Giro 2021: Vermoeide Tim Merlier stapt uit de wedstrijd

dinsdag 18 mei 2021 om 10:49
Giro 2021: Vermoeide Tim Merlier stapt uit de wedstrijd

foto: Cor Vos

Tim Merlier zal woensdag niet meer van start gaan in de elfde etappe van de Giro d’Italia. De sprinter van Alpecin-Fenix kampt al enkele dagen met maag- en darmklachten en vermoeidheidsverschijnselen.

In samenspraak met het teammanagement en de medische staf van Alpecin-Fenix is besloten om Merlier naar huis te laten terugkeren. “Het is erg jammer om de Giro vroegtijdig te verlaten”, laat Merlier weten. “Maar dit is nu de meest verstandige keuze. Het was de eerste keer in mijn carrière dat ik tien dagen na elkaar gekoerst heb.”

“De voorbije dagen hebben toch hun tol geëist. Met deze fysieke paraatheid voel ik me niet in staat nog te sprinten voor de overwinning en wil ik ook de rest van mijn seizoen niet in het gedrang brengen”, aldus de Belgische sprinter, die naar huis gaat met een ritzege op zak. In de tweede etappe naar Novara klopte Merlier heel wat topsprinters.

Onvergetelijk avontuur 
De Oost-Vlaming spreekt zelf van een onvergetelijk avontuur. “Ik ben trots en vereerd dat ik hier mocht debuteren in een grote ronde. Zowel voor mijzelf als voor Alpecin-Fenix is deze Giro d’Italia een onvergetelijk avontuur geweest. Het doel was om een ritzege te boeken en ik ben ook erg blij dat we dat hebben kunnen realiseren.”

“Het was een hele eer en een grote motivatie om vijf dagen in de iconische Maglia Ciclamino (de paarse puntentrui, red.) te mogen rondrijden. Ik zal de jongens nu de komende dagen van thuis aanmoedigen.” Merlier is de dertiende uitvaller in de Giro d’Italia 2021. Eerder ging er met Caleb Ewan al een eerste topsprinter naar huis.

Dit artikel delen:

41 Reacties

Marik 18 mei 2021 om 10:51

Dat zat er dik in. De vraag is of zijn eerste grote ronde er dusdanig inhakte dat hij fysieke klachten kreeg, of dat hij puur vanuit toeval fysieke klachten ontwikkelde.

Wheely 18 mei 2021 om 11:14

Hij is in ieder geval flink uitgekakt. ;)

blix 18 mei 2021 om 10:51

Aanvaardbare uitleg, waar al enkele dagen naartoe werd gewerkt ;-)

En nu naar de Tour!

Turtlehead 18 mei 2021 om 11:09

Precies. De Tour roept! Kan mooi Matje een beetje ontlasten door in week 1 óók een ritje te pakken :)

Wheely 18 mei 2021 om 11:11

De ontlasting van Mathieu is ook belangrijk inderdaad.

blix 18 mei 2021 om 11:13

Omgekeerd hoeft niet: Merlier ontlast zichzelf, zoals we konden zien ;)

hartstikkebedankt 18 mei 2021 om 11:14

Ik zou dit juist een teken vinden dat hij niet naar de Tour gaat, misschien wat veel zo'n grote ronde; laat staan 2

antilek 18 mei 2021 om 15:58

@Wheely als je de ontlasting(lees poep) van Mathieu nu ook al belangrijk gaat vinden??. Ik ben ook fan van Mathieu maar dat gaat wel erg ver hoor.

Dikke vrouw 18 mei 2021 om 10:53

Goed gereden. Hop naar de tour

Secondant 18 mei 2021 om 10:57

Die gaat dus naar de Tour. En terecht ook.

blix 18 mei 2021 om 11:01

Wordt nog interessant in de Tour voor AF: eerste twee ritten vol de kaart Mathieu. Vervolgens de vlakke sprintetappes voor Merlier (met zijn vaste lead-out Rickaert). Tenzij Merlier eraf gereden wordt, dan alle kansen op Philipsen, die een betere klimmer is dan Merlier.

