Lefevere reageert op straf Viviani: “Belachelijke beslissing”

maandag 13 mei 2019 om 18:37
Lefevere reageert op straf Viviani: “Belachelijke beslissing”

foto: Cor Vos

Bij Deceunicnk-Quick-Step wordt met onbegrip gereageerd op de deklassering van Elia Viviani na afloop van de derde etappe in de Giro d’Italia. De jury greep in nadat de Italiaanse kampioen van zijn lijn afweek in de sprint. “Wat een belachelijke beslissing van de UCI-jury”, zegt ploegbaas Patrick Lefevere op Twitter.


Viviani was al klaar om op het podium te verschijnen in zijn gepimpte kampioenstrui, maar kreeg toen te horen dat de jury in zou grijpen na het bekijken van de videobeelden. Met een beweging naar links hinderde hij Matteo Moschetti. Dat was genoeg om hem terug te zetten in de uitslag en de zege af te nemen. Boos beende Viviani weg bij het podium. Een reactie heeft hij nog niet gegeven.

Dit artikel delen:

45 Reacties

Chasse_patate 13 mei 2019 om 18:42

Enige belachelijke is de reactie van Lefevre. Als je niet goed sprint wordt je gedeclasseerd.

Andersom zou hij moord en brand schreeuwen om een declassering als iemand het bij Viviani had gedaan.

koos verrek 13 mei 2019 om 18:45

Effe de beelde terugkijk chasse, amper iets, aan de hand

Kruisberg 13 mei 2019 om 18:55

Amper iets aan de hand??
Hij wijkt van zijn lijn af waardoor een concurrent niet kan sprinten. Terechte beslissing van de jury wat mij betreft

limburgia 13 mei 2019 om 19:21

Dat was niet van de lijn afwijken maar “kwakken “. Dus terechte beslissing .

Deel Koeper 13 mei 2019 om 20:09

Nog nooit een kwak gezien blijkbaar.

koos verrek 13 mei 2019 om 18:43

Heb ie gelijk in. Idiote beslissing

Romāns Vainšteins 13 mei 2019 om 18:56

Idiote deklassering in de lijn van een rare trend waar de liefhebber van goede massaspurts last van heeft. Viviani is een typische 'handige' sprinter en niet zo'n dikbilkoebeer van dwaas vooruit rammen, dat zijn juist de toffere, dappere sprinters en dat type wordt benadeeld in deze hype.

Dat het snel afgelopen mag zijn.

TykkeThor 13 mei 2019 om 19:28

Wat was er “handig” aan deze beweging volgens jou?

peervaneynthoven 13 mei 2019 om 20:54

“Dikbilkoebeer die dwaas vooruit sprint”? Goed gevonden, maar de echte dwazen zijn de katapultsprinters die een waas voor ogen hebben, in onmogelijke gaatjes duiken, aan je wiel plakken (of ertegen), kopstoten uitdelen, van hun lijn afwijken en die anderen in gevaar brengen.Met vaak ernstige valpartijen tot gevolg.Inderdaad heel tof en dapper. Viviani is daar vandaag een schoolvoorbeeld van. Gelukkig is er geen valpartij uit ontstaan. Als je niet ziet @RV dat hij duidelijk van zijn lijn afweek dan heb je w.m.b.t. tegen een bowlingbal aangelopen. En dat kan hard aankomen begrijp ik uit je reactie. De reactie van de ploeg is ,niet voor de eerste keer, uiterst onsportief. En de altijd selectieve verontwaardiging van de “baas” van die laminaatleggersploeg is nauwelijks meer serieus te nemen. De declassering, hoe vervelend voor Viviani ook, was terecht. Ook volgens de Jury.
ps Heb je al geantwoord op @ Tykke Thor? Ben benieuwd.

Romāns Vainšteins 13 mei 2019 om 21:36

Wat ik bedoel met 'handig' is dat Viviani bij uitstek een spurter is die wedstrijden wint door idd van wiel tot wiel te springen, lang beschut zitten en ineens ertussendoor piepen. Hij is niet de snelste maar wel een van de dapperste en virtuoze sprinters.

Ik vind dit type aankomsten er bij horen, wat Lefevere nou helemaal voor een reputatie heeft heeft er trouwens niks mee te maken.

freirefreire 13 mei 2019 om 18:58

Moschetti wil net aanzetten op het moment dat Viviani veel verder van zijn lijn wijkt dan nodig om Ackermann te passeren. Moschetti verliest daardoor veel snelheid. Terechte beslissing in mijn ogen, en enorm dapper van de jury gezien de context.

vanSpringel 13 mei 2019 om 19:06

+1

Martijn Arensman 14 mei 2019 om 09:25

+2

guyremgabdel 13 mei 2019 om 19:04

Bekijk vooral de helibeelden eens. Daar zie je pas hoever Viviani (te ver) uitwijkt.

koos verrek 13 mei 2019 om 19:10

Heb ie e link?

xistnc 13 mei 2019 om 21:53

Heb ie al dank ie gezeg?

koos verrek 13 mei 2019 om 22:05

Dank . Tja, ok, terecht. Ik neem me woorde terug. Moet lefevre ook doen

Deel Koeper 13 mei 2019 om 19:11

Weinig aan de hand, Moschetti had nog steeds ruimte om rondom Viviani te gaan. Viviani rijdt er voor (niet naast), dus mag zelf zijn pad kiezen, de deur stond nog steeds wagenwijd open.

Het is verboden om van je lijn af te wijken én om dan iemand doorgang te ontzeggen. Het is niet verboden om van je lijn af te wijken zonder meer.

Threeohthree 13 mei 2019 om 19:14

Dit dus. Hij reed er voor. Als hij opzij keek kon hij Moschetti niet eens zien.

Puffin87 13 mei 2019 om 19:55

https://twitter.com/wcsbike/status/1127969681212571648

Nou, echt ervoor rijden doet hij niet hoor. Scheelt heel weinig of dit levert gewoon een valpartij op. Terechte declassering in mijn ogen.

Mystery Rider 14 mei 2019 om 09:59

Als Moschetti door deze beweging valt wordt hij sowieso gedeklasseerd!

Als je kijkt hoe ver Demare moet uitwijken door dit manoeuvre , dan weet je dat hij iets fout gedaan heeft!

joowii 13 mei 2019 om 19:19

Het probleem is gewoon dat het een lastige call is: ja van zijn lijn afgeweken, maar genoeg om terug te zetten?
Reactie van Lefevre toont in elk geval weinig respect voor de jury noch enig begrip voor hun lastige werk

Random wielerliefhebber. 13 mei 2019 om 19:35

Precies, twijfelachtige beslissing maar zwakke actie om de objectieve jurybeslissing in twijfel te trekken. Als Lefevere alles gaat bepalen valt alles naar 1 kant

Threeohthree 13 mei 2019 om 19:41

Het is nu gewoon eenmaal een opgefokt mannetje. En als zijn sprinter dan wordt terug gezet door een 50/50 call wordt hij boos. Niet heel gek natuurlijk. Maar goed, niet heel chique uiteraard.

debbie1998 13 mei 2019 om 19:29

Een grote schande dat hij wordt teruggezet. Het is net wat Threeohthree zegt, hij ziet hem niet.

Pieter Noordenbos 13 mei 2019 om 20:28

Hij deed het volgens mij doelbewust, want die sprinters weten echt wel dat iemand in hun rug zit hoor. Goede beslissing van de jury.

DeGroteMolen 13 mei 2019 om 20:41

Wat een kolder. Op de kant in een waaier zie je ook niet of er iemand achter je zit. Mag je dan wel iemand de berm in zwiepen ‘omdat je hem niet ziet’ maar wel kunt vermoeden dat er iemand achter je zit? Duidelijk over de grens deze megakwak van Viviani. Terechte diskwalificatie dan ook.

