Giro 2016: Geldboete en tijdstraf voor Tsatevich

maandag 16 mei 2016 om 12:13
Giro 2016: Geldboete en tijdstraf voor Tsatevich

Foto: Sirotti

Alexey Tsatevich (Katusha) hing zondag tijdens de Giro-tijdrit te lang in het wiel van Tobias Ludvigsson (Giant-Alpecin), zo oordeelt de wedstrijdjury. Hij is daarvoor bestraft met zowel een geldboete als een tijdstraf.

De geldboete bedraagt honderd Zwitserse frank, of omgerekend zo’n negentig euro. De tijdstraf is zes minuten en 48 seconden. Het is onduidelijk hoe de jury dat heeft berekend. Tsatevich eindigde zijn tijdrit eigenlijk als 68e op 4m22s van Primoz Roglic, maar door de tijdstraf is hij laatste geworden.

Katusha doet daarmee slecht zaken voor het Fair Play-klassement. Tien ploegen staan op die ranking nog op nul strafpunten, maar de Russische formatie heeft er inmiddels 826. Ter vergelijking: de een-na-laatste in dit klassement, Lotto Soudal, heeft maar zeventig strafpunten.

Dit artikel delen:

31 Reacties

Cyclingbruh 16 mei 2016 om 12:21

Is dat Ludvigsson op de foto ;).

On: Wanneer je zo iemand wil straffen kan je beter een hogere geldboete uitdelen lijkt me. Wat maakt het Tsatevich nou uit of die die 6 minuten 48 aan de broek krijgt. Daarbij lijkt me 80 euro wel genoeg. Afgerond en verder niet meer bezig mee houden.

broekari 16 mei 2016 om 12:21

Ik denk dat ze hem op 10 minuten wilden zetten en een rekenfoutje hebben gemaakt :P

Chrys 16 mei 2016 om 12:22

Terechte straf, maar had het had me ook niet verbaasd als ze hem uit koers hadden genomen.

Wielerfan1987 16 mei 2016 om 12:27

Dat Katusha laatste staat in het fair play klassement met maar liefst meer dan 800 punten waar de voorlaatste 70 punten heeft zegt ook wel wat.
Dat is voor elke renner een ruime 90 strafpunten, als ze al niet grotendeels door dezelfde renner gemaakt zijn.
Dat is dus per renner al meer dan de hele voorlaatste ploeg aan strafpunten heeft.

Spaakje 16 mei 2016 om 12:29

Ik had hem de prijs voor de strijdlust gegeven, een half uur blijven vechten in het wiel van een betere tijdrijder, respect!

nasibal 16 mei 2016 om 12:29

@Cyclingbruh

Het gaat er bij een strafmaat dan ook niet om het specifieke individu, maar om de overtreding en het voordeel. Stayeren levert tijd op. Dus als straf raak je tijd kwijt. Wanneer er (vooral) een hoge geldboete tegenover zou staan zou je in principe dus een betere klassering kunnen ‘kopen’.

GilBang 16 mei 2016 om 12:29

En waarom zou deze straf hem ervan weerhouden het nog eens te doen?

jobo14 16 mei 2016 om 12:30

Hoe wordt dat Fair-Play klassement eigenlijk berekend, loopt de toekenning van punten op naarmate er meer fouten gemaakt zijn?? Want hoe kan Katusha anders tot zoveel punten komen, zoveel incidenten met katusha heb ik nou ook weer niet gezien namelijk.

nasibal 16 mei 2016 om 12:32

@Jobo

Met het opstellen van Zakarin hebben ze alvast 500 punten gekregen ;)

Myk 16 mei 2016 om 12:32

@Spaakje +1

Darth333 16 mei 2016 om 12:32

Ik ben best wel benieuwd naar dat Fair Play-klassement, alleen kan ik het nergens zien als ik op die link druk. Waar kan ik dat wel vinden?

Edit redactie: Ga naar 'General Classification' en druk vervolgens op het pijltje naar rechts voor het Fair Play-klassement.

MrSjaakBraak 16 mei 2016 om 12:34

Mooi klassement dat Fair-play klassement. Hoe is de puntentelling daar? 10 punten voor elke te lange plakbidon? 50 punten voor 5km aan iemands zadel sleutelen, hoe werkt dit klassement :)?

