Giro 2020: EF Pro Cycling beboet voor eendentenues

zondag 4 oktober 2020 om 06:55
Giro 2020: EF Pro Cycling beboet voor eendentenues

foto: Cor Vos

EF Pro Cycling is de Giro d’Italia begonnen met een forse boete. Volgens de UCI heeft de ploeg het kledingreglement overtreden tijdens de ploegenvoorstelling. De Amerikaanse ploeg presenteerde zich daar in de nieuwe eendentenues van kledingmerk Rapha en skateboardmerk Palace.

De acht renners en ploegleider Fabrizio Guidi hebben allen vijfhonderd Zwitserse Frank boete gekregen. Bij elkaar opgeteld is dat een bedrag van €4171,14.

“Jullie zijn toch altijd bezig met wat het beste is voor de sport”, schrijft EF Pro Cycling-manager Jonathan Vaughters in een ironische tweet gericht aan de UCI. “Hopelijk geniet David Lappartient van zijn diner op onze kosten.”

Fout
Volgens het juryrapport is de boete uitgedeeld voor “het niet dragen van de gepaste tenue tijdens de ploegenvoorstelling”. Vaughters bevestigt op Twitter dat de ploeg bestraft is voor het niet aanmelden van de nieuwe eendenshirts, maar betreft het een fout van de UCI. “Zij zijn het vergeten! Dit is voor morgen al opgelost”, aldus de Amerikaan.

foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

49 Reacties

Merlinappa 4 oktober 2020 om 07:14

Extreem sneu van de UCI.
ze hebben overigens Tony Martin weer beboet voor fout geplaatste regenboog-strepen terwijl ze nu goed geplaatst zijn, terwijl ze bij Dennis wel fout geplaatst waren, maar die kreeg geen boete.

De UCI probeert geeneens meer de schijn van neutraliteit op te houden.

Richard Bender 4 oktober 2020 om 07:15

Haha ga maar vast naar huis, ik kom een druppel later…

$kedel 4 oktober 2020 om 07:32

Terrecht… het wielerpeloton is geen kinderdisco.

Laatste man 4 oktober 2020 om 09:26

Als er 1 sport is die al sinds het bestaan dit soort shirt heeft, is het de wielersport wel.

Jasper11 4 oktober 2020 om 09:38

Terecht is met één r.
500 ZF boete.

Robbiebier 4 oktober 2020 om 14:06

Geweldig tenue.

martini151 4 oktober 2020 om 07:34

UCI maakt zichzelf wederom belachelijk!!

Abdoe 4 oktober 2020 om 07:40

Die boete verdienen ze tig keer terug door die shirts in de handel te gooien :)

vanSpringel 4 oktober 2020 om 09:20

Snel ! weet jij waar ik dat tenue kan bestellen ?

Romāns Vainšteins 4 oktober 2020 om 07:56

Tja, als ze niet op tijd aangemeld zijn …

Wiens fout dat is kunnen we van hieraf niet zien en het is verder ook te onbenullig allemaal, zo’n geniet van je diner reactie vind ik persoonlijk nooit zo heilzaam. Ik zou eerder gaan voor een ‘eenmalige tofheidstoeslag’ en next. Het is een beetje als foeteren tegen een agent die je net op de bon geslingerd heeft, totaal zinloos.

Michelangelo 4 oktober 2020 om 09:19

Ik denk dat je zo’n diner statement moet zien in het licht van de huidige toegevoegde waarde van de UCI in de discussies die er écht toe doen.

Duidelijk een signaal hoe ploegbazen aankijken tegen de prioriteiten van de huidige roergangers van de UCI.

Opengescheurde tenues vol bloed? Prima!
Maar een afwijkend truitje of verkeerd streepje? Dat kunnen we niet hebben!

