Giro 2020: Hekwerk waait om, Van Empel en Wackermann komen ten val

dinsdag 6 oktober 2020 om 16:31
Giro 2020: Hekwerk waait om, Van Empel en Wackermann komen ten val

foto: Cor Vos

Het was een opvallend beeld vlak na de zeer nipte sprint in Villafranca Tirrena. Twee renners van Vini Zabú-Brado-KTM lagen op de grond en waren niet in staat om meteen op te staan. Wat blijkt: de twee coureurs zijn gevallen door een rondwaaiend hekwerk.

De Italiaanse formatie laat via Twitter weten dat Wackermann de finish niet heeft weten te bereiken. De Italiaan is er behoorlijk slecht aan toe, zo vertelt manager Angelo Citracca aan de Italiaanse omroep Rai. “Hij was behoorlijk groggy en had moeite om me te herkennen. Het is nog onduidelijk of hij een bekken- of dijbeenbreuk heeft opgelopen.”

Wackermann is inmiddels afgevoerd naar het ziekenhuis. Van Empel was wel in staat om de finish te bereiken van de vierde etappe, maar het is nog onduidelijk hoe het met de Nederlander is gesteld. Citracca wijst met een beschuldigende vinger naar de organisatie van de Giro.

Kritiek op organisatie: “De helikopter vloog te laag”
“De helikopter vloog te laag en de hekken waren niet goed vastgezet, waardoor ze het parcours op werden geblazen. Het was onmogelijk voor de renners om de hekken te ontwijken.” Wackermann, normaal de vijfde uitvaller in deze Giro, werd afgelopen zondag nog knap vijfde in de heuveletappe naar Agrigento.

De 28-jarige Wackermann is door de jury overigens in dezelfde tijd geplaatst als zijn ploegmaat Van Empel, al is het maar de vraag of hij morgen überhaupt kan beginnen aan de vijfde etappe naar Camigliatello Silano. (6 oktober, 16.31 uur) 


Update

De schade bij de gevallen Etienne van Empel blijkt mee te vallen. “Ik ben OK en heb alleen maar wat snijwonden aan mijn vingers. Ik weet niet helemaal wat er precies is gebeurd maar opeens zagen we een hek in het peloton vliegen. Ik denk nu vooral aan mijn ploegmaat Luca (Wackermann, red.) en laten we snel hopen op goed nieuws”, zo laat de Nederlander weten via Twitter.

Dit artikel delen:

38 Reacties

Piet Lut 6 oktober 2020 om 16:33

Tof man, die laagvliegende helicopters. Is niet de eerste keer dat zoiets gebeurd

Romāns Vainšteins 6 oktober 2020 om 18:31

Help me, wanneer nog meer?

LanterneRouge 6 oktober 2020 om 22:15

@rv Ronde van Langkawi 2014. (Was een trauma heli) en vorig jaar in CP Olomouc ook.
In etappe 6 van de Vuelta 2018 werden er ook hekken de weg op geblazen. Toen gingen er ook geluiden dat een tv heli daar de oorzaak was al was het een etappe waar het ook al hard waaide.

Romāns Vainšteins 6 oktober 2020 om 22:40

Ok, geen weet van.

Interessant, dank je.

nickdt 6 oktober 2020 om 16:42

Weer papieren hekken, net als in Polen.

lander luypaert 6 oktober 2020 om 16:42

Schandalig gewoon dat dit gebeurt! Voor hetzelfde geld lag heel het peloton op zen smikkel!

Stoempen 6 oktober 2020 om 16:44

Het zag er heel bizar uit ja, ze lagen beide levenloos op de grond

nasibal 6 oktober 2020 om 16:46

“Niets aan de hand, hekken stonden net als in Polen netjes vast”

Sagan=hulk 6 oktober 2020 om 16:48

Hele zware overtreding van de piloot in mijn opinie, dit is toch iets wat je absoluut geleerd moet hebben tijdens je opleiding.

Marco 6 oktober 2020 om 16:48

Met die lenzen van vandaag lijkt het mij totaal niet nodig

Groningen 6 oktober 2020 om 16:59

Als de helikopter zo laag vliegt dat hekken om waaien vliegt hij sowieso te laag lijkt me, dat moet dan toch ook de koers beïnvloeden.
Helikopterbeelden van de finale zijn super, maar met of zonder goede lenzen, liever geen helikopterbeelden dan zulke taferelen.

Marco 6 oktober 2020 om 17:11

Dat bedoel ik ook Groningen.. maar die keuze is er niet.. hij kan meer dan hoog genoeg zonder dat de beelden slecht zijn.. kunt het bijna vanaf een satelliet hé

Tripodboom 6 oktober 2020 om 17:30

Dat ze dat niet met een drone doen.

Marco 6 oktober 2020 om 17:34

goed idee.. drone..