Wheely 16 mei 2016 om 12:34

Misschien denken ze bij Katusha dat ze juist zo veel mogelijk punten moeten verzamelen voor dit fair play klassement. Tsatevich is een held en de rustdag kan vast niet meer stuk nu, de champagne zal rijkelijk vloeien en de lijntjes coke zijn niet aan te slepen. :o

rosencrantz 16 mei 2016 om 12:48

@nasibal: in het geval van Tsatevich moet “het recht” zo flexibel kunnen zijn dat de boete hoger is en de tijdstraf beperkt. Met een tijdstraf straf je Tsatevich niet en in dit geval is er dan ook geen sprake van tijd kopen.

Tuubke 16 mei 2016 om 12:57

Deze meneer was toevallig heel lang in beeld en is daarom bestraft. Maar ik heb ook heel wat andere koppeltjes en zelfs trio’s binnen zien komen. Zijn daar ook allemaal straffen uitgedeeld? Volgens mij is het dan nachtwerk geworden in de jurykamer.

nasibal 16 mei 2016 om 13:02

@Rosencrantz

Waarom zou je voor dit soort vergrijpen de straf elke keer op de renner aangepast moeten worden? Dan krijg je alleen maar éxact dat subjectieve geleuter waar we elke keer over vallen. Waar trek je de lijn of een tijdstraf of een geldstraf voor een renner belangrijk is? Hoe verkoop je bv Fuglsang straks dat hij niet netjes een hoge boete krijgt voor hetzelfde vergrijp, maar hij wél tijd aan de broek krijgt?

Mij lijkt het prima dat er gewoon één duidelijke strafmaat is voor een en dezelfde overtreding, ongeacht de renner.

Dat je Tsatevich met een tijdstraf niet straft is een 'mazzeltje' voor hem. Tegelijk is het mooi dom, want dat stayeren was ook absoluut niet nodig geweest. Elke euro die hij daar dus bovenop moet betalen is gewoon weggegooid geld en zowel de ploeg als de renner komt (weer) negatief in de publiciteit.

Tenslotte, als je redeneert in de trant van: "voor Tsatevich maakt het geen donder uit", waar maken we dan in hemelsnaam zo'n enorm probleem van? Of gaat het om het principe van 'stayeren in het algemeen'. Juist in dat geval lijkt me 'een straf in het algemeen' ook veel passender.

De organisatie geeft hier een heel duidelijk signaal aan. Juist de gekozen straf zal er voor zorgen dat renners waar het wél relevant voor is dergelijk gedrag niet zullen vertonen.

SolerEritrean 16 mei 2016 om 13:16

Waren wel meerdere renners aan het stayeren. Russenhaat slaat weer toe.

schipperaar 16 mei 2016 om 13:23

Waarschijnlijk bestaat de zjuurie uit man, 6 maal 68 is ongeveer 408, dus 6 min 48, generiaal en wellicht mbv roglic’s computer.

Hakkie2 16 mei 2016 om 13:26

Belangrijk voor het fairplay klassement is vaak het gedrag van de auto's, je krijgt veel punten voor het inhalen op momenten dat het niet mag van de jury, het net iets te lang wachten met barrage maken, en dergelijke. Het is vooral zo dat als je de jury net niet respectvol genoeg behandeld, dat je dan op veel punten komt. Blijkbaar heeft één van de auto's ruzie met een jurylid of negeert die veel signalen.

Diderick 16 mei 2016 om 13:49

Hier zeggen ze iets over het fairplay klassement, maar weinig wat hier nog niet is langskomen.

https://inthedrops.net/2016/05/15/many-competitions-giro-ditalia/

Wel een grappig stukje gaat over al de klassementen in de giro.

Kingstown 16 mei 2016 om 13:52

Het enige signaal dat de jury hiermee afgegeven heeft is dat men willekeur nastreeft.
1 iemand straffen en de rest niet.

En een fairplay klassement is bij uitstek het klassement dat niemand wil winnen.
Hoog padvinder krijgt koekje gehalte.

Mooie_Mario 16 mei 2016 om 14:14

Ik denk dat de sponsor lachend de geldboete betaald, Tsatevich heeft voor genoeg publiciteit en reclame gezorgd.

Wheely 16 mei 2016 om 14:14

Dr. Evil schijnt in the board van Katusha te zitten. Hij is erg blij hoe ze er voor staan het “fair play” klassement. Muhahaha!

DrGuido 16 mei 2016 om 14:29

Na de rit naar Arezzo stond Katusha nog op 0 punten in het Fair play klassement. Alle 826 punten zijn dus in de tijdrit gepakt.

Onie 16 mei 2016 om 15:08

2 strafpunten per seconden tijdstraf?

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair