Giro 2019: Mollema hoopt op ‘dikke top tien-klassering’ in tijdrit

zaterdag 18 mei 2019 om 09:02

foto: Cor Vos

Na zeven etappes in de Giro d’Italia staat Bauke Mollema er prima voor. In het klassement staat hij voorlopig twintigste en hij wordt in de rangschikking omringd door collega-klassementsrenners. So far, so good dus. Het maakt dat de kopman van Trek-Segafredo tevreden terugkijkt op het eerste deel van de Giro. Toch zijn er ook nog twijfels, zegt hij tegen De Telegraaf.


“Ik heb een goede week achter de rug”, zegt de man die bezig is aan zijn derde Giro. Het zit de Groninger voorlopig ook mee, zelfs als tegenslag zich aandient: “Ik ben een keer gevallen, toevallig in de crash waar Roglic ook op de grond lag. Ik belandde op twee andere coureurs en ik raakte niet eens de grond, dus dat was een goede valpartij voor mij.”

Het enige wat er aan ontbreekt is de wetenschap wat hij nu echt waard is ten opzichte van zijn concurrenten. Daarvoor had Mollema liever een keer volle bak een berg opgeknald in de openingsfase van de drieweekse rittenkoers. “Dat vind ik gewoon lekker. Dan heb je ook een indicatie van wat je kunt. Deze Giro gebeurt dat pas over een kleine week. Waar ik dan maar op reken is dat iedereen al een beetje vermoeid is door de lange ritten.”

“Tijdrit daags voor rustdag is voordeel”
Morgen zal in de tijdrit naar San Marino ook al een en ander duidelijk worden over hoe Mollema ervoor staat. “Ik beschouw het als een voordeel dat de tijdrit daags voor de rustdag wordt verreden en niet net erna, want dan ben ik doorgaans niet op m’n best”, blikt de 32-jarige vooruit. Op de vraag wat voor klassering hij voor zichzelf in gedachten heeft antwoordt Mollema dat hij hoopt op een ‘dikke top tien-klassering en veel tijdwinst op concurrenten’. “Waarom niet?”

Dit artikel delen:

24 Reacties

Fort 18 mei 2019 om 09:22

Zou zo maar eens de grote Nederlandse verassing kunnen gaan worden. En dan bedoel ik een podium plek na 3 weken…

Turtlehead 18 mei 2019 om 10:55

Dat zou niet alleen de grootste NEDERLANDSE verrassing zijn.

Wheely 18 mei 2019 om 09:25

Heerlijk dat Mollema er bij is deze Giro, toch wel de leukste Nederlandse renner om te volgen tijdens een grote ronde!

josi 18 mei 2019 om 09:26

Het zou mooi zijn als hij er weer eens zo’n tijdrit uit zou kunnen gooien als 3 jaar terug in de Tour. Ik weet niet of dat er nog in zit, maar zijn openingstijdrit viel in ieder geval zeker niet tegen.

coenj 18 mei 2019 om 09:40

Zijn openingstijdrit was keigoed. Op het forum wordt altijd vrij negatief gedaan over Mollema. Is gewoon een prima ronderenner.

Jean Dumas 18 mei 2019 om 09:45

Mollema heeft de meeste zaken goed voor elkaar en is altijd no-nonsense. Soms zou je wensen dat hij iets meer risico neemt en dan is het ook vaak meteen raak, of in de goede ontsnapping of die prachtige tourrit.

Samlambeej 18 mei 2019 om 12:44

Mollema is een aanklamper en komt meestal binnen met (kleine) achterstand op de groep der favorieten. Hij koerst zelden helemaal vooraan. Net daarachter en daarom 'gewoon' een sterke renner.

Toch is er (door zijn proloog) een soort gevoel dat het nog eens wat kan worden met Mollema in deze 'back-heavy' Giro. Is hij niet één van die renners die relatief minder verzwakt in de derde week? Morgen is zeer belangrijk voor de stiekeme podiumdroom.