Romāns Vainšteins 4 oktober 2020 om 09:27

Sorry hoor, maar ik vind het echt veel te vaak backseat driver geneuzel dat van de zijkant toeschreeuwen hoe het allemaal precies moet. Ikzelf denk dat ze het toch maar mooi allemaal doen al die koersen organiseren, dat er hier en daar eens een regeltje wat lullig toegepast wordt doet daar weinig van af en sowieso is het ijskoud drogredeneren om bij casus 1 over casus 2 te gaan blèren, een beetje zoals suffe politici dat vaak doen.

ParijsIsNogVer 4 oktober 2020 om 09:53

@RV +1

Newschooler 4 oktober 2020 om 10:06

Euhm zij organiseren toch niks, behalve het wk dan. Ze reguleren. En dat doen ze niet al te best gezien het commentaar van de ploegen. Deze reactie is dus best logisch.

VerstandOpNul 4 oktober 2020 om 10:25

‘eenmalige tofheidstoeslag’ – right, whatever..

Groetjesaandevoetjes 4 oktober 2020 om 10:25

Dus ploegen moeten maar accepteren dat de UCI niks doen aan de veiligheid en in de tussentijd wel allerlei andere pietpeuterige regels uitvoert? In 2 maanden koers hebben we al enkele verschrikkelijke val partijen gezien die hadden kunnen voorkomen met betere veiligheidsinstructies en regels van bovenaf.

Dr op en dr over 4 oktober 2020 om 10:26

De UCI organiseert niks natuurlijk, behalve het WK zoals m’n bovenbuurman ook al schreef.

Dat je van de Giro mag genieten mag je helemaal op conto schrijven van het RCS.

On-Topic …> Prachtig shirt uiteraard, veel beter dan al die monotone eenheidsworst shirtjes. En lekker opvallend ook, zelfs vanuit de helikopter kan je nu zien waar de EF mannetjes zitten.

Boasson en Hagen 4 oktober 2020 om 10:28

Inderdaad, als je het zo goed weet allemaal, organiseer dan zelf een internationale wielerbond!

Newschooler 4 oktober 2020 om 10:32

Grappig dat je dat zegt want dat proberen de ploegen met de hammer series maar worden dan vervolgens door de UCI op elke mogelijke manier tegengewerkt?

Dr op en dr over 4 oktober 2020 om 10:42

Boasson en Hagen ..>

1. Tegen wie praat je ?

2. Waar lees je dat iemand het beter doet dan de UCI ? Ik corrigeer enkel iemand op een uitspraak die denkt dat de UCI koersen organiseert. Wat ze gewoonweg niet doen. De UCI is een overkoepelend orgaan, geen organisator !

3. Misschien moeten jij en ik dat idd maar eens gaan moeten doen. Issues als veiligheid en het huidige verdien model binnen het wielrennen zouden inderdaad gelijk aangepakt worden, en niet tot in den treuren op de plank blijven wegstoffen omdat mijnheertje David het te druk heeft met zakkenvullen ergens in Baku (Azerbaijan).

vantheman 4 oktober 2020 om 07:57

Die boete zorgt voor zoveel internationale media-aandacht dat de commerciële waarde van het krijgen van deze internationale media-aandacht vele malen hoger is dan het te betalen bedrag van die boete. De sponsors zullen m.i. met plezier die boete betalen.
We mogen immers niet vergeten wat de essentie is van profwielrennen: reclame maken voor de sponsors! Vaughters speelt hier uiteraard handig op in door hier heisa op sociale media rond te maken. Mission accomplished!

Erica-de-moeder-van-Niki 4 oktober 2020 om 08:44

Ik denk er persoonlijk aan om ook nog schadevergoeding te gaan eisen bij EF vanwege schade aan mijn ogen.

Baukema Tomoulin 4 oktober 2020 om 08:50

Gelukkig is de UCI bezig met belangrijke zaken: Zoals tshirts, aanmeldtijd en regenboogstreepjes. Stel dat ze al die tijd zouden stoppen in iets ombenulligs als finishen in dalende lijn verbieden, massasprints analyseren en een puntensysteem voor incorrect of onveilig gedrag invoeren voor renners.

