Giro 2019: Bologna organiseert Grande Partenza met klimtijdrit

Door , maandag 24 september 2018 om 15:02

foto: Sirotti

De Giro d’Italia begint volgend jaar in Bologna. De stad in het noorden van Italië organiseert op zaterdag 11 mei 2019 de Grande Partenza met een individuele tijdrit van 8,2 kilometer. De klim naar San Luca is de afsluiter. Dat is bekendgemaakt bij de presentatie in Bologna.


Vanuit de binnenstad van Bologna gaat het in de chrono naar de San Luca, de beroemde beklimming die de Giro dell’Emilia elk jaar kenmerkt. Deze tijdrit is 8,2 kilometer lang. Bekijk hier het profiel van de San Luca.

Klimtijdrit naar San Marino
Naast de openingstijdrit zal de regio Emilia-Romagna later in de Giro weer aangedaan worden. De tweede etappe gaat vanuit Bologna richting een nog bekend te maken plaats in Toscane, terwijl de negende etappe een individuele tijdrit van 34,7 kilometer is van Riccone naar het mini-staatje San Marino. De finale van die rit tegen de klok is gemaakt voor de klimmers.

De tiende rit leidt de renners over biljartvlakke wegen van Ravenna naar Modena, waarna de elfde etappe begint in Carpi.

Dit artikel delen:

28 Reacties

Javier 24 september 2018 om 15:11

Dit is echt fantastisch, 2 maanden geleden was ik hier en wat is dit prachtig.

Bovendien ook heel erg leuk dat een klimmer het roze gaat pakken.

Jean Dumas 24 september 2018 om 15:16

Ik denk dat liefhebber Dumoulin nu alweer gaat twijfelen, als hij dit vergelijkt met het bewegend behang dat de Tourorganisatie jaarlijks uit de hoge hoed trekt.

sportfanaat 24 september 2018 om 15:27

Ik denk dat Kruijswijk volgend jaar wel oren heeft naar de Giro. Zijn klimtijdrit was in 2016 ook van weergaloos hoog niveau, helaas werd hij toen nipt verslagen door een Rus. Ik ben benieuwd naar de rest van het parcours!

Handige Harry 24 september 2018 om 16:06

Ja die Rus waarvan nooit meer iets is vernomen.

ASF 24 september 2018 om 15:27

Giro <3

Romāns Vainšteins 24 september 2018 om 15:28

Als het bij dit chronowerk blijft gaan de klimmers hier aan de start staan. Iele mannetjes hoeven hiervoor niet bang te zijn.

Veloburto 24 september 2018 om 15:40

Ik vind een vlakke rit in een woestijn toch wel een betere opening van de Giro, maar we zullen het er mee moeten doen volgend jaar.

Brummel 24 september 2018 om 16:41

haha

Col du Bramont 24 september 2018 om 15:46

Oftewel weer extreem weinig ITT km’s, net iets meer dan 40 km.
Mag een grote ronde tegenwoordig alleen nog maar worden gewonnen door kabouter klimmertjes van amper 50 kg en dat beslissingen dan moeten vallen bij het onderdeel steile wand rijden op een geitenpad?
Waar zijn de tijden dat er een proloog was in een GT, een wat kortere en een wat langere tijdrit? Gesommeerd kwam je dan op 60-80 km uit, niet zelden zelfs nog meer.

Nick Doup 24 september 2018 om 15:51

Er zijn nu drie etappes in zijn geheel bekend, waarvan twee tijdritten. Dat betekent niet meteen dat dit ook de enige tijdritten zijn.

xistnc 24 september 2018 om 15:55

Hoeveel grote rondes zijn er de afgelopen jaren door zulke kabouters gewonnen?

Romāns Vainšteins 24 september 2018 om 15:56

De meeste rondes worden nog steeds gewonnen door de klimmende tijdrijders / wattagemonsters. Alleen maar beter dat het aantal TTkm's omlaag gaat.

De laatste 2 kabouters zijn Quintana en Yates

bommie 24 september 2018 om 16:17

Slotrit van de Giro is hoogstwaarschijnlijk een korte tijdrit in Verona (12,5-15 km). Dus in totaal zo’n 55 tijdritkilometers.

ditisdavid 24 september 2018 om 17:43

Slottijdrit zou een rondje van het wegcircuit van het WK 2004 zijn inderdaad. Daarbij zijn de verschillen vaak groter in een heuvelachtige tijdrit dan een vlakke, ook tussen de klassementsrenners.

Drossard Kudus 24 september 2018 om 15:53

Vooral die tweede tijdrit lijkt me leuk, maar mooi dat de Giro gewoon weer in Italië start. Bovendien zijn er maar weinig steden die mooier zijn dan Bologna.

tvm 24 september 2018 om 16:30

Keuze lijkt me duidelijk nu: Dumoulin vol voor de tour met een klimploeg en Matthews kan in deze proloog voor het roze gaan. Daarnaast zou ik Matthews in de Vuelta inzetten, kan ie de sprinttrui oprapen.

rahimns 24 september 2018 om 16:47

Ik denk dat beide tijdritten ook heel geschikt zijn voor Roglic, zal nog een puzzel worden om te kijken wie je hier zal laten starten. Eerst nog maar even het volledige parcours afwachten en natuurlijk de presentatie van het parcours van de TDF.

vanuit de kantlijn 24 september 2018 om 16:54

Nu al zin !!!!

Javier 24 september 2018 om 17:23

Poels zou deze proloog ook zeer goed aan moeten kunnen

Marcel1112 24 september 2018 om 17:52

Poels krijgt vermoed ik de opdracht zich te sparen voor zijn kopman, waarschijnlijk Thomas.

Marszzz 24 september 2018 om 18:24

Kijk er al naar uit!

04398 24 september 2018 om 18:46

meteen verschillen vanaf dag 1, heerlijk. Nog even de beelden van 2009 terug gekeken wat een stijl ding zeg. Kijk er al naar uit altijd mooi die Giro

ditisdavid 24 september 2018 om 19:01

Vooral de moeite waard ook om de pre-Sky Froome aan het werk te zien, blijft een van de aankomsten die ik het meest terugkijk.

Merlinappa 24 september 2018 om 20:33

Toen Froome nog fonetisch werd uitgesproken.

Mwielerfan 25 september 2018 om 01:13

En dan nauwelijks veranderingen in etappes 2-7. Heerlijk

vanuit de kantlijn 25 september 2018 om 20:16

Lees net dat er volgend jaar 3 etappes zijn met meer dan 5500 hoogtemeters. Pfff dat lijkt mij een beetje teveel.

Romāns Vainšteins 25 september 2018 om 20:23

Maar tot nu toe wel allemaal goed nieuws voor Kruijswijk

vanuit de kantlijn 25 september 2018 om 21:02

Idd dat wordt wel wat voor Kruijswijk.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.