Giro 2020: Ulissi blijft Almeida nipt voor in Monselice

vrijdag 16 oktober 2020 om 16:16
Giro 2020: Ulissi blijft Almeida nipt voor in Monselice
Video

Diego Ulissi heeft in de Giro d’Italia de etappe naar Monselice gewonnen. De renner van UAE-Emirates was na een 192 kilometer lange etappe de sterkste sprinter van een uitgedund peloton. Hij bleef nipt klassementsleider João Almeida voor.

Lange vlucht met zeven
De tweede week werd afgesloten met een overgangsrit die de renners verder noordwaarts bracht. Zeven renners gingen in de openingsfase op avontuur. Harm Vanhoucke (Lotto Soudal), Geoffrey Bouchard (AG2R La Mondiale), Alessandro Tonelli (Bardiani-CSF), Rodrigo Contreras (Astana), Lorenzo Rota (Vini Zabù-Brado-KTM), Simon Pellaud en Simone Ravanelli (beiden Androni Giocattoli-Sidermec) slaagden erin om zich los te maken van het peloton, al liet het peloton ze niet te ver wegrijden. De voorsprong van de koplopers schommelde lang rond de twee minuten.

De vlucht van de dag – Foto: LaPresse

Na een relatief kalme aanloop over de Povlakte brak de koers los in de slotfase, waar enkele beklimmingen op het menu stonden. Op initiatief van BORA-Hansgrohe ging het tempo de hoogte in en werden de vluchters één voor één weer bijgehaald door het peloton. Op ongeveer 17 kilometer voor het einde werd Tonelli als laatste aanvaller ingerekend. Het peloton was inmiddels al in verschillende groepjes verbrokkeld.

Almeida pakt tijd
Nadat op 15,9 kilometer van het einde de top van de laatste klim erop zat, bleek dat Sagan en Démare de aansluiting hadden gemist. Een uitgedund peloton met daarin alle favorieten snelde vervolgens richting de finishplaats. Klassementsleider Almeida had met James Knox en Fausto Masnada twee ploeggenoten bij zich, die zich prompt aan kop van de groep positioneerden.

foto: Cor Vos

Een sprint tussen de renners uit de elite-groep zou de beslissing brengen. Ulissi ging van ver de sprint aan met Almeida in zijn wiel. De Portugees kwam ernaast, maar toch was het Ulissi die met een half wiel verschil als eerste de finish passeerde.

De Italiaan boekte daarmee zijn tweede ritzege in deze Giro, zijn achtste ooit. Almeida houdt aan zijn tweede plek zes bonificatieseconden over, waardoor hij morgen met veertig tellen voorsprong op Wilco Kelderman de individuele tijdrit ingaat.

Laatste kilometer:

Dit artikel delen:

73 Reacties

LeDouche 16 oktober 2020 om 16:20

Mooie winnaar! Waarom sprintte Kelderman niet mee voor de ereplaatsen? Heb 'm dat vaker zien doen…

Almeida wint de Giro. Die paar bergjes die we al dan niet krijgen, overleeft 'ie wel en hij pakt vast nog wat tijd in de TT.

HoofdIsVrij 16 oktober 2020 om 16:26

Hoeveel geld ga je er op zetten?

madeinstars 16 oktober 2020 om 16:27

Omdat Kelderman op het vlakke totaal niet kan sprinten.

elrio 16 oktober 2020 om 16:27

Almeida maakt volgens mij dezelfde fout als Yates twee jaar geleden. Hij sprint overal mee en verspeelt daar telkens kleine beetjes energie en op een gegeven moment breekt dat hem op in de derde week (als die komt). En ik ben niet zo zeker of hij in de tijdritten tijd gaat pakken.

madeinstars 16 oktober 2020 om 16:29

Die eerste tijdrit van Almeida zegt wat mij betreft weinig over morgen. Omstandigheden en soort tijdrit zullen compleet anders zijn. Ik denk dat er zeker een paar klassementsrenners sneller gaan zijn dan hij morgen.

