Giro 2021: Ploegleider Team BikeExchange uit koers gezet

donderdag 13 mei 2021 om 19:46
Giro 2021: Ploegleider Team BikeExchange uit koers gezet

Ter Illustratie - foto: Cor Vos

Gene Bates moet per direct de Giro d’Italia verlaten. De ploegleider van Team BikeExchange is door de wedstrijdjury uit koers gezet nadat hij in de finale van de zesde etappe Pieter Serry van zijn fiets reed. Matt White, de tweede ploegleider van BikeExchange, moet een flinke boete betalen.

Op de slotklim van San Giacomo moest Serry op een gegeven moment lossen uit de favorietengroep. Op het moment dat hij zich liet uitzakken, werd hij pardoes van de fiets gereden door de ploegleiderswagen van Team BikeExchange. De onoplettende bestuurder blijkt nu Gene Bates te zijn. De jury is onverbiddelijk en heeft besloten om de Australiër uit koers te halen.

Zijn werkgever heeft inmiddels gereageerd via social media. Team BikeExchange laat weten dat Bates inmiddels heeft gesproken met Serry en zijn ploeg Deceunick-Quick-Step en zijn excuses heeft aangeboden. Serry was overigens wel in staat om verder te rijden en kwam uiteindelijk als 61ste over de finish, op ruim veertien minuten van ritwinnaar Gino Mäder.

White, die naast Bates in de ploegleiderswagen zat, moet een boete van tweeduizend Zwitserse Frank betalen en wordt morgen teruggezet naar de laatste plaats in het konvooi van ploegleiderswagens.

Dit artikel delen:

48 Reacties

Murcia 13 mei 2021 om 19:50

Meer dan terecht, al was de neutrale auto ook niet zo geweldig bezig daar. Die chauffeur mag wat mij betreft ook wel een forse boete krijgen.

HSV 13 mei 2021 om 19:52

Terecht. Sowieso vind ik dat multitasken van ploegleiders achter het stuur zwaar overdreven en zouden ze gewoon op de bijrijdersstoel moeten zitten.

The Whaler 13 mei 2021 om 21:08

Eens met je statement

Marik 13 mei 2021 om 21:12

Helemaal eens, het is een wonder dat er niet vaker ongelukken gebeuren.

assen 14 mei 2021 om 09:51

Er gaat een keer een gruwelijk ongeluk gebeuren, en dan spreekt iedereen moord en brand en gaat er iets veranderen (geen auto’s meer of veel minder). Het is erop wachten.

Wheely 13 mei 2021 om 19:53

Prima! Heeft Lefevere al gereageerd?

Murcia 13 mei 2021 om 19:56

Gene Bates staat op de lijst van eeuwige vijanden van Patrick nu op plaats 12. Is dan ook een lange lijst maar Dylan en Ralph Denk staan met stip op 1 en 2.

Paddy 14 mei 2021 om 08:13

Ik neem aan dat Lefevere hem gaat aanklagen voor poging tot mishandeling of poging tot moord

Koers 13 mei 2021 om 20:02

Doet denken aan dit filmpje, waarbij de bestuurder het in een bocht zelfs niet nodig achtte om op te letten: https://www.youtube.com/watch?v=lfXfwIPNJvc

En natuurlijk onze Johnny Hoogerland: https://www.youtube.com/watch?v=rCTYyQ1ovC8

jefgodfather 13 mei 2021 om 20:03

dat de co-chauffeur een discussie heeft met de neutrale wagen, kan best. Maar de chauffeur moet altijd zijn aandacht op de weg houden.
Ook vind ik dat de co-chauffeur de micro bedienen om de instructies te geven aan de renners. daar erger ik me dood aan als je zo die documentaire kijkt die elkaar jaar over de Ronde van Vlaanderen achter de schermen wordt gemaakt. Juichen, in elkaar armen vallen na een overwinning. Doe dat toch na de wedstrijd als de wagen stilstaat
Die chauffeurs doen alles behalve de aandacht op de weg te houden.

Romāns Vainšteins 13 mei 2021 om 20:05

Het is en blijft een race-incident. Tuurlijk moet Bates gewoon voor zich kijken maar ‘ongelofelijk’ dat eens zo’n stom voorval zich voordoet is het nou ook weer niet.
Iedereen die meerijdt in en rond het peloton is meester in het meerdere dingen tegelijk doen, dan krijg je vanzelf dat je jezelf wel eens overschat.

Maenhout 13 mei 2021 om 20:08

Op zich eens, maar in dit geval was het wel heel erg duidelijk dat de chauffeur niet eens de moeite nam om voor zich te kijken. En het was vol en mooi in beeld, dat scheelt ook. De jury kon niets anders beslissen.

Romāns Vainšteins 13 mei 2021 om 20:29

100%. Bates was opzijkijkend aan het meelullen over whatever ze daar in godsnaam precies aan het doen waren. Lullig voor hen dat Serry net dan parcheggio gaat.

Krakowic 13 mei 2021 om 23:13

Is toch ook weer symboolpolitiek dit: “oh kijk ons eens hard en bestraffend optreden.” Dit is een domme en grove fout, dat weet Bates ook wel. Wees blij dat het met een sisser afloopt, geef een boete en daarmee is de kous af. Maar nee, niet de UCI, hoe irrelevanter de kwestie hoe daadkrachtiger ze optreden.
Beste resultaat van deze beslissing is een minder ervaren chauffeur vanaf morgen in de auto, dus grotere kans op meer gedoe als je het mij vraagt. Precies volgens de logica van de UCI dus.

Mirra 14 mei 2021 om 02:38

Beets of Yeets?

Davide Lappartiente 13 mei 2021 om 20:10

Het is een wonder dat er niet meer dergelijke accidenten gebeuren. Soms lijkt het alsof de renners in een Moto GP of rallywedstrijd terechtkomen.

Zadelpen 13 mei 2021 om 20:34

Nu ik er zo over nadenk… het is toch van de zotte hoe het nu gaat? Als je ziet waar een ploegleider allemaal mee bezig is.

– zijn ploeg coachen en info doorgeven
– praatjes maken met renners inclusief plakbidon
– zitten op tv schermpjes live mee te kijken
– gelletjes doorgeven

En dan moeten ze ook nog auto rijden. In een vaak chaotische situatie…

Tijd voor een chauffeur en de ploegleiders er naast en of achterin. Dan kan je bv ook meteen instellen dat je als renner alleen met de rechterkant contact mag hebben met de wagen. (Blessure behandeling aan rechterkant bv uitgezonderd) Dan rijden die altijd links. Nu rijden ze… overal..

Levensgevaarlijk.

ronddraaien 13 mei 2021 om 21:05

Uiteindelijk rijden ze vaak maar aan +- 40 per uur, als je in een auto zit is dat stapvoets

Michelangelo 13 mei 2021 om 21:27

@ronddraaien,
Klopt helemaal. Maar daar staat tegenover dat er ook heel veel in en rond de koers gebeurt. Renners die terugzakken, renners die tussen de auto’s terugkeren, auto’s die passeren om naar voren te gaan, motoren, publiek, etc.

En dat alles wordt door de bestuurder vaak gecombineerd met een schuine blik op het TV scherm, een telefoon in de hand, gebrul in de oortjes, afgeven van gelletjes en bidons, overleggen over de tactiek, een broodje kaas en een flauwe grap.

En veel van de chauffeurs voelen zich verheven doordat ze ooit zelf renner geweest zijn, maar misschien kijken ze daarom wel met een hele andere blik naar de risico’s van dit multitasken. En gebeurt het niet voor niet zo vaak per seizoen dat ploegleiderswagens op elkaar botsen, spiegels kwijtraken of in dit geval een renner om kegelen.