Die helikopter blijkt helemaal niet van de organisatie of TV te zijn

Romāns Vainšteins 6 oktober 2020 om 18:29

Let maar op wat voor mooie kinderziektenfaals je met drones kan gaan krijgen.

Zjoske 7 oktober 2020 om 09:51

Die kinderziektes zijn er allang uit. Het stabilisatievermogen van die dingen is fantastisch en het levert mooiere beelden op dan helikopterbeelden.
Zeker de professionele cameradrones zouden hier prima ingezet kunnen worden.
Wellicht dat de helikopter nog wordt ingezet voor het doorzenden van de beelden, maar zeker op de finishlocatie zou dit prima vanaf de grond kunnen.

Arie den Blanken 6 oktober 2020 om 16:57

Die helicopter moet ook geen renners in beeld brengen maar vooral mooie toeristische plaatjes schieten. Dan val ik tijdens zo'n rechtstreekse uitzending waarschijnlijk minder snel in slaap.

Wheely 6 oktober 2020 om 17:00

Godsamme de hele dag uit de problemen gebleven wappert er een hek tegen je aan.

Michelangelo 6 oktober 2020 om 17:04

Ook hier in het kader van veiligheid: de vaak (wind)dichte reclame doeken op een hekwerk. Mijn eerste indruk was ook meteen een weggewaaid hekwerk, al leek het mij niet door de wind, aangezien de zee rustig was.

Nu weet ik niet of hier de reclame ook op zeildoek is gedrukt, maar er zijn genoeg mogelijkheden om te drukken op "doek met gaatjes". Dit zie je ook vaak bij steigerbouw terug. Visueel net wat minder mooi / scherp, maar een heel stuk minder vatbaar voor de wind.

Maar ja, ook hier moeten er waarschijnlijk heel veel hekwerken gaan "wandelen" voordat er wat gebeurt. Net als bij de stuiterende bidons uit de houders. Of roekeloos sprintgedrag.

Voorgeborchte 6 oktober 2020 om 17:04

De UCI zou beter stevige boetes uitschrijven voor dit soort flaters. Dat geld kan dan naar een budget om de veiligheid te verbeteren.

Murcia 6 oktober 2020 om 17:05

Lekker dan! Wat een amateurisme van de organisatie met zulke gevolgen voor renners.
Wackermann leek goed in vorm te zijn en dan dit.

Marco 6 oktober 2020 om 17:16

Die helikopter blijkt helemaal niet van de organisatie of TV te zijn

Wheely 6 oktober 2020 om 18:18

De lokale maffia baas vloog even langs?

Miko1983 6 oktober 2020 om 17:18

Misplaatst.

Wildebert 6 oktober 2020 om 18:00

Bidonnen als bommen (met schroefdoppen), keer op keer raar weggegooide of losgekomen drinkbussen, olie op de weg, met 100+ km neerwaarts in een tijdrit over hobbelige wegen, gladde plavuizen, vliegende hekken….Je houdt je hart vast.

Merlinappa 6 oktober 2020 om 18:01

De bidons tegenwoordig knallen juist direct open als je er over rijdt. Op die manier ga je minder snel onderuit.

Wheely 6 oktober 2020 om 18:17

@Merlinappa
Kroon zocht het vandaag tijdens de uitzending uit en dit blijkt volgens bevriende renners niet het geval met de nieuwe bidonnen. Er zit een schroefdop op en als je er overheen rijdt voelt het als een fles.

Als ie nog vol is uiteraard wat het geval was bij Thomas en vandaag bij Weening.

Romāns Vainšteins 6 oktober 2020 om 18:21

Dat is mooi fucked up dan want nagenoeg elke uitzending van elke koers zie je vol op beeld er al eentje halfzacht weggegooid worden en terug de weg op stuiteren, moet je nagaan hoeveel factor meer het er zijn.

Merlinappa 6 oktober 2020 om 18:54

Ai, das wel balen dan. Zelfs met schroefdop zou het zo moeten zijn dat ie meteen open knalt als je er over rijdt, als dat niet zo is dan is er werk aan de winkel.

Romāns Vainšteins 6 oktober 2020 om 18:12

Heel hoog dooiekoeuitputtrekgehalte hier weer. Zonder helikopter zat het hek goed genoeg vast en zonder dat halfzacht vastgemaakte hek had de helikopter nooit dat hek weggeblazen en lekker laag kunnen vliegen. Dit is gewoon 1 van die domme dingen die toevallig eens kunnen gebeuren en daarna een goed aantal jaren niet meer.Al helemaal als het een particuliere helikopter was joh. Wel gaat er volgende week weer iets mis dat we nu nog niet voorzien maar achteraf ook weer wijs van commentaar zullen voorzien.

