Giro 2019: Roglic op podium naast eindwinnaar Carapaz, Haga wint tijdrit

zondag 2 juni 2019 om 17:09
Giro 2019: Roglic op podium naast eindwinnaar Carapaz, Haga wint tijdrit

foto: LaPresse

Richard Carapaz heeft voor het eerst in zijn loopbaan een grote ronde gewonnen. De Movistar-renner is de eerste Ecuadoriaan die de Giro wist te winnen. In de afsluitende tijdrit van 17 kilometer door Verona hield hij stand en trok hij de eindzege over de meet. Naast hem op het podium stonden Vincenzo Nibali en Primoz Roglic, die met een sterke tijdrit Mikel Landa nog van de derde plaats wist te rijden. De dagzege ging verrassend naar Chad Haga.


Victor Campenaerts
Topfavoriet Victor Campenaerts begon al vroeg. De Belgische houder van het werelduurrecord zette op de top van de klim de snelste tussentijd (14.08) neer en trok dat door tot in de binnenstad van Verona. Zijn eindtijd was 22.11. Een opvallende chrono was er van Jozef Cerny. De Tsjech was slechts zeven seconden trager dan Campenaerts.

foto: LaPresse

Chad Haga
Een grote verrassing volgde al snel, want het was Chad Haga van Team Sunweb die een puike tijdrit afwerkte en Campenaerts met 22.07 van de hot seat duwde. De Amerikaan mocht tot laat in de middag in de stoel van de leider blijven zitten. Tot de favorieten aan de beurt waren, was er nog een opvallende tijd te melden. Thomas De Gendt was slechts twee tellen trager van zijn ploeg- en landgenoot Campenaerts.

foto: Cor Vos

Roglic tegen Landa voor het podium
Bij de favorieten waren de ogen vooral gericht op Primoz Roglic. De Sloveense kopman van Jumbo-Visma moest 23 seconden goedmaken op Mikel Landa om zich op het podium te rijden. Daarnaast werd Rogla aangezien als enige kanshebber om Haga nog te verslaan in de daguitslag.

Toch was de tijd van Roglic niet genoeg voor zijn derde tijdritzege deze Giro. Bij het tussenpunt was de Sloveen al vijftien seconden trager van Haga. Aan de andere kant was die tussentijd van Roglic wel goed genoeg om halverwege al twintig seconden terug te pakken op Landa.

In de afdaling moest Roglic nog drie seconden inlopen op Landa, en dat lukte. Na drie weken koers bedraagt het verschil tussen de Sloveen en de Spanjaard acht seconden in het algemeen klassement.

Roglic eindigt zo voor het eerst in zijn loopbaan op het eindpodium van een grote ronde. Naast hem Vincenzo Nibali en eindwinnaar Richard Carapaz, die zonder problemen de tijdrit afwerkte en de winst in het klassement opeiste. De vele Ecuadoriaanse fans in Verona gingen uit hun dak.

foto: LaPresse

Strijd om plek zes
In de top-10 was de strijd om de zesde plaats nog interessant. Miguel Ángel López (zesde) wist dat Rafal Majka (zevende) en Simon Yates (achtste) binnen 43 seconden van hem stonden. Bij het opmaken van de tabellen was Majka nog geklommen naar de zesde plaats. López wist Yates wel achter zich te houden.

Bauke Mollema
Tussen al het geweld om het eindpodium en de ritwinst stelde Bauke Mollema de vijfde plaats in het eindklassement veilig. Het is voor de Nederlandse kopman van Trek-Segafredo zijn beste einduitslag in een grote ronde sinds de Vuelta a España 2011, toen Mollema vierde werd.

Haga redt Giro Sunweb
Doordat alle favorieten niet aan de 22.07 van Haga kwamen, wist Team Sunweb de Giro d’Italia nog af te sluiten met een lach. Na het vroege uitvallen van kopman Tom Dumoulin was de angel uit de ploeg. Lange tijd reed de formatie met vier man, die vanavond wel aan de champagne mogen door de ritwinst van Haga. De Amerikaan kon zijn tranen niet bedwingen.

foto: Cor Vos


Dit artikel delen:

77 Reacties

leegloper 2 juni 2019 om 17:13

Van deze tijdrit onthoud ik toch vooral de kleinzerige rai, naast de zege van Haga.

Jean Dumas 2 juni 2019 om 17:29

En het kleinzerig jurylid dat bijna over het podium van de Giro heeft beslist.

hartstikkebedankt 2 juni 2019 om 17:34

De giro was vooral wat vlak: de aanloop, de aankomsten, de verschillen, de emoties. Nog net een 6 wat mij betreft.

jooprioolpijp 2 juni 2019 om 17:14

Tja, ook bij mij een beetje katterig gevoel na deze Giro. Onze winnaar Carapaz moet nog wel wat meer winnen wil ik warm of koud van deze man worden. Maar na een 4e stek in de TdF heeft Rogklic nu een 3e in de Giro te pakken…
Edit: Rogklic is wel een toepasselijke typo gezien alle clickbait (volgens sommigen) met zijn naam in de titel…

Baik-Baik 2 juni 2019 om 17:23

Vorige jaar natuurlijk al 4de in de Giro. De strijd met Lopez staat mij wel nog bij.

Dat duel werd wat ondergesneeuwd door Dumoulin/Froome/Yates.

Baik-Baik 2 juni 2019 om 17:15

Lekker hoor voor Sunweb! Mooie verrassing. Vond Haga de afgelopen weem de minste van de vier, maar lijkt alles op vandaag te hebben gezet.

rennerske 2 juni 2019 om 17:15

tsja…..

boehoe 2 juni 2019 om 17:16

Geen Mollema in beeld. Bizar.

Maar wat een prachtige zege van Haga. Die redt toch mooi de meubelen voor sunweb. Ik ben toch wel benieuwd hoe sunweb dumoulin had kunnen ondersteunen als hij er in was gebleven. De mannen die overbleven hebben zich goed laten zien.

jkjustin 2 juni 2019 om 17:18

Prachtig hoe Haga hier Sunweb de Giro wat glans geeft!

Kan iemand mij ook uitleggen hoe de Gendt zo hoog in de uitslag is gekomen? Hij is toch totaal geen sterke tijdrijder?

Baik-Baik 2 juni 2019 om 17:21

de Gendt is altijd goed in de tijdrit diep in een grote ronde. Kijk zijn uitslagen er maar op na.

lander luypaert 2 juni 2019 om 17:23

geen sterke maar hij kan wel aardig tijdrijden hoor.

Romāns Vainšteins 2 juni 2019 om 18:04

Hij is een uitstekende tijdrijder maar heeft er meestal geen zin in.

Pol 2 juni 2019 om 18:23

@jkjustin
U heeft weinig kennis van zaken wat de wielersport betreft.De Gendt is een zeer goed tijdrijder kijk naar zijn uitslagen in tijdritten, of heb je die nog nooit gelezen ????

jkjustin 2 juni 2019 om 19:06

@pol

Je had ook gwn kunnen vragen hoelang ik naar wielrennen kijk en das was mijn antwoord; sinds een paar jaar.
Dus dan is de kans ook erg klein dat ik alle tijdrit uitslagen van de Gendt uit mijn kop weet. Tis ook niet bepaald iets waar Thomas bekend om staat, eerder aanvallen.

Maargoed blijkbaar vondt je het belangrijker of leuker of ff een sneer richting mij te maken.

Jeromb 2 juni 2019 om 17:18

Mooie aankomst in die Arena zo. Carapaz in mijn ogen de verdiende winnaar, daar gaan we vast nog meer van zien. Leuk voor Roglic dat hij toch nog op het podium eindigt, al zat hij er duidelijk helemaal doorheen. Mooie vijfde plek voor Mollema. Die heeft slim gekoerst, door onder andere op een slechte dag mooi in de aanval te zitten en daardoor weinig tijd te verliezen. Meer zat er duidelijk ook niet in.

Verder een Giro die mij niet echt bij zal blijven. Saaie eerste week en eigenlijk te weinig aankomsten bergop (eigenlijk was de etappe die Zakarin won de enige aankomst bovenop een echte berg). Hopelijk dat de tour en de vuelta leuker worden dit jaar.

Sephiroth 2 juni 2019 om 18:25

Terechte winnaar, mede door een blunder van Nibali en of Roglic (of niet beter kunnen, maar media gelovende een tactische blunder).

Echter Is mijn probleem met carapaz dat hij enkel in de giro uitslagen rijdt, in tegen stelling tot Roglic bijv. Dus ik ben nog niet echt fan van die ecuadoriaan. (terwijl Ecuador wel een land is waar ik wat mee heb)

boehoe 2 juni 2019 om 17:18

Verder een licht teleurstellende Giro. Die vlakke aanloop was saai en ook later miste ik de grote epische duels.
Misschien gaat de tour dit jaar eens verrassen.

FDJ 2 juni 2019 om 17:18

Een giro met een mager zesje. Eerste tien dagen waren bijzonder saai. Daarna nooit echt ontbrand mede door het gelijk van Roglic en Nibali. De laatste week ook weinig spectaculair. Vooral de etappes die Chaves en Peters wonnen erg matig.

Deze Giro zal niet over tien jaar nog in ons geheugen gegrift staan.

Jeromb 2 juni 2019 om 17:29

Ik denk dat het tekort aan aankomsten op echte bergen verantwoordelijk is voor het feit dat het nooit echt ontvlamd is. Er was maar één aankomst waar ze echt een voor een aankwamen.

AustrianOak 2 juni 2019 om 17:20

Wat een bizar slechte regie. Ze snappen helemaal niets van de koers. Drie weken lang de verkeerde renners in beeld. Ik ben steeds minder gaan kijken, door de slechte regie. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Koers 2 juni 2019 om 17:22

Idd, als fan van Bauke toch wat weinig Bauke gezien en ook iets teveel emoties gemist van Haga.

Koers 2 juni 2019 om 17:20

Nu blijft de vraag wat als Roglic De Plus nog had en die op kop kon zetten in de ritjes waar gepokerd werd. Maar goed met 2 ritwinsten en podium mag Jumbo niet klagen. Op naar geel in de tour met Groenewegen.

FDJ 2 juni 2019 om 17:27

En een aanvallende Kruijssie in de bergen!

Arema Pro Cycling Team 2 juni 2019 om 17:21

Stiekem gehoopt en vandaag uitgekomen: Chad zijn eerste profzege, zeer verdiend!

Kosmonaut 2 juni 2019 om 17:21

Wat sneu weer voor Landa.

roelieman2 2 juni 2019 om 17:21

Een extreem verassende winnaar van de tijdrit. Zeker als je de uitslagen van de andere tijdritten afgelopen seizoenen bekijkt.

Overal een rare giro waar ik toch niet echt onwijs van heb genoten.

belasco 2 juni 2019 om 17:23

Hmm, moeilijk om deze Giro te beschrijven. Enerzijds leuk door de toch verrassende winnaar anderzijds is deze Giro nooit echt spannend geweest.

NCK17 2 juni 2019 om 17:24

Op naar de tour. Hopen dat die spannender wordt dan deze giro.

Random wielerliefhebber. 2 juni 2019 om 17:25

Ik gun het Haga wel, mooie winnaar.

Als je er objectief naar kijkt was het niet tonen van Mollema vrij logisch aangezien zijn plek in het klassement niet meer zou verschuiven. Maarja ik had ook graag meer van de Mol gezien

rennerske 2 juni 2019 om 17:26

Oké, kom maar door met een overtuigende onderbouwing voor eindcijfer 8, 9 of 10 voor deze Giro. Laat me graag overtuigen.

Baik-Baik 2 juni 2019 om 17:43

Mooie landschappen, de mentale strijd tussen Roglic en Nibali, het harken naar de 5de plek van Mollema, Masnada en Ciccone die er telkens invliegen, Cima de held van de kansloze vlugsjakies, de strijd om de witte trui, het geluk van UAE, de strijd om het paars, Kroon en zijn dieren…

Was het de meest beklijvende Giro ooit? Nee. Maar ik heb toch drie weken lang voldoende genoten.

rennerske 2 juni 2019 om 17:55

Oké, punt gemaakt, maar m.i. nog niet overtuigend genoeg om een 8 te geven. Kroon en zijn dieren zijn overigens wel een bonuspunt waard: “Kijk een ezel”. Kom dat meegerekend hooguit op een 7- uit.

Jean Dumas 2 juni 2019 om 18:11

Ik moet steeds denken aan 2009, ook een atypische ronde qua parcours, met een matige uitvoering van de klassementstoppers (duel Menchov Di Luca).

rennerske 2 juni 2019 om 18:21

O ja, 2009 met Serpa de Snor!! Wat is daar van overgebleven trouwens??

Jacco van Stierop 2 juni 2019 om 18:33

Kopmannen die op kop van een groepje rijden zonder treingeneuzel.
Eerste twee plaatsen van het podium bezet door renners die durven aan te vallen en initiatief en daardoor risico durven te nemen.
Ciccone, Masnada en Cima mooie smaakmakers in de kantlijn.

xistnc 2 juni 2019 om 17:28

Fantastische opsteker voor Sunweb: jongens als Haga en ook Bol geven de ploeg wat kleur op de wangen waar alle toppers het grandioos laten afweten.

Carapaz kreeg ruim 2 minuten cadeau en wint de Giro met een minuutje. Bizar. Hoe zal Nibali slapen de komende dagen?

Roglic toch nog op het podium, een historische mijlpaal voor zijn ploeg. Loon naar werken, al vind ik zo’n tijdritstrippenkaart niet per se de mooist mogelijke uitvoering.

Verder een Giro die het niet haalt bij wat we de afgelopen jaren gewend waren. Teveel aspecten die het misschien prima doen in ‘Andere Tijden Sport’, maar die wat mij betreft niet hoeven. Voordeel is misschien dat de Tour nu alleen maar kan meevallen.

Gilberto 2 juni 2019 om 17:36

Wie zijn ‘al’ die andere toppers van Sunweb die het grandioos laten afweten?

jkjustin 2 juni 2019 om 17:37

@Gilberto

Tom, Wilko, Sam, Michael….

Edit; Michael is niet helemaal waar, die heeft al een paar overwinningen.

xistnc 2 juni 2019 om 17:38

Hoezo ‘andere toppers’? Ik schreef ‘alle toppers’ en dat bedoel ik ook precies zo. Dumoulin, Kelderman, Kragh, Oomen en ook Matthews leveren niet.

Gilberto 2 juni 2019 om 17:45

Veelal door pech, dan ken je toch niet spreken van ‘laten afweten’?

krypton 2 juni 2019 om 18:25

Heb je gelijk in Gilberto.

Sephiroth 2 juni 2019 om 18:27

jawel hoor, want ook als ze wle rijden winnen ze amper.

rennerske 2 juni 2019 om 17:39

Kinderen op een podium, wat een sneue en potsierlijke vertoning…..

Ivanoviclover 2 juni 2019 om 17:40

Het is zeker te laat om mijn 200 euro op Campenaerts te cancellen? *fail*

Kruisberg 2 juni 2019 om 18:12

Leer ervan zou ik zeggen… Best dom om geld in te zetten bij wielerwedstrijden. Zijn veel te veel kandidaten die kunnen winnen met dezelfde quoteringen als bijvoorbeeld bij voetbal, terwijl voetbalwedstrijden maar 3 mogelijke einduitslagen kunnen hebben namelijk : thuiswinst, gelijkspel of uitwinst. Dus daar heb je meer kans om te winnen!

ChefSpijker 2 juni 2019 om 18:49

Voetbal is juist veel onvoorspelbaarder. Ja dat Barcelona van Levante wint is een inkoppertje, maar daar krijg je dan ook bijna niets voor. Wielrennen is wat dat betreft veel interessanter.

Retro Lex 2 juni 2019 om 20:12

Carapaz had 3 weken geleden een mooie Quotering vermoed ik. 10 eur was een leuke bet geweest

Bettinwel 2 juni 2019 om 17:41

Verwachtte dat thuisrijder en ervaringsdeskundige Nibali de Giro nog zou winnen… Blijkens de verschijning van Carapaz na de finish scheelde het niet veel, die zat totaal kapot (of was het emotie?). Het is de laatste ook gegund maar Nibali reed een stuk aansprekender.

Eeuwig zonde van Landa, die 8 seconden had ie gisteren fluitend bij elkaar gefietst. Roglic met wat meer ervaring zie ik zeker nog een grote ronde winnen. Maar dan wel bij een ander team.

Geen aandacht van de Italiaanse regie voor super-prof Mollema die misschien wel zijn beste ronde ooit reed. Grote klasse!

Haga redt de eer van Sunweb. Enigzins geflatteerd natuurlijk maar met een enorme gunfactor.

Sephiroth 2 juni 2019 om 18:28

wbt Roglic: wat een onzin, als gesink en de plus de hele Giro hadden kunnen rijden was het slechte presteren van Tolhoek geen probleem geweest en had roglic prima ondersteuning gehad.

Streep bij Movistar Amador en Landa weg, bij Bahrein Caruso en pozzo, bij Astana Bilbao en Hirt… dan blijft er ook weinig over. En daarmee bedoel ik: eentje wegstrepen omdat de plus uitviel en eentje omdat Tolhoek ver onder zn kunnen presteerde.
Deze Giro zat het TJV niet mee, maar de ondersteuning was van te voren op papier prima. Voorheen ging het in andere rondes ook prima (Kuss die iig een week voor zn rekening nam in de vuelta, Tolhoek in de Tour, de plus ook in de vuelta.)

hanjovdberg 2 juni 2019 om 17:45

Matige Giro qua spanning en amusement. Carapaz ook niet een echte grote naam. Ziet er al oud uit. Lijkt beetje op al die Colombianen. Lijken gemiddeld toch al 6-10 jaar ouder dan ze zijn. Verwacht nu niet meteen dat hij elke ronde gaat meedoen. Daarvoor zijn z’n tijdritten te matig. Denk dat we dit jaar een veel leukere tour krijgen.

Gilberto 2 juni 2019 om 17:46

Vind hem veel lijken op 1 van mijn vroegere helden, Chiapucci

Pat McQuaid 2 juni 2019 om 17:50

Parijs is nog ver

Sajarano 2 juni 2019 om 17:49

Gaat die kinderachtige strijd tussen Nibali en Roglic nu ook bij de huldiging nog door? Ik heb ze elkaar geen hand zien geven, of heb ik dat gemist? God, wat moeten ze Roglic haten daar in Italië ;-)

xistnc 2 juni 2019 om 18:02

Roglic is momenteel natuurlijk de verpersoonlijking van het Giro-verlies. Terwijl Nibali dondersgoed beseft dat het zijn eigen schuld is.

horsm 2 juni 2019 om 18:09

Nibali heeft de Giro verloren door te linkeballen.

Sajarano 2 juni 2019 om 18:11

Ik ben blij dat Nibali in zijn eigen mes is gelopen. Hij heeft het verdiend met zijn onsportieve, nare gedrag. Aan de andere kant heeft Roglic het ook niet slim gespeeld. Hij had beter wat kunnen slijmen en hem te vriend houden, maar zo zit Roglic blijkbaar niet in elkaar. Erg jammer dat ze vijanden voor het wielerleven zijn geworden. Nibali zal je nog wel vaker tegenkomen, en je kunt de sluwe *** maar beter niet tegen je hebben.

edit wf: niet doen

Tom heeft dat uiteindelijk dan toch beter gespeeld, en ook dat hoort bij het leerproces. Ben wel heel blij dat Roglic ondanks alles zijn podiumplek heeft weten te behouden. Dat hij beter kan dan hij hier de laatste week liet zien staat buiten kijf. Nu heel hard en grondig evalueren en leren van de gemaakte fouten!

UrbanSteel 2 juni 2019 om 18:30

Dat is een voorproefje hoe Nibali Team Jumbo Visma in de Tour gaat aanpakken, psychologisch oorlog voeren, waarvan Kruijswijk misschien de gevolgen van gaat ondervinden.
Nibali negeerde Roglic alsof hij niet aanwezig was op het podium. Dat gaat straks in de Tour leuk worden met die openstaande rekeningen.

Nikolai 2 juni 2019 om 17:53

Ronduit respectloos dat de RAI Mollema NERGENS in beeld had. De reden die ik hier las (zijn vijfde plek was niet in het geding) slaat nergens op want de 10e plaats van Zakarin was van tevoren ook duidelijk en die kwam toch vrij uitgebreid in beeld. Verder knappe prestatie van Roglič. Met zijn twee belangrijkste knechten er niet bij, heeft hij het goed en slim gedaan. Stel je voor dat Nibali Pozzovivo en Caruso had moeten missen. Dan had hij er ook alleen voor gestaan. Dus dat Roglič alleen bij een andere ploeg een grote ronde zou kunnen winnen, is onzin.

Sephiroth 2 juni 2019 om 18:31

Jup mee eens, hadden minstens zn start en finish in beeld moeten brengen.