Secondant 18 mei 2021 om 11:10

En voorlopig staan ook Meurisse (vrije rol in de bergen lijkt me) en Vakoc (als knecht?) op de planning voor de Tour.

A.M.M. Jonkers 18 mei 2021 om 10:57

Zorgde er wel voor dat Alpecin-Fenix voor de 1e maal een etappe won in een Grote Ronde. Giro was dus al geslaagd voor Gebr. Roodhoft.

Gilberto 18 mei 2021 om 11:07

Cameron wacht

Wheely 18 mei 2021 om 11:08

Mooie Giro gereden, rit gewonnen en in de berm gekakt. Zo doen de kampioenen dat.

tvm 18 mei 2021 om 11:13

Geinig, bij het opstappen van Ewan las ik heel andere reacties.

Aart van Woud 18 mei 2021 om 11:22

Bij Merlier zat het er al een paar dagen aan te komen, Ewan stapte voor het oog fit uit de Giro. Daar zit het verschil hem waarschijnlijk.

Turtlehead 18 mei 2021 om 11:31

Niet van mij… Ik vind het waardeloos, maar ook wel logisch: er komen precies nul echte sprintkansen in de komende etappes. Organisatie heeft dat aan zichzelf te danken, spanning in het GC staat centraal.

RidderSchwobin 18 mei 2021 om 13:14

Nou ja, als Merlier daadwerkelijk een double dragon was, dan snap ik wel dat hij afstapte.

RidderSchwobin 18 mei 2021 om 11:13

Erg benieuwd wat voor impact het slechte weer in de eerste week in de laatste week zal hebben.

Kan zijn dat er ook nog een aantal klassementsmannen er gigantisch door gaan zakken.

Wheely 18 mei 2021 om 11:33

Er zullen ongetwijfeld een paar klassementsmannen het nu al flink lastig hebben door het weer wat zich nog niet direct vertaald heeft in tijdsverschillen. Als de koers hard gemaakt wordt in week drie krijgen die wellicht de klap, of ze zijn hersteld tegen die tijd.

Shinzawai 18 mei 2021 om 11:16

Gaan alle Toursprinters nu doen alsof ze ziek, zwak en misselijk zijn?

Rondje 25 18 mei 2021 om 13:10

Beetje onzinnige uitspraak. Champoussin, Bidard, Beletti en Neilands zijn ook al naar huis. Waarom noem je die dan niet? Omdat het geen sprinters zijn? Wat een onzin.
De anderen die zijn afgestapt hadden een reden i.v..m valpartijen. En daar hoorde ook Ewan bij. Dus logisch lijkt me en Merlier heeft gewoon klachten met zijn darmen. Dan heeft hij toch ook niet veel meer te zoeken met het programma wat nog te wachten staat in de Giro.

Verweggistan 18 mei 2021 om 13:28

Merlier heeft al eens aan de kant van de weg gestaan vanwege de darmproblemen.

Titaantje 18 mei 2021 om 15:36

Belletti is wel een sprinter, Rondje25.

Rondje 25 18 mei 2021 om 19:41

Ja klopt, alleen deze Giro weinig van gezien.

Westland95 18 mei 2021 om 11:17

Laat Mathieu dit in de Tour ook lekker doen op de eerste rustdag.

Murcia 18 mei 2021 om 11:23

Logische beslissing van Tim, is echt niet meer okselfris met zijn darmklachten en dan moet je jezelf niet totaal over de kling jagen. Heeft met de ritzege bewezen zijn plek tussen de topsprinters gevonden te hebben.

