Giro 2019: Gehavende Dumoulin verliest minuten

dinsdag 14 mei 2019 om 17:53
Giro 2019: Gehavende Dumoulin verliest minuten

foto: Cor Vos

Een drama voor Tom Dumoulin: de kopman van Team Sunweb kwam vandaag zwaar ten val in de vierde etappe naar Frascati. De Limburger probeerde de schade te beperken, maar zijn linkerknie bleek te gehavend. Dumoulin verloor uiteindelijk meer dan vier minuten op ritwinnaar Richard Carapaz.  

Het gebeurde allemaal op goed zes kilometer van de streep, toen Salvatore Puccio van Team Ineos ten val kwam. De Italiaan nam een groot deel van het peloton mee in zijn crash, waaronder Dumoulin. De Nederlander stapte al snel weer op de fiets, maar al snel bleek hij veel last te hebben van zijn linkerknie.

Dumoulin kwam uiteindelijk met zijn ploeggenoten over de finish, vier minuten na ritwinnaar Carapaz. De 28-jarige ronderenner mag naar alle waarschijnlijk een kruis maken over zijn Giro-ambities. Dumoulin heeft nog geen reactie gegeven, maar zijn ploeggenoot Sam Oomen baalt flink.

“Ik weet niet precies wat er aan de hand is”, zo laat hij weten. “Ik zat zelf net voor de valpartij. Het belangrijkste voor morgen is dat hij kan trappen, maar het ziet er niet best uit.”

Dit artikel delen:

64 Reacties

Jean Dumas 14 mei 2019 om 17:56

Hopelijk alleen kapsels beschadigd, en geen kniebreuk.

Pietspeed 14 mei 2019 om 18:17

Heb je m al onderzocht dan, laat staan n scan?

anarkeeorange 14 mei 2019 om 17:56

Game over. Jammer.

ghostwriter 14 mei 2019 om 17:57

Dumoulin kan morgen beter niet meer opstappen en zich geheel op de Tour de France richten. Weet iemand hoe Oomen er na vandaag voor staat in het klassement? Het zou mooi zijn als die nu als kopman zich op een top tien klassering kan richten.

Mathieu Moller 14 mei 2019 om 17:59

Oomen staat 72e op 05:49 van Roglic, dus die staat er ook niet geweldig voor.

wijnand007 14 mei 2019 om 17:59

Oomen zat bij Dumoulin

TykkeThor 14 mei 2019 om 17:59

Kwam samen met Dumoulin binnen dus verliest ook de nodige tijd.

dikkechaap 14 mei 2019 om 18:07

Ik zie Oomen nu eerder voor ritzeges gaan.

Dumoulist 14 mei 2019 om 18:09

Heeft sowieso niet de juiste voorbereiding gehad voor een mooie top 10 plek. Tom zal waarschijnlijk afstappen helaas, de rest kan zich gaan richten op etappe overwinningen.

Edit: Misschien anders de bergtrui voor Oomen of kost dat teveel energie? Weet niet of hij de Tour gaat rijden.

Barry Batsbak 14 mei 2019 om 18:53

Oomen voor ritzeges (overige Sunwebbers overigens ook) en Dumoulin als de sodemieter naar huis. Doorgaan is heilloos.

Jeromb 14 mei 2019 om 17:58

Lijkt me einde ronde. Hopelijk kan hij op tijd fit worden voor de tour.

Bergbeklimmer 14 mei 2019 om 17:58

Dan maar alles op de Tour. Lijkt me fantastisch als hij daar potten kan breken (i.p.v. zijn knie).

Doordrijver 14 mei 2019 om 18:00

Op naar de Tour. Ligt hem veel beter!
De wonde leek me net boven de knie? Kan verkeerd gekeken hebben. Tandwiel op ’t bovenbeen gekregen of zo?

Jean Dumas 14 mei 2019 om 18:05

Yep, leek het op.

fringale 14 mei 2019 om 18:02

Laten we hopen dat INEOS zich op deze manier zelf de das omgedaan heeft wat het eindklassement in de tour betreft…

Marcel1112 14 mei 2019 om 18:06

Als Dumoulin morgen start ben ik fan af.

Pieter Noordenbos 14 mei 2019 om 18:13

Dan was je nooit een echte fan. Een echte fan steunt zijn kampioen in goede en slechte tijden.

Paul1963 14 mei 2019 om 18:18

Hoezo fan af? Deze uitspraak bewijst het. Je houdt jezelf voor de gek. Je was nooit fan.

Dumoulist 14 mei 2019 om 18:19

Doorzettingsvermogen wordt niet gewaardeerd blijkbaar.

Poeksel 14 mei 2019 om 18:21

Don’t feed the troll.

