Giro 2022: Tom Dumoulin geeft op tijdens veertiende etappe

zaterdag 21 mei 2022 om 14:19
Giro 2022: Tom Dumoulin geeft op tijdens veertiende etappe

foto: Cor Vos

Breaking

Tom Dumoulin heeft de Giro d’Italia verlaten. De Nederlander van Jumbo-Visma stapte af in de veertiende etappe naar Turijn. Dumoulin werd derde in de individuele tijdrit op dag twee, maar speelde geen rol in het algemeen klassement.

De 31-jarige renner uit Maastricht zat al in het begin van de etappe in moeilijkheden. Dumoulin kwam meerdere keren in beeld terwijl hij helemaal achteraan in het peloton zat, of zelfs gelost was. “Tom worstelde al een paar dagen met zijn lichamelijke conditie”, liet Jumbo-Visma weten op sociale media. Voor de start van de veertiende rit van de Giro d’Italia gaf hij zelf al aan dat hij zich niet geweldig voelde.

In deze Ronde van Italië hielp Dumoulin zijn ploegmaat Koen Bouwman aan een ritzege. In de zevende etappe zat hij samen met zijn ploeg- en landgenoot in de vlucht van de dag. De oud-winnaar van de Giro speelde, zoals eerder vermeld, niet mee om de eindzege in het algemeen klassement.

Dit artikel delen:

63 Reacties

SvenNysN1Fan 21 mei 2022 om 14:21

Het was een mooie carrière.

Bankzitter 21 mei 2022 om 14:23

Tommeke, Tommeke, Tommeke…

Ik denk dat het goed zou zijn om gewoon wat kleinere koersjes te gaan rijden, tegen wat mindere goden en weer mee te kunnen doen. Desnoods bij een PRT team, want anders wordt het wel heel pijnlijk als men nog steeds verwacht dat World Tour prestaties er nog in zitten.

Is een beetje Froome-light nu..

Ab Normaal 21 mei 2022 om 15:46

Ik denk dat als Tom zich toe gaat leggen op eendaagse wedstrijden dat hij leuke resultaten kan boeken.

ben_pronk 21 mei 2022 om 14:23

Daar ga je Tom

Murcia 21 mei 2022 om 14:24

Geen verrassing natuurlijk, maar toch pijnlijk gezien alle andere teleurstellingen in de afgelopen seizoenen. Zal volgens mij zijn laatste grote ronde in dienst van TJV zijn geweest want er is geen ommekeer te bespeuren.

de adelaar van de adsteeg 21 mei 2022 om 14:27

Hij denkt te veel en fiets te weinig

bartp25 21 mei 2022 om 14:28

Andere ploeg, bij een Nederlandse ploeg gaat hij onder vergrootglas blijven. Huwelijk tussen Dumoulin en TJV is helaas niet geworden wat vele hadden gehoopt. Terug de focus op tijdrijden, en lekker wat ritjes uitzoeken dan kan hij nog vele successen halen!

KnightBiker 21 mei 2022 om 14:39

Er lijkt me nix mis met de ploeg ansich, bij zijn voorgaande ploeg had dezelfde problemen en ging daarom daar weg, het is alleen een vlucht naar voren. Een nieuwe ploeg verandert nix en het probleem zit alleen bij Dumoulin zelf:
1 hij moet het allemaal zelf willen willen
2 hij zou zich best niet druk maken over een mislukking hier of daar, en gewoon door werken naar het volgende doel, de dingen vergeten die misgaan en blij zijn met wat hij wel kan: dat levert misschien geen tour of giro winst, maar een etappe, WK of klassieker hier of daar kan ook een tevreden gevoel zijn.

LB117 21 mei 2022 om 14:28

Het waren 2 geweldige jaren!

Turtlehead 21 mei 2022 om 14:55

Jij bent vast zijn boekhouder.

Het Jachtluipaard van Numansdorp 21 mei 2022 om 14:31

Jumbo heeft dus miljoenen over de balk gesmeten voor 3 jaar aan wanprestaties en negatieve PR.

Arie den Blanken 21 mei 2022 om 14:38

Weer iemand die niet snapt wat er in het profwielrennen echt toe doet.

KnightBiker 21 mei 2022 om 14:43

7e in de 2020 tour, 2e op de OS tijdrit en een etappe voor een ploegmaat uit de brand gesleept, het was niet wat men hoopte, maar ook niet helemaal nix

Sjonge Jonge 21 mei 2022 om 14:54

Een juiste conclusie Xevar.
Reageer je ook nog op het nieuwsbericht van de overwinning van Bouwman? Of was je internetbundel die dag toevalig net op?

uitdewaaier 21 mei 2022 om 15:48

Gedeelte eens Jlp uit het dorp van NSVV.

Dikke Kleuter 21 mei 2022 om 16:02

Eén ding kan het Jachtluipaard van Klazinaveen en Lutjebroek niet ontzegd worden. Hij is een van de besten binnen zijn vakgebied: trollen.

Arie den Blanken 21 mei 2022 om 19:17

Dumoulin behoort door zijn palmares al een hele tijd en nog een flinke periode door zijn publicitaire waarde vooral in Nederland en België tot de renners waar voor een sponsor die vooral op die markt opereert nooit weggegooid geld is.

Cyclejo Schwanen 21 mei 2022 om 14:38

Blijkbaar lukt het niet meer om echt diep te gaan.

KnightBiker 21 mei 2022 om 14:46

wat je vandaag ziet is gewoon een geblokkeerde rug, het niet meer diep kunnen gaan valt wel mee als je naar de etappe van Bouwman kijkt, dat zou je alleen in de finales zien.

Deel Koeper 21 mei 2022 om 14:38

Heeft natuurlijk zijn plek in het peloton, maar je kan je afvragen of dat bij Jumbo is. Los van de prestaties straalt hij al jaren een soort moedeloosheid uit sinds hij daar rijdt.

KnightBiker 21 mei 2022 om 14:47

dat had hij daarvoor al en ging daarom weg bij zijn vorige ploeg. het heeft niets met de ploeg van doen, maar alleen met wat er tussen zijn oren zit.

Anton van Valouwe 21 mei 2022 om 14:44

Goed dat ze met drie kopmannen zijn gestart, het komt nu op Oomen en Foss aan….

Erik de Vlaming 21 mei 2022 om 17:47

Ja die hebben zich mooi kunnen sparen de eerste twee weken dus dat beloofd dan wat als ze het nieuws horen van Tom!

koekefretter 21 mei 2022 om 14:49

Iemand die derde wordt in de tijdrit, zilver op de olympische spelen. Vele renners komen daar niet aan toe. En wil je zien wat nog je kwaliteiten zijn zul je dat moeten onderzoeken. Wat niet helpt is commentaar van de deskundigen met chips van af de bank. Is aan de renner en ploeg.

GroteSmurf 21 mei 2022 om 15:11

Inderdaad.
Covid-19 en vaccinaties zullen hem ook niet erg goed hebben gedaan.

Cen Morawec 21 mei 2022 om 15:13

Helaas geen mooie overwinning bij tijdrit in Verona. Maar nu mogen ze over contract praten. Wat zijn verwachtingen aan beide kanten?

I. Karner 21 mei 2022 om 15:53

Als ik eerlijk ben, denk ik niet dat er een behoefte voor de discusie is op de relatie JV-TD. Er was van het begin geen succesvolle fit. Helaas heeft TD niet geleverd zoals verwacht en niet geleverd in relatie met zijn verwachtingen (en beloften). En in de topsport drait het rondom de resultaten. Sorry. Ik wou dat hij anders was verlopen…. En ik wens Tom Dumoulin het beste, ongeacht van, naar welk team hij volgend jaar gaat overstappen.

Hompelberg 21 mei 2022 om 15:14

Er is de laatste jaren elke keer wel wat. Misschien een andere ploeg en anders gewoon stoppen en zichzelf niet meer kwellen.

Mountainking 21 mei 2022 om 15:17

Een half jaar rust en dan nog een gebroken pols. Het duurt een hele tijd om weer op topniveau te komen. Dat moet ook rustig weer opgebouwd worden anders loop je weer tegen andere problemen aan. Ik zou zeggen neem je tijd en lekker door trainen. Dan komt het weer goed, hij heeft nog voldoende jaren voor zich.

A.M.M. Jonkers 21 mei 2022 om 15:21

Zou perfect bij Alpecin-Deceuninck passen, al zal zijn salaris wel een stuk minder worden!

WernerFranke 21 mei 2022 om 15:39

Presteert ook een stuk minder, dus lijkt me fair.

Cyclinglife 21 mei 2022 om 17:23

Alpecin lijkt me inderdaad een goede ploeg voor tom.
Ze hebben geen al te hoge doelen in het klassement rijden. Wel in klassiekers eensdagswerk en kleine en persoonlijke doelen in een ronde en bovenal lol hebben in fietsen. Dat straalt de ploeg in alles uit het zal een compleet nieuwe omgeving zijn. En de druk ligt daar op de schouders van mathieu en zou niet op hem liggen.

Barry Batsbak 21 mei 2022 om 16:32

Helaas helaas zei Winnetou.

Lalsacien 21 mei 2022 om 18:36

Winnetou was een man van daden en niet van woorden!!!

Barry Batsbak 21 mei 2022 om 19:01

Dumoulin ooit ook. Dus dat hebben ze mooi gemeen.

Alucard 21 mei 2022 om 16:35

Totaal geen verrassing. Tenminste, voor degenen die behoren tot ofwel de kleine groep echte experts, ofwel tot de grote groep van mensen die wellicht zelf geen kenner is, maar wil zo slim is om mijn analyses ter harte te nemen.

Het psychologisch-fysiologisch fenomeen Tom 'Barney' Dumoulin is helaas niet langer geschikt voor het rijden van grote rondes.

Ongetwijfeld zal er straks weer een 'reden' worden aangewezen voor zijn falen dit keer. Zijn rug, of zijn darmen, of zijn verstoorde voorbereiding. Zoals eerder Long Covid de boosdoener zou zijn geweest, of een verkeerd afgesteld zadel, of de akelige druk van solitair kopmanschap.

In feite zijn dit allemaal slechts psychosomatische manifestaties van een onderliggend probleem, dat ik enkele maanden geleden al heb uiteengezet: elke tegenslag galmt mentaal zwaar door in zijn systeem, dat in reactie daarop veel stress en negatieve gedachten genereert, wat op zijn beurt fysieke energie vreet en daarmee zijn vermogen om in de koers te presteren en de pijn te verdragen.

Hier is niets meer aan te doen. Einde carriere.

Deel Koeper 21 mei 2022 om 17:32

Gestopt met lezen na de hilarische zelfverheerlijking in de eerste alinea.

Bontempi1962 21 mei 2022 om 17:34

Fantastisch dat je zo in andermans hoofd kunt kijken. Ik zou er mijn beroep van maken.

VerstandOpNul 21 mei 2022 om 17:42

Hahahaha, dit is echt goud.. Benieuwd of Tom meeleest met je..

Merlinappa 21 mei 2022 om 18:34

Dunning-kruger in full effect hier, lol

djerkson 21 mei 2022 om 18:45

Amai, mooi stukje narcisme. Hoeveel wereldkampioenen, ploegleiders en superanalisten zijn er in de huiskamer achter de beeldbuis te vinden…het verbaast me iedere keer weer.

Het begint idd met Dunning-Kruger en eindigt met het Peter-principe, maar dan omgekeerd gezien wij als lezer niet met die superieure competentie omkunnen.

geoalp 21 mei 2022 om 17:09

Misschien moet ie een sigarenwinkel beginnen..

Bontempi1962 21 mei 2022 om 17:32

Dat deden voetballers in de seventies

Edwin Jansen 21 mei 2022 om 17:10

Hij zal toch iets lichamelijks hebben dat er voor zorgt dat hij geen energie heeft en dat kan heel lang duren voordat je daarachter komt. Al die mensen hier die hem al weer kompleet afschrijven. Ach ja. Ik wens Tom heel veel succes in zijn zoektocht. Voor mij een heel herkenbaar proces. Ben ook al meer dan twee jaar op zoek naar de reden waarom ik zo weinig energie had en soms nog heb. Het gaat wel beter, maar het blijft zoeken waarom mijn lichaam zoveel moeite heeft met wat vroeger heel normaal was. Sterkte Tom! Neem je tijd om het uit te zoeken!

Bontempi1962 21 mei 2022 om 17:31

Tom Dumoulin, voor altijd één van mijn helden. Ik kan me niet voorstellen dat hij nu klaar is.

Cen Morawec 21 mei 2022 om 17:46

Misschien blijft Tom tot het eind van de Giro met ploeg in Italië? Wat denken jullie? Zou dit toegevoegde waarde zijn?

debarreman 21 mei 2022 om 18:08

Nee.
Om de 10 karakters vol te maken.

Erik de Vlaming 21 mei 2022 om 18:43

Ja misschien om voor de etappe de andere renners in te smeren en misschien kan hij nog wat mooie kiekjes schieten voor zijn foto album.

Fifty 21 mei 2022 om 18:13

Ik lees dat er verzachtende omstandigheden zoals blessures.

Kijk eens naar waar die Pozzovivo doorgegaan is. Kom op zeg.

Merlinappa 21 mei 2022 om 18:35

Appels, peren.

Lalsacien 21 mei 2022 om 18:37

Tom Dumoulin is een prachtige wielrenner!

Bankzitter 22 mei 2022 om 01:04

Ziet er goed uit op de achterbank, inderdaad!

girardengo 21 mei 2022 om 18:58

Kennelijk door zijn rug gegaan. Beetje voorbarig om weer met allerlei psychosomatische verklaringen aan te komen.

  • 1
  • 2