Giro 2022: Koen Bouwman zorgt in Potenza voor tweede Nederlandse dagzege

vrijdag 13 mei 2022 om 17:05
Giro 2022: Koen Bouwman zorgt in Potenza voor tweede Nederlandse dagzege

foto: Cor Vos

Koen Bouwman heeft de zevende etappe van de Giro d’Italia achter zijn naam gezet. In Potenza was de Nederlander van Jumbo-Visma de beste van een kopgroep met vier man. Hij klopte zijn landgenoot Bauke Mollema en de Italiaan Davide Formolo in de sprint, terwijl zijn ploegmaat Tom Dumoulin vierde werd. Bouwman legde bovendien beslag op de leiding in het bergklassement.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

Mathieu van der Poel schreef over de zesde etappe dat het ‘misschien wel de makkelijkste race’ was die hij ooit had gedaan. Waar de exercitie naar Scalea hoofdzakelijk over vlakke wegen ging, kreeg het peloton een dag later een flinke portie klimwerk voor de wielen geschoven. Vanuit de kustplaats Diamante aan de Tyrreense Zee ging de wedstrijd het binnenland in naar de zuidelijke Apennijnen, waar het constant op en af ging en de Passo Colla, de Monte Sirino, de Montagna Grande di Viggiano en La Sellata moesten worden beklommen voordat aankomstplaats Potenza werd bereikt.

Felle strijd om de lange ontsnapping
Michael Mørkøv stapte niet meer op. De Deense leadout van Mark Cavendish was ziek geworden en moest opgeven. Met Juan Pedro López voor de derde dag in de roze trui, werd de etappe eind van de ochtend op gang gebracht. Daarna barstte een felle strijd om de ontsnapping van de dag los, waarbij het tempo bijzonder hoog lag. Rasaanvaller Thomas De Gendt probeerde het, Van der Poel deed meerdere ontsnappingspogingen en ook bergkoning Lennard Kämna trachtte weg te rijden. De Duitser werd als nummer twee in de stand echter geen meter ruimte gegund door Trek-Segafredo, de ploeg van roze trui López.

Op de Passo Colla, de eerste klim van de dag, viel ook Wout Poels aan en de Nederlander kwam als eerste over de top, waardoor hij zijn eerste punten voor het bergklassement sprokkelde. Het bleef echter aanvallen regenen tot aan de lange klim van de Monte Sirino, maar omdat het peloton niet stilviel, was geen enkele ontsnappingspoging succesvol. Pas na zeventig kilometer kwam de vlucht eindelijk tot stand. Liefst vier Nederlanders zaten van voren met Wout Poels (Bahrain), Tom Dumoulin, Koen Bouwman (Jumbo-Visma) en Bauke Mollema (Trek-Segafredo). De andere namen waren Davide Villella (Cofidis), Diego Camargo (EF-EasyPost) en Davide Formolo (UAE).

foto: Cor Vos

Het peloton nam gas terug, waardoor de zeven vluchters konden wegrijden. De kopgroep had al vijf minuten te pakken op de top van de Monte Sirino, waar Bouwman als eerste boven kwam en zo veertig bergpunten opstreek. De blonde Nederlander was de best geklasseerde koploper en toen de voorsprong opliep tot voorbij de vijfenhalve minuut, kwam hij virtueel in het roze te rijden. Intussen raakte de koers naast Mørkøv nog meer renners kwijt. Movistar, de ploeg van Alejandro Valverde en Iván Sosa, verloor Sergio Samitier. Het EF Education-EasyPost van Hugh Carthy zag Owain Doull opgeven en Bardiani-CSF-Faizanè moest verder zonder Samuele Zoccarato.

Kopgroep dunt uit op steilste klim van de dag
In de afdaling naar de voet van de Montagna Grande di Viggiano, de derde klim, reed Villella een berm is, waardoor hij ten val kwam. De Italiaan kon echter weer op de fiets kruipen en zijn plaats in de kopgroep innemen. Op de klim van tweede categorie, met een gemiddelde van 9,1 procent de steilste helling van de dag, was Poels de eerste vluchter die eraf moest, even later gevolgd door pechvogel Villella en Camargo. Daardoor bleef de Italiaanse klimmer Formolo aanvankelijk van voren over met de Nederlanders Dumoulin, Bouwman en Mollema. Camargo kon zich echter met het nodige karakter terugvechten.

Bouwman kwam net als op de Monte Sirino ook op de Montagna Grande di Viggiano als eerste over de top, waardoor hij aan de leiding ging van het bergklassement. In de afdaling daarna kon ook Villella van voren terugkeren. Op een niet-gecategoriseerd klimmetje op weg naar La Sellata testte Bouwman de tegenstand eens en viel aan. Mollema sprong mee, maar het duo kwam niet weg. Op La Sellata demarreerde Dumoulin meerdere keren, maar steeds bracht Formolo de rest terug. Door de moves van de sterk ogende Nederlander werden wel Villella en Camargo gelost uit de kopgroep.

foto: Cor Vos

Op 28 kilometer van de streep viel Dumoulin nog een keer aan. Formolo en Mollema konden mee, maar Bouwman moest een gaatje laten. Dat was voor Mollema het moment om een tegenaanval in te zetten. Bouwman moest het hoofd buigen, maar Dumoulin en Formolo konden terugkeren. Daarna was het Formolo die het probeerde. Op een kilometer onder de top haakten Dumoulin en Mollema weer aan, terwijl Bouwman op zijn eigen tempo ook weer kon aansluiten. De kersverse bergkoning van deze Giro graaide bovendien ook op La Sellata de volle buit mee, voor Formolo die ook wel interesse had in de punten.

Mollema probeert het op niet-gecategoriseerde klim
Formolo probeerde vervolgens in de afdaling weer weg te rijden, maar Dumoulin dichtte het gat. Die vier aanvallers kwamen samen met elkaar aan in het dal. Op zeven kilometer van de finish lag nog een klimmetje en daar demarreerde Mollema. Bouwman en Formolo konden meteen mee en ook Dumoulin sloot weer aan. De Giro-winnaar van 2017 ging daarna op kop rijden, ogenschijnlijk in dienst van Bouwman, die in de bergsprints steeds een explosieve indruk maakte. Vlak voor de top probeerde Mollema het nog eens en Bouwman en Formolo sprongen op zijn wiel. Net als bij de vorige aanval van Mollema bleef Dumoulin achter.

Formolo probeerde het dan weer net na de top, maar weer was Bouwman alert. Ook Mollema kon mee. Op drie kilometer van de meet probeerde Formolo het nog eens, maar tevergeefs. Plotseling kwam Dumoulin weer aansluiten. Daardoor begonnen ze met zijn vieren aan de laatste kilometer, waarvan de laatste 350 meter aan zo’n 8 procent omhoog liep. Dumoulin zette zich op kop, met Formolo, Bouwman en Mollema in het wiel. Bouwman ging de sprint van ver aan en reed Mollema en Formolo uit het wiel. De 28-jarige renner hield zijn inspanning vast tot aan de streep en sleepte zo zijn eerste overwinning in een Grote Ronde binnen.

De klassementsrenners hielden zich gedeinsd na de onstuimige aanvangsfase van deze zevende etappe en kwamen bijna drie minuten na winnaar Bouwman over de meet. Het was vooral INEOS Grenadiers, de ploeg van Richie Porte, Richard Carapaz en Pavel Sivakov, dat de tweede helft van de koers had gecontroleerd. Juan Pedro López hield de roze leiderstrui.

Dit artikel delen:

123 Reacties

vevie 13 mei 2022 om 17:06

Mooi, Koen. Veruit de sterkste op het eind! Wat een mooie etappe met ook een sterke Dumoulin. Hij reed De Mol en Davide echt gewoon los. Kansloos gelaten.

Meer van dit soort etappes, svp.