Marcel1112 14 mei 2019 om 18:23

Wat ik bedoel is: als de blessure reuze blijkt mee te vallen en hij morgen van start gaat zou ik enorm teleurgesteld zijn in de manier waarop hij de rit vandaag uitreed. Denk aan van Vleuten die met een gebroken knie het WK uitreed en zelfs nog 7de(?) werd.

Romāns Vainšteins 14 mei 2019 om 18:25

Met een gebroken knie een WK uitrijden, dat is pas idioot.

Ik zou uit sportief oogpunt afstappen en omdenken naar de tour hem zijnde.

Joachim Agostinho 14 mei 2019 om 18:32

@Marcel1112 14 mei 2019 om 18:23
Het is natuurlijk meteen duidelijk dat je tijd gaat verliezen, dan kun je wel forceren maar dat heeft geen zin.
Afstappen alleen wanneer het niet anders kan, want je hebt wel een verantwoordelijkheid jegens je ploeggenoten, maar de rit van morgen met direct een klim is niet bepaald ideaal….

Marcel1112 14 mei 2019 om 18:36

Ook jij snapt het niet Vainsteins, terwijl je me nog wel een van de slimmere posters hier lijkt. Als het een sneetje boven zijn knie is, wat ook flink kan bloeden, dan is er geen enkel excuus om niet te als een razende te proberen het tijdsverlies te beperken. Ik hoop als fan dat het dermate ernstig is dat hij op deze manier heeft proberen te finishen; valt het allemaal wel mee en start hij morgen dan kan hij beter een andere sport kiezen.

Vlinder 14 mei 2019 om 19:19

@ Marcel 1112; Echt super knap dat jij vanuit je luie stoel precies weet hoe de pijn voelt van Dumoulin. Wat hij nog kan trappen etc. En ook nog dat je ziet en weet dat die pijn bij een eventuele breuk precies zo is als bij van Vleuten. Waar heb je dat geleerd? Overigens is er dus geen sprake van een breuk….

Sunnyweb 14 mei 2019 om 18:07

Waar de TDF zo berucht om is, nml klassementsrijders in die stomme sprintvoorbereidingen uitschakelen nog voordat bergen komen. nu hier. Een stel losgeslagen paarden voor een sprint en dan van die figuren die niet eens uitkijken. Zat 10 sec voor de val met de gedachte: “mijn god ze vragen nu wel om een heel erg grote valpartij”, en beng daar gaan ze.

Einde voor Dumoulin en Roglic krijgt er gratis seconden bij. En nu moet ik de giro gaan volgen met voor mij persoonlijk, de twee overgebleven topfavorieten, yates en Roglic waar ik echt helemaal niets mee heb en krijg. Mollema gaat ook niet zomaar podium rijden. Een onthoofde Giro. Leek vanaf de start al niet Dumoulins giro te worden maar er was nog HOOP dat hij met zijn ervaring die saaie Roglic nog kon kloppen. Maar on the positive. Ik hoef nu niet meer thuis te blijven voor de giro en kan van de lente gaan genieten op mijn eigen fiets. Op naar de tour dan maar met Kruijswijk en hopelijk Dumoulin.

Marcel1112 14 mei 2019 om 18:10

Mooi verwoord

ChefSpijker 14 mei 2019 om 18:11

De eerste serieuze bergen moeten nog beginnen. Beetje voorbarig allemaal. Ja Roglic en Yates staan er goed voor. Maar Carapaz was vandaag toch ook sterk. En Lopez had ook nog prima sprintje over in de groep met klassementsmannen. Kunnen echt nog wel een schitterende koers krijgen. jammer van Dumoulin, maar shit happens.

Merlinappa 14 mei 2019 om 18:11

Dat je niets met Roglic hebt prima, maar ik snap niet hoe je ‘m saai kan vinden. Aanvallend ingesteld, durft en kan veel, en doet dat ook.. Sowieso meer dan Tom. Het is geen Mathieu, maar dat is helaas niemand in dat peloton. Niks ten nadele van Tom trouwens hoor, ook een fantastisch renner.

DemPolS 14 mei 2019 om 18:17

Geen wielerfan dus…… alleen Dumoulin? Het is enorm klote, maar de koers is nog echt wel zeeer interessant.

KnightBiker 14 mei 2019 om 18:21

@sunnyweb – ja het is leuker als een landgenoot het goed doet, maar ik kan ook prima genieten van andere renners vooral als er een leuk duel is waarbij het niet bijvoorbaat duidelijk is wie wint, kortom: zet je nationalistische bril af en geniet van de koers!

jan jansen 14 mei 2019 om 18:26

Sunnyweb;
Mee eens, de Giro verliest de nederlandse smaakmaker.

montventoux 14 mei 2019 om 18:07

F***cktup maar misschien had het zo moeten zijn. Op naar de Tour en op naar andere koersen. En een bewijs hoe kansloos het is om accountants te laten rekenen aan kansen op grote rondewinst. Zal vast niet een Dumoulin (maar Spekenbrink) dingetje zijn maar wel de goden verzoeken. Laatste keer hierover.

