Giro 2021: Groenewegen vervangt Harper bij Jumbo-Visma

dinsdag 27 april 2021 om 10:59
Giro 2021: Groenewegen vervangt Harper bij Jumbo-Visma

foto: Cor Vos

Jumbo-Visma maakte deze ochtend bekend dat Dylan Groenewegen in de Giro d’Italia (8-30 mei) zijn comeback zal maken in het peloton. De Nederlandse sprinter vervangt Chris Harper, die last heeft van een oogaandoening en dus niet kan starten in de Italiaanse ronde.

Aanvankelijk stond Harper op de startlijst van de Giro, maar de Australische klimmer kampt met een oogaandoening en dus kwam er een plekje vrij in de selectie. “We hebben beslist dat die plek naar Dylan gaat”, geeft sportief directeur Merijn Zeeman aan. Groenewegen zou aanvankelijk pas in de Ronde van Hongarije (12-16 mei) voor het eerst weer een rugnummer opspelden.

Overige namen 
De snelle Amsterdammer staat voor zijn debuut in de Giro. Tot op heden reed Groenewegen vier grote rondes: in vier Tour de France-deelnames boekte hij een viertal ritzeges. De snelle man krijgt in Italië het gezelschap van ploegmaats George Bennett, David Dekker, Edoardo Affini, Koen Bouwman, Jos van Emden, Tobias Foss en de afscheidnemende Paul Martens.

Nieuw-Zeelander Bennett moet Jumbo-Visma een goed klassement bezorgen in de Giro, terwijl de ploeg met Dekker nog een tweede sprinter meeneemt naar Italië. Over de sportieve ambities met Groenewegen laat Zeeman zich niet uit. De schorsing van de sprinter loopt volgende week vrijdag op 7 mei af. Een dag later (8 mei) start de Giro met een openingstijdrit in Turijn.

Selectie flag-nl Jumbo-Visma voor Giro d’Italia (8-30 mei) 
flag-it Edoardo Affini
flag-nz George Bennett
flag-nl Koen Bouwman
flag-nl David Dekker
flag-nl Jos van Emden
flag-no Tobias Foss
flag-nl Dylan Groenewegen
flag-de Paul Martens

Dit artikel delen:

25 Reacties

vanSpringel 27 april 2021 om 11:10

Ik zie zijn rentree met veel belangstelling tegemoet. Heb ‘m lang moeten missen. Ben niet van de sprintaankomsten, maar met Groenewegen in de strijd blijft het altijd spannend.

Xevar 27 april 2021 om 11:17

Nou, we gaan in de heuvel en bergetappes in ieder geval weinig geel zien vooraan met deze selectie. En de enige renner die een beetje fatsoenlijk kan klimmen heeft nota bene nog een wit shirtje aan ook.

Rawolf 27 april 2021 om 11:50

Mwa Foss en Bouwman kunnen ook wel ff mee.

Maar vind zulke selecties altijd meer voor de tour, hier bouw je nu eigenlijik een selectie voor 30% van de etappes. en Bennett mag t met de B – ploeg doen.

Aerosolo 27 april 2021 om 11:22

Je zou toch nog een klimmer voor Bennett mee willen sturen. De beste klimmers gaan naar de Tour, maar weet iemand waarom Tolhoek of Oomen niet naar de Giro gaan?

josi 27 april 2021 om 11:47

Oomen heeft al een redelijk druk voorjaarspgrogramma gereden en zullen ze wellicht ook nog als optie voor de Tour achter de hand willen houden voor het geval daar nog iemand onverhoopt niet kan starten.

lo squalo dello Stretto 27 april 2021 om 11:23

Off-topic maar iemand een idee waarom Ballerini de Giro niet rijdt? (of toch niet op de al uitgebreide lijst op PCS staat?)

Steven_E 27 april 2021 om 11:24

DQS start met een team in functie van het klassement.

Steven_E 27 april 2021 om 11:27

Zekerheden: Almeida, Knox, Keisse en Evenepoel. Overige 4 plaatsen keuze uit Serry, Cattaneo, Masnada, Honoré, Cavagna of als het echt moet Vansevenant.

lo squalo dello Stretto 27 april 2021 om 11:28

Bedankt voor het antwoord (ook de post eronder). Vrij uniek dat DQS zonder een sprinter start. Natuurlijk met Almeida en Evenepoel wel wat te verdedigen. Ballerini misschien naar de Tour in de trein van Bennett en in de lastigere etappes (niet bergop finishend) zelf ervoor gaan? Ofwel de Vuelta natuurlijk als de kopman/sprinter van dienst maar daar start misschien ook weer een Almeida & Evenepoel.

Steven_E 27 april 2021 om 11:26

Zekerheden: Almeida, Knox, Keisse en Evenepoel. Overige 4 plaatsen keuze uit Serry, Cattaneo, Masnada, Honoré, Cavagna of als het echt moet Vansevenant.

fietsvriend 27 april 2021 om 11:27

Dus Harper valt weg en je kiest Groenewegen als vervanger? Dan heb je weinig vertrouwen in je AK man – Foss en Bouwman is wel heel weinig ondersteuning in de bergen. En Foss kan de echte bergen toch sowieso nog niet echt aan?
Dan rijst bij mij de vraag: laatste seizoen Bennett bij TJV? Ik vind het een hele sympathieke renner altijd (juiste instelling, teamgeest en babbel) maar hij heeft ook nog steeds AK ambities voor een grote ronde. En ergens lijkt mij dat niet helemaal te rijmen met zijn capaciteiten, tenzij plek 5-10 je ambitie is. Daarnaast kunnen de jonge krachten en misschien Dumoulin in een nieuwe rol hem prima kunnen vervangen.

lo squalo dello Stretto 27 april 2021 om 11:29

Ja, G. Bennett lijkt me goed in de groep te passen en zelf ook geen moeilijke persoonlijkheid te zijn. Echter is dit toch niet de eerste keer dat de beloftes vanuit de ploegleiding gebroken worden. Dus als hij echt de ambitie heeft om ergens goed ondersteund als kopman te starten kan hij beter vertrekken (een BikeExchange lijkt me een logische keuze). Maar misschien vindt hij het best prima zo en hoeft hij die druk niet van een min of meer volledig team in dienst.

fietsvriend 27 april 2021 om 11:56

Hij start natuurlijk wel als AK man, alleen de ondersteuning lijkt wat magertjes. Het lijkt haast een belofte uit een andere tijd, toen TJV nog iets andere status in het peloton had.

Wat rijdt Tolhoek eigenlijk dit jaar? Vuelta?

tdola 27 april 2021 om 12:23

Tolhoek zal wel op longlist vuelta staan, maar absoluut nog niet zeker. Ook de vraag of hij verlengt of niet natuurlijk bij tjv.

Vuelta : kruijswijk, kuss, hofstede, oomen lijken me zeker. Opties Bennett, eenkhoorn, roosen, van hooijdonk, gesink, bouwman, Harper, tolhoek.

S. Morgenstern 27 april 2021 om 13:23

Bennett vindt het zelf belangrijk dat de jongens die met hem mee gaan ook voor eigen kans mogen rijden. Ik kan me dus niet voorstellen dat hij zelf denkt dat hij vier klimknechten nodig heeft. Gezien de plek waarvoor je hem mag inschatten is dat ook niet nodig, dus lijkt me weinig aanleiding om Groenewegen voor Harper als een probleem te beschouwen.

fietsvriend 27 april 2021 om 14:00

Ok, Morgenstern, helder verhaal. Dan is dit ook weer opgelost.

Romāns Vainšteins 27 april 2021 om 14:23

Bennett is geen kopmanmateriaal, die wisselt goede en slechte dagen teveel af. Ik denk dat hij deze giro bij de dagelijkse aanvallers gaat zitten en op een rit jagen.

Wat Groenewegen betreft maak ik me wat meer zorgen mbt ondersteuning vd spurts, al zal hij er carte blanche ingestuurd worden en worden er geen zeges verwacht denk ik.

tdola 27 april 2021 om 16:06

Ondersteuning in sprint niet onaardig hoor. Een trein met martens, affini, van emden en dekker is niet verkeerd.

koos1 27 april 2021 om 12:21

De ploeg zoals verwacht, met alleen de opvallende naam van Groenwegen erbij. Geen heel sterke ploeg maar zeker ook niet bij de zwakste ploegen deze Giro. Voor Bennett in de bergen niet heel veel steun, maar die moet gewoon achter de treintjes gaan rijden en zo lang mogelijk aanhaken. Voor de sprints op papier een sterke ploeg met veel hardrijders. Dekker als sprinter voor de eerste etappes en later in de Giro Groenewegen die later in de Giro gaat proberen te sprinten?

Poeksel 27 april 2021 om 12:26

Wel mooi dat Groenewegen en Jakobsen elkaar al een tijdje geleden gesproken blijken te hebben (volgens Groenewegen zelf op de TJV-site).

antilek 27 april 2021 om 12:32

Ik voor Dylan dat het goed uitpakt, maar heb mijn twijfels. Hoop dat DSQ hem in zijn waarde laten.

lo squalo dello Stretto 27 april 2021 om 14:36

Hopelijk gedraagt Evenepoel zich wat.

Koers 27 april 2021 om 12:43

Dat worden 3 gezellige weekjes op wf :)

Stammie 27 april 2021 om 14:33

Vuelta-selectie wordt in principe Vingegaard, Eenkhoorn, Hofstede, Gesink, Kruijswijk, Kuss, Tolhoek, Oomen.
Harper nu wellicht naar de Vuelta ipv Vingegaard.

tdola 27 april 2021 om 16:03

Zou zomaar kunnen idd, vingegaard na tour verwacht ik niet in vuelta-a-espana idd.

Gesink mee met roglic naar Canada zou ik ook nog niet helemaal uitsluiten.

Maar selectie zal er denk ik niet ver vanaf zitten.

Headlines

Materiaalzone

Populair