Michelangelo 4 oktober 2020 om 08:51

Je was me net voor…

vanSpringel 4 oktober 2020 om 09:22

+1 De afleiding met ’t tenue is te klein om de grote belangrijke zaken onder het tapijt te vegen.

Michelangelo 4 oktober 2020 om 08:50

Een parcours waarbij op een tijdritfiets meer dan 100 km/u wordt gereden over slecht asfalt… En de UCI komt in het nieuws over een verkeerd pakje of een streepje op de mouw!

Het begint meer en meer op de FIFA te lijken daar in Aigle. Grote woorden en mooie beloften, maar intussen gebeurt er vrij weinig!

the student 4 oktober 2020 om 08:58

Dit is gewoon de bedoeling. De ultieme vorm van exposure.

Groetjesaandevoetjes 4 oktober 2020 om 10:28

Zie overal ineens Rapha + Palace staan. Goede exposure idd voor een shirt sponsor.

Laatste man 4 oktober 2020 om 09:25

Belachelijk weer van de UCI.

Zijn er eens nieuwe sponsors die een andere markt aanboren, hup meteen veroordelen. En maar zeiken over sokken, regenboog streepjes en tenues.

Belangrijke dingen, ho maar. Typisch een sportbond, bah.

kaalpani 4 oktober 2020 om 09:50

Ieder "instituut" is meer bezig zichzelf in stand te houden, dan uit te voeren waar het voor opgericht is. Duidelijk een voorbeeld waar "middel" en "doel" met elkaar verward wordt.

SpeedyLegs 4 oktober 2020 om 10:05

Terecht. Leuk voor junioren, niet voor volwassenen.

Newschooler 4 oktober 2020 om 10:08

Bepaal jij dat?

Marik 4 oktober 2020 om 10:15

@Newschooler, jij verkoopt boeken met een open einde?

Robbiebier 4 oktober 2020 om 14:09

vindt het geweldig.

Newschooler 4 oktober 2020 om 10:22

Alleen schoolboeken, remember kids Education First

Dr op en dr over 4 oktober 2020 om 10:30

Mooie woordspeling ;)

+1

thorsen 4 oktober 2020 om 12:05

De sponsoren zijn in ieder geval in hun nopjes met de boete, want er is zo veel meer publiciteit voor de shirts dan er al was.

CechRepublic 4 oktober 2020 om 12:08

Nu ik die shirts op een foto zie vind ik ze zowaar minder lelijk dan gisteren tijdens het fietsen. Nog steeds vrij wanstaltig overigens, maar wel minder wanstaltig. Toch iets.

AWestie 4 oktober 2020 om 12:10

UCI heeft hierop gereageerd @redactie, zie hun twitter

Merlinappa 4 oktober 2020 om 12:53

Ik zie niks? Linkje?

Chasse_patate 4 oktober 2020 om 12:30

Is er geen dagelijks juryrapport van de Giro?

Danny81 4 oktober 2020 om 12:38

De UCI maakt zich inderdaad weer compleet belachelijk.

Hoe worden de bestuurders bij de UCI eigenlijk gekozen? Ik krijg niet de indruk dat ze een breed draagvlak onder de renners en ploegen hebben.

Emergo 4 oktober 2020 om 13:06

De UCI maakt zich belachelijk om een belachelijk shirt.

Geronimo 4 oktober 2020 om 13:49

Tsja, wat er dus eigenlijk is gebeurt is dat je niet op tijd je tenue hebt ingeleverd bij de jury. Dit is dus eigenlijk een administratieve fout van de ploeg zelf. Je kan discussiëren over de hoogte maar dit lijkt me toch dan een terechte boete.

klootje kriekeljon 4 oktober 2020 om 14:17

Je kiest een tenue en daar blijf je een seizoen bij, dat zou de regel moeten zijn. Onzin allemaal.

dynamo 4 oktober 2020 om 15:26

kwik , kwek, en kwak,
alle eendjes zwemmen in het water:)

dynamo 4 oktober 2020 om 15:28

ojee, oom dagobert de uci?

Headlines

Materiaalzone

Populair