Michelangelo 18 mei 2021 om 11:29

Hij kan (overigens net als Ewan) terugkijken op een geslaagde giro. Ik had het uitvallen van Ewan overigens ook pas op de rustdag verwacht, aangezien er gisteren nog gewoon gesprint werd. Nu gewoon rustig herstellen, en naar volgende doelen toewerken. En in mijn ogen is hij echt wel een Tour-sprinter, waar de aankomsten vaak net wat minder chaotisch zijn dan in Italie.

Vergeet niet dat het voor die jongens in een ploeg als Alpecin Fenix allemaal nieuw is. Zowel voor veel stafleden als nagenoeg alle renners. Die rijden doorgaans wedstrijden van hooguit een week, en met een stuk minder media aandacht. En een stuk minder grote verplaatsingen. Dat speelt allemaal mee.

Verder: met het weer van de eerste week denk ik dat er al veel een jasje uitgedaan hebben. Ik verwacht nog wel meer “slachtoffers” in de tweede en derde week.

josi 18 mei 2021 om 11:53

Jammer, maar wel begrijpelijk. Als ik Groenewegen was, zou ik de komende twee dagen nog maar even flink proberen door te harken. Vrijdag ligt er een biljartvlakke rit te wachten.

Rondje 25 18 mei 2021 om 13:06

Ja, maar Groenewegen rijdt deze Giro natuurlijk ook niet uit in deze vorm.

Derierre de la course 18 mei 2021 om 23:16

Groenewegen rijdt vooral om hardheid op te doen. Die gaat alleen naar huis als het echt niet meer gaat.

Cochise 18 mei 2021 om 12:08

Ik kijk al uit naar de volgende column van Axel en Eddy Merckx!

YogiBear 18 mei 2021 om 12:57

Ach ja, verschil van ploeg zullen we maar zeggen. Ewan heeft een blessure en wordt verketterd, omdat niemand hem gelooft. Merlier heeft maag&darm klachten en maakt een slimme keuze omdat hij wel geloofd wordt. Blijkbaar is de ene Belgische ploeg niet de andere.

TrEb 18 mei 2021 om 13:01

Ben nu ook wel benieuwd naar de reactie van Merkx. Bij Ewan had hij snel een mening in de media gedropt.

Merlier heeft mooie resultaten laten zien, nu in de tour.

blix 18 mei 2021 om 13:23

Ach, die idiote Eddy Merckx zijn tijd is lang voorbij.
Bovendien: iedereen weet dat hij verknocht is aan Lefevere en Quick-Step, dus het mag niet verwonderen dat hij het niet zal nalaten om kritiek te spuien op Lotto-Soudal wanneer daar kans toe is.

williams 18 mei 2021 om 14:35

Ik vraag me meer en meer af waarom Phillipsen in hemelsnaam naar Alpecin is gegaan…

antilek 18 mei 2021 om 16:27

Ik ook

Aerosolo 18 mei 2021 om 15:32

Philipsen was toch voor de sprints in de Tour? Leuk, als Merlier dan tussendoor komt.
En als Alpecin Merlier meeneemt, dan heb je dus 2 renners van wie bij voorbaat al bijna vaststaat dat ze halverwege uitstappen.

blix 18 mei 2021 om 15:40

Philipsen heeft dit seizoen nu nog niet bepaald bewezen de grote sprintkanonnen aan te kunnen in een klassieke sprint, zeker niet als je 4x verliest van Cav met zijn oude knoken. Merlier daarentegen wel.
Ze kunnen de buit dus mooi verdelen: Merlier de vlakke sprintetappes tegen Ewan en Bennett, Philipsen de iets zwaardere ritten, waar een kleiner groepje naar de finish rijdt, ontdaan van enkele snelle mannen (waaronder Merlier). Zo won Philipsen toch ook zijn Vuelta-rit vorig jaar?

Rufusvb 18 mei 2021 om 17:43

Waar is dhr Merckx nu met z’n azijnzeikerij?

Headlines

Materiaalzone

Populair