Giro 2023: McNulty klopt Healy en Frigo vanuit de vlucht, favorieten sparen hun krachten
foto: Cor Vos
Nick Doup zondag 21 mei 2023 om 17:13

Giro 2023: McNulty klopt Healy en Frigo vanuit de vlucht, favorieten sparen hun krachten

De vijftiende etappe van de Giro d’Italia 2023 is zondag gewonnen door Brandon McNulty. Na een mini-Ronde van Lombardije van 195 kilometer, met finish in Bergamo, was de Amerikaan van UAE Emirates de beste vanuit de vroege vlucht. Hij klopte Ben Healy en Marco Frigo. De favorieten hielden, niet voor het eerst in deze tweede week, de kaarten tegen de borst. Zij sparen al hun krachten voor de loodzware slotweek.

De nieuwe najaars-editie van RIDE is nu verkrijgbaar! In ons najaarsnummer kijken we vooruit naar de periode waarin ploeteren door regen & modder centraal staan. Met o.a. een uitgebreide reportage met gravelaar Niki Terpstra. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting! 

De kopgroep van de dag ontstond in meerdere schuifjes. Ben Healy en Simone Velasco waren de aanstichters van een vlucht met uiteindelijk zeventien renners. Een groep met onder meer Bauke Mollema, Brandon McNulty, Laurens Huys, Einer Rubio en opvallend veel sprinters wist aan te sluiten. Zij kregen ruim zeven minuten van Groupama-FDJ, dat de roze trui van Bruno Armirail met plezier verdedigde.

Rubio, vrijdag nog ritwinnaar in Crans Montana, was op 11 minuten van Armirail de best geplaatste renner in de kopgroep. Hij maakte op de eerste klim van de dag, de Valico di Valcava (11,6 km aan 8%), als laatste de sprong naar de vluchtgroep. Martin Marcelussi maakte daarna nog de aansluiting. Op de top pakte Healy de 40 bergpunten, ondanks een schouderduw van Rubio in de sprint.

Bauke Mollema zat mee in de ontsnapping – foto: Cor Vos

Kopgroep krijgt de zegen
Daarna stonden nog drie grote beklimmingen en een venijnig heuveltje op het programma. Eerst de combinatie van de Selvino (11,1 km aan 5,6%) en de Miragolo San Salvatore (5,2 km aan 7%), gevolgd door de klim naar Valpiana (10 km aan 6,7%) en de kenmerkende finale naar Bergamo, met de Colle Aperto (1,6 km aan 7,9%).

De kopgroep begon met ruim zes minuten voorsprong aan de Selvino. Dat gebeurde in zonnige omstandigheden, iets waar veel renners ook wel eens aan toe waren. Een getergde Healy pakte ook daar de meeste punten, waardoor hij zich in de bovenste regionen van het bergklassement meldde. Op de Miragolo San Salvatore werd de kopgroep wat uitgedund, mede door een versnelling van Mollema, maar spektakel bleef uit.

Ook in het peloton gebeurde weinig bijzonders op de eerste drie beklimmingen. Alle ogen waren daardoor gericht op de Valpiana. Vlak daarvoor reed Niccolò Bonifazio weg uit de kopgroep, waardoor hij aan de voet een minuut voorsprong had op zijn achtervolgers en 6.30 minuut had op het peloton.

Bruno Armirail genoot van een dag in het roze – foto: Cor Vos

Strijd om de ritzege
Bonifazio viel compleet stil op de klim en werd overvleugeld door Marco Frigo en Brandon McNulty. Healy en Rubio konden in eerste instantie niet volgen, maar de Ier maakte vervolgens in een keer de sprong naar het kopduo. Een kleine vier kilometer onder de top koos Healy zijn moment, want hij liet McNulty en Frigo achter.

Was de EF-coureur op weg naar een solo van 34 kilometer? Nee, want McNulty vond een tweede adem en sloot aan het begin van de afdaling weer aan bij Healy. Dat gebeurde op 26 kilometer van de meet. De twee draaiden goed rond, maar zagen Frigo ook dichterbij komen. De Italiaan wist 10 kilometer voor de meet knap aan te sluiten bij de twee koplopers, waarna het wachten was op de Colle Aperto (1,6 km aan 7,9%).

De kopgroep foto: Cor Vos

Frigo hield het tempo hoog op de technische klim, waarna Healy vlak onder de top een venijnige demarrage plaatste. McNulty bleef echter in het wiel van Healy, waardoor we opnieuw een tweestrijd kregen met nog drie kilometer tot de meet. Voor Frigo leek het doek gevallen, al gaf de Italiaan van Israel-Premier Tech zich niet gewonnen.

Omdat McNulty niet meer overnam van Healy, kon Frigo in de laatste kilometer tóch nog aansluiten. Hij ging meteen erop en erover, waarna Healy het gat dichtte. Van die inspanning profiteerde McNulty door de sprint van drie te winnen. Hij wist met ruim verschil Healy en Frigo te verslaan in Bergamo. Een kleine twee minuten later werd Bauke Mollema vierde, voor Rubio.

Favorieten sparen hun krachten, tot de Colle Aperto
In het peloton gebeurde niets in de finale van deze mini-Ronde van Lombardije. Op het steilste deel van de Valpiana, al vroeg op de klim, nam Jumbo-Visma even de kop over in het peloton, maar een serieuze versnelling bleef uit. De grote favorietengroep reed in gestrekte draf naar boven en gedemarreerd werd er niet. Roze trui Armirail kon dat tempo makkelijk volgen.

Op de Colle Aperto was er wel wat reuring bij de favorieten. Primož Roglič en vooral João Almeida toonden zich op het steile heuveltje, maar alle grote favorieten bleven bij elkaar. De grote afwezige was Lennard Kämna, die alle zeilen bij moest zetten om in de slotfase het gat nog te dichten. Dat lukte vlak voor de streep.

Roze trui Armirail koos voor zijn eigen tempo en verloor een kleine halve minuut. Dat vormde echter geen probleem voor zijn roze trui, die de Fransman dinsdag dus ook mag dragen na de rustdag. Thomas volgt nu op 1.08 minuut in het klassement, met nog altijd twee seconden voorsprong op Roglič.