Misschien ploegleiders verplichten om in Engelse auto’s te rijden (stuur rechts), aangezien renners gewoon zijn om aan de linkerkant van de wagen te komen.

Michelangelo 13 mei 2021 om 20:35

Prima straf, meteen lik op stuk.

Jammer dat ze dit soort dingen niet zo snel besluiten als het gaat om een renner (denk aan de zwiepende Jungels die een renner onderuit maaide, of de sprints van Bouhanni, Bennett, etc.)

Joaquim Agostinho 13 mei 2021 om 21:20

"meteen lik op stuk" ? Foei!

Michelangelo 13 mei 2021 om 21:21

Ja, zoiets als “nu direct meteen”. Zodat er geen misverstand kan ontstaan over wat er wordt bedoeld ;-)

Huubi 13 mei 2021 om 20:43

Het is sowieso waanzin om een ploegleider achter het stuur te hebben. Neem een losse chauffeur, de ploegleider mag ploegleideren ernaast. En als je per se 2 ploegleiders in 1 auto nodig hebt, kan er mooi eentje bij achterin. Maar volgens mij zit er veel valse romantiek bij en “zo doen we dat nou eenmaal” in plaats van echt nadenken.

reusjen 13 mei 2021 om 21:37

Daar zit natuurlijk de mechanieker met een paar setjes wielen. Misschien maar met busjes gaan werken.

Westfalen 13 mei 2021 om 22:54

Losse chauffeur, zo van de straat, lijkt me geen goed idee. Mensen die connectie hebben met de koers weten beter wat er moet gebeuren en hoe je moet reageren in bepaalde situaties.

nickdt 14 mei 2021 om 12:27

Een losse chauffeur kan natuurlijk ook iemand zijn met ervaring in de koers, maar mag zich verder nergens mee bemoeien, behalve met rijden.

VerstandOpNul 13 mei 2021 om 20:57

Op zich terecht om dit te bestraffen.. Maar.. Ik vond het stilvallen van Serry uit dat groepje ook wel vrij opvallend.. Als ik dat in het verkeer zou doen zou ik wellicht nog even achterom gekeken hebben..

Lalsacien 13 mei 2021 om 21:58

Hij valt netjes stil op de linkerhelft van de weg. Hem valt niets te verwijten!

VerstandOpNul 13 mei 2021 om 22:11

Mja, ik zag hem zo terugzakken en dacht bij mezelf ‘pas op jong’.. en toen schoof die auto ertegen..
Voor de rest ben ik het er niet mee oneens ofzo..

nickdt 14 mei 2021 om 12:29

Als je op de beelden kijkt, is het inderdaad een samenloop van omstandigheden.

Precies op het moment dat Serry zich laat uitzakken/moet lossen, gaan de 2 auto’s naast elkaar rijden, maar zelfs dan moet de chauffeur van de auto voor zich kijken, ipv de renner achterom kijken, want de BEX auto reed aan de verkeerde kant van de weg.

Ward 13 mei 2021 om 21:46

Wat heeft White misdaan buiten naast de chauffeur zitten?

reusjen 13 mei 2021 om 21:52

Misschien wordt er van hem verwacht dat hij ook een oogje in het zeil houdt? Ik vind het ook apart.

El_Com 14 mei 2021 om 09:24

In het reglement staat dat de geregistreerde ploegleider verantwoordelijk is voor de auto, in dit geval White ook bestraft wordt, naast de chauffeur als dat een ander is dan hijzelf.

FritsvanHoefelen 13 mei 2021 om 21:46

Enige juiste optie

klootje kriekeljon 13 mei 2021 om 21:54

Op de Veluwe was een tijdje terug ook een wolf aangereden,

iLLan 14 mei 2021 om 07:23

Daar heb ik Lefevre toen ook helemaal niet over gehoord!

