Giro 2021: Sagan bestraft voor intimideren van andere renners

vrijdag 28 mei 2021 om 08:38
Giro 2021: Sagan bestraft voor intimideren van andere renners

foto: Cor Vos

Peter Sagan kreeg na afloop van de achttiende etappe van de Giro d’Italia, met aankomst in Stradella, een boete van duizend Zwitserse Frank van de wedstrijdjury. Ook verliest de Slowaak vijftig punten op de UCI-ranking wegens ‘intimidatie en ongepast gedrag tegenover andere renners’.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Peter Sagan en Wout van Aert. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

Sagan hoopt in Milaan te worden gehuldigd als winnaar van de paarse puntentrui en heeft momenteel de Maglia Ciclamino in handen. In het klassement is zijn voorsprong op naaste belager Davide Cimolai 22 punten en dus hoeft de renner van BORA-hansgrohe geen punten meer te sprokkelen in de resterende etappes.

In de achttiende rit naar Stradella was Sagan blij met een scenario waarin een grote groep vluchters alle punten kon opslokken. Sagan liet zich vervolgens gelden in het peloton op momenten dat coureurs toch nog probeerden om naar de kopgroep te springen. Deze tegenaanvallers werden op hun plaats gezet, waardoor de kopgroep uiteindelijk een vrijgeleide kreeg.

De jury was na afloop van de etappe niet te spreken over het gedrag van Sagan en dus kreeg de Slowaak een fikse boete en verloor hij kostbare punten op de UCI-ranking. De wedstrijdjury omschreef het gedrag in het juryrapport als ‘intimidatie en ongepast gedrag tegenover andere renners’.

Dit artikel delen:

73 Reacties

williams 28 mei 2021 om 08:47

Alsof Sagan bepaalt wat een andere renner mag doen, een dikke middelvinger en demarreren !

Turtlehead 28 mei 2021 om 08:47

Als je dan echt indruk wilt maken en impact op (positief) verloop van de koers, zodat dit soort flauwekul ophoudt: min 50 punten in het puntenklassement…
Die gast verdient 5 miljoen euro per jaar, wat heeft zo’n boete (die de ploeg, cq. alle renners samen betalen) voor zin?

Arry1337 28 mei 2021 om 08:48

Echt? Vind je dat een goed idee?

Marik 28 mei 2021 om 08:50

Ja Arry, dat vind ik ook een goed idee. Wat een dwaas die Sagan.

platteprijs 28 mei 2021 om 08:53

Aftrek in puntenklassement was de enige juiste beslissing geweest. Kennelijk is ook de UCI geïntimideerd door Sagan.

VerstandOpNul 28 mei 2021 om 08:55

Was ook mijn gedachte: puntenaftrek in het paarse klassement zou veel effectiever zijn.

Sowieso is hij die hele trui niet waard als hij niet eens voor de etappe durft te sprinten..

rkmmr 28 mei 2021 om 09:00

Een aftrek voor de puntentrui was idd natuurlijk veel effectiever geweest, maar ik denk dat je zo’n straf niet zomaar ineens kunt geven. Zie dit meer als een waarschuwing en misschien een aanzet dat dat in de toekomst wel zou kunnen gebeuren.

assen 28 mei 2021 om 09:10

9 maanden schorsen, net als Groenewegen, zou ook hebben gekund. Maar misschien iets te goritg. Al zijn er beroepsgroepen waar dit soort gedrag met ontslag wordt bestrafd.

Joaquim Agostinho 28 mei 2021 om 09:25

Over het paard getilde clown, geen schim meer van wat hij ooit was.

Arry1337 28 mei 2021 om 08:48

Tsja, wielrennen wordt zo wel een beetje een mietjessport zeg. Ik weet niet op basis van wat ze deze straf op kunnen leggen, want van wat ik zag is er niks gebeurd dat niet door de beugel kon. Dan vraag ik me af op welke beelden of geluiden zij zich hebben gebaseerd.

Deo 28 mei 2021 om 08:59

Staan wel ergens beelden van maar het gaat waarschijnlijk om dat hij renners probeerde tegen te houden toen ze nog de sprong naar de vlucht wouden maken. Onder andere een Bardiani en Qhubeka renner. Dit deed hij door te zigzaggen en ook “intimideren” door naar ze te staren tijdens hun poging terwijl hij er naast fietst.

josi 28 mei 2021 om 08:49

Alsof Sagan iets zal geven om wat franken en UCI-punten. Het was pas een echte straf voor hem geweest als ze 25 punten in het puntenklassement in mindering hadden gebracht.

lo squalo dello Stretto 28 mei 2021 om 08:50

Snap het niet zo goed. Zag vorig jaar Quick-Step een paar keer een wegblokkade vormen, denk niet dat ze toen bestraft zijn. Terwijl het toen gewoon onmogelijk was om aan te vallen.

platteprijs 28 mei 2021 om 08:55

Daar heb je een punt. Ik kan me zo’n situatie uit Kuurne herinneren. Maar ook dit typeert de UCI, ze zijn niet in staat één lijn te trekken. Kijk recent Bouhanni-Groenewegen, en langer geleden Froome-Petacchi.

Panache 28 mei 2021 om 09:22

Tja platteprijs: je kan van appels en peren moeilijk twee perziken maken.

platteprijs 28 mei 2021 om 10:19

@Panache dat is een ernstige onderschatting van de wetenschap

Marik 28 mei 2021 om 08:51

Wat Sagan doet kan absoluut niet door de beugel. Afstraffen dat gedrag.
Tegelijkertijd moet de rest zich hier natuurlijk niets van aantrekken. Wie denkt die gozer wel niet dat hij is zeg. Als je je laat intimideren op deze manier ben je als wielrenner ook geen knip voor de neus waard.

limburgia 28 mei 2021 om 10:54

Net zoals vroeger Hinault , Armstrong , Jan Raas etc. .
Dit is nu eenmaal het diva moraal van de vedetten.

Magician 28 mei 2021 om 08:59

Ik heb er gisteren niets van gezien of gehoord, dus of die sanctie past bij wat hij heeft gedaan kan ik niet beoordelen.

Wat ik eerder jammer vind is de passiviteit waarmee Sagan zelf koerst, louter voor het behoud van die trui. Niet voor het eerst deze Giro vertrekt er een groep die om de zege gaat strijden over een parcours waar Sagan kans heeft om te winnen. Hij was er zonder veel inspanning altijd zelf bij in zo’n groep.

Romāns Vainšteins 28 mei 2021 om 09:09

Zou dat heel misschien te maken kunnen hebben met het feit dat hij er ook voor de tour op staat en ook daar de puntentrui wil hebben.

Magician 28 mei 2021 om 09:53

Heeft er zeker mee te maken, en het wordt een lang seizoen omdat hij zowel het WK als Roubaix nog omcirkeld zal hebben staan. Maar dat lijkt me eerder een mentaal iets in deze Giro dan, want in zo’n grote kopgroep is hij weinig extra energie kwijt en zie je later wel of die extra inspanning voor de rit het waard is.

Michelangelo 28 mei 2021 om 10:23

Het mee RIJDEN met de kopgroep kost niet heel veel extra energie. Het mee STRIJDEN om de overwinning wel. En dan is het de vraag of je als Sagan je zegeningen moet tellen (etappe, paarse trui) en kijkt wat er allemaal nog komt, of dat je alles op alles moet zetten voor nog een rit.

Ik had gehoopt op het laatste (ik kan de meeste BORA etappes wel smaken), maar ik begrijp ook het eerste.

Turtlehead 28 mei 2021 om 11:43

Sagan staat inderdaad in de spaarmodus volgens mij, met het oog op Tour, OS (?) en WK. Op zich vind ik dat wel slim (al zag ik het altijd graag). Maar hij heeft zichzelf ook wel een beetje stukgereden door 2, 3 Tours voor elke 10 puntjes zich binnenstebuiten te trekken

Japsie 28 mei 2021 om 09:01

Tijden veranderen, Cippolinni heeft dit tien jaar lang gedaan.

vanSpringel 28 mei 2021 om 09:05

En wat gedacht van de periode “Post” in de jaren tachtig. Die gasten konden er destijds ook wat van.

Wheely 28 mei 2021 om 10:08

Armstrong kon er ook wat van. Dumoulin deed het ook nog afgelopen Tour, Poels ten tijde van Sky ook.

Romāns Vainšteins 28 mei 2021 om 09:08

De hele situatie is bij gebrek aan beelden totaal niet in te schatten, komsich dat er velen weer een hele mening op nahouden met 0 info voedingsgrond. In meer algehele zin denk ik dat het bestraffen van ‘hinderen’ taaie koek is : storen, blokkades, uitzakken, uitsturen, tussenwringen etc etc etc etc. Allemaal Nickdtgewijs aanpakken en van strafmaatjes voorzien? Ik ben er niet voor en sta een systeem voor waarbij de excessen ertussenuit gepakt worden.

Dat Sagan het hier een beetje bont heeft gemaakt is niet uit te sluiten, het is altijd al een patsertje geweest maar het daar mee omgaan is natuurlijk iets wat er bij hoort voor de renners.

