten met variabele windkracht? Of massasprints uberhaupt?
    24-05-2025 17:44
    ze moeten niets verbieden, maar buiten de tijdritten hebben een hoop toppers vrijwel alleen maar tijd verloren omdat ze achter een valpartij zaten, hetzij in de gravelrit, hetzij in een rit als vandaag

    valpartijen zijn in deze giro voorlopig erg dominant aanwezig in het bepalen van het klassement, iets te veel eigenlijk

    waarmee ik niet bedoel dat het parcours te gevaarlijk was, eerder te makkelijk
    24-05-2025 21:41
    “Het was wel gevaarlijk, want ook toen ze er de 2e keer langs reden en ervan wisten ging Del Toro nog bijna op zn plaat.”

    @Sven: dan kunnen de renners ook wat rustiger rijden als ze al weten hoe “gevaarlijk” het is.
    24-05-2025 23:50
    Ja dat deden ze dus duidelijk de 2e keer maar nog steeds viel die bijna
24-05-2025 17:34
Schandalig !
Team Visma zo vaak met het morele vingertje omhoog in allerlei situaties....en nu op 30 km van de meet,na een grote crash in het peloton, profiteten van de situatie door te gaan demarreren. Als er na de crash nog 5 of 10 km te gaan was is demarreren ok, dit is niet ok.
    24-05-2025 17:37
    Kijk even terug: het was geen demarrage. Ze rijden door. En niet eens vol, lijkt me. Want ze halen in eerste instantie niks vd voorsprong af. De rit werd niet geneutraliseerd, dus remmen betekent dat je de rit weg geeft. Want de kopgroep rijdt ook gewoon door. Het is wel topsport, he!?
    24-05-2025 17:38
    Ze reden sowieso al vooraan en wilden sprinten met Kooij, dan moet je de vluchters wel inhalen.
    24-05-2025 17:41
    Je hebt zeker alleen de laatste 30 kilometer gekeken. Ze reden daarvoor al. Ze gaan niet ineens in volle finale stoppen om een eventuele ritzege waar ze de hele dag voor gewerkt hebben weg te geven. Ze zouden alleen zijn gestopt met rijden als Del Toro er ook bij had gelegen.
    24-05-2025 19:05
    @Francisco Avila: of je hebt de koers niet gezien of je begrijpt er niets van. Visma was voor de val al vol aan het jagen op de kopgroep om met Koooj voor de ritwinst te gaan. Als ze daarachter vallen is dat hun probleem niet. Had het TREK geweest ipv Visma en waren Pedersen en Ciccone mee hadden die zonder pardon ook doorgereden om met Pedersen te sprinten.
24-05-2025 17:14
Had liever gehad dat Kooij had gewonnen, maar gun het Asgreen absoluut na deze inspanning! Die heeft echt super (slim) gereden.
24-05-2025 17:10
Volledig verdiend van Asgreen, hoewel geholpen door de natte, bochtenrijke wegen. Alpecin krijgt ook wat ze verdienen voor hun laatste 10 kilometers, al denk ik niet dat het veel verschil gemaakt zou hebben als Planckaert wat vroeger begon te helpen. Van Aert was denk ik de enige die echt tijd terug nam op Asgreen.

Zoals Van Belleghem zei "Ayuso mag beginnen knechten". Interessante situatie
    24-05-2025 17:25
    Verwacht dat Ayuso weinig tot niets gaat doen voor Del Toro, ongeacht wie de betere uitgangspositie heeft of de betere blijkt te zijn.
    24-05-2025 17:26
    Nou ja, Ayuso staat derde he, dus hij hoeft niet bepaalt te knechten. Roglic moet in de attack en Ayuso op derde plek is mooi voor UAE, met hem kunnen ze spelen door hem met Roglic mee te sturen en in het wiel te laten hangen. Nu is UAE in potentie nog gevaarlijker voor Roglic.
    24-05-2025 19:12
    Ayuso hoeft helemaal niet te knechten en kan nu beter gaan aanvallen op vb voorlaatste col: zo zet je Del Toro in een zetel, en als Ayuso sterk genoeg is pakt ie al tijd terug. Gewoon in de trein voor Del Toro zou zeer dom zijn, als Del Toro dan kraakt in de laatste bergrit en Ayuso heeft zelf nergens meer proberen aanvallen dan lopen Yates, Roglic of Carapaz met de eindzege weg.
24-05-2025 17:14
Knappe zege van Asgreen. Met die minuut voor rond de 20 dacht ik, Asgreen kan dit. Mooi dat die na het succes in de klassiekers jaren geleden weer wat wint!

Wederom een extreem rare tactiek van Alpecin, gisteren idem, vandaag helpen ze amper. Haal die Groves daar weg zou ik zeggen.
24-05-2025 17:17
Schitterende zege van Asgreen, hardrijder pur sang. Leuk om hem nog eens een sterke prestatie te zien leveren.

Ook wel een beetje bijltjesdag voor de klassementsrenners, Yates doet een goede zaak. Benieuwd welk niveau die haalt in de laatste week.

Del Toro blijft voor mij een beetje een onbeschreven blad in het hooggebergte. Maar zijn uitslagen eerder dit seizoen in de Tirreno en het Baskenland doen niet echt vermoeden dat hij straks met de besten mee kan in de echte bergritten. We gaan het zien.

Interessante Giro in ieder geval voor het eindklassement, zo zonder Pogacar. Het kan nog alle kanten op. Ayuso en Roglic staan ook nog niet zo ver, dat lijken toch nog steeds de 2 topfavorieten. Als Ayuso zijn cool een beetje kan bewaren, want die lijkt wel nog wat jeugdig temperament met zich mee te slepen.
    24-05-2025 17:29
    Heerlijk uitgangspunt voor de laatste week inderdaad. Zelfs als Del Toro tragisch door de mand valt, kan het met Yates vs Roglic vs Ayuso nog alle kanten op. En wie weet wat Carapaz of Bernal of Tiberi of Arensman nog voor geks kunnen doen.
    24-05-2025 17:53
    Die gaat er niet doorzakken. Heeft voldoende kwaliteit bergop,hoeft nu niet voor anderen te werken en bovendien het roze om de schouders wat extra motivatie geeft.
    Kans is behoorlijk aanwezig dat hij zijn eerste grote ronde pakt
24-05-2025 17:26
Reed Wout lek? In welk universum moet hij anders afgeven? Ik kan er met mijn pet niet bij.
    24-05-2025 17:28
    Lekke benen.

    Maar ff serieus, die vent heeft serieus op kop lopen boren hoor.
    24-05-2025 17:29
    dan wordt het tijd dat je een nieuwe pet koopt
    24-05-2025 17:57
    Waar zat Van Baarle overigens? Gaat die met de dag ‘zuiniger’ rijden?
    24-05-2025 18:05
    Van Baarle had nog een rekening met Tiberi te vereffenen.
24-05-2025 17:10
Ik kan niet wachten op de analyse van Chris Horner en wat hij over de mannen van Groves te vertellen heeft.
    24-05-2025 17:26
    Die analyse is toch altijd hetzelfde: "Knuckleheads"
    24-05-2025 18:15
    Die Horner trekt graag zijn eigen conclusies los van het commentaar van de renners zelf. Zit regelmatig fout, maar weigert dat toe te geven. Onder elke video staan vele reacties hoe geweldig die is, waardoor ik me afvraag of die reacties wel echt zijn. Na het voor de zoveelste keer Van der Poel wegzetten als "de vijfde beste wielrenner" na Parijs-Roubaix volg ik hem definitief niet meer
    24-05-2025 19:20
    Maar eens een filmpje gekeken, de sprintanalyse van eergister, wel erg veel woorden nodig voor de dingen die je gewoon live ziet. "Nu rijdt dit treintje naar voren voor die, nu rijdt dit treintje naar voren voor die ander, en dat treintje van die derde probeert ook naar voren te rijden.". Zoveel detail heb ik echt niet nodig.

