Giro 2019: Tom Dumoulin zet Giro voort

woensdag 15 mei 2019 om 11:17

Tom Dumoulin heeft besloten om de Giro d’Italia te vervolgen. De kopman van Team Sunweb blesseerde gisteren bij een val in de slotfase zijn knie, maar begint vandaag desalniettemin aan de vijfde etappe.

“Hij is vrijgegeven door de medische staf van het team, maar heeft nog steeds pijn aan zijn knie”, meldt de ploeg. “Hij gaat zijn best doen en zien wat de dag brengt”, klinkt het.

“Medisch gezien is hij vrijgegeven om te koersen, maar uiteindelijk gaat het erom hoeveel pijn hij heeft. Hopelijk gaat alles goed en neemt de pijn gedurende de dag af”, vertelt ploegdokter Stephan Jacolino.

Dit artikel delen:

72 Reacties

pirazzi 15 mei 2019 om 11:21

Succes!

kielabokki 15 mei 2019 om 11:23

Doe maar polletje. Rijdt Tom vandaag uit ja of nee.

Dumoulist 15 mei 2019 om 11:24

Respect, maar ik ben benieuwd of hij vandaag de finish haalt.

Scibby 15 mei 2019 om 11:24

Verrassend, sterkte Tom!

Chris Van Uden 15 mei 2019 om 11:26

Had ik niet verwacht, maar respect dat hij het toch gaat proberen. Nu het klassement uit beeld is, zou hij de rest van de Giro als voorbereiding voor de Tour kunnen rijden, en wellicht proberen een rit te winnen.

LightPhoenix 15 mei 2019 om 11:29

Op zich is nog een paar etappes mee pakken goed voor de wedstrijd kilometers, maar in zijn geval zou ik genoeg rust inbouwen voor de tour en daar herpakken.

Imbatido 15 mei 2019 om 11:30

Nog even goede wil tonen naar de organisatie? Veel valt er voor hem niet meer te halen in de Giro op deze manier.

Tuubke 15 mei 2019 om 11:31

Ik kan mij voorstellen dat hij in elk geval dit weekend de tijdrit wil rijden. Proberen te herstellen tijdens de volgende ritten, niet meer meedoen met dat nerveuze gedoe en vooral geen risico nemen.

iambeeblebrox 15 mei 2019 om 12:33

Aan dit scenario moest ik ook denken. Maar dat kan alleen als hij vandaag goed doorkomt lijkt me.

HoofdIsVrij 15 mei 2019 om 11:32

Sterk, maar de vraag is of het verstandig.

Wel enorm zonde zeg.

JdeWal 15 mei 2019 om 11:32

Is afstappen niet een betere optie? Deze Giro kan hij toch niet meer winnen. Dan alles op de Tour zetten.

Dumoulinke 15 mei 2019 om 11:33

Als ploegleiding had je moeten besluiten hem uit de Giro te halen. Punt. Wat hebben ze eraan Tom dagenlang op de pijnbank te leggen in de wetenschap dat hij toch geen prijs meer gaat pakken? Geef hem een week rust, laat hem daarna kleinere koersen rijden en bouw de boel mooi op richting de Tour.

Viktrodriguez 15 mei 2019 om 11:45

Ah, ik begrijp dat we hier te maken hebben met de ploegarts van Sunweb.

En verder snap ik dat gezeik niet dat zijn klassement weg is. Hij staat na gisteren op 4,5 minuut, niet een kwartier. Ideaal is het niet, maar het is niet zo dat ie meteen kansloos is voor een goede eindklassering.

horsm 15 mei 2019 om 11:48

Ja, maar hij komt om te winnen, niet om vijfde ofzo te worden

bakfiets 15 mei 2019 om 11:34

Succes Tom! Ik ga er toch vanuit dat ze in overleg met de medische staf weten wat ze doen. Doorrijden als voorbereiding op de tour lijkt mij niet zo’n slecht idee.

skylimit 15 mei 2019 om 11:34

Als zijn knie geen ander letsel heeft dan een snij/schaafwond, kan hij misschien nog wel eens gaan verrassen, alhoewel Dumoulin is geen Froome, Merckx of Van der Poel.

HSV 15 mei 2019 om 12:13

+1

josi 15 mei 2019 om 11:34

Ben benieuwd, zou mooi zijn als de schade mee blijkt te vallen en hij er verderop in de Giro nog een paar dagen uit kan pikken om voor dagsucces te gaan. Zo niet, dan alle ballen op de Tour.

toerist 15 mei 2019 om 11:34

Nobel, maar niet de beste beslissing volgens mij. Laat die knie rustig genezen en bouw op richting TdF. Een ritzege lijkt me uitgesloten als hij nu nog zoveel pijn heeft, het klassement kan hij vergeten, dus waarom nog? Extra trainingskilometers maal je beter af in rustige omstandigheden en met gezonde knieën.

Pieter Noordenbos 15 mei 2019 om 14:08

Hij heeft toch ook koershardheid nodig, en die krijg je eenmaal niet door nu drie weken in totale afzondering te gaan trainen.

montventoux 15 mei 2019 om 11:36

Als hij ‘m zelf maakt uiteraard de beste beslissing. Afstappen als het niet gaat. Prima. Er wacht een Froome die van de troon mag.

LaurentJalabert 15 mei 2019 om 11:37

“Hopelijk gaat alles goed en neemt de pijn gedurende de dag af”, vertelt ploegdokter Stephan Jacolino.”

….. Ja hopen, het beste medische advies wat er bestaat..

Als het meevalt, lekker meepeddelen en wanneer zondag voldoende herstelt de tijdrit knallen. Als het niet meevalt, lekker uitstappen en niets forceren.

David Brailsmurf 15 mei 2019 om 11:37

Karakter. Ik ben benieuwd wat deze tegenslag voor Sam Oomen betekent.

Turtlehead 15 mei 2019 om 11:45

Met wat geluk: een ontspannen tweede week en twee ritzeges á la Barquil in week 3.
Met (nog) wat (meer) pech, bijvoorbeeld een griepje vlak voor de Vuelta: volledig mislukt seizoen.

thorsen 15 mei 2019 om 11:37

Ik denk dat ze het gewoon van dag tot dag/uur per uur bekijken. Als het pijn blijft doen dan stapt hij af, zo niet dan zijn het toch de nodige wedstrijdkilometers die hij wel kan gebruiken denk ik.

Ik kan me niet voorstellen dat ze dit gaan forceren.

HSV 15 mei 2019 om 12:16

@turtlehead daar hoop ik ook op. En hij moet toch koers km maken ook.

SprintMaster 15 mei 2019 om 11:37

Het zal vandaag wel snel duidelijk worden of zijn knie hem belet. Ze gaan meteen bergop. Mocht ie er redelijk doorkomen, dan denk ik dat ie iig t.e.m. zondag (tijdrit) zal doorgaan.

heino 15 mei 2019 om 11:40

Mocht hij uiteindelijk nog vertrekken en Oomen sluit zich hierbij aan, dan ziet het team er voor de TdF ook ineens een stuk leuker uit.

Retro Lex 15 mei 2019 om 11:40

is dit de keuze van Tom zelf ? of heeft de ploegleiding gevraagd om door te gaan. Team Sunweb is zonder Tom niet veel soeps.. En doorrijden zonder moraal lijkt me niets voor Tom.

vanSpringel 15 mei 2019 om 12:31

Dumoulin gaat echt niet doorrijden wanneer zijn knie pijn blijft doen. Ook niet wanneer de ploegleiding dat van hem verlangt.

nonkel 15 mei 2019 om 11:42

Team Sunweb heeft een uitstekende medische omkadering, die gaan geen risico nemen met de knie van Tom.

Jasperdewaal11 15 mei 2019 om 11:43

Klasse Tom ! Er zijn wel gekkere dingen gebeurd in het verleden. Kijken hoe het gaat en of in de komende tijdrit er nog wat leuks neergezet kan worden.

HSV 15 mei 2019 om 12:16

+1

koos verrek 15 mei 2019 om 11:44

hij kan mss nog 5de worde, of een rit winnen..

Turtlehead 15 mei 2019 om 11:46

Dat zou ik heel cool vinden Koos, maar zelf interesseert hem dat geen snars denk ik. Hij wil meedoen voor de 1e plaats. En dat snap ik wel na de afgelopen twee jaar (1e, 2e en 2e in grote ronde).

koos verrek 15 mei 2019 om 11:48

interesseert me ook niet. beter stoppen en all op de tour

  • 1
  • 2