Onie 13 mei 2019 om 19:41

Dat ie hem niet ziet mag natuurlijk geen rol spelen. Zou wat zijn als ie hem wel zag en dan alsnog (bewust) uitweek. Dat zou poging tot doodslag zijn.

Het niet houden van je lijn én daarmee een (directe) concurrent hinderen lijkt mij genoeg reden voor diskwalificatie. Ongeacht of ie er enig weet van wat waar Moschetti zat.

Turtlehead 13 mei 2019 om 19:46

Nu ik die tweet van Lefevre zie, ben ik toch tot nieuw inzicht gekomen. Ik dacht dat Viviani heel duidelijk de regels overtrad, maar nu vind ik het ook be-la-che-lijk.
Met name de argumentatie van ome Pat is waterdicht.

Turtlehead 13 mei 2019 om 19:46

;)

marehoek 13 mei 2019 om 19:46

wat zou huilie huilie gezegd hebben als iemand anders.dat bij Viviani gegaan zou hebben.

Pieter Noordenbos 13 mei 2019 om 20:29

Dan zou de wereld te klein geweest zijn. Het is natuurlijk een gevalletje eigenbelang.

evos01 13 mei 2019 om 19:58

Van de lijn af doen er heel veel,toch worden ze niet gestraft.
Gaviria zegt zelf dat dit onterecht is en Viviani de rit heeft gewonnen.
Het was zo wie zo een rare wedstrijd.Waarom hebben ze Hatsuyama zoveel km
alleen laten rijden?Vreemd hoor………!

vluggejapie 13 mei 2019 om 20:00

Klagen kan bij de jury, de jury doet een uitspraak, daar moet je het mee doen. Onsportieve reactie van de ploeg.

Is ook illustratief voor de cultuur daar. Zie San Juan eerder dit seizoen. Als je bij Quickstep een productiefout in je laminaat meldt, krijg je zeker ook een grote bek?

girardengo 13 mei 2019 om 20:25

Het is vergelijkbaar met het voortdurend klagen over en protesteren tegen – op zich soms twijfelachtige – beslissingen van voetbalscheidsrechters. Dat staat voetbaltrainers ook niet.
Ploegleiders moeten zich niet met uitspraken van de jury bemoeien, niet vooraf, zoals ook wel gebeurt en wat bijzonder kwalijk is, maar ook niet achteraf (althans in het openbaar). Zij gaan daar niet over.

Hensie 13 mei 2019 om 20:38

Als dit al niet van je lijn afwijken is, dan weet ik het ook niet meer.

Wildebert 13 mei 2019 om 20:43

Tsja. Lefevre en tegenspraak. Ook geen goeie combi.

kampie 13 mei 2019 om 20:46

Terechte beslissing. Patrick beter nog eens kijken

xistnc 13 mei 2019 om 21:54

Viviani gaat van zijn lijn en hindert een collega. Dus terechte DQ. Maar zo’n manoeuvre zou bij Cav niet in zijn top-10 staan en die werd bijna nooit bestraft.

Jean Dumas 14 mei 2019 om 07:50

Als er twijfel is moet je volgens mij kijken naar de gevolgen, en dan is de beslissing te zwaar in de geest van de wedstrijd.

stalle 14 mei 2019 om 08:03

Zoals steeds heeft Lefevre gelijk.

FritsvanHoefelen 14 mei 2019 om 08:23

Altijd fijn als Lefevere boos is.

stalle 14 mei 2019 om 08:25

Hij heeft ook reden gezien hij gelijk heeft.

Doordrijver 14 mei 2019 om 11:57

Viviani kiest daar resoluut voor de vrijheid ipv van Ackerman nog de kans te geven in zijn slip te hangen. Hij zag Moschetti gewoon niet en ging dus vrij naar links.

DSQ onwaardig. Op z’n minst twijfelachtig te noemen. Er zijn al ergere dingen zonder gevolg geweest.