 
53 Reacties
Sorteer op:
21 mei 2023
Ze koersen niet in vlakke etappes, ze koersen niet in heuveletappes, ze koersen niet in overgangsetappes, ze koersen niet in bergetappes met aankomst bergop, ze koersen niet in bergetappes met aankomst na een afdaling, ze koersen niet want er is tegenwind, ze koersen niet omdat het regent, ze koersen niet omdat het koud is. En straks in etappe 16 wordt er niet gekoerst want etappe 17 is wel erg zwaar. En in etappe 17 sparen ze energie voor etappe 18. En in etappe 18 sparen ze energie voor etappe 19. En in etappe 19 sparen ze energie voor etappe 20. En in het vlakke deel van etappe 20 sparen ze energie voor de Monte Lussari. En uiteindelijk blijkt Roglic daar de sterkste en wint hij de Giro. Lekker gewerkt heren klassementsrenners!
    Het is voor Roglic inderdaad goed nieuws om een grote ronde te deduceren tot een week rondje. Daarin is hij (behalve door Pogi) onverslaanbaar.
    21 mei 2023
    deze keer ga ik met je mee HNak, waardeloos eentonig vooralsnog. Healy wordt wel met de dag een grotere held van mij. Strijdbaar, goeie Oasis-kop erop en direct na een nederlaag al mans genoeg om de ander te feliciteren. Een aanwinst voor het peloton. En een zeldzaamheid vooralsnog.
    21 mei 2023
    En JV wint de prijs van de Passiviteit
    21 mei 2023
    Daarom : 3 weken is zinloos, inkorten tot 15 dagen, iedereen past zich aan, geeft lucht aan de kalender en bespaart ons een gegarandeerde vervelingsdood…
    21 mei 2023
    Er is passiviteit, maar die passiviteit heeft een reden. Met de bouw van het parcours hebben ze bewust willen voorkomen dat het klassement al vroeg in een plooi zou liggen (dus toewerken naar een climax op donderdag en zaterdag). De parcoursbouwer doet dit door cols met een stijging van maximaal 5-6% (lopers) te gebruiken en door tientallen kilometers vallei. Dit is wat je dan krijgt. Ja ik baal er ook van, maar de proefielkaartjes wekken gewoon een zwaardere indruk dan de werkelijkheid is en dat geldt zelfs voor aanstaande dinsdag.
    21 mei 2023
    En de volgende muis is weer gebaard.
    21 mei 2023
    Inderdaad. Is het angst?Waarom rijden ze niet? Volgende week hebben ze geen keus meer. Ze "MOETEN" aanvallen en met de billen bloot. Langer wachten is een groot risico....
    21 mei 2023
    @Polleke Vijftien dagen is veel te lang voor de Giro; maak er maar vier dagen van: een proloog op de eerste dag, een sprintersrit op de tweede dag, een heuvelrit op de derde dag en een bergrit op de laatste dag om het AK te bepalen.
Eerlijk is eerlijk. Die Leo van Vliet blijkt in deze Giro een meer dan verdienstelijke motard te zijn.
21 mei 2023
Mooie strijd tussen een dozijn gebruikelijke vluchters + McNulty. De AK angsthazen zijn eigenlijk het vermelden niet waard.
    21 mei 2023
    Geef renners niet de schuld van een organisatie die de roze trui drager veel te lang verplicht ophoud. Meer dan 2 uur de tijd eisen van iemand die met herstel voor de volgende dag bezig moet zijn is belachelijk en niemand zit daar op te wachten dus krijg je saai koersen, zo lang mogelijk uitstellen
    21 mei 2023
    Dat van die 2 uren is een fabel, podium, 15 min. persmoment, 15 min., dopingcontrole, max. max. 30 min., meestal 10.., daarna in een snelle auto richting hotel waar ze meestal nog vóór de ploegbus aankomen…
21 mei 2023
Hier moet echt wat in veranderen. Heel de koers plat, geen klassementsrenner die het roze wil omdat verplichtingen te belastend zijn. Ik zeg, verplichtingen verplicht terugschroeven tot max een half uur. Het gaat om koersen, niet om ceremonies, interviews en weet ik wat ze allemaal nog meer voor onzin er bij halen om roze trui dragers 2 uur bezig te houden! Dit is gewoon belachelijk saai
21 mei 2023
Nou @wheely, kom er maar in. Eet smakelijk! Post maar een filmpje van de maaltijd.
    21 mei 2023
    Ik verschuil me lafjes achter het vuurwerk tussen Frigo en Healy. ;-)
21 mei 2023
Organiseer een klimtijdrit en noem dat de giro. Scheelt 3 weken kijken.
    21 mei 2023
    Wat een onzin. Er wordt dagelijks gestreden om de ritoverwinning!
Als van der Poel, Pogacar, en vooruit dan maar, Evenepoel niet meedoen is er tegenwoordig weinig meer aan.
