Giro 2019: Beelden uit volgwagen Jumbo-Visma na plaspauze duiken op

maandag 27 mei 2019 om 15:04
Giro 2019: Beelden uit volgwagen Jumbo-Visma na plaspauze duiken op

De schrik zat er goed in bij de ploegleiders van Jumbo-Visma na hun plaspauze. Dat blijkt uit beelden die vandaag vrijgegeven zijn. Net nadat Jan Boven de auto weer in gang zette, meldde kopman Primoz Roglic via de radio aan Addy Engels dat zijn fiets kapot was.

Boven moest vervolgens de hele karavaan langs, voor hij bij Roglic (die inmiddels op de fiets van ploeggenoot Antwan Tolhoek reed) aankwam om hem een bidon te geven. Die bidon werd door de jury in de Giro d’Italia aangezien als een plakbidon, waarvoor renner en ploegleider een boete van 200 Zwitserse Frank hebben ontvangen na afloop van de rit.

Dit artikel delen:

58 Reacties

jessevdalen 27 mei 2019 om 15:11

Fantastisch om te zien zeg!

jooprioolpijp 27 mei 2019 om 15:14

Zo, nu kunnen Waldorf & Stadler weer los dat de ploegleiding volkomen incompetent is… Ze lossen het nog knap koel op vind ik.

Paul1963 27 mei 2019 om 15:53

@jooprioolpijp, ben het met je eens. Knap koel opgelost en tja, Waldorf & Stadtler :-)

TijmenCamps 27 mei 2019 om 15:16

Dat wordt een boete voor Jan Boven denk ik. De gordel niet om…

Jean Dumas 27 mei 2019 om 15:33

Gordel omdoen terwijl je een ambulance inhaalt.

guyremgabdel 27 mei 2019 om 16:16

Dat is geen sirene van een ambulance maar de claxon van Jumbo-Visma. Het heeft me al verwonderd dat hiertegen (claxon geluid lijkt op ambulance) nog niet gereclameerd is. Komt nog denk ik.

Lange 27 mei 2019 om 15:21

Stoer dat ze de beelden delen. Neemt niet weg dat het allemaal wat knullig en "lullig" overkomt.

Emergo 27 mei 2019 om 15:29

Wat is er dan precies knullig en lullig ???

Tinus1984 27 mei 2019 om 15:28

Sorry maar dit vind ik echt niet kunnen. Je pist toch in het heetst van de strijd toch gewoon even in een bidon. Laat je addy toch snel het stuur overnemen.

Emergo 27 mei 2019 om 15:29

Tuuuurlijk.

mus van de maasstad 27 mei 2019 om 15:50

haha ja naturrlijk

22 ploegautos
736 motoren
geloste renners
50km per uur rijden en de bijrijder moet maar even het stuur vasthouden

horsm 28 mei 2019 om 08:54

Hahaha… ik zie de kop al ‘ploegleiding TJV rijdt grupetto aan terwijl de bijrijder stuurt en de chauffeur zijn lul in een bidon heeft hangen.’ Levert vast ook prachtige beelden op.

BanDoge 27 mei 2019 om 15:31

Sow… Die Mercedes wil wel van de plek af :)
En Jan is niet bang achter het stuur.

DonQuijote 27 mei 2019 om 15:31

Sorry hoor, maar wat ongelooflijk knullig.

Welke ploegleider gaat er nou stoppen op zo´n moment in een belangrijke etappe wedstrijd.
Tenzij er écht iets aan de hand is, maar de body language van de 3 heren laat wat mij betreft zien dat ze doodgemoedereerd weer instappen nadat 1 of 2 van hen ome jaap een handje heeft gegeven.

Paul1963 27 mei 2019 om 15:51

En dat is waarom je inlognaam DonQuijote is…..

DonQuijote 27 mei 2019 om 17:20

Die begrijp ik niet..

Wheely 27 mei 2019 om 17:38

Ja want Don Quijotte was nooit op knulligheid te betrappen…

DonQuijote 27 mei 2019 om 18:28

Ah zo. Ja dat kan.
Maar ik weet niet of je het boek dan goed begrepen hebt.

montventoux 27 mei 2019 om 15:33

Spettacolo! Potje stuurmanskunst me dunkt.
Tsja, in het Suffe Leven van Hendrik Jan Allesperfectman zal dit natuurlijk Nooit Gebeuren. In de Giro gelukkig wel.

Wheely 27 mei 2019 om 15:42

Mooi gezegd

JVD 27 mei 2019 om 15:35

Erg plakkerig bidonnetje inderdaad.

Jacco van Stierop 27 mei 2019 om 16:58

Mede daarom staat Jumbo-Visma nu één na laatste in het officiële fairplay-klassement van de Giro.
Bahrein heeft nog geen strafpunten. Ik heb Nibali altijd al verdacht van ideale schoonzoonpraktijken.

Wieltjes plakker 27 mei 2019 om 15:41

Mooi beeld, maar wie heeft nu de leiding in de auto?

Imbatido 27 mei 2019 om 15:43

Lekker gasgegeven, netjes opgelost. Wel heel erg ongelukkig dat Roglic uitgerekend op dat moment derailleurproblemen krijgt. Maar als Roglic gewoon normaal naar beneden was gefietst, of had aangehaakt bij de Bora’s was er geen haan die hier naar kraaide.

Olly 27 mei 2019 om 15:43

Hahaha, ziet er professioneel en rustig uit. Bidonnetje idd wel plakkerig :-)). Neemt niet weg dat plassen in deze fase wel wat verkeerd is getimed. Maar “when you gotta go you gotta go”! Vraag maar eens aan Tom D.

superbove 27 mei 2019 om 15:46

ik wel eens weten hoe snel ze daar reden!

koos verrek 27 mei 2019 om 15:52

Kan zomaar het moment zijn waar de Giro beslist wordt man man man…

Ultras100 27 mei 2019 om 15:52

Grappig, eigenlijk kijken we hier naar 1 van de meeste belachelijke dingen die binnen de wielersport gedoogd wordt… maar niemand die dit nog abnormaal vindt.
Behalve mijn vrouw
Levensgevaarlijk natuurlijk om een bidon aan te geven en vervolgens vol gas te geven
op een smalle weg tussen allerlei andere auto’s en renners.
Heel vreemd dat dat de uci dit soort gedrag wel prima vindt.

maklukzat 27 mei 2019 om 19:10

Waarom is dat vreemd ? Het is geen openbare weg. Dit hoort bij de koers. Dan mag de UCI in het peloton rijden ook wel verbieden. Nog een stuk gevaarlijker.

Plavka 27 mei 2019 om 20:20

Zelf zeker nooit wedstrijden gereden, dit is de gewoonste zaak van de wereld. Anders moet je gaan dammen.

mus van de maasstad 27 mei 2019 om 15:52

jeetje zeg, die geeft gas haha

staan wel aardig wat andere autos langs de kant heb ik het idee, zeker in het begin vh filmpje

Lange 27 mei 2019 om 15:54

@emergo:
Knullig om op dat moment even te parkeren om de behoefte te doen. En “lullig” is een woordspeling, grappig bedoeld, om “de lul” er even op een “knullig” moment uit de broek te laten hangen….

Emergo 27 mei 2019 om 16:05

Je bedoelt dus dat de renner van te voren even bij de ploegleiding moet melden dat hij schade aan zijn fiets krijgt zodat ze er rekening mee kunnen houden Denk eens na.

Lange 27 mei 2019 om 16:12

Nee, dat bedoel ik niet…ik bedoel, en dat is al zoveel gezegd, dat ze in de auto zitten om er juist op zo een moment er moeten zijn voor een renner die zich het hele jaar de klote fietst om een grote ronde te winnen. En dan zijn ze er niet. Ik begrijp niet welk punt je probeert te maken…probeer je het te bagatelliseren? D

horsm 28 mei 2019 om 08:58

Wat een gelul. Alsof Jan en Addy de enige ploegleiders zijn die ooit een sanitaire stop maakten. Dat gebeurt om de haverklap. Maar pakt nu toevallig ongunstig uit.

mark vv 27 mei 2019 om 15:56

En nog een filmpje online zetten ook. Ga je schamen man Amateurs.

KissMyAce 27 mei 2019 om 16:03

Ja

Scibby 27 mei 2019 om 16:41

Nee dit noem je transparantie

Romāns Vainšteins 27 mei 2019 om 16:08

Ik vind het juist best sportief om dit filmpje te delen, met de billen bloot.

The Whaler 27 mei 2019 om 16:09

Knap staaltje sturen (kan zo in een toerwagen race mee doen denk ik), en moedig om dit te laten zien. Zouden ze een race cursus moeten doen voor je in de karavaan mag rijden?
Je kan je twijfels nog steeds hebben bij het moment van …. maar eigenlijk best wel goed opgelost uiteindelijk. Alleen jammer dat ze niet nog een keer konden wisselen naar een eigen fiets van Rogliz dan had verlies wellicht beperkter geweest maar had Rogliz ook 2x in achtervolging gemoeten (en we weten van Van Aert dat dit ook veel krachten kost).

Lange 27 mei 2019 om 16:17

Opgelost door Tolhoek, niet door de ploegleiding. Een grote zeperd van de ploegleiders, en daar blijf ik bij…

Zjoske 27 mei 2019 om 16:16

Met een groothoeklens ziet het er allemaal al snel wat sneller en spectaculairder uit dan het in werkelijkheid is, mede omdat je in de hoeken bijna 90° op de rijrichting kijkt en alles sneller voorbij zoeft.
Maar dat ze hier tegen de 100 km/u rijden lijkt me wel duidelijk als je ziet hoe snel ze andere auto's passeren die waarschijnlijk ongeveer 40 km/u rijden.

Merlinappa 27 mei 2019 om 16:16

@Redactie

Ik kijk hier bijna nooit filmpjes, maar wat een irritante player. Ik wilde het na het aflopen van het filmpje nog even terugspoelen, maar er komt meteen reclame. Als dat is afgelopen verspringt ie meteen naar een ander filmpje. Dus ik moet refreshen, en dan krijg ik weer reclame (opeens ook dubbel zo lang). Kan dit anders?

Lange 27 mei 2019 om 17:23

Jumbo Sunweb! Combi van mindere ploegleiding en mindere ploeg maakt topploeg!

Ward 27 mei 2019 om 18:17

Ik herinner me de on board beelden bij Quick Step in de Ronde van Vlaanderen van vorig jaar waarbij Lampaert de huid vol gescholden werd omdat hij het op pakweg 180 km voor de meet had aangedurfd om een plaspauze te nemen op een moment dat “het spel ging beginnen”. Je hebt weinig verbeelding nodig om te snappen dat de move van de TJV-ploegleiding op dat moment met hun renner in die positie nogal ongelukkig was…