NiM 13 mei 2022 om 19:51

Inderdaad mooie zege en zelf afgedwongen. Maar euh wat is t verschil met hoe Kopecky de Ronde won en daarvoor bakken kritiek kreeg? Deze man wordt de hemel ingeprezen.

Apemantus 13 mei 2022 om 20:10

Waar komt deze (kromme) vergelijking in hemelsnaam vandaan???

Een mens blijft zich verbazen op WF.

NiM 14 mei 2022 om 00:04

Ik verbaas me idd dat jij t niet snapt. Of ook niet

Merlinappa 14 mei 2022 om 05:31

Je bedoelt dat Kopecky pas in de laatste meters voor het eerst op kop kwam, en dat Koen al vanaf het begin meedraaide, meesprintte voor de bergtrui, en een tiental aanvallen zelf terughaalde? Ja, exact hetzelfde nu je het zegt inderdaad.

NiM 14 mei 2022 om 11:42

Inderdaad. Enkel won toen geen Nederlander

Murcia 14 mei 2022 om 11:55

De vergelijking met Kopecky is als appels met peren, deze etappe in de Giro + het verloop is op geen enkele manier te koppelen aan de RVV bij de dames. Dan wordt het inderdaad niks meer dan een Calimero reflex in de hier vaak opdoemende Holland vs België strijd.

Apemantus 13 mei 2022 om 17:07

Etappe om je vingers bij af te likken! Genoten van Tom en wat was Bouwman sterk vandaag. Chapeau TJV!

Baukema Tomoulin 13 mei 2022 om 17:09

Mooi ook het juichen van TD. Ik hoop dat firma Cor Vos een mooi kiekje heeft gemaakt van een winnende Koen en een juichende Tom op de achtergrond voor bij dit artikel

Sjonge Jonge 13 mei 2022 om 17:10

Fantastische overwinning van Bouwman.
Tijdens de koers zo sterk als F Ballerini in zijn hoogtijdagen en aan de meet zo snel als een jachtluipaard.

Romerike 13 mei 2022 om 17:22

Ha, toch even gniffelen

Laatste man 13 mei 2022 om 17:38

Mooie deze!

Wildebert 13 mei 2022 om 17:49

Ja, die is leuk.

Handige Harry 13 mei 2022 om 18:08

Ik ken twee personen die dit niet leuk vinden waarvan eentje het zeker gaat vertellen aan de meester.

Beer 13 mei 2022 om 20:04

Toch raar sjonge; je hebt het toch altijd moeilijk met ‘anti-supporters’? Toen Evenepoel LBL won, mocht er van jou toch ook niet teruggeprikt worden? Om dan nu zelf te komen uitdagen; val je wel even uit je rol.

Sjonge Jonge 13 mei 2022 om 20:30

Nee hoor Beer, je vergelijking gaat helemaal mank.
Ik ben inderdaad tegen anti supporters, zoals de namen in mijn 1e post.
Net zoals ik tegen anti supporters ben van Evenepoel, van Aert, van der Poel etc.
Dus ik val zeker niet uit mijn rol, maar wel leuk geprobeerd Beer, overigens totaal niet verrassend dat dit juist van jou komt.

Beer 13 mei 2022 om 20:40

Kan je ook even uitleggen waarom mijn vergelijking mank loopt sjonge? Misschien effe wat LBL-topics terug lezen. Busted! ;-)

Sjonge Jonge 13 mei 2022 om 20:43

Misschien is een cursus begrijpend lezen een idee?

Beer 13 mei 2022 om 21:01

Voor jou bedoel je? Kijk sjonge, van mij mag je hier gerust even reageren op mensen die hard waren voor Dumo/Jumbo/… Maar kom dan aub niet de hypocr**te moraalridder uithangen wanneer anderen hetzelfde doen. Begrijp je het als je het leest?

Murcia 13 mei 2022 om 21:16

Het sneertje van Sjonge mag natuurlijk best zonder er een whataboutism van te maken.
Franco lijkt wat radicaler te zijn geworden in zijn ‘kritische’ blik jegens JV en het Jachtluipaard is druk bezig om iedereen en zijn moeder te rapporteren terwijl hij zelf in elke post een hoeveelheid drek over de ploeg heen gooit. Bij succes zoals vandaag is hij dan weer opvallend afwezig. Daar mag best wel een ironische post aan gewijd worden.

Beer 13 mei 2022 om 21:20

Dat mag zeker. Maar dan mag onze boodschapper ook wat verdraagzamer zijn in deze.

Wheely 13 mei 2022 om 17:10

Geweldige rit, laat de bijtjes maar vrijbuiten, dit wordt nog een leuke Giro zo. Mollema pakt er ook nog wel eentje.

Tom heeft er weer zin in op deze manier, Bouwman dubbel prijs. Niks dan lof.

xistnc 13 mei 2022 om 17:18

Als Mollema het al aflegt tegen Bouwman na een relatief ‘geslepen’ etappe, dan zal er vermoedelijk in elke kopgroep wel iemand sterker zijn.

boehoe 13 mei 2022 om 17:20

Nou, als je iemand als Formolo verslaat zit er nog wel wat in.

Wheely 13 mei 2022 om 17:24

Hij moest het wel opnemen tegen twee getergde bijtjes he vandaag. ;)

assen 13 mei 2022 om 19:55

@xistnc Onderschat Bouwman niet.
Als Bouwman voor de zege sprint, dan wint hij bijna altijd (tot nu toe tenminste). Hij sprint alleen bijna nooit, en zit bijna nooit in die beslissende ontsnapping. Maar ook in de Dauphine won hij de sprint om de etappezege met vele lengtes voorsprong.

Al denk ik dat je nog steeds gelijk hebt dat Mollema niet snel in een sprint een etappe zal winnen. ;-)

Ronellenfitsch 13 mei 2022 om 17:10

Mooie finale, en wat een machtige sprint van Koen. Fraai hoor, zeer gegund. En Tom ook snel de knop omgezet, goed.

Limal 13 mei 2022 om 17:10

Wauw, wat een etappe!! Eentje om heel lang van na te genieten!

Franco Ballerini 13 mei 2022 om 17:11

Inderdaad een prachtige etappe. Vooruit dan maar, Bouwman mag ook blijven. Dat is dan nummer vier of vijf. Dumoulin liet duidelijk zien dat het einde carrière is.

De Siepel 13 mei 2022 om 17:23

Dumoulin juist prachtig teruggekomen. Maar ach, azijnzeikers zijn er altijd.

Franco Ballerini 13 mei 2022 om 17:24

Kom nou zeg. Met deze medevluchters had Dumoulin toch moeten winnen?

Dangeroe 13 mei 2022 om 17:28

hahaha, want Mollema en Formolo zijn dikke koekenbakkers.

xistnc 13 mei 2022 om 17:28

Dumoulin heeft toch gewonnen?

katerkop 13 mei 2022 om 17:29

Haha echte pannenkoeken die Mollema en Formolo

Geel Zwarte Bril 13 mei 2022 om 17:53

Zoek je kleinzielig naar mannetje op dan krijg je een foto van Franco te zien. Wat een misselijke reactie weer na een pracht van een etappe.

Fenno de Groot 13 mei 2022 om 18:13

Hij wist dat koeman by far de snelste sprint had. Dat was ook overduidelijk zichtbaar. Hij heeft vandaag laten zien dat hij een goede teamplayer is. Hij was vandaag minder explosief. Daarom moest hij 1x lossen, verder netjes gereden. Mollema en formolo zijn ook niet slechte coureurs ofzo verder. Maar moet poels dan ook stoppen? Die loste eerder dan tom. Of van der poel? Die kon niet eens in de juiste kopgroep komen. En dan maar het hele peloton laten stoppen, want op 3 man na eindigde iedereen achter een renner die moet stoppen. Dan moet de rest wel heel slecht zijn denk ik.

