Giro 2019: Ronde duurt slechts acht kilometer voor Hiroki Nishimura

zaterdag 11 mei 2019 om 21:16

foto: Nippo-Vini Fantini

Hiroki Nishimura had iets heel anders verwacht van zijn eerste grote ronde. De Japanner is na acht kilometer de eerste uitvaller in de Giro d’Italia: de coureur van Nippo-Vini Fantini-Faizanè kwam 43 seconden te laat binnen op de San Luca om zijn weg te mogen vervolgen.


De tijdslimiet in deze tijdrit lag op 30% en dat betekende dat na het finishen van Primož Roglič de tijdslimiet op 3 minuten en 53 seconden lag. De Japanner was echter 4 minuten en 36 seconden langzamer dan de Sloveen en dus was de organisatie onverbiddelijk.

Dit artikel delen:

18 Reacties

hartstikkebedankt 11 mei 2019 om 21:20

Sneu voor die jongen, maar dat is wel heel langzaam. Is er al iets bekend over een straf voor Ewan?

Romāns Vainšteins 11 mei 2019 om 21:27

Die andere Japanner zag er ook al niet al te best uit, lijkt me niet dat die de top van de Gavia gaat zien ook.

Random wielerliefhebber. 11 mei 2019 om 21:32

Andere Japanner had ook nog materiaalpech, dus wel ruim binnen tijd vandaag

xistnc 11 mei 2019 om 21:35

Als hij iets tegen was gekomen onderweg, had de jury hem vermoedelijk wel opgevist. Kennelijk niks aan het handje. Als je dan op deze achterstand wordt gereden, hoor je niet in de Giro thuis.

luckyloek 11 mei 2019 om 21:57

Vreemd genoeg zou de afstand 8.2km zijn en daarmee geen proloog zijn, waarbij volgens mij geen tijdslimiet geldt en de renners niet eens uit hoeven rijden om de dag erna te mogen starten. Op Strava zie ik bij vrijwel alle renners ongeveer 7.85km als afstand, waarmee het wel een proloog zou zijn en de beste man morgen van start zou mogen gaan. Natuurlijk kun je zeggen dat hij gewoon harder had moeten rijden, maar als ploeg zou ik op z’n minst bezwaar indienen.

Jori 11 mei 2019 om 22:13
Quote:
Prologue? strictly speaking a prologue is an opening time trial up to 8km in length but it is equally possible to start with a time trial and label it as Stage 1 too. So it’s semantics but with one difference: should a rider crash during a prologue and be unable to complete the course they are permitted to start the race the next day and get the same time on GC as the last rider in the prologue; if the opening TT is labelled as Stage 1 and the rider does not complete the course then they are out of the whole race.
luckyloek 11 mei 2019 om 22:32

Dank @jori, als ik het goed begrijp is de organisatie dus vrij om er het label tijdrit aan te hangen. Zelfs als de afstand <8km is. Het staat er niet zo expliciet in deze tekst.

EddyB1958 12 mei 2019 om 09:05

Ach voor mij is een tijdrit op de eerste dag altijd een proloog.

Paco 11 mei 2019 om 22:20

Heeft hij bewust zo langzaam gereden of is er iets aan de hand? Volgens Zwift ga ik incl. buik minder langzaam dat bergje op.

Chasse_patate 11 mei 2019 om 22:35

En Mareczko is welkom tijd binnen.

Polleke 11 mei 2019 om 22:41

De beste man krijgt op deze manier meer aandacht dan als hij wel 3 weken was gebleven….

west 11 mei 2019 om 22:58

Als zo’n Japanner in de dagen voor zijn grote Giro ineens ziek wordt, dan moet ik nog maar zien dat je dat als Italiaanse ploegleider eerlijk uit hem gepeuterd krijgt…

Verweggistan 11 mei 2019 om 23:02

Breschel maar net binnen tijd.

Mwielerfan 12 mei 2019 om 00:33

Plaatsje in het team gekocht?

Viktrodriguez 12 mei 2019 om 07:19

Ik denk eerder gewoon de excuus-Japanner, wegens de Japanse sponsoring. Die twee/drie Japanners die Nippo jaarlijks meeneemt naar de Giro behoren namelijk steevast tot de qua CQ-waarde over het jaar ervoor tot de zwakste deelnemers van de Giro. Ze hebben vaker wel dan niet 0 punten. De enige andere renners die dat hebben zijn terugkeerders met een goede verklaring (langdurige blessure of schorsing) of komen uit de jeugdcategorieën, zoals Evenepoel.

Mwielerfan 12 mei 2019 om 09:57

Leuke toelichting!

Dayer Quintana 12 mei 2019 om 10:06

Toch jammer dat een Imerio Cima of Ruben Acosta er dan niet bij is voor deze jongen.

SCIC 12 mei 2019 om 12:44

Wat is de reden dat Osorio niet gestart is? Deed het toch heel behoorlijk in de Tour of Alps.