De Giro d’Italia 2022 zit erop. De strijd om het algemeen klassement werd beslist op de voorlaatste dag, in het voordeel van Jai Hindley. Naast hem op het eindpodium mochten Richard Carapaz en Mikel Landa zich melden. Maar wie zijn de andere winnaars? WielerFlits zet ze op een rij.

Algemeen klassement Giro d’Italia 2022:
Jai Hindley (BORA-hansgrohe) in 86u31m14s
Richard Carapaz (INEOS Grenadiers) op 1m18s
Mikel Landa (Bahrain Victorious) op 3m24s
Puntenklassement Giro d’Italia 2022:
Arnaud Démare (Groupama-FDJ) met 254 punten
Fernando Gaviria (UAE Emirates) met 136 punten
Mark Cavendish (Quick-Step-Alpha Vinyl) met 132 punten
Bergklassement Giro d’Italia 2022:
Koen Bouwman (Jumbo-Visma) met 294 punten
Giulio Ciccone (Trek-Segafredo) met 163 punten
Alessandro Covi (UAE Emirates) met 102 punten

Koen Bouwman neemt zijn blauwe bergtrui in ontvangst – foto: Cor Vos
Jongerenklassement Giro d’Italia 2022:
Juan Pedro López (Trek-Segafredo) in 86u49m54s
Santiago Buitrago (Bahrain Victorious) op 5m43s
Pavel Sivakov (INEOS Grenadiers) op 23m03s
Ploegenklassement Giro d’Italia 2022:
Bahrain Victorious in 259u48m12s
BORA-hansgrohe op 4m07s
INEOS Grenadiers op 1u22m29s
Tussensprintklassement Giro d’Italia 2022:
Filippo Tagliani (Drone Hopper-Androni Giocattoli) met 78 punten
Mattia Bais (Drone Hopper-Androni Giocattoli) met 45 punten
Koen Bouwman (Jumbo-Visma) met 32 punten
Fuga Bianchi-klassement Giro d’Italia 2022 (aantal kilometers in de aanval):
Mattia Bais (Drone Hopper-Androni Giocattoli) met 617 punten
Filippo Tagliani (Drone Hopper-Androni Giocattoli) met 581 punten
Diego Rosa (EOLO-Kometa) met 301 punten

Bahrain Victorious viert winst in het ploegenklassement – foto: Cor Vos
Fair Play-klassement Giro d’Italia 2022:
Bahrain Victorious met 0 punten
Cofidis met 0 punten
Team DSM met 0 punten
Ritwinnaars Giro d’Italia 2022:
Etappe 1 – Mathieu van der Poel
Etappe 2 – Simon Yates (ITT)
Etappe 3 – Mark Cavendish
Etappe 4 – Lennard Kämna
Etappe 5 – Arnaud Démare
Etappe 6 – Arnaud Démare
Etappe 7 – Koen Bouwman
Etappe 8 – Thomas De Gendt
Etappe 9 – Jai Hindley
Etappe 10 – Biniam Girmay
Etappe 11 – Alberto Dainese
Etappe 12 – Stefano Oldani
Etappe 13 – Arnaud Démare
Etappe 14 – Simon Yates
Etappe 15 – Giulio Ciccone
Etappe 16 – Jan Hirt
Etappe 17 – Santiago Buitrago
Etappe 18 – Dries De Bondt
Etappe 19 – Koen Bouwman
Etappe 20 – Alessandro Covi
Etappe 21 – Matteo Sobrero (ITT)
20 Reacties
Alpecin 3 ritzeges
BEX 3 ritzeges
FDJ 3 ritzeges + Paars
Bora 2 ritzeges + Roze
TJV 2 ritzeges + Blauw
Wanty 2 ritzeges
QS 1 ritzege
Lotto 1 ritzege
Bahrain 1 ritzege
DSM 1 ritzege
Trek 1 ritzege
UAE 1 ritzege
Leuke top drie bij het Fair Play klassement: drie ploegen met 0 punten.
O ja, er staat ‘Ritwinnaars Tour de France 2021’ als laatste tussentitel
Winnaars voor mij buiten de cijfertjes toch wel:
-Jumbo Visma
Al snel bleek de klassementsdroom een utopie. Er werd knap geschakeld en volle bak aangevallen. Die weerbaarheid toonden ze vorig jaar in de Tour na het uitvallen van Roglic ook al met 4 ritzeges en een podiumplaats. Nu mag het resultaat met 2 ritzege en een bergtrui er ook zijn.