YogiBear 13 mei 2022 om 18:36

@Fenno Heb Koeman (Ronald danwel Erwin) nog nooit op een snelle sprint kunnen betrappen ;-)

Fenno de Groot 13 mei 2022 om 19:18

@yogi bear, had uiteraard bouwman moeten zijn. Bedankt voor de scherpe reactie.

Koers 13 mei 2022 om 17:11

Hij was er al afgereden en dan alsnog de rit pakken, mooi hoor.
Prachtige etappe gezien, strijd om de bergpuntjes, strijd om weg te geraken van Bouwman en weer een prima Dumoulin gezien. Prachtig!

debarreman 13 mei 2022 om 17:12

Hele mooie koers vandaag. Prachtige en zeer terechte winst van Bouwman.

Comments 13 mei 2022 om 17:12

En hij kon nog juichen ook!

Peetvader 13 mei 2022 om 17:13

Bergop niet de sterkste, maar wel duidelijk de explosiefste.

Maenhout 13 mei 2022 om 17:13

Mooie overwinning, goed gespeeld – ik vreesde al dat die Italiaan er met de winst vandoor zou gaan.

Tuubke 13 mei 2022 om 17:46

Die zou het ook niet gestolen hebben, toch?

Maenhout 13 mei 2022 om 18:09

@Tuubke neen, maar ik zou het tóch minder leuk gevonden hebben.

En voor Bouwman is het extra leuk om tegen zulke ervaren mannen zijn eerste echt grote prijs te winnen, op het allerhoogste podium.

Krakowic 13 mei 2022 om 17:13

Wat een schitterende etappe. Mooi dat dit integraal te zien was. Ijzersterke Jumbo-Visma’s. Mooi om Dumoulin in deze rol te zien, geen sterallures.

En Bouwman, tja, die moet vaker voor eigen kans gaan, wat een aanzet!

uitdewaaier 13 mei 2022 om 17:14

Lekker hoor. Nou gaat hij oogsten .

Al Phila 13 mei 2022 om 17:14

Mooi, Bouwman 1, Mollema 2 (enkele jaren geleden samen Wereldkampioen Mixed Relay Yorkshire).

peterwinnen 13 mei 2022 om 17:14

Gaat slecht met het Nederlandse wielrennen hoor….

Wheely 13 mei 2022 om 17:19

Toen ik zag welke Nederlanders er mee deden aan de Giro verwachtte ik stiekem wel dit soort successen hoor. Is geen pannenkoekenmix.

Franco Ballerini 13 mei 2022 om 17:19

Een eenmalige opleving die de teloorgang verhult.

Dangeroe 13 mei 2022 om 17:22

Sommige mensen willen ook nergens het positieve van inzien

Lindalid 13 mei 2022 om 17:37

Franco is depressief, kom op jongen.

uitdewaaier 13 mei 2022 om 17:44

Die Ballerini is een mislukte belg. Laat gaan man.

Handige Harry 13 mei 2022 om 18:11

edit wf: niet doen

Kopinkas 13 mei 2022 om 18:30

Niets gevaarlijker dan een gebelgde mislukk(el)ing hoor…

Sjonge Jonge 13 mei 2022 om 18:41

Ik vind het jammer om een heel land / volk over één kam te scheren vanwege één persoon.
Ik ken hier genoeg Belgen (of moet ik Vlamingen zeggen?) die zeer correct en met kennis van zaken reageren.

djerkson 13 mei 2022 om 19:49

@Harry: kudos voor je volwassen reactie. Kan je nu niet gewoon van een Nederlandse zege zonder Belgen erbij te halen? Kijk anders naar de landenranking de wereldranglijst, dan zie je genoeg mislukte Belgen.

peterwinnen 13 mei 2022 om 20:13

Eenmalige opleving, proest. Vlaanderen, Parijs-Roubaix, twee Giro-etappes….en er gaan er echt nog meer volgen. Nederlandse wielrennen staat gewoon op zijn top. En Bouwman bewijst nu dat de middengroep/jongeren de komende tijd ook kunnen doorgroeien. Het zou mooi zijn als dit soort jongens ook meer kansen krijgen bij Jumbo, in plaats van buitenlanders halen die niets beter zijn.

