Giro 2022: Arnaud Démare sprint in Cuneo naar derde etappezege

vrijdag 20 mei 2022 om 16:54
Giro 2022: Arnaud Démare sprint in Cuneo naar derde etappezege

foto: Cor Vos

Arnaud Démare heeft de dertiende etappe van de Giro d’Italia achter zijn naam gezet. Nadat pas in de laatste kilometer een kopgroep met vier man was bijgehaald, haalde de Franse kopman van Groupama-FDJ in Cuneo in de massasprint zijn derde zege van deze ronde binnen. Phil Bauhaus werd tweede, Mark Cavendish derde. Juan Pedro López kwam in het peloton over de aankomst en behield de roze leiderstrui.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

De dertiende etappe ging van start in een iconische plaats in het wegwielrennen. In San Remo ligt normaal gesproken de finish van Milaan-San Remo, maar vandaag begon daar de rit naar Cuneo. Het peloton volgde aanvankelijk in tegengestelde richting de finale van La Classicissima, maar liet de Poggio en de Cipressa links liggen. Nog voor de drie Capo’s, ging de route noordwaarts naar de Colle di Nava, de enige serieuze klim van de dag. Uiteindelijk kwam de koers via de Povlakte in Cuneo aan, waarbij voor de sprintersploegen genoeg tijd was om alles bij elkaar te brengen en de kopmannen in stelling te brengen: het was voorlopig de laatste kans voor de snelle mannen.

Even na half twee werd de wedstrijd op gang gebracht en meteen waren daar versnellingen vanuit het peloton. Een groep met zeven man reed weg, maar Groupama-FDJ, de formatie van Arnaud Démare, was niet tevreden en reed het gat dicht. Na ongeveer tien kilometer kwam een kopgroep met vijf man renners tot stand die wél de ruimte kreeg. De Nederlanders Julius van den Berg (EF Education-EasyPost) en Pascal Eenkhoorn (Jumbo-Visma) sloegen de handen ineen met de Fransman Nicolas Prodhomme (AG2R Citroën) en de Italianen Filippo Tagliani (Drone Hopper) en Mirco Maestri (EOLO-Kometa).

foto: Cor Vos

Bardet, vierde in het klassement, geeft ziek op
Tagliani, verwikkeld in de strijd om het tussensprint- en Fuga Bianchi-klassement, won de eerste tussensprint vóór Van den Berg en Eenkhoorn. Toen de weg op de Colle di Nava omhoog begon te lopen, moest de Italiaan van Drone Hopper-Androni Giocattoli eraf. De overige vier koplopers reden samen door en kwamen met zes minuten voorsprong over de top: Eenkhoorn als eerste, vóór Prodhomme, Maestri en Van den Berg. Ondertussen raakte de Giro Romain Bardet kwijt. De Franse klimmer van Team DSM, vierde in het algemeen klassement, was gisteren ziek geworden en kon de wedstrijd niet langer voortzetten.

De kopgroep bleef goed samenwerken en naarmate de kilometers wegtikten, ging het er steeds rooskleuriger uitzien voor het viertal. Op veertig kilometer van de finish hadden de vluchters nog altijd ruim vier minuten voorsprong en het werd niet makkelijk om ze terug te halen. De ploegen van de sprinters bleven er echter in geloven, maar ze moesten er hard voor werken. In de laatste twintig kilometer speelde ook de wind een rol. Het peloton brak, waarbij onder anderen Richie Porte en Simon Yates achteropraakten. De strijd om de etappezege zou spannend worden, want op tien kilometer van de streep was het verschil teruggelopen tot onder de minuut.

foto: Cor Vos

Zouden de vluchters het halen, of ging de overwinning toch naar een sprinter? In de laatste twee kilometer begonnen de koplopers te denken aan de overwinning en wilde niet iedereen meer zijn kopbeurten doen. Op 1,4 kilometer van de streep sprong Van den Berg weg, maar zijn landgenoot Eenkhoorn reed het gat dicht met Maestri en Prodhomme in zijn wiel. Onder de rode vod bedroeg het verschil nog maar negen seconden en dat was te weinig voor de vier man van voren. Maestri probeerde het nog met een ultieme poging, maar de Italiaan werd voorbij gestormd door de snelle mannen. Uiteindelijk beschikte Démare over het beste eindschot.

Dit artikel delen:

55 Reacties

vanSpringel 20 mei 2022 om 16:56

Waarom rijdt Eenkhoorn dat gat naar onze Julius nu dicht ?

de adelaar 20 mei 2022 om 16:59

Wat aan aanfluiting na zo’n lange dag op kop… weg vriendschap

unionwagtmans 20 mei 2022 om 17:01

omdat ie voor ’n andere ploeg rijdt

YogiBear 20 mei 2022 om 17:01

Omdat Julius zat te linkeballen (al vanaf een km of 7-8 voor de streep) en het daarmee voor hemzelf en de rest verprutste.

madeinstars 20 mei 2022 om 17:01

Schrale troost, Julius had het in zijn eentje ook niet gered.

Guushovd 20 mei 2022 om 17:02

Omdat hij de etappe wil winnen. Hij zat al een km op kop en niemand wilde overnemen, dan word je enigzins fel. Daarnaast, de etappe was verloren op het moment dat ze niet meer overnamen van Eenkhoorn op 2 km. Alleen hij verdiende het deze etappe te winnen van de kopgroep.

unionwagtmans 20 mei 2022 om 17:05

eenkhoorn heeft sowieso verreweg het meeste kopwerk gedaan

tvm 20 mei 2022 om 17:09

Vervolgvraag: waarom proberen die andere twee niets iets? Prodhomme leek niet meer te kunnen, maar Maestri had nog wat in de tank. Gemiste kans.

unionwagtmans 20 mei 2022 om 17:10

Bang voor Girmay-kritiek en ook om weg te vallen als ie niet weg zou komen. Hij leek me echt te willen meesprinten voor de zege

Dion 20 mei 2022 om 17:11

Ze kwamen naast elkaar over de streep. Of nog Matties of echt ruzie

Jacob Lohof 20 mei 2022 om 17:25

Dat is de Jumbo cultuur

BigKanua 20 mei 2022 om 17:37

Te weinig budget meegekregen, denk.
Kopgroep kon de 45km/u niet meer aantikken, dan wordt er dus gelinkebalt en zeg je dus ook tegen je vriend, niet met mijn kloten.
vd Berg met stip gestegen in mijn rijtje , not.

Sjonge Jonge 20 mei 2022 om 18:32

@ Jacob Lohof: het lijkt erop dat je een obsessie hebt

LeoR 16 20 mei 2022 om 16:57

Alsnog een vermakelijke rit, met spanning tot het eind, maar uiteindelijk dus toch gewoon een sprint tussen de groten. Maar liever zo dan dat een vluchtergroepje 3de rangsrenners er voor gaat sprinten natuurlijk, al is het voor de renners in kwestie wel best jammer.

Had hoe dan ook een veel grotere kopgroep verwacht vandaag, met grotere namen. Die hielden zich allen koest met het oog op de rit van morgen?

de adelaar 20 mei 2022 om 17:00

3e range? Eekhoorn en van der berg zijn geen pannenkoeken

Wheely 20 mei 2022 om 17:37

Geen pannenkoeken maar ook nog geen taco’s.

Pol 20 mei 2022 om 18:20

Je zal wel heel veel koersen gewonnen hebben, en een grote klasbak zijn. Om zo te oordelen over deze renners. Heb je weleens op een fiets gezeten ?????

RLM 20 mei 2022 om 18:45

Ben ik het echt niet mee eens. Die “derde rangs renners” rijden heel de dag met hun snufferd in de wind voor (in een etappe als deze) zo’n 2% kans voor een zege. Als ze winnen is dit direct HET hoogtepunt van hun carriere. Voor een Demare is het natuurlijk leuk om te winnen maar dit gaat zijn carriere niet maken. Er zijn al heel wat kansloze ontsnappingen geweest deze Giro, deze mocht het echt wel halen.

madeinstars 20 mei 2022 om 16:59

Israel, lekker gewerkt pikkies.

Guushovd 20 mei 2022 om 17:04

Ja, pijnlijk. Wat een treurige ploeg.

Anton van Valouwe 20 mei 2022 om 17:12

pijnlijk land ook…

Deel Koeper 20 mei 2022 om 17:00

Geniale sprint van Gaviria. Eerst weigeren om Richeze te volgen en de sprint van Démare te ontregelen en dan netjes de andere en verkeerde kant kiezen.

Jammer voor de vluchters, maar als het na zo’n ongelooflijke luxe-situatie alsnog nipt wordt, dan zit er gewoon te weinig kwaliteit vooraan. Met 2 Eenkhoorns blijven ze vooruit, maar die andere 3 stelden veel te weinig voor.

madeinstars 20 mei 2022 om 17:00

Die Maestri deed al 20 km of ie stuk zat, deed de kortste beurtjes, was de eerste die niet overnam op 2km van Eenkhoorn en heeft dan aan het eind nog over om door te trekken… dat was de grootste fucker van de kopgroep. Het zijn altijd die Italianen.

YogiBear 20 mei 2022 om 17:03

Was op zo’n 10-12 km voor de streep al duidelijk dat de enige kans die ze hadden was om samen te blijven werken tot 500m voor de streep. OP het moment dat 1 of 2 dat niet meer doen, is het gebeurd.

Panache 20 mei 2022 om 17:29

Je bent dan ook slechts bondgenoten tot de finale, in de finale wordt je rivalen. Allemaal hard werken om Eenkhoorn de sprint te laten winnen daar passen de Italianen terecht voor.

Romāns Vainšteins 20 mei 2022 om 17:01

Verdiende overwinning voor Démare en zijn gezanten die toch altijd weer die dedicatie voor hun superster kunnen opbrengen. Dat moet echt een kopman zijn die de rijen goed gesloten houdt. De vluchters hebben hun stinkende best gedaan maar zaten net genaaid met de toegift en het type aankomst, niet heel veel te verwiijten, dat is koers.

YogiBear 20 mei 2022 om 17:03

Ploeg van Démare heeft het inderdaad meer dan verdiend.

Guushovd 20 mei 2022 om 17:05

Helemaal mee eens.

dikkechaap 20 mei 2022 om 17:03

Vreemd wat Bayer en De Bondt aan het doen waren daar. Sowieso vraag je je af of Mathieu zichzelf niet onderschat op zo’n aankomst. Met 1 van die twee als lead-out was hij een eind gekomen zou je zeggen.

Dion 20 mei 2022 om 17:06

Viel mij ook op. Die gleden er nog heel soepel doorheen.

Txirrindularitza 20 mei 2022 om 20:39

Denk niet dat hij zichzelf onderschat, maar wellicht meer heil ziet in de rit van morgen. Je kunt niet elke dag volle bak gaan.

Saknipok 20 mei 2022 om 21:36

De Bondt is niet traag. In de GP Monséré moest hij enkel De Lie laten voorgaan, maar liet hij netjes Hofstetter, Thijssen, Barbier en Vernon achter zich. Ook in Denain 2de, achter Walscheid, maar voor Petit, Barbier, Sarreau…

Selwink 20 mei 2022 om 17:05

Ondanks het licht teleurstellende einde toch een fraaie rit, een van de mooiste vlakke ritten die ik heb gezien zonder waaiers

Guushovd 20 mei 2022 om 17:06

Puntje van mijn stoel.

Turtlehead 20 mei 2022 om 17:09

Ja, mooi wielrennen!

platteprijs 20 mei 2022 om 17:09

Groupama verdiende de winst en zeker niet Bahrein. Nizzolo laat zijn keihard werkende ploeggenoten hier wel vallen. Pas 8e achter de aalvlugge De Bondt. Het is wel duidelijk inmiddels dat Lefevere niet op Cavendish gaat spelen in de Tour, mits Jakobsen in vorm blijft natuurlijk.

Wheely 20 mei 2022 om 17:13

Krijg wel een beetje een Tour de France gevoel bij deze rit, ook met een leuke bijrol voor de Nederlanders

platteprijs 20 mei 2022 om 17:15

bijrol………??!

Anton van Valouwe 20 mei 2022 om 17:14

Had het Eenkhoorn gegund, de drijvende kracht in de kopgroep, helaas!

Tripodboom 20 mei 2022 om 17:21

Wijsneus Karsten Kroon, die commentaar geeft alsof dat wielrennen niet zo interessant is, wist het zeker. Ze zouden het gaan halen en Eenkhoorn en van den Berg zouden elkaar geen strobreed in de weg liggen.

Romāns Vainšteins 20 mei 2022 om 17:29

Mij heb je binnen! Ik vind vanaf nu Kroon óók een eikel!

unionwagtmans 20 mei 2022 om 17:33

kinderachtig. Het had zomaar wèl kunnen lukken. Gfdj kreeg wel heel veel steun

Wheely 20 mei 2022 om 17:40

Toch mooi juist een beetje romantische hoop.

Alfons Haavers 20 mei 2022 om 17:44

Kroon heeft inderdaad soms wel iets pedant. Maar met net genoeg charme & humor dat het nog wel kan wat mij betreft.

Kan me wel voorstellen dat Vanbelleghem er zich soms aan ergert, maar die vind ik dan weer veel te opgefokt, waardoor ik het leuk vind dat Kroon hem wat zit te jennen.

Sowieso niet echt een commentaarduo dat voor mij veel meerwaarde biedt bij het bekijken van een koers. Waar Wuyts en De Cauwer een demarrage tot iets sacraals wisten te verheffen, moet ik het bij een wedstrijd op Eurosport echt van de koers zelf hebben en heeft het commentaar eigenlijk geen enkele meerwaarde bij mijn koersbeleving.

