Giro 2019: CCC jaagt met Laurens ten Dam op dagsuccessen

dinsdag 7 mei 2019 om 13:35

Laurens ten Dam - foto: Cor Vos

Laurens ten Dam is één van de acht renners die namens CCC komende zaterdag van start gaat in de Giro d’Italia. De Poolse WorldTour-ploeg gaat tijdens de drieweekse rittenkoers op jacht naar ritzeges, maar Ten Dam krijgt tevens de kans om nog eens te kijken hoe ver hij komt in een klassement.


Voor Ten Dam wordt het zijn vierde Giro d’Italia. “Tijdens de eerste twee deelnames won ik met de ploeg het klassement (in 2009 leidde Ten Dam Denis Menchov naar de zege en in 2017 greep Tom Dumoulin het roze, red.) en de derde keer werd mijn kopman tweede (vorig jaar moest Dumoulin enkel de duimen leggen voor Chris Froome, red.). Dit jaar ben ik blij dat ik voor eigen rekening kan rijden. Het is leuk om een ander doel te hebben en ik heb er wel vertrouwen in”, zegt Ten Dam in het persbericht dat CCC deed uitgaan.

“Mijn opbouw naar de Giro d’Italia ging erg goed, het was zoals in mijn beste jaren. Ik ben het team dankbaar voor de vrijheid die ze me hebben gegeven. We gaan zien wat er tijdens de Giro gebeurt, maar ik zit vol vechtlust en we hebben een goed team, ik hoop dat we allemaal goede resultaten kunnen behalen.”

Selectie flag-pl CCC voor de flag-it Giro d’Italia
flag-pt Amaro Antunes
flag-cz Josef Cerny
flag-nl Laurens ten Dam
flag-pl Kamil Gradek
flag-pl Lukasz Owsian
flag-it Jakub Mareczko
flag-es Víctor de la Parte
flag-es Francisco Ventoso

Dit artikel delen:

53 Reacties

ditisdavid 7 mei 2019 om 13:39

Zou Mareczko in de eerste tijdrit al OTL binnenkomen?

Zjoske 7 mei 2019 om 13:43

Dit is bijna nog zwakker dan Bardiani…

Utrecht19 7 mei 2019 om 13:57

Laat bijna maar weg. Dit is gewoon een erg zwakker selectie en totaal niet world tour waardig.

Valvuillerdemoz 7 mei 2019 om 13:44

Voelt een beetje als de Big Bazar deze ploeg. Zit heel soms wel wat leuks bij, maar over het algemeen toch een bij elkaar geraapt zootje met niet heel veel kwaliteit. Niks ten nadele van ten Dam overigens, leuke vent en goede wielrenner, maar kopman in een GT? Ik zie hem hier niet heel hoog eindigen.

Mechia 7 mei 2019 om 13:45

Enorm sympathieke gozer en vind het altijd mooi te zien hoe hij van het fietsen en zijn leven geniet. Maar wat betreft niveau heb ik er weinig vertrouwen in. Dit gaat 3 weken anoniem rond rijden worden, paar keer in vluchtgroep zitten en dan te vroeg gelost worden.

McMulenga 7 mei 2019 om 13:54

Inderdaad hopen dat hij zo nu en dan in een ontsnapping mee gaat, dan kunnen we zijn snot en slijm baard nog in beeld zien. Zonder twijfel de meest sympathieke gozer uit het peloton.

Jean Dumas 7 mei 2019 om 13:46

Zo sterk bezet is deze Giro niet in de breedte. Een vijftal ploegen van eindkandidaten en wat enthousiaste Italianen, maar veel WorldTour-teams laten het afweten.

Mechia 7 mei 2019 om 13:51

Klopt, dat is ook wel het verschil met een Tour. Daar is het in de volle breedte iedereen op topniveau inclusief knechten. Hier is dat minder. Dat maakt het overigens vaak wel leuker omdat er minder controle is.

Jean Dumas 7 mei 2019 om 14:24

Is het probleem van de hele WorldTour. Je zou toch minstens een De Marchi verwachten hier. Sunweb doet hetzelfde in Californië met een jongerenploeg.

Mwielerfan 7 mei 2019 om 18:33

Eigenlijk zou met een kleinere wt in wedstrijden en teams het concept veel sterker kunnen.

McMulenga 7 mei 2019 om 13:51

LTD die gaat kijken hoe ver hij in het klassement komt? Met een top 40 mag hij blij zijn denk ik.

Wijon 7 mei 2019 om 13:52

Na een succesvol voorseizoen, nu ook een team naar de Giro vol met darkhorses voor plek 3(0) t/m 10(0).

hartstikkebedankt 7 mei 2019 om 13:56

A la Dupont rond een 20e plek in het GT eindigen, zou dat nog lukken? Lijkt me leuker voor hem om hopelijk op 2 dagen met goede benen in de kopgroep te kijken waar het schip strandt.

koos verrek 7 mei 2019 om 14:01

Triest dit. Als je dan kijk naar neri sottoli bv

04398 7 mei 2019 om 14:04

“We hebben een goed team”
Als het een pro continentale team was geweest oke dan was het nog niet best, maar kon het ermee mee door, maar voor een WT team kom op zeg dit is lachwekkend.

josi 7 mei 2019 om 14:09

“Ten Dam” en “dagsuccessen” samen in 1 zin, het voelt wat onwerkelijk aan.

LB117 7 mei 2019 om 14:35

Dayer Quintana mikt op groene trui..
Lars Boom gelooft in eindzege Vuelta…

EN GA ZO MAAR DOOR

Mwielerfan 7 mei 2019 om 18:34

Tafi voor Roubaix

BenderBeach 7 mei 2019 om 14:10

Geweldig dat Laurens er nog een keer helemaal voor gaat! Hoe het eindigt maakt niks uit, de liefde voor de wielersport spat er vanaf! Heerlijk. Ik juich voor hem straks.

Paul4566 7 mei 2019 om 19:34

Precies dit. Ik zou op tafel staan springen als het hem een keer zou lukken. Als ik iemand het gun.. Deze man zit elke dag op de fiets omdat ie het gewoon zó ontzettend leuk vind. En ondertussen daardoor toch mooi een keer top 10 in de tour rijden.

Brummel 7 mei 2019 om 14:19

LTD was in 2014 nog de beste Nederlander in de TdF. Het zou wel echt tof zijn als hij dit jaar (tegen de algemene verwachting in) nog eens goed kan pieken.

Ab Normaal 7 mei 2019 om 14:20

Waarom Bevin eigenlijk niet met drie tijdritten? En die kan ook nog rap aankomen.
Mareczko is een sprinter van niks die misschien maar 3 kansen krijgt en daarna afhaakt (als ie al zover komt) en voor in de bergen is het helemaal triest.
Denk dat ze in de heuvelritten nog het meeste kans maken.

Scott Sunderland 7 mei 2019 om 14:29

Als je als WT ploeg in een grote ronde vooral Laurens Ten Dam gaat uitspelen voor dagsucces…. Dan heb je een probleem. Leuke gozer, (was) een prima knecht. Maar hij wint alleen een wedstrijd als er verder geen deelnemers zijn.

Random wielerliefhebber. 7 mei 2019 om 14:36

Ten Dam word genoemd omdat het een nederlander is, ze zijn hier met een sprinter en mogelijk kunnen de la Parte, Antunes of ten dam verrassen met rit(ten) a la Ben King/ Cummings.

Mwielerfan 7 mei 2019 om 18:35

Ten dam kan alleen verrassen bij plus 36 graden

west 7 mei 2019 om 14:53

Het erge is dat ze hierna nog twee grand-tour selecties moeten opstellen…

Random wielerliefhebber. 7 mei 2019 om 15:04

tourselectie word vrij sterk met van Avermaet, Bevin, Geschke en de Marchi onder andere. Vuelta zal wel beroerd worden ja

west 7 mei 2019 om 18:25

“Vrij sterk” vind ik al aardig overdreven…. Het is een de Tour de France en je gaat er heen zonder Sprinter, zonder Klassementsrenner en zelfs zonder één fatsoenlijke klimmer… Dan ben je als World-Tour ploeg volledig aangewezen op in de vroege vlucht overleven.. Dat is toch gewoon een zwaktebod? Ook al zit je met GvA en Bevin in die kopgroep…

Tripodboom 7 mei 2019 om 15:05

Het zou geweldig zijn mocht hij een etappe winnen en ook nog zeer gegund, maar helaas en jammergenoeg zie ik het niet gebeuren en alle volgers hier ook niet.

limburgia 7 mei 2019 om 15:59

Komend jaar weer Pro team ploeg CCC ?

koos1 7 mei 2019 om 16:22

Tsja wat zullen we zeggen. Echt een selectie van we moeten naar de Giro en er zijn 8 vrijwilligers aangewezen.
Ten Dam voor ritzeges is wel een heel kleine kans. In elke ontsnapping zal er wel iemand sterker zijn en in een sprint is hij al helemaal kansloos.
Bij Mareczko is het niet de vraag of, maar wanneer hij afstapt. Grote kans dat hij het einde van de eerste week nog niet haalt.
De rest zal wel voor de vroege-kansloze ontsnapping gaan, dan komt de ploeg ieder geval in beeld.

Romāns Vainšteins 7 mei 2019 om 16:32

Natuurlijk wel leuk voor Dumoulin dat ten Dam hier zonder echte kopman en/of verplichtingen aan de start komt, halve ploegmaat er bij. Voor de rest is dat CCC los zand maar je kunt je onderwijl een ronde altijd in de goede vibe rijden, vaak meezitten en een etappe meegrissen. Die Marezcko komt altijd halfgaar aan de finish een beetje Theo Bosstijl, zal dan echt in de eerste dagen moeten gebeuren.

fietsvriend 7 mei 2019 om 20:38

Mijn idee, extra mannetje voor TD. Laat LTD zo lang mogelijk voor een klassement gaan, kan ie samen met Mollema gaatjes dichten voor Dumoulin om hun plekje in de Top 20 veilig te stellen – Mollema weet nog wel hoe dat moet. Anders nog even bij Jungels langsgaan. Vai vai NL combine

pirazzi 7 mei 2019 om 16:49

Ten Dam die zo lang mogelijk bij Tom Dumoulin blijft maar dan als concurrent! Top 30 AK of BK moet wel tot de mogelijkheden behoren.

kelderfan 7 mei 2019 om 17:10

Laurens Ten Dam kan in ieder geval Bauke bij gaan staan bij de waaieretappes.;)

Sauerpraum 7 mei 2019 om 17:26

Fijne wielrenner. ‘Lekker fietsen en je geen reet aantrekken van wat anderen ervan zeggen’-type.

Maar dat die Marezcko hier überhaupt nog wordt opgesteld… Die haalt de eerste echt vlakke sprintrit niet eens.

RiGHT 7 mei 2019 om 17:29

Met LTD jagen op dagsucces…. ??!!
Verder in het stukje staat nergens dagsucces voor LTD maar vrijheid om een goede klassering na te jagen. Dat lijkt me dan nog realistischer.

Een keer mee gaan in de goede ontsnapping, paar minuten pakken in het klassement en dan zoveel mogelijk er aan blijven hangen in de zware bergetappes, kan maar zo een top 10 notering zijn met dit zwakke deelnemersveld deze Giro.

Realistischer lijkt me mee in kansloze ontsnapping(en) en dan paar kilometer voor de streep vol in beeld te rijden op het moment dat hij keihard voorbij gereden wordt door de diverse kopmannen. Misschien kan hij op zo'n moment nog iets voor Dumoulin betekenen :)

Maar – ik ben blij dat LTD er nog weer een keer bij is in de Giro. Een van de leukste (Nederlandse) renners in het peleton.

r525 7 mei 2019 om 17:51

Ik vermoed dat het een beetje krom opgeschreven is door de redactie. Er wordt gedaan of er specifiek met Ten Dam op dagsucces wordt gejaagd, dat is natuurlijk niet het geval.
Dat krijg je van die rare titels waar het immer over Nederlands moet gaan.

Een betere titel is dan nog
GIRO 2019: CCC JAAGT MET O.A. LAURENS TEN DAM OP DAGSUCCESSEN

  • 1
  • 2