Vincent Lacressonniere 18 mei 2019 om 12:54

@samlambeej

Mollema is de derde week juist altijd zwakker geloof ik, dus dat beloofd niet veel goeds. Het is wel een van m’n favo renners dus van mij mag ie winnen :)

Samlambeej 18 mei 2019 om 13:45

Jah, dan moet ie Roglic, Yates en Angel Lopez komende week gaan aanvallen. Hah

Johnny7 18 mei 2019 om 09:44

Altijd dat domme gezeik op deze site dat talentvolle en sterke renners als Mollema voor een etappe moeten gaan ipv een klassement. Zo zie je maar weer, deze man heeft nog altijd kans op een top 5 wat veel mooier is dan een etappe. Lekker rustig je ding blijven doen en positief vooruit kijken wat hij altijd doet is dan een belangrijke eigenschap voor een klassementsrenner.

krypton 18 mei 2019 om 09:52

Nou dat ligt toch wel echt aan de prestaties. Als je met aanklampen 8e wordt en dat is je zoveelste keer net wel of net niet top 10, dan kan ik me goed voorstellen dat men dat niet bepaald spectaculair meer vindt. Als je met aanvallend koersen voor het podium gaat en je wordt uiteindelijk 8e, dan is het heel anders om naar te kijken.

Jungle Man 18 mei 2019 om 10:02

Om een of andere reden vind ik het lijden van Mollema als ie aanklampt ook gaaf om te zien.
Nu dumoulin is uitgevallen ben ik blij dat er nog een ‘Mollema’ en ‘Oomen’ meerijdt voor het klassement. Zonde dat TJV landgenoten zich moeten opofferen voor een Roglic.

Merlinappa 18 mei 2019 om 11:06

vrij logisch dat onze landgenoten bij TJV zich opofferen voor Roglic. Het zijn namelijk geen landenteams maar gewoon sponsorploegen, en Roglic is veruit de beste klassementsrenner bij TJV en maakt een serieuze kans op de eindwinst. Of vond jij het ook niet kunnen dat Geschke zich moest opofferen voor Dumoulin in 2017? ;)

Overigens heb ik het idee dat Mollema in blakende vorm is, en dat hij vrijwel overal wordt onderschat. Ik zeg podium deze Giro, en top 5 in de tijdrit zondag, die moet 'm wel liggen.
Ben ook wel benieuwd wat Trek zondag op de TT-fietsen gooit, enkel of dubbel voor. Vanwege sponsorbelangen moeten ze volgens mij enkel voor rijden, maar ik kan me voorstellen dat je dat in deze tijdrit liever niet wil. Dat was ook de voornaamste reden van Bauke's fietswissel in de eerste etappe.

Samlambeej 18 mei 2019 om 12:53

enkel voorblad is een dikke farce

Romāns Vainšteins 18 mei 2019 om 13:16

Je moet gewoon al naar gelang de situatie voor het 1 dan wel het ander kiezen. Vooringenomen, aanmatigend gewauwel dat je per definitie het klassement moet prefereren is niet veel beter dan gezeik dat men voor een rit moet gaan.

Nu lijkt AK beter ja, goed moment van plaatsen dit.

Joachim Agostinho 18 mei 2019 om 13:17

Jungle Man 18 mei 2019 om 10:02
Dat opofferen wanneer Roglic kopman is, is logisch, maar het gaat een stapje verder.
Kruijswijk was vorig in de TdF en onlangs in Romandie kopman, een wassen neus zoals beide keren is gebleken. Roglic rijdt zijn eigen wedstrijd!

maklukzat 18 mei 2019 om 10:59

Heb er wel vertrouwen in. Mollema is dit jaar prima op weg een goede Giro te rijden. Heeft veel ervaring en is net op tijd in vorm voor de Giro. Top 5 zou mooi zijn.

Scibby 18 mei 2019 om 11:21

Zou wel wat meer interviews met Mollema willen zien. Altijd een fijne renner om te volgen.

EddyB1958 18 mei 2019 om 11:59

Gezonde ambitie, heb zijn resultaten in tijdritten van meer dan dertig kilometers eens bekeken op PCS, top tien is een groot ?

DrJ 18 mei 2019 om 12:55

Is een ‘berg’tijdrit. Zal toch gaan tussen de klassementsrenners.

Ultras100 18 mei 2019 om 12:55

In dit deelnemers veld moet podium kunnen toch?
Wie anders maken veel meer kans dan Yates en Niballi?
Afhankelijk of hij berg op er een beetje aan kan blijven hangen…
Morgen wordt meer duidelijk, in goeden doen moet ie toch aardig wat tijd kunnen pakken de op overige podium kandidaten (wellicht zullen Niballi en Yates sterker zijn).

DrJ 18 mei 2019 om 12:56

En MAL.