VerstandOpNul 28 mei 2021 om 09:42

Het was duidelijk in beeld hoor..

Henk van Bouw 28 mei 2021 om 09:44

Heb je wel gekeken ofzo? Was vol in beeld.

Romāns Vainšteins 28 mei 2021 om 09:48

Doe mij eens beeld dan :

Vast wel ergens iemand die er een OMG-twitterbericht van gemaakt heeft en vast wel lui die daar op zitten en kijken en zo.

Joaquim Agostinho 28 mei 2021 om 09:54

Dan zoek je het toch zelf even lekker op …!
Of heb je personeel hier, warhoofd?

xistnc 28 mei 2021 om 09:55

Doe eens zelf zoeken op twitter dan, als je het echt wilt zien. Luilak.

Marik 28 mei 2021 om 09:57

Romans doet weer een Romannetje op WF. Lekker anders, niet meegaan met de massa. Kijk mij er eens een andere en originele mening op nahouden!

Platwalsers 28 mei 2021 om 10:04

Tsja, de meeste volgers hier zien blijkbaar liever de bescheiden knecht Koen Bouwman, die netjes toestemming vraagt om te mogen demarreren, dan persoonlijkheden als Sagan of beginnende persoonlijkheden als Evenepoel.

Romāns Vainšteins 28 mei 2021 om 10:05

A- ik ben vrij consequent in het niet te snel willen aanpakken en krijsen over de randjes binnen het wielrennen en B- Er zijn er hier al meer dan genoeg die er een dergelijke mening op nahouden, daarbij C- help me anders tenminste bij de zoektermen googlen, Sagan Stage 18 intimidation werkt niet – het is niet uitgesloten dat ik me in deze naar de Marikrichtlijn schik, geef me beeld en je weet meer!

Marik 28 mei 2021 om 10:09

Op Sporza staan de beelden volgens mij. Wellicht even je VPN op België zetten.

Aerosolo 28 mei 2021 om 11:49

@Marik,
Romans precies beschreven!

Panache 28 mei 2021 om 09:09

Dat is exact waar Peter de Grote klein is kan zijn. Het werd ook wel tijd.

wielerman 28 mei 2021 om 09:10

Wat een aanstellers.

getteman 28 mei 2021 om 09:14

Niet enkel sagan probeerde de boel lam te leggen. Sabatini, ganna, enkele renners van uae deden dit ook, iets minder opzichtig mss. Iedereen verdedigt zijn eigen belangen uiteraard en als je er denkt nog naartoe te kunnen knallen moet je dat maar doen. Als je dan een blok aan je been meekrijgt is dat zo. Als je naar de vlaamse voorjaarskoersen kijkt zie je een stormloop naar de heuveltjes om dan vervolgens tegen een slakkengangetje en breed over de baan naar boven te slenteren. Volledige weg geblokkeerd en erachter zit je gevangen. De ene vind het koersbederf , de andere slim gereden. Echt mooi om naar te kijken vind ik het allemaal niet maar ieder zijn mening.

Koers 28 mei 2021 om 09:15

Wat is “op hun plaats gezet”? Is dat zeggen dat men niet meer moet aanvallen en dat bora er anders achteraanrijdt, eventueel met wat krachttermen in prachtig Engels? Daar gaan we toch niet voor beboeten? In het peloton is geen plaats voor mietjes die de orders van andere teams aannemen. De hele weg blokkeren vind ik dan eigenlijk nog kwalijker, omdat je regelmatig ziet dat een renner risico moet nemen om daar omheen te kunnen fietsen. Eens met de opmerkingen hierboven dat als je fout zit juist in het puntenklassement gestraft moet worden, sterker nog: dat is toch normaal ook gangbaar, je ziet geregeld renners die niet in klassementen meedoen, in alle 3 klassementen punten afgenomen worden.

ThorHushovd 28 mei 2021 om 09:19

Wat een brute onzin dit! Heb de beelden meermaals bekeken, op sporza kun je ze nog nakijken (als je regelt dat je met een ip uit B verifieert). Je ziet duidelijk dat Sagan probeert te managen dat niemand meer wegrijdt; klopt helemaal. Maar wat denk je dat Ineos de afgelopen ritten gedaan heeft? Iedereen die na de kopgroep nog wegsprong, werd teruggehaald omdat zij (Ineos) het mooi vonden geweest. Dat is exact hetzelfde. Dat hier nu 1 renner wordt uitgepikt omdat hij een boss speelt is niet met dezelfde maten meten. Bovendien is dit onderdeel van wielrennen; demareer je? Dat is jouw vrijheid. Ga ik je terughalen of m'n hele ploeg daarvoor inzetten? Dat is ook jouw vrijheid.

xistnc 28 mei 2021 om 09:57

Nee, dat is niet exact hetzelfde. Dat is gewoon koers. De aanpak van Sagan is Armstrong-achtige intimidatie.