Hup Sunwebs!

dikkechaap 14 mei 2019 om 18:20

Dat Dumoulin vandaag valt bewijst dat je geen afweging kunt maken tussen grote rondes op basis van parcours etc? Bijzondere redenering. Als je toch zo krom bezig bent kun je ook redeneren dat je maar beter altijd de Giro kunt rijden, want als je uitvalt heb je altijd nog de tour achter de hand.

montventoux 15 mei 2019 om 11:33

Om het parcours te beoordelen heb je volgens mij geen accountants nodig.

koos1 14 mei 2019 om 18:09

Balen balan balen, op de eerste plaats natuurlijk voor Tom en de ploeg.
Het is nu om te beginnen hopen dat hij geen zware blessure heeft.

De Giro qua klassement is helaas voorbij. Lijkt me, mits hij geen zware blessure heeft, de enige oplossing afstappen, rust nemen en dan via Zwitserland naar de Tour. En daar alles op het klassement. Verder rijden is de Giro heeft nu jammer genoeg geen zin meer, want ik zie hem niet rijden voor een etappe zegen en een 10de plek in het klassement

mooiman 14 mei 2019 om 18:10

Puccio uit koers nemen lijkt mij. Hoe dom kan je zijn. Jury moet daad stellen

roelieman2 14 mei 2019 om 18:12

Wellicht beetje off topic, maar wat ziet Dumoulin er dun uit. Hij had nooit zulke graatmagere benen. Ben benieuwd of hij niet iets teveel is afgevallen waardoor zijn tijdrit minder is dan voorheen.

Tijmuh 14 mei 2019 om 18:18

Hij heeft altijd wel die dunne benen gehad. Hij is niet veel magerder dan vorig seizoen.

Pieter Noordenbos 14 mei 2019 om 18:21

ja, dat viel mij ook al op. Het is ook duidelijk dat hij zijn explosiviteit helemaal kwijt is. Misschien moet hij zich neerleggen bij het feit dat hij vanwege zijn lengte nou eenmaal wat zwaarder is, en het zou wellicht ook beter voor hem zijn om wat meer koersen in het voorjaar te rijden in plaats van zich zo te focussen op de grote ronden. Ik denk dat hij met al dat trainen in de bergen trouwens ook heeft ingeleverd als het gaat om zijn tijdritten.

Ajvenema 14 mei 2019 om 18:22

Ja, ik zit me dat ook al een tijdje af te vragen… komt ook weinig energiek over de laatste maanden.

dikkechaap 14 mei 2019 om 18:40

Aah de beste stuurlui komen tevoorschijn nu Dumoulin gevallen is. Lekker makkelijk om dit soort ongefundeerde stellingen te poneren nu hij geen kans meer maakt op de winst.
Vooraf mondje dicht houden, want misschien heeft hij samen met een professioneel team er wel beter over nagedacht dan jij, en je staat zo voor lul als je het beter denkt te weten maar hij wint gewoon.

Het is overigens helemaal geen geheim dat hij t.o.v. van het begin van zijn carriere de balans tussen tijdrit en klimmen iets heeft verlegd, er is in de bergen nou eenmaal meer tijd te winnen/verliezen.

Pieter Noordenbos 14 mei 2019 om 19:14

@dikkeschaap

Hij verloor bijna een halve minuut in een proloog van acht kilometer, terwijl dat voorheen een specialiteit van hem was. Die dunne beentjes waarover roelieman2 het had waren vorig jaar toch echt wel wat dikker. Ik zag een maand geleden een opname van hem en toen zag hij er echt eng dun uit. Dat mag best gezegd worden, zonder daarmee een waardeoordeel te geven over zijn voorbereiding op de Giro.

krypton 14 mei 2019 om 18:13

Heel jammer. Nu gewoon afstappen en naar Dauphiné/Zwitserland en Tour werken.

Tijmuh 14 mei 2019 om 18:16

En alleen maar doordat een dom rund voor hem niet aan het opletten is. Bedankt Puccio. Dit ziet er niet al te best uit. Afstappen en vol op herstel richten en hopelijk een Tour de France.

krypton 14 mei 2019 om 18:19

Ik vind dat Puccio wel makkelijk de schuld krijgt. Het is toch die renner van Mitchelton-Scott die ineens uitwijkt naar links.

Tijmuh 14 mei 2019 om 18:22

Oké krypton, misschien volg ik te veel de media en ben ik te voorbarig. Misschien eens de beelden terugkijken.

Romāns Vainšteins 14 mei 2019 om 19:33

Sowieso is zwartepietzoeken in deze gevallen nogal verdronken-koe-in-puttig. Nagenoeg elke renner had dit kunnen veroorzaken / er bij kunnen liggen.