    Maar ja als je alleen Engels spreekt is er misschien niet zoveel keuze? Alles beter dan naar Armstrong luisteren.
    24-05-2025 22:29
    Want Armstrong vertelt geen zinnige dingen? Of zijn mening is te mijden omdat hij de sport bedot heeft en dus kijken we beter naar Horner?
    25-05-2025 05:18
    Zijn mening is te mijden omdat hij de sport verneukt heeft.
24-05-2025 19:01
Degene die de zege van Van Aert vorige zondag “gratis” of “gestolen” noemden horen we vandaag niet. Vreemd, want zonder die massale val rijdt TREK natuurlijk vol mee samen met mss nog enkele pionnen van Alpecin en winnen Groves of Kooij gewoon deze etappe. Maar sowieso erg knap gereden van Asgreen die wel het geluk had dat die valpartij de jacht volledig verstoorde.
    24-05-2025 20:05
    zonder val gebruikt trek die laatste klim om kooij en groves te lossen (die nu allebei al op breken stonden terwijl men vooraan inhield om ze niet te lossen) en wint pedersen weer voor van aert
    24-05-2025 23:25
    Rempo, of je hebt de koers niet gezien of je begrijpt er niets van.
    Asgreen rijdt 180 km vol gas mee in een klein kopgroepje en Wout rijdt helemaal niet mee in een voorste groep. Dat is het verschil.
    25-05-2025 05:16
    @Attenoje: vergelijk eens de wattages van Van Aert vorige week zondag met die van Asgreen gisteren en dan zal je zien dat je bericht op niks slaat. Denk je nu echt dat Van Aert niet plankgas moest geven om mee te zijn met de beste man in deze Giro op dergelijk parcours ? Een beetje zin voor realisme zou wel mogen.
    25-05-2025 06:17
    Rempo, dus in dit licht bezien wordt Joop Zoetemelk met terugwerkende kracht in België gepromoveerd tot held ipv wieltjeszuiger omdat hij op sterven na dood in het wiel bleef van Merckx?
    Dat jij er nu heel blij mee was als fan en na de etappe je vloer moest dweilen is leuk voor jou maar een realistische kijk op de zege van Wout heb je absoluut niet.
24-05-2025 20:20
Zou Kooij expres 3e geworden zijn zodat Groves zijn ploeggenoten volgende keer wat fanatieker laat helpen?
24-05-2025 17:23
Mooi trouwens die kop van Kooij als Jip hem vraagt: 'Everything went perfect today?' haha.
24-05-2025 18:04
Asgreen eidelijk weer top. Hij moet het hebben van andermans slijtage maar komt dan als winnaar boven !
Genoten
24-05-2025 17:32
Bij chico ziet het er niet goed uit.
24-05-2025 18:16
Waarom doen ze nu bij zo'n grote valpartij met zoveel impact geen neutralisatie?
Snap niets van de logica om het de ene keer wel te doen en de andere keer niet
    24-05-2025 18:22
    Was in volle finale. En niet het hele peloton lag op de grond. De meeste renners werden opgehouden omdat het zo smal was. Het parcours icm de regen heeft het zo gevaarlijk gemaakt. Kan nu niet zeggen dat de renners veel risico namen.
    24-05-2025 19:49
    Vind het persoonlijk erg vreemd, aangezien het zoveel impact heeft op het algemeen klassement. Je kon er in mijn ogen weinig aan doen als je achter Bilbao zat, met deze regen is een valpartij zo gemaakt en dan het AK van de heft van de top 15 naar de haaien
    24-05-2025 21:20
    neutralisatie gebeurt maar door 2 redens:
    1) Door omstandigheden (vaak regen of hagel) is het parcours te gevaarlijk geworden en wordt de koers (tijdelijk) geneutraliseerd.

    2) Door massale valpartij met vele slachtoffers die medische assistentie nodig hebben (door ziekenwagen behandeld/afgevoerd) zijn er tijdelijk geen ziekenwagens meer beschikbaar en moeten ze de koers (tijdelijk) neutraliseren tot ze wel weer beschikbaar zijn.

    Wie er valt en wat voor invloed dit heeft op het AK is totaal niet relevant (en terecht, anders kan je niet van onpartijdigheid praten).
    Vandaag was het parcours niet abnormaal gevaarlijk (er zijn ook niet zoveel valpartijen geweest) door de regen en waren er ook niet zo veel renners die medische assistentie nodig hadden. Dus volledig terecht dat de koers niet geneutraliseerd werd.

    Het wordt ook gewoon wel eens tijd dat renners zelf ook iets voorzichtiger rijden bij dergelijke gladde omstandigheden.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine