Giro 2020: Filippo Ganna verovert eerste roze trui na razendsnelle tijdrit
Filippo Ganna is dit jaar de eerste rozetruidrager in de Giro d’Italia. De renner van INEOS Grenadiers legde op Sicilië het 15 kilometer lange parcours als snelste af. In Palermo noteerde de regerend wereldkampioen een tijd van 15 minuten en 24 seconden
Campenarts onderuit
De renners kregen op Sicilië een razendsnel parcours voorgeschoteld, dat grotendeels in dalende lijn ging. De weersomstandigheden waren niet optimaal. Vanwege de harde wind kozen meerdere renners ervoor om niet zoals gebruikelijk in de tijdritbeugels te hangen. Bovendien waren delen van het parcours erg glad
Het zorgde voor een incidentrijk begin van de Giro. Werelduurrecordhouder Campenaerts ging tijdens zijn rit tegen de klok onderuit, waardoor een van de favorieten voor de dagzege zijn roze droom al snel op kon bergen.

Campenaerts kende een pechdag – foto: Cor Vos
De als dertiende gestarte João Almeida zette een snelle richttijd neer en mocht voor langere tijd plaatsnemen op de hot-seat. Oud-wereldkampioen Rohan Dennis stelde teleur. Zijn tijd was niet genoeg was om mee te spelen om de dagzege.
Luca Covili kende helemaal een rampdag. De 23-jarige Italiaan van Bardiani-CSF-Faizanè moest onderweg twee keer van fiets wisselen en finishte daardoor buiten de tijdslimiet.
Ganna de snelste
Filippo Ganna maakte zijn favorietenrol waar en dook met 22 tellen onder de tijd van Almeida. De wereldkampioen van Imola zou de rit tegen de klok beëindigen met een gemiddelde van 58,831 km/u, waarmee hij net niet aan het het Giro-record van Rik Verbrugghe kwam. De Italiaan haalde onderweg een maximale snelheid van 106 km/u.

Ganna maakte zijn favorietenrol waar – foto: Cor Vos
Astana-renner Miguel Ángel López kende pech toen hij de macht over het stuur verloor. Hij reed met hoge snelheid de hekken en moest opgeven. Veel andere favorieten reden een teleurstellende tijdrit, omdat zij te maken kregen met gedraaide wind. Onder hen was Vincenzo Nibali. Hij zou slechts 69e worden. Samen met Steven Kruijswijk en Jakob Fuglsang mag hij tot de verliezers van de dag gerekend worden.
De tijd van Ganna zou niet meer verbeterd worden. De Italiaan boekte zijn vierde tijdritzege van het seizoen en zorgt ervoor dat voor het eerst sinds 2011 (Pinotti) weer eens een Italiaan het roze pakt op de openingsdag. Hij vertrekt morgen in de leiderstrui aan de 149 kilometer lange etappe tussen Alcamo en Agrigento.
Laatste kilometer:
Misschien ook wel leuk om de top 3 op de berg te vermelden:
1. Rick Zabel (3 punten)
2. Peter Sagan (2 punten)
3. Davide Ballerini (1 punt)
Wel een zegen voor de Giro, dit: renners moeten nu tenminste gaan aanvallen.
Willen we het op een goede zaak doen houden? Milaan is nog ver.
Almeida verrassend en Thomas en Yates doen uitstekende zaken hier.
Ook prachtig van Almeida. Ganna zoals verwacht.
Knap weer van Ganna, spijtig wel van de wind.
Thomas heeft wel de mazzel met 3 tijdritten.
Of ook veel last van wind?
Door zelf het juiste tijdslot te kiezen (genieten van VdP, heb ik het niet gezien. Kelderman en Stevie pech met de wind?
Dennis, Bilbao en De Gendt als vroeg starters ook niet goed. Dowsett en Campenaerts op hun plaat als vroer starters.
Als TJV ooit echt op het niveau van Ineos wil komen, zullen ze toch verder door moeten selecteren in de begeleiding.. Op dit niveau móet je ook aan dit soort details denken; grote blunder wat mij betreft..
De conclusie is dat de weersomstandigheden buitengewoon relevant zullen zijn, en aangezien de startvolgorde nog niet bekend is, raad ik iedereen aan om de laatste bijgewerkte weerberichten op vrijdagavond te raadplegen, evenals de startlijst wanneer deze beschikbaar is. In het bijzonder zal het interessant zijn om te zien hoe Ineos de drie onderstaande azen verdeelt, aangezien niet iedereen de optimale starttijd kan krijgen.
UPDATE: De weersvoorspelling is ongewijzigd op vrijdagavond, dwz. met harde wind vanaf het begin, maar ook een scherpe daling in kracht onderweg. Het spreekt nog steeds over het feit dat de eerste starters een voordeel hebben, maar niet alle teams hebben vroeg hun best laten beginnen. Ineos lijkt het echter met me eens te zijn en laat al hun azen draaien als hun 2e, 3e, 4e en 5e rijder. Het is waarschijnlijk dat ze niet als eerste beginnen om de meest gewelddadige omstandigheden te vermijden, waarbij het gebruik van schijfwielen op de rand van levensbedreigend kan zijn (wat Chris Froome kan ondertekenen).
Dus ja, een blunder.