Giro 2019: Passo di Gavia definitief uit Giroparcours geschrapt
foto: Cor Vos
zondag 26 mei 2019 om 08:05

Giro 2019: Passo di Gavia definitief uit Giroparcours geschrapt

Het lijkt steeds onwaarschijnlijker dat het peloton aanstaande dinsdag over de Gaviapas zal rijden. Koersorganisator Mauro Vegni was onlangs optimistisch, maar nu blijkt dat er lawinegevaar op de pas is, lijkt er toch een definitieve streep door de mythische beklimming te komen.

Het is nog onduidelijk hoe de koninginnenrit er dan uit gaat komen te zien. Vermoedelijk zal de etappe flink worden verkort en zal alleen de Mortirolo als scherprechter van de dag gelden, meldt La Gazzetta dello Sport.

UPDATE
Mauro Vegni heeft in een persconferentie laten weten dat de Passo di Gavia definitief uit het parcours van de zestiende etappe wordt geschrapt. “We hebben ervoor gekozen om vroeg de knoop door te hakken, zodat we zeker weten wat er allemaal gaat gebeuren. De nieuwe etappe zal ongeveer 194 kilometer lang zijn en 4800 hoogtemeters hebben, waarin de Aprica en Mortirolo beklommen zullen worden. We wilden alsnog een vergelijkbare etappe hebben, maar zonder de Gavia is het duidelijk niet hetzelfde”, legt de koersorganisator zijn keuze uit.

RIDE Magazine
26 Reacties
Sorteer op:
25 mei 2019 15:35
Straks nog vijf keer zeggen; "ja, gaat toch wel lukken!" "Of toch niet?"En dan uiteindelijk iets half aan elkaar paniekvogelen. Italia!
25 mei 2019 15:37
En er zullen mensen zeggen: "Vroeger reden we dwars door de lawines."
Als er een alternatieve route komt, hoop ik wel dat er genoeg klimkilometers in zitten.
25 mei 2019 15:57
Ik snap er niets van!! In het verleden trokken we ons er niets van aan. ;-)
25 mei 2019 17:44
Zou heel teleurstellend zijn als ze via de makkelijke kant van Aprica naar Mortirolo rijden. Hoop dat ze bijvoorbeeld via Trivigno gaan zoals in 2010. Dat was de dag dat Basso Arroyo uit het roze reed, memorabele Giro dat.
    25 mei 2019 21:06
    Nieuw profiel. Teleurstellend... Zoveel betere opties voorhanden. Vivione, Monte Padrio, Mortirolo van twee kanten, Piscina...
    25 mei 2019 21:14
    Zwaar genoeg.
    25 mei 2019 21:15
    Maar betekent wel dat de actie zeker niet voor de Mortirolo al zal beginnen.
25 mei 2019 17:45
Zonde!
25 mei 2019 18:32
Jammer. Dan maar alleen de Montirolo van de moeilijke kant. Levert ook wel flinke strijd op.
25 mei 2019 20:33
Aprica idd redelijke vervanger mits van de goede kant...
25 mei 2019 20:36
Gunstig voor Roglic.
    26 mei 2019 00:08
    ja!
    26 mei 2019 02:29
    Movistar moet nu de kastanjes uit het vuur halen en Carapaz zal in het roze moeten aanvallen op de Mortirolo. Spannend genoeg.
25 mei 2019 20:41
Jammer maar was te verwachten. In het verleden is ook al bewezen dat de doorgang over de Gavia in mei te onbetrouwbaar is om in een wedstrijd te stoppen.
25 mei 2019 20:46
Vuelta in mei/juni, Giro in juli en Tour in augustus/september. Probleem opgelost
    25 mei 2019 21:08
    De Tour zal bever nooit weggaan in juli.
25 mei 2019 20:57
Toch een mooie alternatieve etappe uitgestippeld. Zorgt waarschijnlijk voor meer strijd.
25 mei 2019 20:58
Wat jammer zeg
25 mei 2019 21:13
Wordt er nu dan ook een andere top aangewezen als Cima Coppi? Toch belangrijk voor het verloop van het bergklassement
    25 mei 2019 21:14
    Passo Manghen is aangekondigd als de nieuwe Cima Coppi (hoewel nog steeds niet de hoogste klim, dat is nu Lago Serru, maar daar zijn we al geweest).
25 mei 2019 22:16
In de winter (rond oud op nieuw) extreem veel sneeuw gevallen in de alpen.
Op de hogere passen (waaronder dus de Gavia). is dat nog niet weg.
de Timmelsjochpas is nu ook nog dicht vanwege de hoeveelheid sneeuw (zijn daar al ruim 4!!! weken bezig met sneeuwvrij maken). Die ging vorig jaar 24 mei al open, terwijl ze nu nog geen datum van opening kunnen aangeven.
25 mei 2019 22:24
Global Warming....
25 mei 2019 22:40
Op de site hebben ze het profiel van de etappe al aangepast. Zie http://www.giroditalia.it/eng/stage/stage-16-2019/

Presolana, Cevo en Aprica zijn de inleidende beklimmingen.
26 mei 2019 10:37
Mooie rit hoor, met een finale die de kopmannen uitnodigt om op de Mortirolo te knallen. Lijkt mij zelfs beter zo dan het origineel.
26 mei 2019 10:54
Heel jammer dat de Gavia niet beklommen gaat worden, met de sneeuw had dat, alleen al om te kijken, een mooi beeld geweest en zware etappe geworden.
Wel mooi dat er een toch nog mooie etappe komt en niet zo'n afgeknipte korte etappe die dan vaak als alternatief word gereden.