    21 mei 2023
    Reacties zijn hier precies ook wat stilgevallen de laatste dagen.
    21 mei 2023
    Als we het er niet over kunnen hebben hoe Evenepoel de Giro niet gaat winnen omdat hij er 2 seconden langer over doet om zijn jasje aan te doen dan Roglic dan is het hier maar een saaie boel.
21 mei 2023
Voor lopig verdient niemand om deze giro te gaan winnen .. bah
    21 mei 2023
    Van de klassementmannen zeker niemand maar pakweg een Gee gun ik heel veel
    21 mei 2023
    Als enkel nog ineos en roglic overblijven in de top van het klassement, dan weet je dat de kans groot is dat het een saaie bedoening gaat worden.
    21 mei 2023
    Leknessund wil ik het nog wel vergeven, die heeft gewoon geen ploeg meer. De rest daarentegen... Ik vind het wat vreemd om hier af te komen met een team dat gemaakt is om de koers te controleren (Jumbo) en dan zo passief te koersen. Goed, de verplichtingen voor Roglic vallen weg, maar echt succesvol is Roglic nu nog niet echt geweest in afsluitende tijdritten.
21 mei 2023
Nog één week doorbijten en dit schabouwelijk schouwspel zit erop.
21 mei 2023
Dan ben je als JV als enige ploeg nog compleet, heb je de topfavoriet in huis, en doe je er helemaal niets mee. Is Mourinho ploegleider daar? Wat een laf spektakel.
21 mei 2023
Dit is dus precies de reden waarom ze McNulty telkens niet weg laten rijden. Zal ook wel de laatste keer zijn geweest ;-)
    21 mei 2023
    Almeida en McNulty kort in het AK in de derde week, link duo.
    21 mei 2023
    @Fietsvriend Voor McNulty dicht staat moet hij eerst in een ontsnapping van ruim een half uur zitten.
    21 mei 2023
    @cycling zag Carthy aan voor McNulty. Probleem minder voor INEOS en JV
21 mei 2023
Wederom zeer vermakelije strijd voor de etappewinst. Het gedrag van de AK-renners is rationeel en eenvoudig te verklaren met 4 aankomsten bergop in de laatste week. De teleurgestelden kunnen beter hun pijlen richten op de parcoursbouwers. En de weergoden natuurlijk.
    21 mei 2023
    Vandaag was er geen reden om niet iets te proberen, met de rustdag van morgen in het verschiet. Ook uit tactische overwegingen had dat een nut - eens doortrekken op een langere klim om de anderen te testen en te kijken waar je zelf staat. (Er was nadien ruimte om met de ploeg een eventuele achterstand weer weg te werken.) Nu zijn we twee weken ver en weet er nog niemand hoe de verhoudingen liggen, op wat nietszeggend puncheurswerk na. Hoe ga je zo de ploegtactiek bepalen voor de komende ritten? Spijtig genoeg zijn Thomas, de huidige Roglic en Almeida de foute mannen om een mooie strijd te zien. Mannen als Pogacar, Evenepoel, Vingegaard, Nibali en Contador moeten vandaag met pijn in het hart hebben zitten kijken. Hopelijk zien we volgende week meer dan een reeks sprintjes voor de bonificatieseconden aan de finish.
    21 mei 2023
    Enigzins mee eens, al zou het zelf iets proberen door de klassementsmannen altijd pas op het laatste muurtje zijn gebeurd. Met je team de koers hard maken op de langere klimmen en daarna met teamgenoten (uit de vlucht) doortrekken op het vlakke, had wel kunnen geburen en de daaruit resulterende vermoeidheid had wel voor wat meer gaten op dat muurtje kunnen zorgen.
    21 mei 2023
    Zo is het maar net. En als organisatoren de leiderstruien weer populair willen hebben, moeten ze maar wat gaan schrappen in de plichtplegingen, juist ook op de rustdag. Voor een Roglic is voorsprong nemen pas echt interessant als hij meteen een minuut of meer kan pakken op de naaste concurrenten. Drie seconden winst op G. Thomas is nu eerder een nadeel, tot en met morgen.
21 mei 2023
Wat een zurigheid hier. De architecten van deze Giro leggen alleen lastige aankomsten in de laatste week, dus wachten de mannen die denken daar genoeg aan te hebben tot dan. Vermakelijk? Absoluut niet! Logisch? Natuurlijk wel.
Heb het idee dat Ineos toch niet veel meer moet verwachten van Arensman of De Plus qua tactische plannetjes om die 2 nog te laten opschuiven, verwacht dat ze allebei nog uit de top 10 vallen. Daarnaast wel lachen met de toppers die met zichtbare tegenzin "dan maar" een halfslachtige finale rijden.