– Démare en sprinttrein
Met Cavendish en Ewan leek het er niet op dat er veel kansen voor sprinters er net achter kwamen. De trein van FDJ stond als een huis met Guarnieri en Sinkeldam voor Démare.
-Intermarché Wanty Gobert
Opnieuw fantastisch gereden. Goede teamgeest ook. Pozzovivo, op dat moment kort in het klassement die zich helemaal uit elkaar trekt voor Girmay. Met Hirt en Pozzovivo twee man hoog in het klassement.
Verliezers
– Ineos en Carapaz
Ze kwamen met Carapaz als topfavoriet (En zo bestempelde Carapaz zichzelf ook) en reden ouderwets op kop met de trein. Carapaz had het in interviews enkel over verdedigen. Het zal van niet beter zijn, maar ik vond het prima dat deze koerswijze is afgestraft door Bora. Zonder ritzege en eindwinst gaan ze huiswaarts.
-Sosa en Ciccone
Beiden werden vooraf als dank horses voor het klassement naar voren geschoven en ook door hun ploeg als (schaduw)kopman bestempeld. Beiden zullen echter nooit een klassementsman worden. Traksel merkte over Ciccone terecht op dat hij veel te onstuimig koerst daarvoor. Aanvallen en voor ritten gaan is het devies vanaf nu.
-Caleb Ewan
Lotto heeft de punten zo hard nodig. Op dag 1 gaat hij onderuit en in de sprints komt hij tekort.
Verliezers
– Ineos en Carapaz
Zeker een van de verliezers. Ik herinner mij bovendien nog de goede voornemens na de winst van Hart (wat gecombineerd werd met rittenkapen door de rest van het team). Voor de sport en ons als kijkers is het goed dat de treintjestactiek niets oplevert en dat Bora zowel het roze wint als aanwezig was in de vroege vlucht.
INEOS is net zo opportunistisch als de anderen. Sir Dave heeft voor de buitenwacht het idee gelanceerd dat ze uit nobele overwegingen aanvallender zouden koersen maar dit had alleen te maken met de Slovenen die het Britse treintje deden ontsporen. Zodra men controle denkt te hebben is men net zo conservatief als TJV en UAE met de leiderstrui aan boord. Het verschil met vorig jaar was dat Bernal 2 weken ver boven de rest uitstak en dit jaar Carapaz nooit los kon komen van Hindley en Landa en eerder ook nog Bardet. Verder had deze ploeg geen schaduwkopman waardoor de risico’s groter werden.
@Murcia zeker en met Pogacar en Roglic straks in de Tour was het ook nog eens zo dat het hier moest gebeuren voor Ineos.
Bardet, inderdaad. Wat eeuwig zonde dat hij eruit moest. Hij leek beter dan ooit te zijn en op de Blockhaus oogde hij als sterkste. De wat als vraag is in het geval van Bardet wel heel groot.
Knap dat je Ciccone een verliezer noemt , terwijl hij etappe wint en blauw 2e plaats , dan zijn er wel meer verliezers . Jumbo kopmannen grotere verliezers, maar ja mag niet kritisch zijn op zwart geel
@Jacob Ja, ik noem hem een verliezer. Hij ging vooraf voor een klassement en dat is hem niet gelukt (en gaat hem ook nooit lukken ben ik bang) Dumoulin had ook in dit rijtje gepast al denk ik dat weinigen vertrouwen hadden in een goed klassement voorafgaand aan deze Giro gezien zijn voorbereiding. Ciccone heeft precies 1 goede dag gehad. De rest was het echt onvoldoende.
Wie is de meest strijdlustige renner geworden? Staat er niet bij, nog
Van der Poel heeft die uitgereikt gekregen. Terecht ook.
Een detail.
De ‘spaarstand’ lijkt zich steeds sterker te gaan manifesteren in de grote ronden.
Een klein steekproefje:
In de Giro van 1992 (3843 km) bezette de nummer laatst de 148e positie in het AK op 4.40.37 van de roze trui.
De Giro van 2002 (3334) werd afgesloten door 140 renners, nummer 140 had een achterstand van 3.34.55.
De laatste van de Giro 2012 (3502 km) was nummer 157 op 5.27.06.
Roger Kluge wordt dit jaar 149e in de Giro (3450 km) en daarmee laatste op 7:13:57.
Kijken we naar de nummer 75 van het eindklassement, dan zien we dezelfde tendens. Mauro Schmid eindigt deze Giro als 75e op bijna 4 uur; 20 jaar geleden werd Juan Carlos Dominguez 75e op bijna 2 uur.
Ik vermoed dat de Tour en de Vuelta hetzelfde beeld geven.
Afgezien van de top van het klassement lijkt het erop dat renners niet bepaald harder zijn gaan fietsen, integendeel.
De tijdslimiet in de Giro is ook ontzettend ruim. Doorgaans 15%.
Berekenend rijden dus.
Aan de andere kant van het klassement heb ik meer last van het gegeven dat er een tendens dat de klassementsrenners steeds meer overlaten aan de vluchters dan de actuele tijdsverschillen tussen eindwinnaar en rode lantaarn. Dat is allemaal niet bijster relevant voor de kijker.
Zo ging er slechts één bergrit vanuit de groep der favorieten gewonnen + alleen nog de Yates-etappe naar Turijn met de klassementsleiders erbij: Hirt won vanuit de vroege vlucht. Daarnaast is de ”beste klimmer” steeds minder vaak de daadwerkelijk beste klimmer, met als dieptepunt Bouwman die een punt meer pakt voor die trui dan de top 9 van het klassement GECOMBINEERD (en dat incluis Hirt en Carthy), terwijl ie op een schitterende 21e plaats eindigt op meer dan een uur. Dit ondanks twee van die vluchtersritzeges een 8e plaats in de Buitrago-rit.
“Aan de andere kant van het klassement heb ik meer last van het gegeven dat er een tendens dat de klassementsrenners steeds meer overlaten aan de vluchters”
Dit is hetgeen Jacco mede aangeeft. De vluchters hebben soms drie dagen gespaard en zijn dan die ene dag ook ontzettend sterk en slechts bij te halen door all-in te gaan. Nou welke ploeg heeft nu de energie om verschillende dagen all-in te gaan?
Ja kluge heeft zijn best gedaan inderdaad. Die heeft een volle lange etappe extra op de fiets gezeten qua tijd.
Je vermoed dat Tour en Vuelta hetzelfde beeld geven. Interessante theorie. Een paar uitschieters voor de Tour:
TdF 2021: Tim De Clercq 141 op 5:01:09
TdF 2020: Roger Kluge (sic) 146 op 06:07:02 (met net ervoor Frison, De Buyst, Ewan)
TdF 2016: Sam Bennett 174 op 05:17:14
TdF 2014: Ji Cheng 164 op 06:02:24
Voordien en tussendoor eerder rond de 04:30
Jimmy Casper, Igor Flores en Wim Vansevenant in de jaren 2000-2006 elk verschillende keren rode lantaarn rond de 04:00
Rond 1995 en voordien zelfs altijd rond de 03:30
Er treedt dus een duidelijke verschuiving op, waarbij vooral sprintloodsen, sprinters en exoten het helemaal laten lopen.
Voor de 75ste van het klassement en voor de Vuelta had ik even geen zin om verder te kijken.
Zou het echter niet kunnen dat ook de steeds veeleisender parcoursen met gravelritten, supercols e.d. hun tol eisen?
Opvallend:
Sivakov die nog zo jong blijkt. Zat er denk ik 2 jaar naast? Heeft echt weer wat laten zien en ik denk dat het tijd is voor hem om zijn grinta eens als kopman in dienst te gaan stellen van een Franse ploeg. Niet zozeer als ak’er maar even goed als smaakmaker/ritwinnaar.
Bahrein die bovenin het fairplaygedoe staat, de smerige sneaky kaaskopvermoerende slepers dat het zijn!
Nu alweer last van het zwarte Post-Giro gat. Ik heb toch wel genoten waarbij het echt een grote ronde was van de vluchters en de vrijbuiters. Vond ik eigenlijk meer dan prima, temeer omdat grote rondes vaak worden lam gelegd door de klassementsjongens.
Haha, ik ook Marik. Waar ga ik nu met (minstens) een half oog naar kijken bij het telewerken? :-)
Ook ik vond het een hele interessante ronde. Het parcours was misschien een beetje te zwaar in de laatste week om aanvallend rijden bij de favorieten aan te moedigen, maar in de meeste ritten zat er een interessant (vaak aanvallers)verhaal. Vele ritten konden dan ook gewonnen worden door verschillende types renners en dat maakte het steeds leuk om volgen. Ik zou misschien 2 à 4 van de middengebergteritten met aankomst na de afdaling vervangen hebben door 1 à 2 aankomsten bergop in de hogere alpen plus 1 à 2 vlakkere etappes in de laatste helft, maar dat is muggenziften. De hittegolf waar ze doorheen moesten en die veel energie gekost heeft kon ook niemand van tevoren voorspellen.