Giro 2020: Dowsett sterkste vluchter in etappe naar Vieste

zaterdag 10 oktober 2020 om 16:23
Giro 2020: Dowsett sterkste vluchter in etappe naar Vieste

Alex Dowsett zegeviert - foto: Cor Vos

Alex Dowsett heeft de achtste etappe van de Giro d’Italia op zijn naam geschreven. De 32-jarige Brit van Israel Start-Up Nation reed in de finale weg uit een vluchtersgroep van zes renners en soleerde daarna richting de overwinning.

Zes vluchters
De renners kregen op weg naar Vieste een rit met twee gezichten voorgeschoteld. Ongeveer halverwege deze rit langs de Adriatische kust moesten de renners namelijk het binnenland in voor de beklimming van de Monte Sant’Angelo.

Tijdens het eerste wedstrijduur ontstond er na ongeveer dertig kilometer een kopgroep van zes renners. Simone Ravanelli (Androni Giocatolli-Sidermec), Joey Rosskopf (CCC), Alex Dowsett en Matthias Brändle (beiden Israel Start-Up Nation), Matthew Holmes (Lotto Soudal) en Salvatore Puccio (INEOS Grenadiers) kregen een vrijgeleide van het peloton en zouden een voorsprong van meer dan tien minuten bij elkaar rijden

Israel Start-Up Nation zat met twee man in de kopgroep – foto: Cor Vos

Nibali en Fuglsang vechten vete uit
Holmes pakte op de top van de Monte Sant’Angelo de bergpunten. In het peloton kreeg Fuglsang een lekke band, waardoor hij in de achtervolging moest. Die opgave werd hem extra lastig gemaakt, doordat Trek-Segafredo tempo ging maken aan kop van het peloton.

Toen de formatie van kopman Vincenzo Nibali na enige tijd weer van kop af ging, slaagde Fuglsang erin om weer aan te sluiten. De situatie in het peloton normaliseerde, waarna Deceuninck-Quick-Step de controle weer overnam.

Schilderachtige plaatjes langs de kust – foto: Cor Vos

Dowsett opent de finale
Ondertussen was duidelijk geworden dat de strijd om de dagzege tussen de vluchters zou gaan. De voorsprong liep weer op tot meer dan tien minuten.

De finale werd geopend op dertig kilometer van het einde door een versnelling van Dowsett. De Brit raakte niet weg, maar vanaf dat moment was de saamhorigheid verleden tijd. Een versnelling van Puccio zorgde ervoor dat de kopgroep verder uitdunde. Aanvankelijk kon enkel Holmes de Italiaan volgen, maar ook Rosskopf wist even later aan te sluiten. Dowsett, Ravanelli en Brändle moesten in de achtervolging.

De twee groepjes kwamen weer samen, waarna Dowsett het opnieuw probeerde. De jacht op de Brit kwam moeizaam op gang, waardoor Dowsett met een voorsprong van 33 tellen aan de 14,5 kilometer slotronde begon.

Daarin vormde de beklimming van La Chiesuola – met stukken tot 17% – een extra hindernis. Dowsett kwam daar met een halve minuut voorsprong op Puccio en Holmes boven. In de resterende tien kilometer richting de finish gaf erkend tijdrijder Dowsett zijn voorsprong niet meer af en kon hij uitbundig zijn zege vieren.

Een dolblije Dowsett viert zijn overwinning – foto: Cor Vos

Eerste WorldTour-zege Israel Start-Up Nation
Zeven jaar na zijn tijdritzege in Saltara wist Dowsett opnieuw een Giro-etappe te winnen. Hij bezorgde daarmee zijn ploeg Israel Start-Up Nation de eerste overwinning in de WorldTour.

Puccio won op een dikke minuut de sprint van de achtervolgers en legde beslag op de tweede plek. Holmes werd derde, voor Rosskopf. Het peloton finishte op bijna veertien minuten. João Almeida blijft aan de leiding van het algemeen klassement en vertrekt morgen in het roze.