Romāns Vainšteins 20 mei 2022 om 19:13

Ik vind Kroon best ok met betrekking tot saaie momenten vollullen. Vanbellegehme juist minder, die heeft dan de neiging met allerlei feitjes en weetjes aan te komen zetten.

Txirrindularitza 20 mei 2022 om 20:35

Hoe kun je nou niet van feitjes en weetjes houden? Dat is toch heerlijke kost als je een kleine vier uur wielrennen zit te kijken?

Txirrindularitza 20 mei 2022 om 20:43

@Alfons, dit:

“Sowieso niet echt een commentaarduo dat voor mij veel meerwaarde biedt bij het bekijken van een koers. Waar Wuyts en De Cauwer een demarrage tot iets sacraals wisten te verheffen, moet ik het bij een wedstrijd op Eurosport echt van de koers zelf hebben en heeft het commentaar eigenlijk geen enkele meerwaarde bij mijn koersbeleving.”

… heb je heel treffend beschreven. Ik luister graag naar Karsten en Jeroen, vind het een leuk duo en fijn gebabbel voor bij het thuiswerken bv. Maar een meerwaarde, nee, dat heeft het niet.
Staat tegenover dat ze net iets scherper zijn. Bij de Vlaamse bompa’s gebeurde het zeer regelmatig dat ze (veel te) laat een ontwikkeling of demarrage of verkeerde naam in de gaten kregen. Maar het was poëtischer en bracht het meer richting iets sacraals, zoveel is zeker.

Albert Boekhouder 20 mei 2022 om 21:33

Karsten Kroon is ook helemaal geen commentator of analist. Hij is gevraagd om vanaf achter zijn tv dingen te zeggen. Dat doet hij ook.
Ik kijk vaak koers met een vriend.
Die zegt ook dingen.
Maar eerlijk is eerlijk.
Die vriend van mij zegt echt interessantere dingen, ziet sneller welke renner het is, heeft meer kennis van het peloton en van individuele renners en ….ja eigenlijk van alles.
Bedankt Niels!

Saknipok 20 mei 2022 om 21:37

@Alfons
‘heeft het commentaar eigenlijk geen enkele meerwaarde bij mijn koersbeleving’. Kan ik me volledig bij aansluiten!

Limal 20 mei 2022 om 17:29

Na de ontgoocheling dat er niemand de klim gebruikte om de koers in een andere plooi te leggen toch nog een vermakelijke finale. Vooral Eenkhoorn had de winst dik verdiend, maar spijtig genoeg misrekende het peloton zich niet en wilden/konden zijn metgezellen op het einde niet meer. Vooral Maestri heeft zichzelf een kans op ritwinst ontzegd.

Turtlehead 20 mei 2022 om 19:40

Wat had je op die klim dan verwacht? Er was strijd zat, met Eenkhoorn die iedereen lam reed. Zie jij mannen als Carapaz en Landa daar aanvallen en dan die lange lopende afdaling van 90 km vol gas geven, vlak voor er bergetappes komen? Zo werk Grote Ronde rijden niet.

Limal 20 mei 2022 om 22:33

Met het foute been uit bed gestapt Turtle? Als je wat interviews gelezen/beluisterd had dan zou je weten dat ook onder de renners zelf het idee leefde dat het hard zou kunnen gaan op de klim. En dan hadden ze het niet over Eenkhoorn, die een uiterst knappe rit reed maar natuurlijk geen klimmer is.

Er zijn uiteraard ook andere klimmers/baroudeurs aanwezig dan de klassementsmannen. Als bijvoorbeeld De Gendt, Kämna, Foss, Rosa en andere Dombrowski's op die klim doorgetrokken hadden dan reden ze zo weg van het peloton en naar die eerste groep toe. Zulke versnellingen vanuit het peloton hadden wellicht ook enkele sprinters doen lossen, waarna het langer geduurd zou hebben om zich weer te organiseren in de achtervolging. Dat plus extra volk in de vlucht had de uiteindelijke kopgroep veel betere winstkansen gegeven.

De Siepel 20 mei 2022 om 17:35

Alleen Eenkhoorn verdiende deze zege. De sterkste en deed ook het meeste kopwerk. Op de klim maakte hij het verschil. Helaas, de etappe was een kilometer te lang. Mooi dat verder Arensman en Kelderman wel in het 1e peloton zaten…waren dus goed wakker.

girardengo 20 mei 2022 om 18:04

Spannendste rit tot nu toe denk ik. Eenkhoorn uitblinker. Maar het uitvallen van Bardet is jammer voor de rest van de Giro,

de nieuweMerckx 20 mei 2022 om 23:28

Wat is er met Maestri gebeurd? Z’n haar geverfd? Ik herkende hem bijna niet meer in een ander shirt.