Giro 2022: De ronde van Mathieu van der Poel in 10 foto’s

maandag 30 mei 2022 om 19:30
Giro 2022: De ronde van Mathieu van der Poel in 10 foto’s

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel was een van de grote smaakmakers van de afgelopen Giro d’Italia. Bij zijn debuut in de Corsa Rosa won de leider van Alpecin-Fenix de openingsetappe, droeg hij enkele dagen de roze trui en stal hij de harten van de Italiaanse wielerfans. WielerFlits vat de ronde van de 27-jarige allrounder samen in tien foto’s!

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier! Bestel nu jouw exemplaar

Dit artikel delen:

36 Reacties

Romāns Vainšteins 30 mei 2022 om 09:52

Ik mis die ene waar de tong guitig uit de bek hangt en hij tegelijkertijd de kleindochter van Vegni op een pikante knipoog trakteert.

Kopinkas 30 mei 2022 om 10:07

De foto waar hij tussen de fans de berg op rijdt steekt er qua kadrering bovenuit.
Een soort diapositief van Jezus die zich met het kruis op zijn rug een weg baant door de hatelijkheden schreeuwende menigte: de jonge wielergod (zoon én kleinzoon van andere goden) met de fiets onder zijn kruis door een extatische menigte op weg naar de top.
Blijft wel absurd hoe dicht de fans op zo’n berg kunnen komen. Dat het niet vaker misloopt à la Nibali op Alpe d’Huez mag eigenlijk een wonder heten.

Derierre de la course 30 mei 2022 om 11:43

Ik vind juist die wheely in de arena typerend voor zijn Giro. Plezier straalt er van af.

Romāns Vainšteins 30 mei 2022 om 12:06

Die wheelies zijn gewoon van tevoren contractueel vastgelegd.

AdZ 30 mei 2022 om 21:20

Zuurpruim!

Wheely 30 mei 2022 om 10:21

Mooie drie weken waren het, Eurosport had gisteren ook een erg leuk filmpje in elkaar gedraaid. Fijn dat zowel VdP als de fans ter plekke er zoveel lol aan beleefd hebben. De Giro zal zeer content zijn met deze boeking!

Derierre de la course 30 mei 2022 om 11:42

Die is zijn startgeld meer dan waard geweest lijkt me! Froome in 2018 ook wel trouwens.

Alfons Haavers 30 mei 2022 om 11:54

Froome en z’n ploeg zullen misschien ook wel een aardige duit toegeschoven hebben gekregen, maar volgens mij kwam zijn Giro-deelname er toen vooral omdat hij vreesde niet in de Tour te mogen starten vanwege zijn puffer-overdosis en dan alvast maar in de Giro van start ging. Beetje zoals Contador ook deed in 2011 in afwachting van een uitspraak in zijn clenbuterol-affaire, die toen wél een schorsing opleverde waardoor Bertje zijn Giro kwijtspeelde.

Leken me beide in ieder geval geen keuzes voor de Giro omwille van het startgeld.

Merlinappa 30 mei 2022 om 10:32

Mooi! Ik zou ook wel zo'n fotoverslag van Koen Bouwman willen zien, die stak er toch ook met kop en schouders bovenuit. En de optie om deze foto's fullscreen te bekijken natuurlijk!

jappe666 30 mei 2022 om 10:33

Die duim naar Girmay vind ik ook wel een iconische… Kan me voorstellen dat die over 20 jaar ook nog wel in artikels/musea zal opduiken.

Jean Dumas 30 mei 2022 om 10:52

Een aantal iconische foto’s idd, deze jongen is ervoor gemaakt. Vive il Giro.

thorsen 30 mei 2022 om 11:03

De superstrijdlust. In dit geval toch meer de prijs van volksvermaak. Maar mooie Giro gezien van hem. Een paar jaar geleden was ik nog een beetje bang dat zo’n grote ronde helemaal niks voor hem was qua koersen, maar hij maakt het zelf gewoon leuk.

Derierre de la course 30 mei 2022 om 11:41

Zou wat mij betreft inderdaad ook de prijs voor meest attractieve renner, een soort publieksprijs, mogen zijn.

Barry Batsbak 30 mei 2022 om 11:55

Wat een kerel. Nee hij rolt niet het hele deelnemersveld op. Hoeft ook niet, dit is veel belangrijker. Zijn koersplezier ín de koers en ná de koers straalt er gewoon vanaf.

https://twitter.com/Eurosport_NL/status/1530870757797965824?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1530870757797965824%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.wielernieuws.be%2Fnews%2F1496%2Fmvdp-bezorgt-jonge-fans-dag-van-hun-leven

Beer 30 mei 2022 om 12:19

Komaan Barry; ik snap het allemaal wel hoor. Hij heeft zijn doel behaald (ritzege + roos), hij heeft goed getraind, hij heeft zich geamuseerd, hij heeft publiciteit gemaakt voor zijn sponsors, zijn voorbereiding was ruk, etc… Allemaal waar. Maar ben je nu niet aan het doorslaan in je entertainment & fun-straatje? Het is koers. Wedstrijden rijden om te winnen ipv de Gerben Karstens-award binnen halen. En nee; VDP is niet de eerste die een kind een handtekening of drinkbus geeft.

Barry Batsbak 30 mei 2022 om 12:47

Komaan Beer, als het werkelijk gaat om wedstrijden winnen, ja dán is Wout van Aerts voorjaar inderdaad maar matigjes geslaagd met zijn minitieuze voorbereiding sinds 10-01-2022 en heftig versterkte voorjaarskern die angst inboezemde in het peloton. Maar díe mening zul je waarschijnlijk conform het heersende 2-matenstelsel dan weer niet met me delen (gokje).

On topic; het ging in dit artikel om foto's en niet om prestaties. Dit zijn de mooiste foto's die er wat mij betreft bestaan. Je focus op wat VdP móet winnen slaat ernstig door.

Beer 30 mei 2022 om 12:56

Die mening deel ik inderdaad niet met je en ik heb daar ook geen 2-matenstelsel voor nodig. Van Aert won immers de Omloop, E3 en een WT-TT tegen Roglic & Dennis. Daarnaast sleepte hij Roglic naar winst in PN, werd hij 2e in PR en 3 in LBL. In de RvV kon hij jammer genoeg niet starten. Lijkt me een lijstje prestaties en resultaten waartegen de Giro van VDP wel verbleekt. Tenzij je wheelies, de vroege vlucht halen en drinkbussen uitdelen belangrijker vindt.

VDP moet van mij trouwens niet winnen. Een analyse van een sportief iets mindere Giro (voor zijn doen), moet dan weer wel kunnen.

Barry Batsbak 30 mei 2022 om 13:23

Hahaha, je praktiseert je 2-matenstelsel zelfs in dezelfde post waar je ontkent deze nodig te hebben!! Wedstrijden rijden om te WINNEN telt toch? Jouw eigen woorden van een half uur geleden nota bene. En vervolgens 2e en 3e plaatsen erbij halen. Nee, de winst van Roglic er zelfs nog bij slepen! Dit Beer, dit ben jij ten voete uit. Compleet blind voor je eigen bullshit.

Beer 30 mei 2022 om 13:30

Niets zo triest als die machteloze ‘Hahaha’s’ die je hier soms ziet passeren. Leg het deze domme Belg eens uit Barry; wat is er ‘2-matenstelsel’ aan hetgeen ik schrijf? Wedstrijden winnen; idd. Omloop, E3, WT-TT; die overwinningen staan er toch maar mooi. Om het geheel wat verder op te kleuren mogen ereplaatsen in een Monument of exceptioneel knechtenwerk in een koers als Parijs-Nice wel vermeld worden denk ik. Lijkt me heel wat waardevoller dan het ‘etertainment’ waar jij de laatste dagen op aan het kicken bent.

Probeer nog eens.

evelineroos 30 mei 2022 om 13:45

Beer heeft het er iedere dag maar druk mee. Het wordt tijd dat van Aert weer gaat koersen.

Barry Batsbak 30 mei 2022 om 14:00

Je verwart machteloosheid met onthutsing over zoveel selectieve bias.

Ik doe tegen beter weten in een poging (terwijl ik je oordeel al wel weer kan raden);

Om het geslaagde voorjaar van jouw renner van keus te rechtvaardigen sleep je er nu ook podiumplaatsen en prestaties ten gunste van winst van ploeggenoten bij. Nou in dat kader:

Rit 1; winst voor Van der Poel
Rit 2; 2e plek – achter grote ronde winnaar Yates en vóór Dumoulin (zilver olympische tijdrit een half jaar eerder; Ganna destijds 5e, Van Aert 6e)
Rit 10; 2e plek achter Gent-Wevelgem winnaar Girmay
Rit 12; met De Bondt beslissende rol gehad in het afzetten van uiteindelijke ritwinnaar Oldani in de vluchtersgroep
Rit 21; 3e plek achter heersend Italiaans Kampioen tijdrijden Sobrero (Ganna 4e destijds) en Thijmen Arensman (grootste Nederlands rondetalent sinds tijden).