Groetjesaandevoetjes 16 oktober 2020 om 16:30

Sparen voor morgen. Morgen is één van de belangrijkste ritten deze Giro voor Wilco. Als je vandaag even een paar seconden te diep gaat kan je je dat morgen zeker voelen. Zijn inschatting is waarschijnlijk dat hij meer dan 10 seconden wint morgen door vandaag niet te sprinten.

molovin 16 oktober 2020 om 16:33

@Elrio, het parcours tot dusver is niet te vergelijken met toen (ook de tegenstand niet ivm corona). Toen waren er echt al zware bergetappes geweest en dat is momenteel nog niet het geval op de Etna na. Wel zware etappes natuurlijk, maar niet de lange beklimmingen met finish bergop.

LeDouche 16 oktober 2020 om 16:47

@Hoofd Ik heb misschien nog ergens een tientje. Ik hoop dat ik ongelijk krijg.

Volgens mij is allerminst zeker dat de Giro wordt uitgereden of dat de hoge bergen op het repertoire blijven. Dus pakken wat je pakken kan. De haai probeert dat maar kan denk ik niet veel meer dan hij doet. Bij Sunweb/Kelderman is het vanaf de bank gezien behoudend koersen. Liever dood of de gladiolen! Gedurfde aanvallen zoals in de Tour. Als het mislukt ook prima. Hup Wilco!

Bicicleta 16 oktober 2020 om 16:49

Ik verwacht dat Pello en Wilco morgen sneller zijn dan Joao.

lander luypaert 16 oktober 2020 om 17:06

Mcnulty ook :)

harryjohan71 16 oktober 2020 om 17:15

@LeDouche Sunweb reed in de Tour voor overwinningen ipv klassement. Voor ritwinst kun je makkelijk aanvallen, lukt het niet, morgen weer een dag. Klassement ligt moeilijker, Kelderman krijgt waarschijnlijk maar 1 kans om de giro te winnen. Deze dagen was een kwestie van overleven. Zondag is de belangrijkste dag.

Chasse_patate 16 oktober 2020 om 16:29

Kelderman gaat deze giro winnen. Almeida zakt er nog doorheen. Heeft hij op elke berg al gedaan. Ze moeten alleen vanaf de voet af aan oorlog maken.

Knox en Masnada liggen er dan ook wel af.

piet kierewiet 16 oktober 2020 om 16:31

dat denk ik ook

Peter Lippens 16 oktober 2020 om 16:36

neerlands hoop in bangen dagen … we’ll see :)

Tripodboom 16 oktober 2020 om 16:41

Ik denk niet dat Kelderman gaat winnen. Als je nooit iets durft en altijd afwacht leer je niet alleen voorop te rijden en dat moet je toch echt op een gegeven moment doen.

ParijsIsNogVer 16 oktober 2020 om 16:43

Ik verwacht dat iedereen door het ijs gaat zakken. Niemand wint deze Giro.

elrio 16 oktober 2020 om 16:43

@Tripodboom, hoezo nooit iets durft… volgens mij is Kelderman de enige van de klassementsrenners die een degelijke aanval heeft geplaatst (op de Etna).

Chippen 16 oktober 2020 om 16:44

@tripodboom

doorgaans klopt dat wel voor kelderman, maar om dat als argument te gebruiken in die ene ronde waar hij wel al eens heeft aangevallen (ook al was het buiten beeld), is wel heel streng.

Joaquim Agostinho 16 oktober 2020 om 16:53

Ik ben bang van niet, maar veel zal duidelijk worden in de tijdrit morgen.

Olly 16 oktober 2020 om 17:34

Kelderman valt bijna altijd aan als hij kan.

Groetjesaandevoetjes 16 oktober 2020 om 18:56

Kelderman viel aan op de Etna in en kwam met Fuglsang als eerste over in de andere zware etappe. Alleen Bilbao heeft een keer nog iets geprobeerd. Voor de rest hebben de AK mannen nog niks geprobeerd.

Chippen 16 oktober 2020 om 20:07

@olly

in de vuelta’s waar hij top 10 reed, was dat gewoon een nederlandse uran

lander luypaert 16 oktober 2020 om 16:31

Schitterende finale! Conti zeer goed werk alweer. Prachtige lead out van Mcnulty! Ulissi lekker wel! Uae al 32 zeges. Zeer succesvol dit jaar. Benieuwd naar de verschillen morgen!

Wheely 16 oktober 2020 om 16:49

Gefeliciteerd lander, UAE beleeft een geweldig seizoen.

Ward 16 oktober 2020 om 17:35

Wat is jouw link eigenlijk met UAE Lander? Ik ben oprecht benieuwd!

Ward 16 oktober 2020 om 20:20

En toen was het stil natuurlijk :)

Dolfy 16 oktober 2020 om 16:40

Mooie finale, mooie sprint. Ulissi met meer dan banddikte.

Schollekop 16 oktober 2020 om 16:41

Voorlopig loopt Almeida weer 6 seconden uit. Als zondag de Giro wordt afgeblazen maakt hij een goede kans om eindwinnaar te worden.

Chasse_patate 16 oktober 2020 om 16:59

Dan is er geen winnaar.

moa 16 oktober 2020 om 17:03

volgens de uci is er dan zeker een winnaar, voldoende dagen om GT te zijn.

Deel Koeper 16 oktober 2020 om 16:42

DQS weer sterk als team in de breedte, al blijft de vraag wel hoe sterk ze nog zijn in een steviger peloton.

moa 16 oktober 2020 om 17:04

Wat een scheve vergelijking. Mogen zij dan misschien geen beter renners inschuiven?

plattenband 16 oktober 2020 om 18:13

Ik vind ’t al schitterend dat DQS er op korte tijd in slaagde een behoorlijke klimploeg te bouwen!
Nu hebben ze geluk dat Almeida goed scoorde in die eerste tijdrit. In een ander verhaal met meer en sterkere teams controleerden die andere teams waarschijnlijk en hadden zij met een Almeida en Masnada al lang gemikt op meer ritwinst. En het zat er dik in dat dat er al van gekomen was.

flipper 16 oktober 2020 om 16:42

Gelukkig is de op “monetaire motieven” gebaseerde poging tot koersvervalsing van De Gendt op niets uitgelopen!

Ik neem aan dat hij toch wel een paar tonnetjes per jaar krijgt van zijn ploeg, sneu dat hij elke gelegenheid aangrijpt om nog wat extra bij te verdienen. Het genante voorbij…

Wheely 16 oktober 2020 om 16:48

Wie weet beloofde Sagan hem wel andere wederdiensten.

Ivanoviclover 16 oktober 2020 om 16:50

Dat was echt belachelijk. Zou er een journalist het vak waardig even gaan vragen naar de reden waarom hij Sagan wou terugbrengen?

FritsvanHoefelen 16 oktober 2020 om 17:14

Hoe zit het met het management? Guerreiro helpt Almeida namelijk ook

Frank V 16 oktober 2020 om 20:21

lol

jp.vanoosterhout 16 oktober 2020 om 17:04

wie hier twijfelt over de tijdrit van almeida,resultaten vanaf 2018….3 prologen 10-6-4
3 langere tijdritten 11-2-2 voor renners als bjerg en affini !die rijdt morgen gewoon top 5 en wint op iedere klassementrenner minimaal 30 sec,alleen mcnulty komt in zijn buurt !

elrio 16 oktober 2020 om 17:08

Je vergeet voor het gemak de tijdrit in Portugal begin dit jaar?

Panache 16 oktober 2020 om 17:10

Dit jaar Algarve 22e.
Vorig jaar WK-U23 op plek 28.
Twee jaar terug WK-U23 op plek 30. EK-U23 was hij 10e. Baby Giro 2e en Le Triptyque des Monts et Chateaux 10e.

Dat zijn de resultaten in een internationaal deelnemersveld (dus buiten de Portugese kampioenschappen).

Pogiboy 16 oktober 2020 om 17:08

Wat gaat die mcnulty een mooie carriere tegemoet, zit zowat in elke etappe wel vooraan in de uitslag

Groetjesaandevoetjes 16 oktober 2020 om 19:04

Inderdaad. Rijdt zijn eerste grote rond als 22 jarige, staat 11e in het klassement en helpt zijn ploeggenoot ook nog even naar een etappe winst.