Veloburto 14 mei 2019 om 18:17

Stiekem vind ik dit ideaal. Morgen afstappen en vol voor tour gaan met een beter team.

mb1208 14 mei 2019 om 18:20

Puccio minimaal -50 punten voor het puntenklassement lijkt me

Sonsbach Allstars 14 mei 2019 om 18:27

Tja, nu eerst gaan balen en dan een kruis erover zetten. Nieuwe doelen stellen en doorgaan. En wat een prutser die Puccio. TdF klinkt logisch maar wellicht wordt t Vuelta.

jacco4 14 mei 2019 om 18:29

Het zou me niet verbazen als de knieschijf gebroken is. Net zoals bij Annemiek van Vleuten. Mensen beginnen al over de tour, je kunt blij zijn als de blessure meevalt en dat hij hier van goed kan herstellen. Dat laatste is nog het meest belangrijk. Al vanaf een paar maanden het voorgevoel dat pech een grote factor gaat zijn binnen deze giro, meer dan anders. Helaas uitgekomen. Mijn voorgevoel zegt dat Yates uiteindelijk deze giro gaat winnen.

krypton 14 mei 2019 om 18:30

Daar vragen ze als organisatie toch ook zelf om met de eerste 1,5 week zo goed als vlak?

platteprijs 14 mei 2019 om 18:39

Sunweb had ook een treintje kunnen opzetten voor Dumoulin om hem net als Roglic op de eerste rij te houden. Daar zijn de kansen op een valpartij kleiner. Nu zit hij net als gisteren moederziel alleen rond de 20e plek.

Joachim Agostinho 14 mei 2019 om 18:57

platteprijs 14 mei 2019 om 18:39
Dan heb je niet goed opgelet of zelfs niet gekeken…

Scibby 14 mei 2019 om 18:40

Samen met Sam Oomen voor de Tour

Marcel1112 14 mei 2019 om 18:49

Sam Oomen is een aardig ventje, maar wordt vreselijk overschat. Een paar jaar geleden best veelbelovend maar totaal geen progressie. Ik had het liever anders gezien, maar bijvoorbeeld een de Plus is tien keer beter als knecht in bergritten en zie ik ook nog wel eens een korte ronde winnen, ook door zijn prima tijdrit.

platteprijs 14 mei 2019 om 18:51

Nee, als knecht 9e in het eindklassement van de Giro worden, stelt idd niks voor.

Marcel1112 14 mei 2019 om 19:20

Als je als knecht 9de wordt heb je niet goed geknecht.

Akiria 15 mei 2019 om 09:53

Die @Marcel1112 is echt grappig…..

NCK17 14 mei 2019 om 18:48

Hopelijk gaat hij nu vol voor de tour.

Schollekop 14 mei 2019 om 19:14

Ik zou niet voor de Tour gaan waar in alle platte en niet zo platte etappes het nerveuze ploegenspel de kans op valpartijen veel groter maakt. Bovendien, hij heeft, gezien zijn zwakke ploeg, totaal geen kans tegen de robotmannetjes van Ineos die zomaar het hele podium kunnen gaan opsieren.

Ik zou voor Zwitserland, Polen en dan de Vuelta gaan.

FDJ 14 mei 2019 om 19:44

Vorig jaar geen Tour gezien? Na een loodzware Giro en pech in de eerste week op weg naar Mur de Bretagne een uitstekende Tour gereden. Maar in de etappes waar Froome met een val tijd verloor bleef Tom ongedeerd. Op weg naar Roubaix ontzettend alert en overal vooraan. Ook vandaag zit hij in principe uitstekend. Alleen gewoon echt botte botte pech.

Gina Dietters 14 mei 2019 om 19:16

Marcel1112 14 mei 2019 om 18:49

Sammetje is ondertussen nog steeds maar 23. En rijd in bijna iedere meerdaagse Pro Tour wedstrijd een top tien klassement. Daarnaast verricht hij ook nog het nodige knechtwerk voor Tommetje. Dus hij is inderdaad ijzersterk bezig.

2018. Down Under = 15e
2018. Parijs-Nice = 13e
2018. Giro = 9e
2018. R.v. Zwitserland = 7e
2018. R.v. Polen = 9e
2019. Tirreno Adriatico = 9e

Als hij over een jaar of drie voor het eerst eens een meerdaagse koers kan winnen, dan ligt hij nog steeds uitstekend op schema.

On-topic. Erg jammer voor Sunweb en Tom Dumoulin zelf wat er vandaag gebeurt is. Persoonlijk ben ik geen fan van hem, maar het is natuurlijk wel een groot gemis voor deze Giro.
Ik gun Tom een spoedig herstel en hoop dat hij Froompie van z'n vijfde kan afhouden in de Tour. (Er vanuit gaande dat hij hier afstapt.)