Je hoort al waar ik heen wil, het is nou eenmaal een vreemde sport met flink wat onberekenbare factoren, een veiligheidshandboek gaat de dikte van 10 bijbels halen.

skylimit 6 oktober 2020 om 18:37

Inderdaad, je kunt als organisatie simpelweg niet alles voorzien en overal rekening meehouden. Vandaag ook weer genoeg stuiterende bidonnen op de weg gezien, waardoor Weening ten val kwam. Zag ook renners bidonnen weggooien richting publiek, over het publiek heen, richting huizen etc.
Voor hetzelfde geld vliegt zo’n bidon door een ruit heen.

Wackermann en Van Empel hebben de pech door net op de verkeerde plek te zijn.
Als het inderdaad door een te laag vliegende helicopter is veroorzaakt, is er mogelijk wel een (indirect) schuldige aan te wijzen.

En verder in reactie op andere reacties het is oktober, dus herfstweer, er wordt gereden over openbare wegen met verschillende soorten wegdekken. De renners zullen dus terdege met de weersomstandigheden rekening moeten houden.
Ga dus niet zeuren over gladde wegen etc. of nog erger om neutralisatie als het een beetje regent. (dan moet je lekker binnen gaan fietsen op de Zwift of zoiets)

Michelangelo 6 oktober 2020 om 21:19

@RV,
Jij bent 1 van die holbewoners die vindt dat het erbij hoort, aangezien het gewoon een stel doorgesnoven knaapjes in dunne pakjes op veel te lichte fietsjes zijn die veel te hard rijden.
Maar als iedereen in en om de koers die mentaliteit heeft dan gaat er nooit wat veranderen.
Zonder een dik veiligheidshandboek kun je prima afspraken maken over hekwerken, bidonhouders, regels mbt rechtdoor sprinten, reclamebogen of spandoeken. Kun je een berg gezeik mee voorkomen. En vooral ook een berg onnodige valpartijen.

Maar het is veel makkelijker om iedere discussie over veiligheid in het belachelijke te trekken, zodat je er voor jezelf niet over na hoeft te denken.

Romāns Vainšteins 6 oktober 2020 om 22:44

Vaststellen dat het niet veilig kan is ook nadenken. Ik heb nagedacht, wielrennen blijft onveilig gedoe waar je nauwelijks invloed op kunt uitoefenen. Ik volg de sport best lang en heb nog nooit bizarre toe- of afnames qua vallen meegemaakt.

Michelangelo 7 oktober 2020 om 00:39

Moet er weer een kivilevje gebeuren voordat we betere bidonhouders verplichten? Weer een fabiotje voordat er wat gedaan wordt aan sprintaankomsten en sprintgedrag?

Het feit dat er nog altijd zoveel gevallen wordt komt vooral doordat het wielrennen te weinig investeert in veiligheid. Door te veel traditionele denkers zoals jij.

In nagenoeg iedere bedrijfstak is het gelukt om aantallen ernstige ongevallen terug te dringen. Door in te zetten op betere middelen, betere organisatie of sturing op gedrag. Noem mij maar eens recente voorbeelden waarbij de wielersport écht stappen heeft gezet op dat vlak.

En dan kom je helaas uit bij kivilev…

Romāns Vainšteins 7 oktober 2020 om 07:33

Je aangehaalde ‘Kivilevje’ of ‘Fabiotje’ dat je men hier voor de voeten werpt gaat er geheid komen maar dan op een manier die nog niemand aan heeft zien komen, dat is het punt. Je kunt niet als organisatie elk mogelijk gevaar van tevoren uitvlakken, trouwens ook omdat er voor veel verbeteringen in veel koersen simpelweg geen geld voorhanden is.

Michelangelo 7 oktober 2020 om 10:10

Romans,
Ik mag toch hopen dat je het met me eens bent dat de invoering van de helmplicht al heel veel ernstig letsel (en waarschijnlijk ook doden) heeft voorkomen, zowel bij professionals, jeugdige wielrenners, recreanten en zelfs schoolkindertjes.

Maar helaas was er eerst een dode renner voor nodig om een besluit te nemen; eerdere valpartijen met zwaar hoofdletsel waren onvoldoende.

Zelfde verhaal met de bidonhouders. Of met de hekwerken. Of met motoren. Genoeg ongevallen gezien, maar blijkbaar moet het eerst nog erger voordat organisatoren en de UCI de aandacht verleggen van de sokhoogte en de kledingkeuze naar dit soort zaken.

En ik ben het met je eens: niet alles is te voorkomen. De valpartij van Lambrecht met dodelijke afloop, die had daar niemand zien aankomen.

Maar als je de ambitie er niet voor hebt, dan ga je er ook nooit komen.

A.M.M. Jonkers 6 oktober 2020 om 18:22

Doe effe normaal, contactgestoorde gek!
En zoals Rutte zou zeggen: "Hou je bek"…….

leo jansen 7 oktober 2020 om 03:06

Bijna iedereen hier wil veiligere omstandigheden voor de wielrenners….En met Parijs Roubaix hopen die zelfde suporters ze op regen en modder.

Headlines

Materiaalzone

Populair