    21 mei 2023
    De Plus is op dit moment ook beter dan Arensman, maar beide lang niet goed genoeg. De mannen om dat mee te doen (Hart en Sivakov) zijn of er al uit met een val of ernstig gevallen
    21 mei 2023
    Op basis waarvan is De Plus beter dan Arensman? Denk je niet dat Ineos Arensman dan eerder op kop zou zetten dan De Plus?
    21 mei 2023
    niet duidelijk wat ze met arensman willen, die doet nauwelijks werk (in tegenstelling tot de plus), maar ze moeten wel tegelijk passen zou nog enigszins logisch zijn als arensman een paar minuten dichter stond en nog als schaduwkopman kon dienen, maar ze staan ze even ver
    21 mei 2023
    Arensman is ook de man van de laatste week en de langere klimmen, dus die komt er nog wel doorheen.
    21 mei 2023
    Arensman is idd de man van de laatste week op basis van de vuelta vorig jaar. Maar tot nu toe oogde de plus veel sterker. Heeft al heel veel werk moeten doen voor de ploeg. Arensman z’n bijdrage is minimaal geweest tot nu toe. Maar toch komen ze bijna altijd gelijk binnen.
    21 mei 2023
    Op Crans Montana had Arensman in de laatste 2km nog wel wat werk van D Plus overgenomen, hoewel De Plus dat werk nog wel had kunnen doen als hij pas later op kop had gemoeten. Denk vooral dat het idd te maken heeft met dat ze verwachten dat in de echt slopende bergetappes in de zware laatste week Arensman nog wat langer overblijft dan De Plus, gezien hoe beiden in eerdere rondes reden.
21 mei 2023
Ik was na de winst in de kopgroep de klassementsrenners totaal vergeten. Zo te zien heb ik niks gemist dus. Volgende week een aantal keer bergop eindigen, dat betekent dus weer geen strijd tot de laatste km van de laatste klim. Had na vertrek Evenepoel gehoopt op wat meer openheid in de koers bij de favorieten, er is letterlijk niks gebeurd.
Duidelijk dat hier veel bezoekers zitten die nooit een SKY tour of een Lance tour hebben gezien. Zelden dat het spannend en stuivertje wisselen is in een grote ronde.
21 mei 2023
"volgende rit gaat het gebeuren" ooit moet dat toch eens kloppen, maar vrees dat het nog niet voor dinsdag zal zijn, misschien zelfs nog niet voor donderdag daarnaast denk ik dat we mét vlasov, evenepoel en geoghegan hart deze week ook wel al wat spektakel hadden gehad, het probleem is voor mij minder het parcours, maar dat de grootste afwachters degenen zijn die recht/gezond zijn gebleven
    21 mei 2023
    Niet alleen de aanvalslustigheid van die renners maar ook omdat door het uitvallen van evenepoel alles op een zakdoek ligt. Met evenepoel had er iemand een minuut voor gestaan en moet je wel iets als concurrentie.
    21 mei 2023
    Quote:
    het probleem is voor mij minder het parcours, maar dat de grootste afwachters degenen zijn die recht/gezond zijn gebleven
    Dit lijkt me een vrij bizar probleem, het feit dat zij recht bleven. Probleem lijkt me veel groter, dat de anderen (Hart & Evenepoel) dat niet deden of zijn geveld door Corona. Maar wanneer recht / gezond blijven een probleem is, wordt het toch wat zorgwekkend.
Puike overwinning van McNulty, koel gebleven en vakkundig afgemaakt. Weer genoten van Healey, maar hij nam iets teveel hooi op de vork. Zowaar een heel klein beetje actie van de klassementsmannen, maar verre van voldoende om op het puntje van de stoel te gaan zitten.
    21 mei 2023
    Ik vind het eigenlijk niet heel puik, eerder dom van Healy.
21 mei 2023
De Giro heeft drie smaken: een tijdrit, een sprint of een vlucht.
21 mei 2023
Dit is veruit de saaiste grote ronde sinds corona. Het is dat de vluchters dagelijks voor wat spektakel zorgen, maar anders was er al helemaal geen zak aan. Ik vrees overigens dat het tot vrijdag of zaterdag gaat duren voordat we strijd krijgen voor het klassement…
21 mei 2023
Tsja zo is de lol van een grote ronde er zo af. Je hoopt in ieder geval dat iemand die desnoods iets verder staat wat probeert maar weer niks. En dan ook nog Mc Nulty die wint. Als ik het iemand in deze etappe niet gunde. Flink gespaard en gewonnen, lijkt ook wel de lijfspreuk van deze giro

Reacties zijn gesloten.