Casar 13 mei 2022 om 17:15

Schitterende etappe. Schitterend gevecht met meerdere aanvallen. Schitterend teamwork. Genoten!

Wheely 13 mei 2022 om 17:15

Vraag is nu wat gaan we met Bouwman doen in deze vorm, klassementje rijden? (staat nu in zelfde tijd als Arensman) Of wordt het de bergtrui? En nog een rit!

Quincy Adams 13 mei 2022 om 17:17

Bergtrui! Beter dan AK#14. Rit heeft ie al, maar als je aanvalt voor blauwe punten kom je wellicht weer in deze positie…

Koers 13 mei 2022 om 17:19

Bergtrui idd, duidelijk laten zien dat ie de sprintjes aankan, en wellicht kom je dan nog eens in de situatie dat je mee kan doen om een ritje.

Peetvader 13 mei 2022 om 17:23

Klassement niet denk ik.

Moest hier bergop toch ook lossen bij Dumoulin, Mollema en Formolo.
Eerder op de Etna ook nog.

Alles zetten op ritten en bergtrui dus.

assen 13 mei 2022 om 19:57

@wheely
Ik vroeg me hetzelfde af!
Tweede etappezege en/of bergtrui, het kan gewoon.
Top10 AK zie ik niet gebeuren, dus dan toch maar die etappezege of trui.

dumoman 13 mei 2022 om 17:16

Moet TJV nu niet vor Bouwan gaan voor GC ? Of is dat teveel ?

Annelol 13 mei 2022 om 17:18

Hij was er bergop al een keer af, was t explosiefst, niet per se het beste bergop, bergtrui lijkt me mooier doel

thorsen 13 mei 2022 om 17:18

Bouwman, Mollema, Dumoulin, Poels, en ook Van der Poel, Arensman, Eenkhoorn en Leemrijze in de aanval gezien. Mooie wielerdag voor oranje. Benieuwd of dit Bouwman aan het denken zet over mogelijkheden in de toekomst. Maar nu eerst maar voor die bergtrui gaan.

Niek en Bob 13 mei 2022 om 17:20

Prachtige etappe! Zo mooi dat deze Achterhoeker een etappe wint. Wij trekken een wijntje open op Jumbo! Morgen Mathieu?

Wildebert 13 mei 2022 om 21:18

Altijd leuk als een streekgenoot het goed doet. Goed getraind vroeger op ‘t Peeske in de Montferlandse heuvels en in het Münsterland waarschijnlijk. Bouwman, mooi man!

fietsvriend 13 mei 2022 om 17:21

Mollema nog zo link – ‘heb ik nou lek?’, iedereen voor bij hem en hoppa in het laatste wiel, waar hij wilde zitten.

Maar dan Bouwman, wat een werelddag had die. Was gewoon de sterkste. Dacht wel even toen Formolo en Mollema om en om gingen, hij zal toch niet geflikt worden.

Maar toen kwam Dumoulin, wat mooi om hem zo te zien. Brok in mijn keel.

Steve De Wolf 13 mei 2022 om 17:21

De verrijzenis van Tom.
Mooi.

Peetvader 13 mei 2022 om 17:25

Vorm kan niet slecht zijn he, anders word je niet 3de in de tijdrit.

Alleen het echte klimwerk tegen de top klassementsrenners is niet meer aan hem besteed lijkt wel.

Franco Ballerini 13 mei 2022 om 17:59

Edit redactie: Niet anti-supporteren.

jkjustin 13 mei 2022 om 17:23

Wat een etappe! Prachtig dat Koen op het hoogste niveau weet te winnen. Bauke laat zien dat hij goed in vorm is, die gaat zeker nog kansen krijgen deze Giro. En Tom laat ziendat hij zeker nog niet moet afstappen!