Giro 2019: Roglic deelt mokerslag uit in San Marino, Mollema schuift op

zondag 19 mei 2019 om 17:09

foto: Cor Vos

Primož Roglič heeft met een ijzersterke tijdrit de macht gegrepen in de Giro d’Italia. De Sloveense kopman van Jumbo-Visma wist de klimtijdrit van 34,8 kilometer naar San Marino te winnen, elf seconden voor Victor Campenaerts. Roglič wist zijn concurrenten voor de eindzege op meer dan een minuut te rijden. De roze trui blijft wel om de schouders van Valerio Conti.


Campenaerts zet richttijd
Europees kampioen tijdrijden Victor Campenaerts was de eerste topper op het parcours. De Belg zette 52.03 op de borden, nadat hij zelfs nog een ongelukkige fietswissel (hij kwam niet in zijn pedaal en zijn mechanieker duwde hem niet aan) kende van tijdritfiets naar normale wegfiets. Hij finishte in de regen en dat weerbeeld hield bijna de hele middag aan, al waren er soms wat droge momenten. Wel beet iedereen zijn tijd stuk op die van Campenaerts.

Toeschouwers moesten Campenaerts op gang helpen – foto: Cor Vos

Mollema beter dan veel concurrenten
Het was wachten tot de favorieten voor eventuele bedreigers van Campenaerts. Bauke Mollema verloor veel tijd op het vlakke op de Belg, maar op de klim won de Nederlander maar liefst 45 seconden. Dat resulteerde in een – op dat moment – tweede plek op 49 tellen van Campenaerts. Mollema (52.52) was daarmee sneller dan concurrenten Vincenzo Nibali (52.57), Bob Jungels (53.08), Richard Carapaz (53.47), Ilnur Zakarin (53.48), Rafal Majka (53.56), Tao Geoghegan Hart (54.51) en Mikel Landa (54.55).

Bauke Mollema op de slotklim – foto: Cor Vos

Yates en López krijgen flinke tik
Er waren twee grote verliezers vandaag. Miguel Ángel López kreeg onderweg te kampen met een lekke band en finishte met een tijd van 55 minuten en 37 seconden. De kopman van Astana kreeg daarmee minuten aan zijn broek gesmeerd. Een andere opvallende uitslag kwam van Simon Yates. De Brit kende in het laatste deel – op de klim – een inzinking van jewelste en finishte in 55.03.

Primoz Roglič – foto: LaPresse

Geen maat op Roglič
Primoz Roglič was ijzersterk bezig onderweg. Mede door de mindere weersomstandigheden was zijn achterstand aan het eerste tussenpunt 33 seconden en aan het tweede meetpunt 51 seconden. Op de klim wist Rogla echter meer dan een minuut goed te maken op Campenaerts. Met een voorsprong van elf seconden op de Belg kwam Roglič over de finish. Hij deelde daarmee een mokerslag uit aan de concurrentie. De eerste concurrent voor de eindzege was Mollema op precies een minuut achterstand.

Valerio Conti verloor veel tijd op Roglič, maar het was voor de Italiaan van UAE Emirates wel genoeg om zijn roze trui te behouden. Morgen is de eerste rustdag in de Giro.

Dit artikel delen:

114 Reacties

rennerske 19 mei 2019 om 17:11

De eindwinnaar is dus bekend. We kunnen ons opmaken voor 2 saaie weken met hooguit wat gespartel voor plaats 2 en 3.

jooprioolpijp 19 mei 2019 om 17:17

Deskundigen verwachten nog wel de nodige spectaculaire aanvallen van Yates et al en Nibali et al. – Aanvallen verwacht ik ook, maar ik geloof niet dat een van die twee Roglic uit het wiel gaat krijgen, inzinkingen en pech daargelaten. Die man is zo cool, die maken ze niet gek.

Ab Normaal 19 mei 2019 om 17:18

Tenzij Roglic een enorme inzinking krijgt. Kan echt nog wel hoor als Movistar, Nibali en Yates een pakt sluiten.

speedline 19 mei 2019 om 17:21

Idd, maar dat was vooraf al bekend toch? Roglic heeft zich zo goed ontwikkeld, daar had Tom ook niks tegen kunnen beginnen.
Het enige wat Roglic tegen zou kunnen houden is week 3.
Maar Nederlands hoop Mollema chapeau pet je af en alle credits, wat vet zou dat zijn als hij podium zou rijden. Ik gun het hem zo van harte, hij heeft ons zoveel mooie dingen laten zien.

Slurpie Blauw 19 mei 2019 om 17:28

@rennerske Ik ben bang van wel. Helaas een zeer saaie giro.

Enige wat rest voor de NL fans is of Bauke podium kan halen.

Random wielerliefhebber. 19 mei 2019 om 17:31

Het worden echt geen saaie bergetappes hoor, Mitchelton en Astana hebben de sterkste ploegen en die gaan echt nog wel wat proberen. Elke dag vol druk zetten op Roglic en zijn ploeg

arviidd 19 mei 2019 om 17:36

Dit beloofd juist spektakel. De echte klimmers moeten nu aanvallen en Jumbo heet nu niet meer het team om alles te controleren.

john 19 mei 2019 om 17:52

jooprioolpijp!!Je bedoelt toch niet die twee van Eurosport ,ja dat zijn echte deskundigen

jooprioolpijp 19 mei 2019 om 18:07

@John – Neen, ik bedoel WFers in het volgtopic, oeps, in de live chat. Verder kijk ik de UK Eurosport, die zijn goed te pruimen.

Romāns Vainšteins 19 mei 2019 om 18:44

De vraag is niet zozeer of de concurrenten het met allerlei briljante en/of geweldige fratsen hem kunnen pakken maar veel meer of hij het zelf vol gaat houden en niet leegloopt op een moment. Dat is ook nog even los van geen ellende oplopen onderweg.

Roglic zit voor het eerst in deze rol in een grote ronde, laten we dat niet vergeten. De meesten verpesten er een voordat ze er eentje winnen.

Wheely 19 mei 2019 om 19:34

Dit is de Giro, niet de Tour en Roglič rijdt niet voor Sky. Het verleden leert dat deze wedstrijd grillig kan verlopen, zeker als de haai meedoet.

kielabokki 19 mei 2019 om 20:23

Als Roglic mens is dan gaat hij nog minder worden. Al maanden in topvorm.

freezeftw 19 mei 2019 om 17:14

Edit redactie: We hebben deze Giro een liveblog.

Samlambeej 19 mei 2019 om 17:21

..door onze gebruikers hun strot geduwd.

freezeftw 19 mei 2019 om 17:29

En die is waardeloos en hadden we er al tien van… We komen hier voor de volgtopics.

Vincent Lacressonniere 19 mei 2019 om 17:35

De volgtopics waren vele malen leuker dan die stomme ticker/blog

MaxvanHeeswijk 19 mei 2019 om 17:37

Ik vind dat liveblog niet te harden, het werkt het geouweh..r in de hand.

Wat mis ik het volgtopic.

rput 19 mei 2019 om 18:00

Ik stel voor het om te draaien: volgtopic met de liveticker aan de zijkant erbij. Dat zou het beste van de twee werelden zijn

Groningen 19 mei 2019 om 18:04

Eens. Volgtopic met commentaren en discussies van WFers is toch wat anders dan een live blog. Ben er nog niet vaak actief bij geweest, maar het had voor mij wel meerwaarde. (voor de live ticker blijf ik uit goede gewoonte wel bij sporza)

Wildebert 19 mei 2019 om 18:07

Zit te wachten op de poll. Vind die chat maar niets.

west 19 mei 2019 om 18:15

Als het liveblog nou iets toevoegde… Maar ze halen bij lange na nog niet eens de helft van het aantal posts dat andere liveblogs doen. Wat is dan de bedoeling? Dat ik daar de koers kom volgen voor minder informatie? En dan gaan de meeste liveblog posts hier ook nog niet eens over de koers, maar wat bijeengeschraapte twitterberichtjes en linkjes naar oud nieuws.
Maar on-topic; waar het over ging; Zo’n chat is dramatisch om een koers te volgen. De snelheid waarmee berichten ondersneeuwen in de onzin is niet geschikt voor een sport die uren naar een climax toewerkt. Het volgtopic was hier uitstekend voor.

boehoe 19 mei 2019 om 18:17

Die blog voelt niks toe. Heb je overal. De gewoonte van de redactie om in plaats van een reactie op iemands comment te plaatsen de hele boel te wissen en een antwoord te plaatsen heeft iets onbeschofts.

Graag zsm weer een volgtopic zodat we bauke kunnen toejuichen deze giro (wat een toptijdrit vandaag!)

Romāns Vainšteins 19 mei 2019 om 19:02

boehoe

*weggeflitst!*

Uit welke wispelturige knar zou dat onstproten zijn ? Echt vreselijk en kinderlijk slecht.

Lopopodium 19 mei 2019 om 20:05

Ik mis het volgen met het commentaar van de leden hier ook enorm. Dat voegt (voegde) nog wat toe. De liveblog voegt wat mij betreft he-le-maal niets toe. En die chat die er naast staat, dat werkt bij mij niet. Ik zie alleen een irritant ronddraaiend laaddingetje, dat de hele tijd in mijn zichtzelf staat te draaien en aandacht te trekken.

De reden dat ik sowieso op deze site zit zijn de lezerscommentaren. Dat maakt een artikel voor mij interessant, de meningen van liefhebbers. En die kon ik ook lezen in de de volgtopic. Dan was het ook makkelijker om een koers te volgen als ik gewoon op mijn werk zit. En leuker. Een monotome liveblog dat alleen wat simpele feitjes fluistert voegt niets toe.

Peterh14 19 mei 2019 om 22:05

Voor wat het waard is: ook ik zou heel graag de terugkeer van de ‘volg hier’ zien. Draag zelf niet vaak bij, maar vind het altijd fantastisch om te lezen. Hogere kwaliteit van posts, overzichtelijker als je het koersverloop wil volgen en onderscheidend ten opzichte van andere sites.

Maar wat ik in elk geval zou willen zien is een uitleg van de redactie. Waarom wordt voor de blog gekozen? Is het een pilot en zo ja, hoe lang duurt deze? Komt er een poll voor gebruikers of gaat de redactie intern reflecteren? Wat zijn daarin de overwegingen?

Stuntpiloot 20 mei 2019 om 10:19

Een jaar geleden ook al getest, toen was het al drama! Vraag mij af waarom ze het door willen drukken, Kunnen jullie daar is antwoord opgeven? De reden dat ik deze site al 10 jaar bezoek is vanwege de volgtopics!

ChefSpijker 19 mei 2019 om 17:14

Zal Yates al spijt hebben van z’n woorden? :) Op de eerste serieuze klimafspraak volledig weggeblazen.

wiebipedia 19 mei 2019 om 17:17

Mollema groots.

Hollow Knight 19 mei 2019 om 17:17

Tjah, ik wist op voorhand al dat het een grote fout was van de organisatie om drie tijdritten in de Giro te steken.

Enorm saaie Giro tot dusver en de strijd om de roze trui lijkt al over.

wiebipedia 19 mei 2019 om 17:20

Dit is natuurlijk een beetje onzin. Indien Tom er niet uitgevallen was en Yates op afspraak is was er nu nog een stuk meer spanning.
Bovendien zit er ook spanning in de strijd om de andere podiumplekken. Het kan nu zomaar een hele open koers worden

KnightBiker 19 mei 2019 om 17:25

@Hollow Knight – Het pakt nu een beetje zo uit, maar 2 jaar terug waren De tijdritten langer en bleef het spannend t/m de laatste dag… nogal opportunistische opmerking dus.

Hollow Knight 19 mei 2019 om 17:31

@knight

Tijdritten verpesten bijna elke grote ronde. Eentje is voldoende, drie is veel te veel.

Romāns Vainšteins 19 mei 2019 om 18:47

Totaal eens met Hollow.

Ik ga verder nog en wil graag na eerst de TT-fiets daarna ook de hele TT gewoon weg, helemaal dus.

NDI22 19 mei 2019 om 19:15

Tot nu toe is het saai maar is er nog geen fatsoenlijke berg geweest.

boltthrower 19 mei 2019 om 17:18

Yates zal er staan de 3e week

nummer3 19 mei 2019 om 18:33

Op 5 minuten staan ja

Natte spons 19 mei 2019 om 17:18

Mollema toch wel heel sterk en vaak heeft hij een goede derde week. Op weg naar het podium.

peterwinnen 19 mei 2019 om 17:23

Juist niet toch?

VerstandOpNul 19 mei 2019 om 17:28

Zijn 3e week is vaak pijnlijk om te zien..

KnightBiker 19 mei 2019 om 17:30

@Natte Spons: dat is niet mijn indruk, heeft al vaker een fantastisch 2e week afgewisselt met Het net wel/niet uit De top 10 zakken In week 3.

Ik hoop het voor hem Mollema Maar hij heeft iets te bewijzen met betrekking tot Het verzilveren van een fantastische uitgangspositie, laat Het deze keer maar zijn dan!

Retro Lex 19 mei 2019 om 17:19

Toch ook even een eervolle vermelding voor Hugh Carthy en Kangert. EF enige team met 2 man in de top 10 van de daguitslag !!

TykkeThor 19 mei 2019 om 17:20

Die wissel van Campenaerts was echt extreem slecht: https://twitter.com/gcntweet/status/1130130533311229952

Die zal wel niet zo lekker slapen vannacht, want dit kost hem gewoon de overwinning.

vanSpringel 19 mei 2019 om 17:26

Die mechanieker van Lotto ! Da’s toch drama ! Geeft meer om de fiets op de grond dan Victor als een gedrevene op gang duwen. Ben benieuwd wat die machanieker voor tijd wegzet op de 100mtr ?

Floris 19 mei 2019 om 17:27

Zo, dat ziet er inderdaad slecht uit zeg. Hoop dat die materiaalman zijn excuses wel even aanbiedt, en anders oneervol ontslag krijgt.

Martino87 19 mei 2019 om 17:30

Mhah, Roglic rijdt de hele tijdrit in de regen, dat scheelt enorm veel. Zonder regen verliest Roglic op dat eerste stuk nooit 51 seconden. Bij die wissel van Campenaerts zie ik overigens ook geen regen. Hij had gewonnen zonder wissel, maar dat kwam door de weersomstandigheden.

west 19 mei 2019 om 17:57

Campenaerts gaat hier ook niet helemaal vrijuit hoor… In plaats van te wisselen zoals je 100% van de tijd wisselt, gaat ie ineens met z’n fiets aan de wandel? Kan me wel voorstellen dat die mechanieker in de paniek van zo’n moment niet weet of het de bedoeling is dat je achter een rennende Campenaerts aan moet rennen? Als ie niet op z’n fiets zit valt er ook weinig aan te duwen…

Groningen 19 mei 2019 om 17:59

Met of zonder wissel toch wel erg zuur om weer na zo lang op 1 te staan door Roglic geklopt te worden.
Hij mag hoe dan ook tevreden zijn met zijn tijdrit

Samlambeej 19 mei 2019 om 18:04

Zeker gezien het feit dat er een klim van 12km in zat en dat hij in termen van watt/kg zwaar onderdoet voor Roglic en Roglic op zijn beurt qua aerodynamica niet veel (of zelfs niets) moet onderdoen voor Campenaerts.

kielabokki 19 mei 2019 om 20:30

Martino is de eerste die ik dit zie zeggen. Kan ook komen door de premature ejaculatie in mijn oren van van Belleghem.

RodyTur10 19 mei 2019 om 17:23

De eerste bergrit moet nog komen en nu al zulke verschillen. Er zal ongetwijfeld nog een hoop gaan gebeuren en er zullen heus nog mensen ineens gaan wegvallen uit het klassement.

peterwinnen 19 mei 2019 om 17:24

Zijn de mensen die zeggen dat de giro beslist is dezelfden als die vorig jaar zo over Yates spraken?

Matje VdP 19 mei 2019 om 18:49

Ja, zucht…

Romāns Vainšteins 19 mei 2019 om 17:25

Giro is nog lang niet over,

rennerske 19 mei 2019 om 17:28

Giro niet. Spanning wel.

Maenhout 19 mei 2019 om 18:13

Parijs is nog ver… Al eindigt het ergens anders geloof-ik.

west 19 mei 2019 om 17:27

Als je zo slecht wisselt verdien je gelukkig niet om te winnen.
Nog weer even een demonstratie van Roglic wat het belang van vormspanning is.

KnightBiker 19 mei 2019 om 17:31

Vormspanning?

west 19 mei 2019 om 17:40

Core stability. Die gast heeft als schansspringer in een week meer buik- en rug-versterkende oefeningen gedaan dan een "normale" wielrenner in zijn hele leven doet.
Daarom kan ie op zo'n klim de hele afstand gewoon in de tijdrithouding blijven en vanuit zijn core kracht blijven zetten, terwijl verder iedereen meermaals uit die ideale positie moet komen. Da's puur buik- en rugspierkracht.
Het behouden van zo'n positie, waarbij meerdere spiergroepen samenwerken om een bepaalde ideale lichaamshouding aan te nemen noemt men "vormspanning".

Wielert 19 mei 2019 om 17:57

Ik dacht dat je spreekt over vormspanning als je per se de cilinder door het driehoekige gat wil slaan met je hamertje

iLLan 19 mei 2019 om 18:12

@wielert, mooi gevonden!

Floris 19 mei 2019 om 17:30

Zonder tegenslag of inzinking wint Roglic de Giro, tien jaar na Menchov, door goede tijdritten en (volgens mij) met hetzelfde rugnummer. Maar ja, die derde week…. En dat zonder De Plus… Ik moet het wel nog zien, maar het ziet er vooralsnog zeer goed uit.

En wat een prestatie van Mollema zeg!

west 19 mei 2019 om 18:02

Menchov was na de eerste week ook Horrillo kwijt….

Johnny7 19 mei 2019 om 17:33

‘BauKe mOeT leKkEr voOr EtapPe ZegEs gAan’

VerstandOpNul 19 mei 2019 om 17:37

Ik had stiekem op een scherpere tijd van Oomen gehoopt.. zou een mooie stunt zijn geweest..

Henk 19 mei 2019 om 17:39

Ik vind de overmacht van Roglic vandaag eigenlijk wel meevallen.
Had een veel groter verschil verwacht.
De Giro is echt nog niet gedaan hoor.
Zeker gezien de zwakte van de TJV ploeg in het hooggebergte.

Floris 19 mei 2019 om 17:50

Zo zwak zijn ze nou ook weer niet. Een kans op een eindzege kan een ploeg ook vleugels geven (en in het ergste geval staat Roglic alleen ook nog wel zijn mannetje).

Groningen 19 mei 2019 om 18:01

Ik moet het nog zien, de rest van het team overtuigt mij nog niet, ze mogen mij verrassen, maar voor de spanning is het niet erg als Roglic hier en daar alleen komt te zitten

west 19 mei 2019 om 18:18

Je moet voor de grap eens terugkijken met wat voor een dramatisch matige selecties de Giro vaak is gewonnen…

Gilberto 19 mei 2019 om 20:16

@Groningen
Wat had de rest van Jumbo moeten laten zien dan om jou wel te overtuigen?

Groningen 20 mei 2019 om 06:22

@Gilberto:
Roglic zat al vaak met weinig ploeggenoten in dezelfde groep deze week. Etappe 7 bijvoorbeeld is hij de enige TJV in de grote groep (met bouwman heel kort daarachter). Kan een keuze zijn om het met de rest rustig aan te doen, maar als Roglic nu op 5 km van het einde lek rijdt heeft hij weinig steun. Ik zou dat graag anders zien

Baik-Baik 19 mei 2019 om 17:40

Indrukwekkend van Mollema hoor!

Hopelijk krijgt Roglic nog een inzinking alla Yates vorige jaar, dan is alles mogelijk.

Gilberto 19 mei 2019 om 17:51

Yates zal wel balen natuurlijk, maar ik durf er geld op in te zetten dat die straks echt wel ineens weer een klein wondertje kan verrichten in een bergetappe, mark my words. Maar voorlopig vind ik het prima zo met zijn verlies vandaag, want ik ben geen fan.
Mijn persoonlijke favorieten Mollema, Nibali, Formolo en de 2 Androni mannen hebben het prima gedaan, dus ik ben wel tevreden.
Roglic voorlopig oppermachtig, maar er zal nu moeten worden aangevallen, ik kijk er wel naar uit!

Lennimator 19 mei 2019 om 17:55

Go Valerio!

Romāns Vainšteins 19 mei 2019 om 17:57

mbt Mollema vrees ik dat deze geen podium op het spel gaat zetten. Nibali, Yates, Lopez zullen dat wel durven want die hebben er al gestaan.

Veloburto 19 mei 2019 om 17:58

Weet je wat een goed idee zou zijn? Het volgtopic in ere herstellen! Of had iemand dit al geopperd?

Samlambeej 19 mei 2019 om 18:09

freezeftw 19 mei 2019 om 17:14
Edit redactie: We hebben deze Giro een liveblog.

jooprioolpijp 19 mei 2019 om 18:14

@Velo Nee joh, je bent de eerste, vertel…
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het volgtopic helemaal niks vond, de hele tijd ‘reload page’ klikken, bwrk. Dat er op de chat meer onzin staat dan ons lief is hebben we ook aan onszelf te danken… Beetje strakker modereren en evt blokkeren van mensen die vooral lopen te klagen over reclames, het commentaar, het weer etc. zou wel welkom zijn.

Samlambeej 19 mei 2019 om 18:10

De baasspelertjes over deze website zijn er faliekant tegen.

jooprioolpijp 19 mei 2019 om 18:19

‘baasspelertjes’? Je bedoelt de redactie? Zeg maar de mensen die deze site gebouwd hebben? Ja, schandalig dat die iets durven te veranderen.

Samlambeej 19 mei 2019 om 18:30

Ik vind het onsympathiek om de mensen die het volgtopic dan wel voorbeschouwingstopic verkiezen op deze wijze naar het live-blog te sturen.

Rico. 19 mei 2019 om 19:11

Als betalend lid heb je natuurlijk alle reden om te klagen over een initiatief dat je niet zint…

O, wacht…

Schollekop 19 mei 2019 om 18:13

Ik verwacht een tsunami van aanvallen van vooral Lopez en Yates. Die hebben niets meer te verliezen. Tot nu toe geen boeiende Giro maar dat gaat in de laatste week goedgemaakt worden.

FDJ 19 mei 2019 om 18:29

Lopez wel. Yates niet zozeer. die is dit jaar nog nergens indrukwekkend geweest.

Sonsbach Allstars 19 mei 2019 om 18:22

Roglic wint zoals verwacht, maar de beste prestatie vind ik die van Mollema. Wat een tijdrit schudt hij er vandaag ff uit zeg.
En nu hoor ik mensen zeggen dat de Giro voorbij is; volgens mij begint deze nu pas. Astana heeft nog steeds 2 ijzers in het vuur en zullen gaan proberen. Net als Mitchelton. Nibali schat ik nu toch wel in als gevaarlijkste klant voor Roglic. Reken maar dat hij Roglic onder druk gaat zetten (remember Kruiswijk). Ik verwacht bovendien dat de vormcurve van Roglic in de 3e week omlaag zal gaan, waar die van Nibali stijgt.

VerstandOpNul 19 mei 2019 om 18:39

Nibali mag blij zijn als hij het wiel van Roglic houdt in de afdaling.. :-p

  • 1
  • 2