ProfrondeZevenbergen 13 mei 2021 om 22:12

Terechte straf. Dit is niet te negeren. Ook eens met de stellingen hierboven dat een ploegleider niet ook hoort te rijden.

Maenhout 14 mei 2021 om 07:35

Volgens mij rijden ploegleiders niet meer zelf, maar zitten ze op de passagiersstoel, met een mecanicien achterin. en geen ‘gast’ meer.

Bates is de ploegleider van het vrouwenteam, White van de mannen. Bates had zich niet moeten bemoeien met de koers maar gewoon op de weg moeten letten.

girardengo 13 mei 2021 om 22:25

Die houding van ‘ik kan goed multitasken’ leidt onherroepelijk tot ongelukken, omdat mensen dat nu eenmaal niet goed kunnen (alle modieuze praatjes ten spijt); dat is afdoende bewezen.

mus van de maasstad 14 mei 2021 om 05:48

Waarom krijgt die bijrijder een boete?

Maenhout 14 mei 2021 om 07:36

Ploegleider, dus eindverantwoordelijk. Ook voor het gedrag van chauffeur Bates.

Blackcanyon 14 mei 2021 om 07:45

Die snap ik ook niet. Het is toch geen leswagen met dubbele bediening, dus wat kan die bijrijder er nu aan doen? Tenzij die iets bijzonders heeft gedaan, zoals de landkaart uitvouwen voor de neus van de chauffeur.

Ik vind het trouwens niet verstandig om ze vanaf nu als laatste wagen te laten rijden, als ze dan niet tijdig remmen rijden ze alle volgauto’s kapot. Dus laat ze maar helemaal voorop in de reclamekaravaan met een bord ‘maak ruimte wij rijden mensen aan’ (vooral zinnig om in de weg lopend publiek aan de kant te krijgen. Of tenminste 3 minuten achter de bezemwagen.
Heeft die chauffeur zijn ervaring bij Once opgedaan?

klootje kriekeljon 14 mei 2021 om 07:45

Het is natuurlijk krankzinnig dat er in een topsport autootjes en motortjes rondjes circuleren rond de atleten. En er tussendoor.
UCI is met schijnveiligheid bezig, maar over 50 jaar lachen we om de taferelen die in deze sport nog te zien zijn.

Al Phila 14 mei 2021 om 12:54

Gewoon met drones, transponders en camera’s op fietsen is de toekomst (en eigenlijk al werkelijkheid).

Dat zorgt voor :

a) mooiere beelden,
b) meer veiligheid voor de renners en rensters,
c) veel minder milieuvervuiling,
d) veel minder wedstrijdvervalsing.

En laat die ‘bobo’s’, ‘fotografen’, ‘radio-reporters’ en ‘tijdwaarnemers’ alsjeblieft gewoon thuisblijven.

Ingmar T. 14 mei 2021 om 09:56

Gelden de verkeersregelementen in een wielren koers niet? Als ze wel gelden (en dat lijkt me wel van toepassing) dan mogen ze helemaal niet aan die microfoon zitten. Ik bedoel als een ploegleiders auto een voetganger of fietser aanrijdt dan gaan ze toch ook de schuldvraag uitzoeken mbv de verkeersregels… of niet dan?.

Napoleon 14 mei 2021 om 17:11

Nee, die gelden niet. Anders zouden de auto's en motoren in bijvoorbeeld een 30 km zone niet voor het peloton uit blijven rijden, of zouden de renners een rotonde niet met de klok mee mogen nemen.

Michelangelo 14 mei 2021 om 17:32

Uitzondering bij spoorwegovergangen en bij hulpverleningsvoertuigen volgens mij

SpeedyLegs 14 mei 2021 om 17:03

Hef zou leuk zijn te vernemen of de UCI dit incident belangrijk genoeg vindt om te evalueren voor het veiligheidsbeleid.

Headlines

Materiaalzone

Populair