Dikke Vrouw 16 oktober 2020 om 17:09

Ulissi handig geprofiteerd van het werk van quick step

harryjohan71 16 oktober 2020 om 17:24

Zo kun je het altijd bekijken. UAE (Conti) heeft de eerste versnelling gedaan. Toen moest Sagan lossen. Daarvoor Bora en Israël om de groep terug te halen. DQS heeft alleen het laatste vlakke stuk op kop gereden voor Almeida.

Man met de hamer 16 oktober 2020 om 17:19

Ik weet niet of iedereen het al doorheeft, maar dit is toch wel een doodsaaie derderangs ronde.

harryjohan71 16 oktober 2020 om 17:27

klopt, Aanvallen van klassementsrenners alleen door Bilbao en Kelderman. In de Tour waren er meer aanvallen in de eerste 2 weken.

Melkzuur 16 oktober 2020 om 17:40

Ik denk dat (zowat) iedereen in de top 10 denkt dat ze kunnen winnen (terecht trouwens), en dat ze daarom allemaal volop krachten aan het sparen zijn (misschien ook wel terecht, want dit is wellicht hun enige kans ooit op eindwinst).

Lalsacien 16 oktober 2020 om 17:42

Hoe zwakker de knechten, hoe interessanter de ronde (geldt voor Grand Tours).

Man met de hamer 16 oktober 2020 om 18:09

Iedereen jubelt zo vaak over de giro, maar dit is echt abominabel om te zien. Beroerd parcours ook.
En hoe zwakker de knechten? Dan zijn Masnada, Knox en Honoré zeker te sterk?
Hopelijk nog een week om het goed te maken, maar tot dusver heb ik spijt van het kijken.

harryjohan71 16 oktober 2020 om 18:59

DQS heeft nog geen aanvallen op het roze gehad of de wedstrijd hoeven te controleren. De poging van Bilbao daargelaten, maar deze was bij voorbaat kansloos. Of de knechten van DQS in het hooggebergte sterk genoeg zijn, moet nog blijken.

Ward 16 oktober 2020 om 20:21

Ik vind het smullen

bilthoven 16 oktober 2020 om 17:40

Wat een domme tactiek van DQS!! Laten ze Masnada en Knox zich de laatste 20 km helemaal leeg rijden met als enig resultaat 6 seconden boni voor Almeida. Die mannen heeft Ameida volgende week nog heel hard nodig, daar moet je in een etappe als vandaag heel zuinig mee omspringen. Hoe dom kun je zijn??????

Melkzuur 16 oktober 2020 om 17:52

Niets dom aan. Almeida had immers een goede kans op ritwinst. En beter 1 vogel in de hand…

plattenband 16 oktober 2020 om 18:09

Waarom Dom?
Niemand weet of Almeida de grotere bergen goed verteert. Ook zn team en hijzelf niet. Ze zeiden al de Giro dag per dag te bekijken, dus vandaag hebben ze gegokt op ritwinst maar nipt verloren.
Als ze vandaag hadden gewonnen en zondag de leiderstrui kwijt spelen hadden ze van een geslaagde Giro gesproken. Dus niks dom aan.

En trouwens… stel dat in het mooiste scenario voor DQS Almeida morgen geen tijd verliest en er de komende dagen in slaagt de bergen te overleven en daarbij telkens maar een handvol seconden verliest, dan kunnen die 6 winst van vandaag erg belangrijk zijn!

Ivanoviclover 16 oktober 2020 om 18:18

Heb je al ooit een koers gezien? Of DQS niet zien rijden voor een overwinning? Dat doen ze namelijk altijd.

bilthoven 16 oktober 2020 om 19:01

@ Ivanoviclover
Natuurlijk mag DQS voor de etappeoverwinning rijden. Maar in dit geval – als je tenminste voor de eindzege gaat – is het niet verstandig. Trouwens………… ik volg de koers pas 59 jaar, heb dus waarschijnlijk veel meer koersen gezien dan jij!!

harryjohan71 16 oktober 2020 om 19:06

@Ivanoviclover Persoonlijk vond ik dat DQS onnodig op kop reed. Gewoon Sagan uitgeput teruglaten komen en DQS had de etappe zo goed als zeker gewonnen.