Samenvatting etappe 8:

Dit artikel delen:

53 Reacties

harryjohan71 10 oktober 2020 om 16:30

Goeie overwinning van Dowsett. Holmes wachtte veel te lang met het op koprijden om Dowsett teug te halen. Hij dacht waarschijnlijk dat Puccio dit wel zou opknappen, als wederdienst van Ineos. Gelukkig heeft Lotto Soudal onderweg wel weer geld en punten gepakt. Dit is voor hun belangrijker dan een overwinning lijkt het.

Limal 10 oktober 2020 om 16:36

Holmes kwam wel degelijk af en toe op kop in de achtervolging op weg naar de klim, maar elke keer hij dat deed groeide Dowsett’s voorsprong. Het was gewoon een kwestie van de (op het vlakke) sterkste hardrijder die vooraan zat.

harryjohan71 10 oktober 2020 om 16:45

In het begin liet hij Puccio op kop rijden. Pas toen de voorsprong al groot was, ging hij naar de kop. Het klopt dat hij energie spaarde, waardoor Dowsett bij zijn kopbeurten verder uitliep. Holmes was de beste bergop dan kun je op het vlakke ook wel direct meerijden ipv te willen profiteren van Puccio.

Limal 10 oktober 2020 om 16:59

Toen hij is beginnen meerijden was het verschil 25 à 30 seconden en toch liep Dowsett verder weg richting de 50. Deels ook door het goede stoorwerk van Brändle. Trouwens, er zat tenminste nog een Lotto bij in de vlucht, dat is meer dan de meeste andere teams kunnen zeggen.

harryjohan71 10 oktober 2020 om 17:03

Waarom pas helpen als een renner 30 seconden weg is?

Limal 10 oktober 2020 om 17:07

Vast om jou te treiteren, Harry. Missie geslaagd.

harryjohan71 10 oktober 2020 om 17:09

Nee hoor, ik geniet van het ‘domme’ rijden van Lotto Soudal en de verhalen dat alles koek en ei is.

Limal 10 oktober 2020 om 17:23

SKA spaart zich door niet mee te rijden in een kopgroep in de Tour en wint die rit: fantastisch! Nobele onbekende Holmes rijdt vandaag (even) niet mee in de achtervolging met sterkere hardrijders en wint niet: onbegrijpelijk dom! Tja, als je wil is er altijd iets negatiefs te vinden natuurlijk. Vandaag zou ik toch eerder klagen over het niet rijden van ploegen in het peloton, zoals Panache hieronder deed.

Limal 10 oktober 2020 om 16:34

De Vieste etappe van deze Giro kreeg uiteindelijk een mooie winnaar.

harryjohan71 10 oktober 2020 om 16:53

De verwachte etappe waarvan je wist dat deze door een vluchter gewonnen werd.

Limal 10 oktober 2020 om 17:01

Subtiliteit Harry… Kijk anders nog eens naar de naam van de aankomstplaats.

Murcia 10 oktober 2020 om 16:38

Dowsett, mooie winnaar met een prachtige emotionele reactie op de finish. Niet de sterkste bergop maar wel de slimste. Nibali krijgt geen kerstkaart van Fuglsang dit jaar.

Panache 10 oktober 2020 om 16:38

Een wanvertoning. Prachtige rit langs de kust, weekend, sponsoren die hunkeren naar exposure en maken ze er zo’n aanfluiting van.
+1 voor de vluchters

Wildebert 10 oktober 2020 om 16:42

Begrijp ook niet dat Sunweb of Tjv niet eens proberen een mannetje mee te krijgen in zo’n rit.

harryjohan71 10 oktober 2020 om 16:52

Voor Sunweb en JV is morgen een belangrijke dag. Als de kopmannen daar door de mand vallen kunnen ze aan het meezitten in een vlucht denken.

Wildebert 10 oktober 2020 om 17:06

Vandaag had je er iets van kunnen maken. Dit was gewoon een complete rustdag. Goed voor de moraal als je wint of minimaal een keer meestrijdt daarvoor. Nu niente. Ik zie dit als een gemiste kans. Kunnen morgen toch niet allemaal Wilco of Steven helpen.

harryjohan71 10 oktober 2020 om 17:21

De moraal is bij JV en Sunweb wel goed. Ze hebben al redelijk gepresteerd dit jaar

bilthoven 10 oktober 2020 om 16:53

Goeie renner en sympathieke gast, die nooit te beroerd is om voor de ploeg te werken. Die gun ik z’n overwinning!!

Limal 10 oktober 2020 om 17:03

En een mooi nieuw contract voor volgend jaar. Zo’n hardrijder kan toch elk team gebruiken, zou je denken.

Wheely 10 oktober 2020 om 17:02

Saaie rit maar dan toch wel weer mooi altijd zo'n finale met vluchters die normaal nooit voor de zege meedoen. Dowsett gewonnen op de enige manier die voor hem mogelijk was, knap!

JumbowintdeGiro 10 oktober 2020 om 17:04

Ik heb vandaag niet gekeken, maar wat heeft Nibali tegen Fuglsang? Ik zie hem liever hard ronddraaien in de waaier gisteren toen Fuglsang de slag miste, dan dat hij nu probeert te profiteren van een lekke band.

Wildebert 10 oktober 2020 om 17:07

Wat dit soort zaken heeft Nibali voor mij de schijn tegen. De haai hapt toe wanneer hij bloed ruikt.

Verweggistan 10 oktober 2020 om 17:16

Ze hebben samen gereden bij Astana, misschien is het daar al misgegaan, dat Fugl een keer voor eigen kans is gegaan ipv op kop gereden voor Nibali wellicht?

Wheely 10 oktober 2020 om 17:17

Fuglsang heeft blijkbaar in een column uitgehaald naar Nibali. Geen idee wat er precies gezegd is.

harryjohan71 10 oktober 2020 om 17:18

Nibali wil de Giro in de afdaling winnen. We krijgen nog spannende afdaling in de Giro. Misschien gebeurt er in de afdelingen straks wel meer als in de beklimmingen. Het is te hopen dat er niet teveel valpartijen in de afdaling gaan gebeuren als de ploeg van Nibali de risico’s opzoekt. Ze reden al op kop voordat Fuglsang pech had.

de nieuweMerckx 10 oktober 2020 om 17:25

Jammer genoeg de Nibali van de laatste jaren. Kijken naar Quintana, kijken naar Roglic en nu blijkbaar naar Fuglsang…

Arie den Blanken 10 oktober 2020 om 17:27

Verweggistan en Wheely; Dit soort dingen moet je in het algemeen eerder zoeken in renners die een koers verkopen en tegen de ploegmaats die wel voor die renner hebben gereden daarover zwijgen en die ploeggenoten niet laten meedelen.

Romāns Vainšteins 10 oktober 2020 om 17:41

Ja, je moet het zoeken in jouw verkoopparadepaardje met hazeloopwijsheid.

Wheely 10 oktober 2020 om 17:43

@Limal
Dank, altijd leuk een beetje psychologische oorlogsvoering.

JumbowintdeGiro 10 oktober 2020 om 18:03

@Limal,
dank.

Olly 10 oktober 2020 om 17:06

Nibali +1, op zijn Italiaans :-)
Aru die kan er ook een houtje van, in de TdF toen Froome lek reed.

rennerske 10 oktober 2020 om 17:20

Wat een geweldig enerverende eerste Giroweek weer dit jaar. Als je dat vergelijkt met die saaie openingsweek van de Tour dan uh ……, dan uh……dan is dit qua wielerplezier ongeveer hetzelfde.

Arie den Blanken 10 oktober 2020 om 17:29

Ik denk dat de oorzaak van die beleving is dat etappes in zijn geheel worden uitgezonden. In bijna alle koersen gebeurt pakweg 80% van de tijd niets waardoor zo’n uitzending dodelijk saai wordt.

Joaquim Agostinho 10 oktober 2020 om 17:54

Je kan toch ook van de prachtige omgeving genieten Arie?
Je doet gewoon of je naar "Rail Away" kijkt.

Arie den Blanken 10 oktober 2020 om 21:52

Als ik niets beter te doen heb is dat meestal de enige reden dat ik voor zo’n etappe de TV heb aanstaan.

jp.vanoosterhout 10 oktober 2020 om 17:30

mijn god.en dan noemen sommige de tour de france saai ???wat vinden ze dan van deze giro !!!!

Merlinappa 10 oktober 2020 om 17:43

Dat weet ik niet ????Misschien kan jij het vertellen !!!

rennerske 10 oktober 2020 om 17:45

De Giro is de Giro dus per definitie nooit saai. Waarom? Geen idee. Omdat het wellicht de Giro is en dat is voor insiders het summum i.t.t. het commerciële gedrocht dat Tour de France heet. Zoiets? Overigens was de eerste week van de Tour natuurlijk aantrekkelijker dan deze eerste Giroweek, maar dat houden we onder ons JP.

Geit in mijn Kelderman 10 oktober 2020 om 18:15

De Giro wordt al jaren hopeloos overschat, is vaak net zo saai, zo niet saaier dan de Tour.

Grobbel 10 oktober 2020 om 17:31

Ik heb de finish vandaag niet gezien, maar zie Sagan als allerlaatste van het peloton in de daguitslag. Is ie daar ook echt geëindigd of is ie vandaag gedeclasseerd?

harryjohan71 10 oktober 2020 om 17:33

Gewoon geëindigd

Joachim 10 oktober 2020 om 17:34

Van Belleghem zei in de uitzending dat hij als laatste van het peloton over de meet kwam. Hij spurtte dus net als Demare niet mee voor de punten.

Joachim 10 oktober 2020 om 17:33

Demare nog pech op het einde? Was vreemd dat hij niet meesprintte voor de resterende punten en nu zie ik dat hij op achterstand binnenkwam met de rest van de ploeg.

sboontjes 10 oktober 2020 om 19:31

En nog vreemder dat Sagan niet meesprintte terwijl Demare gelost was.

Frank V 10 oktober 2020 om 17:46

Gegund. Sympathieke vent. Hij was zo intens blij. Mooie beelden.

Wildebert 10 oktober 2020 om 17:50

Van Tolhoek mag je de komende dagen wel een goeie prestatie verwachten. Sparen ,sparen, sparen, was het credo voor de zunige Zeeuw. Echt benieuwd wat hij gaat laten zien. Maar mij moet hij echt nog overtuigen dit seizoen. Grillige coureur.

kleomantre 10 oktober 2020 om 17:53

Juiste Brit die wint voor ISN, die van volgend jaar hoeft voor mij geen publicitair succes te worden.

Schollekop 10 oktober 2020 om 18:40

Naar Netflix gezapt. Dreigde in slaap te vallen.

skylimit 10 oktober 2020 om 19:48

Snap niet dat er vandaag niet door het peleton gekoerst werd op dat klimmetje in de lokale ronde, daar kon toch wel wat verschil gemaakt worden, al was het dan nog wel een km of 10 naar de finish.
Blijkbaar was er een staakt het vuren vandaag na de waaieretappe van gisteren.
Sagan niet goed vandaag ? Niet meesprinten, terwijl Viviani en Gaviria wel meesprinten in een etappe waar ze normaal gesproken niet in de top-15 zouden eindigen.

Morgen dan weer meer aktie. (hopelijk)

Arie den Blanken 10 oktober 2020 om 20:45

Ik zit nu even naar de herhaling op Eurosport1 te kijken. Fantastisch intermezzo van Jeroen en Karsten over het een naam geven van een pas geboren kind en over kokosmakronen.

Wheely 10 oktober 2020 om 21:26

Ja Karsten wou zijn kind eigenlijk Kokosma noemen.

Arie den Blanken 10 oktober 2020 om 21:49

Vanmiddag niet gekeken want ik heb alleen Eurosport1. Dank zij de herhaling dit stukje niet gemist. Dit moet zo ongeveer qua amusementswaarde het hoogtepunt van een weer vreselijk saaie rit zijn geweest.

Headlines

Materiaalzone

Populair