Als ereplaatsen meetellen om het geheel op te kleuren, hoe kun je dan in hemelsnaam spreken van een tegenvallende Giro? Dat kan alleen als je ereplaatsen (die je in het prima voorjaar van Van Aert wél meetelt in je beweegredenen) van Van der Poel compleet negeert. Als je die ereplaatsen nét zo waardevol aanslaat als bij jouw favoriet kun je hier niet met droge ogen komen verkondigen dat het allemaal maar matigjes was. Of dat dom is, daar kom ik niet aan. Maar naar hypodinges neigt het wel. Beste Beer.

Beer 30 mei 2022 om 14:10

Rit 1, 2 en 10; helemaal akkoord. Zonder twijfel VDP’s topmomenten afgelopen Giro.
Rit 12: gaan we toch niet vergelijken met van Aert voor Roglic in Parijs-Nice hoop ik?
Rit 21: ik denk dat je de aanwezige betere tijdrijders wel gehad hebt met Sobrero en Arensman. Van Ganna, Pogacar, Roglic, van Aert, Evenepoel, Asgreen, Dennis, Kung, etc… echter geen spoor.

Daarbij komt dan vooralnog eens dat het deelnemersveld waartegen VDP in de ritten in lijn moest knokken heel wat minder sterk is, dan waar van Aert in het voorjaar tegen reed. Dat verschil zie je vast en zeker ook wel in.

Dus ik blijf er bij; een goede, maar geen geweldige Giro. Het is niet anders.

Barry Batsbak 30 mei 2022 om 14:33

“een goede Giro”…. Dat klinkt al anders dan “Ik vond het dus best tegenvallend”. Er gloort in de verte wellicht nog een sprankje hoop.

Opmerkingen over het deelnemersveld laten me echt compleet koud als dat de maatgevende factor moet zijn in een discussie. Afwezigen hebben altijd ongelijk en iedereen die hier aan de start stond was fit en voorbereid (behalve Marezcko dan). Dit zijn allemaal goed getrainde en verzorgde fullpro’s, de tijden dat profs tegen parttime postbodes en slagerszonen koersten ligt al een poosje achter ons. Laten we maar gewoon scorebord-geweldig niet met kijkplezier-geweldig verwarren.

Nou jij nog even het laatste woord…

vandenbraken 30 mei 2022 om 20:05

Als je van Aert de keuze voorlegt. Al zijn overwinningen inleveren tegen winst in de Ronde. Dan weten we zijn keuze, dus waar hebben we het over?

Lalsacien 30 mei 2022 om 22:36

@Beer het was een fantastische Giro voor MDVP om maar één enkele reden, hij heeft ‘m uitgereden.

xistnc 30 mei 2022 om 22:38

Beer heeft Michelangelo helemaal niet nodig om zichzelf belachelijk te maken. Tegelijkertijd is een ban voor Michelangelo dus ook nergens voor nodig, want dat lost niks op.

girardengo 31 mei 2022 om 00:16

De ban van Michelangelo begrijp ik dan weer niet. Wel uitgesproken meningen, maar altijd onderbouwd, toch?

D.Koch 30 mei 2022 om 13:32

Een wheelie op een TT bike. Had ik nog niet eerder gezien. Ziet er niet uit natuurlijk.

Wheely 30 mei 2022 om 13:38

Eigenlijk had hij zijn TT fiets nog even moeten wisselen voor een eenwieler voordat hij de arena inreed.

@Wheely volledig met je eens maarja die uci wéér met hun regels hèh

Een clown op een TT bike dat kan dan weer wel

westmalle1965 30 mei 2022 om 22:09

Beer Murcia en nog een frustie landgenoot van mij zijn anti mvdp en anti adrievdp, maakt niet uit waar t over gaat

Murcia 30 mei 2022 om 22:43

Graag even uitleggen uit welke posts van mij je als een detective van het kaliber Frank Drebin geconcludeerd hebt dat ik anti- MVDP ben. Dit is toch wel een dieptepuntje in het verkeerd voorstellen van zaken.

tramontana 31 mei 2022 om 02:25

Een dag geen koers, komkommertijd en dan zijn de rapen gaar: bakkeleien over fotootjes. Even spannend als de dagelijkse quizvraagjes van Jeroen aan Karsten op Eurosport.

poortje de dijkenstoemper 31 mei 2022 om 06:39

Beer ga in je hol , Barry ga lekker batsen waar jullie over bakkeleien gaat toch helemaal nergens meer over , geniet eens wat meer van de twee wereldtoppers , en ja eentje met een Belgisch paspoort en eentje met een Nederlands paspoort , ofdat verschilmakend is ofzo

Jean Dumas 31 mei 2022 om 11:02

Mathieuke neemt een paar dagen rust en gaat dan in Livigno op hoogtestage. Ik denk dat hij niet eens naar huis wil.

Volg hier

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone