Giro 2019: Laurens ten Dam geeft op met pijn aan ribben

donderdag 16 mei 2019 om 17:45
Giro 2019: Laurens ten Dam geeft op met pijn aan ribben

foto: Cor Vos (archief)

Laurens ten Dam heeft vroeg in de zesde etappe opgegeven in de Giro d’Italia. De Nederlandse klimmer van CCC kwam vroeg deze Giro al ten val en reed met pijn aan zijn ribben rond.


Ten Dam viel in de tweede etappe op een rotonde en daarbij liep hij de blessure op. Hij wist de rit nog wel uit te rijden, maar ging daarna direct voor onderzoek naar het ziekenhuis. Breuken werden niet geconstateerd, maar de laatste dagen ging het al minder.

Na de regenachtige rit van gisteren probeerde Ten Dam het vandaag nog wel, maar stapte hij vroeg af. “Het heeft gewoon geen zin”, zo vertelt hij aan Eurosport. “Ik wil niet slechts naar Verona hobbelen, maar ook presteren. Het lichaam zegt echter stop. Het ging niet meer.”

“Ik had vandaag wel iets minder pijn, maar ik moest al lossen op de eerste klim van de dag. Dan weet je genoeg”, aldus Ten Dam, die alweer vooruit kijkt. “Het seizoen duurt nog lang. Jullie zien me wel weer terug in het Critérium du Dauphiné of de Ronde van Zwitserland.”

Dit artikel delen:

18 Reacties

heino 16 mei 2019 om 12:08

Een van mijn favoriete renners, zonde dat hij moet afstappen.
Toevallig vanochtend nog zijn podcast geluisterd van voor de start van de Giro waarin hij enthousiast vertelde dat hij er alles aan had gedaan om hier goed aan de start te verschijnen

Scibby 16 mei 2019 om 18:15

Ja ik ook, kan hij in ieder geval weer naar huis om zijn spelt pasta weer te eten ;)

KimJungPoels 16 mei 2019 om 12:12

Wel logisch ook nu zijn kopman gisteren is afgestapt. Zal zich wel gaan richten op de Tour.

MaxvanHeeswijk 16 mei 2019 om 12:17

Ten Dam rijdt bij CCC

KimJungPoels 16 mei 2019 om 12:20

Weet ik.

montventoux 16 mei 2019 om 14:13

; ) idd. Eerste gedachte. Hopen dat 'ie naar de Tour mag.

HoofdIsVrij 16 mei 2019 om 12:21

Ik geef de schuld aan Ajax die het ongeluk van de Nederlandse sportzomer hebben ingeluid vorige week woensdag.

Jean Dumas 16 mei 2019 om 14:05

Tuurlijk. Kiki Bertens in Madrid, podium Max Verstappen, twee ritoverwinningen Groenewegen in Duinkerken, Jakobsen in California.

Gilberto 16 mei 2019 om 14:47

En dan winnen we daalijk ook nog het songfestival!

Team Spaak 16 mei 2019 om 12:24

Ai jammer, maar was wel te verwachten natuurlijk na zijn val.

Er deden al niet zo veel Nederlanders mee aan de Giro.
Nu na 1/4 Giro ook al twee uit koers.
Met hoeveel NL’ers zouden we gaan aankomen in Rome?

vanSpringel 16 mei 2019 om 13:06

Hoezo… we ?
(Het is geen voetbal !).

hartstikkebedankt 16 mei 2019 om 13:49

Bovendien komt de Giro niet aan in Rome

Ultras100 16 mei 2019 om 14:10

Sneu, z’n laatste kans om nog een keer zelf voor een klassement te gaan op z’n oude dag.

Gilberto 16 mei 2019 om 14:51

Beetje regen, beetje sneeuw, au in de ribben, watjes allemaal..

tdfan 16 mei 2019 om 15:31

Erg jammer. Hij reed voor zijn doen een sterke openingstijdrit, volgens mij was hij bergop echt goed in orde. Hopen op een herkansing in de Tour.

koos1 16 mei 2019 om 17:58

Jammer, nu maar herstellen en naar de Tour of lekker als vrijbuiter naar de Vuelta.

Vlinder 16 mei 2019 om 18:48

Ik vind het ongelofelijk sneu. Niet dat ik hele spectaculaire dingen verwachtte maar het was toch ontzettend leuk voor hem dat hij eens geen knechtenrol had. Was ook nieuwsgierig naar hoe hij het zou gaan doen. En ik geniet altijd erg van zijn podcast. Alweer een sympathieke renner eruit. Jammer hoor.

EddyB1958 16 mei 2019 om 19:06

Hopelijk is hij tegen het EK in Alkmaar terug ok. Wie gaat er anders op het fietspad van de Munnikenweg hekken plaatsen.