Peter Lippens 16 oktober 2020 om 19:08

wat een domme reactie, ze gingen gewoon voor de ritzege en de extra bonificaties, ze hebben nu éénmaal geen glazen bol en morgen is een tijdrit, dus een halve rustdag voor de renners die niet voor een plaats gaan

harryjohan71 16 oktober 2020 om 19:13

@peter Lippens ik was alleen voor Ballerini gegaan en Sagan laten terugkomen met Ballerini in het wiel. Ik kan me niet voorstellen dat Ballerini Sagan er dan niet oplegt.

harryjohan71 16 oktober 2020 om 19:34

@Peter Lippens Masnada gaat morgen wel voluit verwacht ik. Het is voor hem zeker geen halve rustdag. Ook al omdat hij niet sterk is in tijdrijden.

Frank V 16 oktober 2020 om 20:22

Ja! Hoe dom kun je zijn?! DQS moet dringend nieuwe tactieken aanleren. Ze winnen haast geen koersen! Misschien hier eens komen scouten??

Michelangelo 16 oktober 2020 om 17:43

Jammer dat het werk van Sagan niet is beloond. Rijdt DQS tussen de twee klimmetjes 2 keer mee op kop dan komt Demare niet terug in het tussenstuk.

Nu is Sagan uiteindelijk bergop de eerste van het clubje wat net niet mee kon met de kopgroep.
Had met zijn strijdlust liever Sagan in het paars gezien.

Peter Lippens 16 oktober 2020 om 19:06

bwah, vind Demare de terechte leider in de puntentrui als veruit de snelste sprinter in deze Giro en winnaar van 4 ritten en tja DQS ging zelf voor de ritzege, Sagan is alvast veel minder geliefd in het peleton dan erbuiten, dat is al jaren zo.

harryjohan71 16 oktober 2020 om 19:20

Ditzelfde kun je zeggen over de groene trui in de Tour. Het is nu een vlakke sprinterstrui ipv puntentrui.

bilthoven 16 oktober 2020 om 18:11

@ Melkzuur
Als je écht voor de eindzege wilt gaan, hanteer je een andere tactiek dan vandaag.

Lennimator 16 oktober 2020 om 18:43

Als de Giro ‘all the way’ doorgaat wint onze Portugees absoluut niet. Te klein verzet voor een lange monsterklim en nu al veel te veel energie verspeeld. Geen schande natuurlijk.

Tuubke 16 oktober 2020 om 19:53

Deze etappe liet nog eens zien waarom Almeida deze Giro niet gaat winnen: hij rijdt niet zuinig genoeg. Op een van de hellingen reed hij nota bene zelf een gaatje dicht op lieden die geen enkele rol in het klassement spelen. Dat moet hem toch eens opbreken.

Chippen 16 oktober 2020 om 20:01

laten we hopen dat niet elke renner die zijn leiderstrui een beetje glans probeert te geven daar steeds voor wordt afgestraft.

niemand hoopt op een toekomst vol zuinige, onopvallende winnaars zonder al te veel lef

Peter Lippens 16 oktober 2020 om 20:37

TDF al vergeten, de winnaar was nochthans de enige die echt de gele trui aanviel, en geregeld meesprintte, herinner me ergens bovenop een passage op een col voor de zoveelste plaats …. geloof niet dat hij wint maar hoop alvast dat de winnaar zo geen saaie ‘renner’ is die constant in het wieltje zit

denistel 16 oktober 2020 om 21:03

A;meida gaat er morgen en zondag dwars door heen mag
blij zijn als ie nog top 10 staat. morgen Mc Nulty en Bilbao van
de klassements renners het best denk ik en Ganna wint dik

Silent Hill 16 oktober 2020 om 23:22

Je moet eens kijken wie na De Gendt staat in het AK. Je hoeft zelfs niet te kijken, het is vast de eerste naam die in je opkomt

Wildebert 16 oktober 2020 om 23:54

Haha, dat wordt leuk.

Headlines

Materiaalzone

Populair