Giro 2019: Furieuze Viviani teleurgesteld in jurybesluit

dinsdag 14 mei 2019 om 09:24
Giro 2019: Furieuze Viviani teleurgesteld in jurybesluit

Elia Viviani - foto: Cor Vos

Elia Viviani kwam gisteren aan het einde van de derde etappe van de Giro d’Italia als eerste over de streep, maar in Orbetello werd hij niet gehuldigd als ritwinnaar. Door de jury werd hij namelijk gedeklasseerd omdat hij in de sprint van zijn lijn afweek. Tevens werden bij hem vijftig punten afgetrokken in het puntenklassement. Viviani zelf was het niet eens met deze beslissing.


Met een beweging naar links hinderde Viviani gisteren Matteo Moschetti in de sprint. Dat was genoeg om hem terug te zetten in de uitslag en hem de zege af te nemen. Boos beende Viviani weg bij het podium en pas in de ploegbus gaf hij een reactie: “Ik ben erg teleurgesteld door het besluit van de jury”, laat Viviani optekenen.

“Zondag maakte ik een fout in de finale en vandaag wilde ik het goed doen. Alle sprinters kwamen na mij over de finish. De ploeg was fantastisch en ik ben erg trots op ze”, blikt de Olympische omniumkampioen in een communiqué van zijn ploeg terug op de derde etappe.

“Puntenaftrek kan mijn Giro veranderen”
“Er stond flinke tegenwind, daarom begon ik mijn sprint zo laat”, zegt Viviani over de hectische sprint. “Ik had graag de zege gevierd, maar na deze beslissing kan ik me alleen nog focussen op de volgende sprint en deze mooie trui naar de bovenste tree van het podium te brengen.”

La Gazzetta dello Sport wees de 30-jarige sprinter op het feit dat bij hem – overigens geheel volgens de reglementen – ook vijftig punten zijn afgetrokken in de strijd om de paarse puntentrui. “Dit kan mijn Giro veranderen. De enige motivatie voor een sprinter om tot Verona in koers te blijven is de maglia ciclamino“, hint hij mogelijk op een vroeg vertrek uit de Ronde van Italië.

De Italiaan kon na de rit rekenen op steun van ploegbaas Patrick Lefevere, die de beslissing belachelijk vond. Ook Fernando Gaviria, de man die de zege in de schoot kreeg geworpen na Viviani’s deklassering, gaf aan het niet eens te zijn met de koerscommissarissen: “Voor mij is hij de winnaar van de etappe van vandaag”, zei de Colombiaan van UAE Emirates in zijn reactie.

Dit artikel delen:

32 Reacties

koos verrek 14 mei 2019 om 09:33

Effie de beelde uit de lucht kijke jonges… En dan stoppen dat huilie huilie

Jean Dumas 14 mei 2019 om 09:48

De vloek van de Hongaarse kampioenstrui.

Emergo 14 mei 2019 om 09:51

Wat is daar Hongaars aan ?? Ik hoop dat je het verschil tussen horizontaal en verticaal kent.

thorsen 14 mei 2019 om 11:14

@Emergo: Dan zou ik nog maar eens goed naar de Franse en Nederlandse kampioens truitjes kijken, misschien dat je horizontaal/verticaal argument dan wel wat verwaterd ;)

Emergo 14 mei 2019 om 13:48

Niet dus.

reusjen 14 mei 2019 om 09:51

Serieus dit is zijn reactie? Geen enkel woord over waarom het niet terecht zou zijn, alleen maar huilen hoe zielig hij nu wel niet is.

Hollow Knight 14 mei 2019 om 09:55

Dan mag je elke sprinter beginnen declasseren. Er zijn zoveel voorbeelden waar de jury niets doet voor ergere incidenten.

Sagan kwakte ooit eens iemand heel erg opzettelijk in Gent-Wevelgem en die persoon kwam ten val en de jury deed niets.

koos verrek 14 mei 2019 om 10:11

Hij doet de deur toe. Ie kwakt. Effe de sprint uit de lucht kijke jonges

reusjen 14 mei 2019 om 10:13

Ik zie niet hoe dit een reactie is op mijn post. Bovendien is het onzin. Het gebeurd vaak en anderen doen het ook dus dan is het prima? Wees blij dat de jury netjes haar werk doet. En klaag over de zaken waar de jury dat niet deed, en niet andersom.

Ab Normaal 14 mei 2019 om 09:53

Ik vind een DSQ terecht voor de etappe, 50 punten aftrek een absurde beslissing.
Als dat conform de reglementen is, dan is dat een ridicuul reglement.

reusjen 14 mei 2019 om 10:09

Deviation from the chosen line that obstructs or endangers another rider or irregular sprint (including pulling the jersey or saddle of another rider, intimidation or threat, blow from the head, knee, elbow, shoulder, hand, etc.).

Rider: 500 fine, 100%** penalty in the points classification and a 30 second to 1 minute penalty*
In the case of infringement during the final sprint, the rider will also be relegated to the last place in his or her group.

thorsen 14 mei 2019 om 11:16

In feite worden hem nu 100 punten ontnomen, wat ik zelf ook wel een overdreven regelement vind.

kaalpani 14 mei 2019 om 10:01

Dat er geen valpartij met groot gevolg volgde op de meer dan absurde actie van Viviani, is te danken aan de andere renners.

Zijn reactie is amateuristisch, een prof onwaardig! Zijn ploeg zou hem terecht moeten wijzen. Laten we het maar op emotie als gevolg van de teleurstelling houden!

Diskwalificatie is dan ook niet meer dan terecht!

Greg4ever 14 mei 2019 om 13:54

Er zijn helaas maar weinig renners in staat om het bij zichzelf te houden en toe te geven dat ze iets niet goed hebben gedaan.

Ik denk dan aan de reactie van MvdP na Gent Wevelgem, toen Naesen de deur dicht deed…

HV 14 mei 2019 om 10:03

Hij wijkt af van z'n lijn, dat mag niet (terecht) en dus een diskwalificatie. Het is gevaarlijk en onnodig, hij kon makkelijk om de Duitse kampioen heen en in een rechte lijn sprinten.

Terechte diskwalificatie.

De enige kanttekening: de jury past dit niet consequent toe. Dat geeft willekeur en dus ( a ) blijft dit gebeuren in koers en ( b ) je krijgt discussie.

Pas het consequent toe en sprinters gaan misschien iets netter en dus minder gevaarlijk sprinten. Als je er niet door kunt, is je sprint voorbij. C'est ca. Beuken heeft geen zin want diskwalificatie. Als je voorop zit, sprint je rechtdoor. Handjes op het stuur. Etcetera.

mocca 14 mei 2019 om 11:51

De jury zal elke keer een andere samenstelling hebben. Dus muschien zijn de personen juist erg consequent. Maar daarvoor moet je beslissing per jurylid bekijken.

Jori 14 mei 2019 om 10:15

Heerlijk toch? Zo'n wielersnob die geen eens Arnaud Démare of Moschetti kent, die niks weet over sprinten of over kamikaze finales, maar gewoon puur lummelt vanuit zijn stoel en met zijn hipster-veganistische snor besluit dat hij regeltjes heeft waaraan hij wilt kleven, zonder te weten wat hij doet of hoe het in een sprint eraan toegaat. Uiteraard is de kloon van Valentijn Driessen (Thijs Zonneveld) het er roerend mee eens.

Enkel de zelfbenoemde wielerelite hier zijn aahangers van dit besluit, waar juiste de echte sprinters zich tegen het besluit keren (Gaviria, McEwen). Na een chicane op 400 meter van het einde werken de treintjes gewoon niet meer en wordt het man tegen man sprinten en zal er altijd en overal contact zijn. Ook moet je dan simpelweg van je lijn om iemand in te halen, anders kunnen we net zo goed de laatste 400 meter schriftelijk afdoen.

Emergo 14 mei 2019 om 10:53

Met een brilletje op de opname vanuit de lucht nog maar eens rustig vanuit je stoel bekijken, snor of geen snor maakt niet uit.

mocca 14 mei 2019 om 11:48

Je zou als sprinter dom zijn om te zeggen dat je het de jury eens bent. Kan meteen tegen je gebruikt worden tijdens de volgende sprint.

HennieK 14 mei 2019 om 12:05

@Jori vergeet die onbeduidende sprinter Mario Cipollini niet, die zonder kennis van zaken…. Beslissing is terecht, geef nou maar toe :-)

iLLan 14 mei 2019 om 13:03

Wat moest Gaviria dan zeggen? Hij kan toch moeilijk op laten tekenen dat hij wel heel blij is dat die klootzak van een Viviani die niet recht kan sprinten gediskwalificeerd is? En bovendien had hij wellicht ook niet eens gezien wat er gebeurd was.

skylimit 14 mei 2019 om 10:23

Leek mij bij de eerste beelden al direct duidelijk dat hier een jurybeslissing aan te pas zou komen. Viviani week zodanig van zijn lijn af, dat Moschetti in de remmen moest om erger te voorkomen.
Probleem bij dit soort gevallen is de inconsequentie van de jury, waar trek je de grens.
Kijkt de jury alleen naar bijvoorbeeld de laatste 200 meters van de sprint voor onregelmentair sprinten of begint dit al bij het ingaan van de laatste km?
Er wordt voorafgaand aan de sprint ook flink gekwakt, geslingerd en van lijnen afgeweken etc. Dan heb ik het nog niet over uitzakkende renners die al dan niet opzettelijk in de weg rijden om concurrenten zo uit te schakelen.

Fast Freddy 14 mei 2019 om 10:31

“Ah meneer Lefevere, u wilt ook nog iets zeggen?” “Blaaaaat! Gromml, grumml, blaaaaat.”

Domestique 14 mei 2019 om 10:34

Zou hij dan ook furieus zijn als hij door een gelijkaardige zwieper van een andere sprinter wel ten val komt en zijn tandjes mag gaan zoeken op het asfalt?

Sagan=hulk 14 mei 2019 om 10:51

https://m.youtube.com/watch?v=UNim2NUx5_k

In 2017 won Viviani een rit in de Tour Of Britain na diskwalificatie Boasson Hagen. Nu komt hij toch een beetje hypocriet over vind ik. Of een diskwalificatie terecht is of niet daar kan je eeuwig over discussiëren, maar een besluit van de jury moet je leren aanvaarden.

SteelHorseCowboy 14 mei 2019 om 10:56

Dat hij niet inhoudelijk reageert betekent misschien wel dat hij vooral teleurgesteld en ook wel boos op zichzelf is. Dat siert hem.

stalle 14 mei 2019 om 11:55

Verkeerde beslissing van de jury.
Overduidelijk trouwens.

HennieK 14 mei 2019 om 12:02

Beslissing terecht. Jury toont lef en inzicht.

Jungle Man 14 mei 2019 om 12:45

Was de sprintettappes na 1 dag al zat. Het enig wat er eigenlijk een beetje leuk aan is zijn discussies als deze.

Greg4ever 14 mei 2019 om 13:56

+ 1

Polleke 14 mei 2019 om 16:23

Correct…en we zijn nog niet uit ons lijden verlost…nog meer van deze slaapverwekkende al 100..×
eerder geziene etappes…. de 3 weken formule is aan herbronning toe…tip : 1 week inleveren…

Jose Maria 14 mei 2019 om 14:48

Ik vermoedde het al tijdens de sprint zelf dat ie gediskwalificeerd ging worden, dus die verontwaardiging snap ik niet zo. Die manoeuvre mag gewoon niet.