Vorig jaar in de Tour (DQS, TJV) is men begonnen dit te bestraffen. En terecht.

LeoR 16 28 mei 2021 om 09:22

Ik ben absoluut geen fan van Sagan, maar ondanks dat het heel flauw en laf was om als een blok op het wiel te zitten, zie ik niet in waarom dit bestraft moet worden. Je kan moeilijk iemand straffen omdat hij, ondanks al het talent, als een zielige zandzak moet rondrijden om nog eens een klein troostprijsje te pakken in de nadagen van zijn carriere. Zijn jongere versie had gewoon meegesprongen om zo de rest onder druk te zetten.

Hoe dan ook, als deze manier van het ontmoedigen van vluchtpogingen strafbaar is, kan iemand dit artikeltje dan doorsturen naar Simeoni?

hjjanssen1973 28 mei 2021 om 09:41

Sagan pakt een etappe en het puntenklassement. Welke renner zou daar niet blij mee zijn? Hij heeft het gewoon uitstekend gedaan en zijn ploeg is er blij mee.

roeleur 28 mei 2021 om 11:19

Vind die Sabatini nog erger, met z’n vuist diep in de reet van dikke Peter.

Aerosolo 28 mei 2021 om 11:51

JE doelt zeker op Armstrong die meesprong met Simeoni. Maar Armstrong reed hem niet in de weg. Andere ploegen reden achter Armstrong aan. Dat is koers. Wat Sagan deed en wat we afgelopen jaren meerdere keren duidelijk in beeld hebben gehad is dat er veel misselijk geblokkeerd wordt, zodat er alleen een kansloze kopgroep ontsnapt.

Dikke vrouw 28 mei 2021 om 09:27

Wat heeft hij precies gedaan dan?? Hij reed toch enkel wat op de wielen?

Als het enkel hierom gaat is bestraffen totale onzin…

hjjanssen1973 28 mei 2021 om 09:40

Kwestie van karakter, toch? Als Sagan dat bij mij zou doen (ik kan niet fietsen), dan zou ik hem het snot voor zijn ogen gaan fietsen. Iets met een rode lap…

Michelangelo 28 mei 2021 om 10:27

Ik ben ook van die generatie. Ik zou zelfs gaan demarreren in zijn plaspauze om hem te kloten. Maar blijkbaar is er in het peloton toch een vorm van hierarchie, die je als buitenstaander niet echt ziet.

wokkie 28 mei 2021 om 09:45

Ik vermoed dat er ook verbale intimidatie bij was. In dat geval zou ik het wel nog een logische beslissing vinden. Of ze daar dan bewijs van hebben is weer een ander verhaal.

Deel Koeper 28 mei 2021 om 09:46

“Liet zich gelden” en “werden op hun plaats gezet” zijn natuurlijk bijzonder vage omschrijvingen die helemaal niets duidelijk maken.

Als het over gewoon wat op het wiel rijden gaat of wat vloeken of whatever, dan slaat dit nergens op.

Als het natuurlijk gewoon het gedrag van Sagan is, waarmee hij al 5 jaar wegkomt, (dus intimideren door gevaarlijke manoeuvres te doen of zijn klassieke schouderbeuken), dan moet hij gewoon uit koers worden gezet.

En als het er ergens tussen zit, bestraf hem dan waar het enige relevantie heeft. Alsof iemand bij een tijdrit achter een motor heeft gehangen en wordt bestraft met 10 minpunten in het bergklassement. Ik vermoed dat hij wel een straf had gekregen indien Nizzolo nog dichtbij had gestaan. Cimolai is wel een Italiaan, maar qua naam toch te klein, dan alsnog liever Sagan.

Hangtieniedanstaatie 28 mei 2021 om 10:11

Voor de mensen die willen weten waar het om gaat:

https://twitter.com/wimderon/status/1398018099656466436

Romāns Vainšteins 28 mei 2021 om 10:23

Is dit het?! Echt? Ik vind niet extreem, misschien een foei vd bühne om de tweeties te kalmeren, meer niet.

En bedankt voor het beeld, je mag nu demarreren.

VerstandOpNul 28 mei 2021 om 10:32

Jij bedankt voor je voorspelbare reactie, lekker eigenzinnig zijn om het eigenzinnig zijn..

Jungle Man 28 mei 2021 om 10:34

Als deze beelden de reden van bestraffing is, dan is men wel heel diep gezakt bij de jury.

Koers 28 mei 2021 om 11:31

Ik vind dit ook niets voorstellen. Ik heb meer het idee dat Sagan gestraft wordt omdat hij en zijn team de weg wel eens blokkeren en dat daar veel kritiek op kwam van de kijker. Onder het mom van we hebben ‘iets’ gedaan..

illu 28 mei 2021 om 13:43

Echt heh…

Het mooie is dat ze het bij sporza ook zo framen van kijk de beelden maar wat hij gedaan heeft. Hier is echt niets aan de hand… Pure stemmingsmakerij omdat het Sagan is maar wat doet hij hier nou fout?

En ik ben ook voor zwaardere straffen etc bij verkeerd sprinten (of iig consequenter)… Maar dit gaat toch helemaal nergens over?

Stoempen 28 mei 2021 om 10:28

Wat dat betreft past ie wel bij DQS

hjjanssen1973 28 mei 2021 om 10:52

Inderdaad… maar bij DQS is hij slechts een van de vele toprenners… koning af als ie dat doet.

Wheely 28 mei 2021 om 10:48

Of je het nou moet straffen of niet, ik vind het jammer dat de renner waar ik ooit groot fan van was zich nu bezig houdt met dit soort geintjes. Komt weinig sympathiek over, ik zag hem liever wheelies maken en koersen winnen. Nu een beetje de Lil Kleine van het peloton geworden.

Romāns Vainšteins 28 mei 2021 om 11:06

Hij heeft al een etappe gewonnen dus er staat nog alleen een wheely open, Wheely..

Ik vind de actie niet zozeer schokkend maar vraag me inderdaad af waarom dit precies nodig was. Er wilden wat Italiaantjes de chasse-patate in, geen heel groot gevaar of zo lijkt me.

Michelangelo 28 mei 2021 om 11:27

Met dit soort acties lijkt het er inderdaad op alsof hij de liefde voor lekker koersen is kwijtgeraakt en is veranderd in een dertien-in-een-dozijn broodrenner.

Verder lijkt hij met zijn gedrag niet te beseffen hoe belangrijk het voor de kleine Italiaanse ploegen is om op zulke dagen mee te zijn. Voor hun is dit 1 van de weinige keren dat ze op het hoogste podium hun ding kunnen doen.

Ook al waren er meerdere kampioenen die deze tactiek hanteerden, het is in mijn ogen een kampioen onwaardig.

Baukema Tomoulin 28 mei 2021 om 10:57

Het gaat naast het zigzaggen ook om het babbelen na de hand tussen Sagan en deze renners en het maken van denigrerende opmerkingen. In andere sporten wordt je ook bestraft voor het kleineren/uitschelden van tegenstanders en bederven van het spel.

Marco 28 mei 2021 om 11:15

Ik begrijp die Sagan boete niet.. Zolang hij niemand fysiek of verbaal bejegent, snap ik het strafbare niet.

onsportief in het wielrennen mss.. Je hebt deals zoals samen ontsnappen, 1 voor de rit en 1 voor het AK.. als die van het AK dan ook ff snel de rit weg pikt dan is dat in wielrennen niet geheel netjes.. maar niet strafbaar !!

Als je Sagan gaat bestraffen voor het terughalen van een vluchter dan stap je in een gebied wat je niet meer kunt omlijnen.

Brambilla en Bennett een paar dagen geleden is het strafbaar dat die twee niet voor elkaar willen rijden? (Ik heb het niet over de sprint van Brambilla)

Sagan valt zich hier geen buil aan.. maar voor het wielrennen lijkt het mij verkeerd.

PS. heeft hij wel iemand belaagd, dan is de straf een lachertje. Pak hem dan hier punten af ipv in de ranking.

klootje kriekeljon 28 mei 2021 om 11:18

Alle randjes gladstrijken. Zo hebben ze F1 ook vakkundig de strot om gedraaid als heroïsche sport.

xistnc 28 mei 2021 om 11:32

Onder andere de familie Grosjean is daar achteraf maar wat blij mee.

klootje kriekeljon 28 mei 2021 om 11:42

Tuurlijk. En als ik het goed begrijp is het een career-changing incident geweest voor die gast. Maar ik zal geen boeken kopen van het post-Senna/Ratzenberger-tijdperk.

Heb daar een niet zo populaire mening over. Pitstopfetisjisten en autoprocessie-fans denken weer daar anders over.

Headlines

Materiaalzone

Populair