Giro 2017: Gaviria snelt naar winst in Messina

Door , woensdag 10 mei 2017 om 17:05

foto: LaPresse

Fernando Gaviria heeft de vijfde etappe in de Giro d’Italia 2017 op zijn naam geschreven. De 22-jarige Colombiaan van Quick-Step Floors was in finishplaats Messina de meest explosieve sprinter. Hij liet Jakub Mareczko en Sam Bennett achter zich. De roze trui van Bob Jungels kwam niet in gevaar.


Twee muizen voor de kat
De vlucht van de dag bestond tijdens de laatste rit op Sicilië uit slechts twee renners. Evgeny Shalunov (Gazprom-RusVelo) en Maciej Paterski (CCC Sprandi Polkowice) sloten een verbond, maar wisten dat ze tegen de sprintersploegen geen enkele kans hadden. Zij werden al ruim voor de streep ingehaald, waardoor het peloton zich voor een massasprint kon opmaken.

Bekijk hierboven het incident met Luka Pibernik

Pibernik juicht, Gaviria wint
In de straten van Messina lag op anderhalve kilometer voor de streep een u-bocht. Bahrain Merida-coureur Luka Pibernek trok stevig door en pakte enkele tientallen meters. De 23-jarige Sloveen leek een Lukas Pöstlberger’tje uit zijn mouw te schudden en kwam juichend over de streep… Maar helaas voor Pibernik moesten ze nog een lokale slotronde rijden. In de massasprint die volgde, stond er geen maat op Gaviria.

Dit artikel delen:

77 Reacties

klootje kriekeljon 10 mei 2017 om 17:07

Gaviria-hype!

TykkeThor 10 mei 2017 om 17:07

Leg die Ewan-hype maar naast de kroketten.

martini151 10 mei 2017 om 17:08

Op Gaviria na, toch een verrassende uitslag!

Bas Roekelaar 10 mei 2017 om 17:09

Pibernik is de held van de dag.

ChefSpijker 10 mei 2017 om 17:09

Wat een hype die Gaviria! Denk dat we eerder Ewan tot hype kunnen vernoemen zo onderhand. Die staat nu na 4? grote rondes nog steeds maar op 1 ritje.

RaketVuist 10 mei 2017 om 17:10

Die Pibernik actie zag je ook al van ver aankomen xD

Kosmonaut 10 mei 2017 om 17:10

Hype of geen hype, boeit me niet. Hij is in ieder geval wel de snelste van dit (matige) sprinters veld.

honderdprocent 10 mei 2017 om 17:10

Ewan niet eens top 10? iets mee gebeurd voor finish?

Tuubke 10 mei 2017 om 17:10

Leuk, die actie van Pibernik. Weer eentje voor de bloopers. Hij zal vanavond wel een rondje moeten geven.

embargo 10 mei 2017 om 17:11

Sbaragli of Barta 6e?

embargo 10 mei 2017 om 17:12

Ewan liet em lopen

Abdoe 10 mei 2017 om 17:12

Barta is weer Sbaragli?

Panclaro 10 mei 2017 om 17:12

Sbaragli op 6? volgens Sporza

KissMyAce 10 mei 2017 om 17:12

Pibernik hahahaha

nederbelg 10 mei 2017 om 17:12

Als je dat een U-bocht noemt, mag je toch wel op spellingles.
Leuke strijd. Hofland gaat niet vrijuit, had moeten inhouden of anders zelf sprinten. Nu volstrekt zinloze inspanning geleverd.
Stuyven goed geplaatst, en dan over and out. Tweemaal door Gaviria geklopt in de tussensprints, maar minder recuperatievermogen…

ChefSpijker 10 mei 2017 om 17:13

Sbaragli is gewoon zesde. PCS zal wel iets verkeerd hebben staan in hun bestand.

CJJelle 10 mei 2017 om 17:13

Jan Barta een tijdrit gereden of wat?

arviidd 10 mei 2017 om 17:14

Je zag duidelijk 2 man van Dimension samen over de lijn komen.

BasBelgie 10 mei 2017 om 17:15

Jungels die de benen mag sparen, is wel goed.

bartje 10 mei 2017 om 17:15

Nibali een mannetje kwijt, en een lachertje in zijn team..

BasBelgie 10 mei 2017 om 17:16

Op Kittel en Cav na toch de meeste snelle mannen aan de start?

PaulSchoonakker 10 mei 2017 om 17:16

Orica trein erg veel terrein verloren in de bochten voor de laatste rechte lijn. Ewan werd nog gedeeltelijk naar voren gereden door een ploegmakker maar moest toen al en sprint rijden om in positie 8 te geraken… toen inderdaad laten lopen.Voorbereiding van Orica-Scott is normaal toch stukken beter!

TykkeThor 10 mei 2017 om 17:16

Zo’n Pibernik geeft zo toch ook een signaal af dat hij totaal niet met z’n vak bezig is. Kan me niet voorstellen dat je de route de avond van tevoren niet even doorneemt. Zeker als je Nibali in de ploeg hebt die je door de finale moet loodsen.

thombvb 10 mei 2017 om 17:17

Perfect afgezet door Martinelli en Richeze! Top teamwork.

McMulenga 10 mei 2017 om 17:18

Wow Mareczko reed wel een heel indrukwekkende sprint zonder treintje.