Gaviria wil niet lachen: “Voor mij is Viviani de winnaar vandaag”

maandag 13 mei 2019 om 18:54
Gaviria wil niet lachen: “Voor mij is Viviani de winnaar vandaag”

foto: Cor Vos

Fernando Gaviria kwam als tweede over de finish in de derde rit van de Giro d’Italia, maar werd twintig minuten later alsnog aangewezen als ritwinnaar. De eigenlijke winnaar Elia Viviani, was namelijk hinderlijk van zijn lijn afgeweken in de slotmeters. “Het is moeilijk om te lachen of blij te zijn als zoiets gebeurt met een vriend”, is de eerste reactie van Gaviria.


“Elia is een geweldige man en altijd correct. Dat doet hij goed, zowel in de koers als daarbuiten”, zegt Gaviria over zijn collega. “Het spijt me dat dit met hem moet gebeuren. Toen hij naar links ging, deed hij dat zonder intentie en was hij gewoon bezig met zijn sprint. Voor mij is hij de winnaar van de etappe van vandaag. Hij verdient de overwinning.”

“De beslissing van de jury is extreem, want hij ging opzij maar zonder opzet. Hij keek niet om en reed gewoon een goede sprint. Voor mij is het belangrijk om te winnen, maar vandaag heb ik verloren van Elia”, aldus Gaviria.

Dit artikel delen:

20 Reacties

Abraham Olano 13 mei 2019 om 18:58

Edit redactie: Bedankt, is aangepast.

Romāns Vainšteins 13 mei 2019 om 18:58

Eccolo!

Gaviria snapt natuurlijk wel hoe het zit.

Random wielerliefhebber. 13 mei 2019 om 19:04

Als de jury vooraf even overlegt… nu heb je niemand tevreden

dikkechaap 13 mei 2019 om 19:14

Het is geen theekransje. De jury moet de regels handhaven, of de nieuwe winnaar het daarmee eens is doet er niet toe.

Wielert 13 mei 2019 om 19:43

Niet eens met de jury, wel met dikkechaap

Mwielerfan 14 mei 2019 om 11:48

De jury moet de regels handhaven, maar wel op een enigszins gestandaardiseerde manier. Belangrijk onderdeel van de regels is hoe ze uitgelegd worden, jurisprudentie heet dat bij wetgeving.
Dit wordt 99 van de 100 sprints toegestaan, dan moet je het ook nu toestaan

Vic413 13 mei 2019 om 19:19

El Papito Fernandito <3

reusjen 13 mei 2019 om 19:35

Wat een drogredenaties. Het doet er helemaal niet toe of het per ongeluk gaat of expres of dat hij altijd zo’n fijne vent is. Als de sprint niet vokgens de regels is dan is het een diskwalificatie.

Turtlehead 13 mei 2019 om 19:42

+1.

aardappeljager 13 mei 2019 om 21:26

Deklassering gelukkig

HF2013 13 mei 2019 om 19:51

Wie zitten er in die jury? Oud-sprinters? Oud-renners? Of mensen die nog nooit op ee fiets hebben gezeten?
Maakt waarschijnlijk wel uit voor beoordelen van situaties.

evos01 13 mei 2019 om 20:02

Hij pakt wel de punten,had ie kunnen weigeren.
Dit moet herzien worden!!!!!
Ben heeel boos.

dikkechaap 13 mei 2019 om 21:31

O nee, Evos is boos! Snel, draai het terug voordat het te laat is!

nickdt 14 mei 2019 om 00:05

Ze moeten niks.

Bovendien, gaan ze het niet herzien, want er valt niets te herzien. Beslissing is 100% terecht. Was gewoon een kamikazeactie, of ie dan bewust of onbewust is maakt niet uit, je gaat niet op die manier van je lijn wijken.

sjoerdtjen 13 mei 2019 om 21:03

Mooie reactie, punt.

Djoop 14 mei 2019 om 00:59

Ik begrijp waarom Viviani bestraft is, maar ik vind de straf in deze situatie te zwaar. Het is maximaal sleuren in die laatste paar meters, hij volgt de ingezette, schuine lijn.
Hij hindert Mosschetti – dat is overduidelijk. Maar Gaviria wordt nu ongehinderd 1e, dát is de uitkomst van deze administratieve ingreep. En dan moet je toch afvragen wat nu het doel van zo’n jury is.

Brummel 14 mei 2019 om 09:41

Niet zeuren op de scheids. Jury maakt de enige beslissing die ze kunnen. Voor de veiligheid van de renners en de eerlijkheid van de sprint is het beter dat renners zich bewust zijn dat ze zich aan de regels moeten houden.

Mwielerfan 14 mei 2019 om 11:50

OK en elke andere sprint dit jaar, in 90 procent van de sprints komen dit soort afwijkingen van een lijn voor. Dit wordt zga altijd toegestaan als het niet bij de dranghekken gebeurt. Waarom is het nu een probleem en al die andere keren niet?

Doordrijver 14 mei 2019 om 11:59

Vraag ik me ook af… Iemand die zich wil laten gelden in de jury I guess.

Jean Dumas 14 mei 2019 om 09:55

Stijlvol.