Giro 2020: Twaalf renners wagen zich aan de dubbel Tour-Giro

Giro 2020: Twaalf renners wagen zich aan de dubbel Tour-Giro

Peter Sagan - foto: Cor Vos

Aankomende zaterdag begint op het eiland Sicilië de 103e editie van de Giro d’Italia. De drieweekse ronde verwelkomt in totaal 176 renners, slechts twaalf coureurs hebben ook al de Tour de France in de benen.

Het gaat om de volgende namen: Peter Sagan, Miguel Ángel López, Pello Bilbao, Ilnur Zakarin, Elia Viviani, Simone Consonni, Nicolas Edet, Domenico Pozzovivo, Jonathan Castroviejo, Tony Martin, Dario Cataldo en Thomas De Gendt.

Sommige renners (denk aan López en Bilbao) zullen in een dienende rol de Ronde van Italië afwerken, maar de ambities van coureurs als Peter Sagan, Ilnur Zakarin, Domenico Pozzovivo, Elia Viviani en kilometervreter Thomas De Gendt reiken normaal gesproken veel verder.

Negen ‘dubbelgangers’ reden de Tour de France ook uit, alleen Zakarin (ribbreuk), Pozzovivo (elleboogblessure) en Castroviejo (in overleg met zijn ploeg INEOS Grenadiers) wisten Parijs niet te halen.

Renners die de flag-fr Tour de France en flag-it Giro d’Italia combineren
flag-co Miguel Ángel López (Astana)
flag-es Pello Bilbao (Bahrain McLaren)
flag-sk Peter Sagan (BORA-hansgrohe)
flag-ru Ilnur Zakarin (CCC)
flag-it Elia Viviani (Cofidis)
flag-it Simone Consonni (Cofidis)
flag-fr Nicolas Edet (Cofidis)
flag-es Jonathan Castroviejo (INEOS Grenadiers)
flag-de Tony Martin (Jumbo-Visma)
flag-be Thomas De Gendt (Lotto Soudal)
flag-it Dario Cataldo (Movistar)
flag-it Domenico Pozzovivo (NTT Pro Cycling)

Dit artikel delen:

16 Reacties

S. Morgenstern 1 oktober 2020 om 15:42

Lopez toch wel de meest opvallende naam. Bijzonder om de Giro te rijden na een toptien in zo’n zware Tour.

Chasse_patate 1 oktober 2020 om 15:44

Op lopez Sagan en Martin na heeft de rest een rustige tour gehad. Dus dat kan gewoon.

JumbowintdeGiro 1 oktober 2020 om 16:08

Heeft de rest rustig een stukje losgefietst in Frankrijk? Volgens mij had Viviani ook een blessure, waardoor hij niet lekker uit de verf kwam en misschien ook minder goed door herstelde.

Sven.99 1 oktober 2020 om 15:46

Lijkt me, zeker voor de renners die veel hebben moeten geven als Lopez, Bilbao, Sagan, Martin toch wel onverantwoord. 2 weken rust ertussen is voor nog 3 weken inspanning gewoon te weinig, zeker als je bedenkt dat ze maandenlang geen wedstrijden hebben gereden door de coronapauze.

Rawolf 1 oktober 2020 om 15:53

Zeker als het team een aardig pakket heeft met vergelijkbare renners zoals in het geval met Martin. Hoogst onverstandig.

Duh 1 oktober 2020 om 15:55

Lopez en Bilbao ook nog een pittig WK gereden t(/m) finale.

castroviejo 1 oktober 2020 om 15:57

Ik denk juist dat een Martin uitstekend weet wat hij wel en niet met al zijn ervaring. Lijkt me prima te kunnen. Misschien was het voor een andere renner ook leuk geweest om de Giro te moeten rijden maar het kan ook zijn dat Kruijswijk hem er graag bij heeft.

Derierre de la course 1 oktober 2020 om 17:44

Zou Martin een vrije rol krijgen in de tijdritten deze keer? Dat verklaart wel een boel namelijk. Verder denk ik als mentor. Het was hij of Gesink voor die rol?

Tot slot heeft hij in de tour natuurlijk wel afgezien maar moest niet tot het einde mee zoals een van Aert. Waarom Gesink niet naar Italië gaat vraag ik me in dit opzicht trouwens dan weer wel af.

Turtlehead 1 oktober 2020 om 19:32

Sagan komt vooral een dikke zak startgeld ophalen denk ik… :)

Bummetje 1 oktober 2020 om 15:53

oi oi oi 3 cofidis renners, wat een magere selectie hebben die toch.

RodyTur10 1 oktober 2020 om 16:46

Ja, als je dan ziet hoe de selecties van Ineos, DCQ en Jumbo eruit zien dan moet je toch afvragen of teams als Cofidis niet onmiddellijk weer uit de World Tour moeten worden gezet. Totaal onwaardig.

fransthys 1 oktober 2020 om 17:34

Wat een rare conclusies. Deze ploeg van Cofidis scoort 847 PCS punten. 8 WT ploegen in deze Ronde van Italië scoren minder PCS punten, waaronder Jumbo-Visma, EF, AG2R en Bahrain. In de PCS team ranking van dit seizoen scoren 4 ploegen slechter dan Cofidis, namelijk Lotto, Movistar, NTT en Israel. Moeten die dan ook allemaal onmiddellijk uit de World Tour worden gezet?

samuello 1 oktober 2020 om 18:02

Natuurlijk moet Cofidis niet onmiddellijk uit de World Tour worden gezet. Zoals al gezegd zijn NTT en Israel een stuk slechtere ploegen. Wel kun je je afvragen of het nog verstandig is om zoveel teams te verplichten alle worldtour wedstrijden te rijden. Hoewel ik niet weet of Cofidis forfait zou geven aan één van de grote rondes, vond ik het beter toen ze een ProConti ploeg waren en enkel de Tour en Vuelta reden. Ze hebben gewoon niet een breed genoege selectie voor een derde grote ronde. Hetzelfde geldt voor NTT, Lotto Soudal, Israel (dit seizoen) en in mindere mate voor CCC en Movistar. Maar aangezien sponsors zekerheid willen van deelname in de Tour wil iedere ploeg WorldTour worden, ook al zijn er eigenlijk maar 12-14 die drie WT-waardige selecties in grote rondes kunnen afvaardigen.

samuello 1 oktober 2020 om 17:54

Reed Pozzovivo de Tour? Nergens gezien.
Bijzonder riskant lijkt het me om na zo’n lange blessure in korte tijd twee grote rondes te rijden. Al zie ik dat hij de tour niet uitgereden had, dus misschien dat het dan kan.

stalle 1 oktober 2020 om 18:20

Sagan heeft toch een rustige Tour kunnen rijden.
Zeker gezien zijn riant loon.

Jean Dumas 1 oktober 2020 om 19:17

Bedankt voor dit lijstje. Niet de minste renners.

Headlines

Materiaalzone

Populair