Girmay over veelzeggende emoji van Van der Poel: “Zeker geen energie gespaard”

dinsdag 17 mei 2022 om 09:45
Girmay over veelzeggende emoji van Van der Poel: “Zeker geen energie gespaard”

foto: Cor Vos

Biniam Girmay is op de tweede rustdag van de Giro d’Italia, op een persconferentie van zijn ploeg Intermarché-Wanty-Gobert, ingegaan op de reactie van Mathieu van der Poel na afloop van de achtste etappe met start en finish in Napels. De Eritreeër benadrukt nogmaals dat hij die dag alles heeft gegeven in de vroege vlucht. “Ik heb zeker geen energie gespaard voor de sprint.”

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

Van der Poel en Girmay maakten zaterdag in de achtste rit, met start en finish in Napels, deel uit van een omvangrijke kopgroep. Beide renners waren echter niet mee met de beslissende slag en in de achtervolging verliep de samenwerking ook allesbehalve gesmeerd. Na afloop liet Girmay het volgende weten: “Iedereen keek naar Mathieu en mij. Het was onmogelijk om zelf koers te maken.”

Van der Poel was het hier duidelijk niet mee eens en liet van zich horen via social media. De renner van Alpecin-Fenix reageerde kort maar krachtig op een WielerFlits-tweet, met een lachende emoji. In de rit leek Girmay namelijk vooral het wiel van Van der Poel te viseren. De renner van Intermarché-Wanty-Gobert heeft echter een andere kijk op de zaak. “Dat is een verkeerde impressie. In de achtervolging op de koplopers heb ik alles gegeven wat ik in mij had”, citeert Het Laatste Nieuws.

Girmay en Van der Poel streden in de openingsrit al voor de zege – foto: Cor Vos

“Ik heb zeker geen energie gespaard voor de sprint. Ik had gewoon niet de benen om nog meer kopbeurten te doen en heb mijn uiterste best gedaan”, aldus Girmay, die nog niet met Van der Poel heeft gesproken na de bewuste etappe. “In de rit van zondag ging Mathieu meteen in de aanval, terwijl ik meteen voor de gruppetto koos. We hebben dus niet in elkaars buurt gezeten.”

Van der Poel zelf heeft inmiddels ook meer uitleg gegeven bij zijn tweet. “Ik moest alleen lachen met wat hij er achteraf over zei. Als ik zag hoe snel hij nog kon sprinten aan de meet, dan hadden we in die etappe volgens mij ook gerust voor de zege kunnen spurten. Dat is jammer, natuurlijk”, klinkt het in gesprek met Het Nieuwsblad.

Girmay had het op de persconferentie ook nog over de komende dagen. De rappe renner hoopt in de tweede of derde week nog een etappe te winnen. “Er liggen een paar mooie kansen, maar ik moet toegeven dat mijn benen stilaan beginnen pijn te doen. Ook op mentaal vlak begint het door te wegen. Het is nog maar mijn eerste grote ronde, dus ik mag dit niet onderschatten. Van wat ik nu weet, heb ik toch liever klassiekers dan rittenwedstrijden.”

Dit artikel delen:

37 Reacties

Michiel 17 mei 2022 om 09:51

Nog niet met van der poel hierover gesproken. Alstjeblieft stelletje wijven! Gewoon doorgaan en doortrappen

Maillot à Pois 17 mei 2022 om 09:58

Hij geeft zelf ook niet aan dat hij het nodig vindt dat hier nog over gesproken wordt, maar geeft enkel antwoord op de vraag of er al over gesproken is.
Vooral de buitenwereld/pers wil graag een vervolg op een smeuïg verhaal. Handige manier om die vraag af te blokken.

Turtlehead 17 mei 2022 om 10:36

… en Matje heeft zoals gewoonlijk vooral géén (publiek) verhaal als t eens niet lukt. Jammer. En makkelijk scoren over de rug van een relatieve nieuwkomer.

TheBigShow 17 mei 2022 om 10:54

Heb je je kop weggestoken in je schild ofzo? Een deel van VdP’s reactie staat letterlijk in dit artikel zelfs.

Turtlehead 17 mei 2022 om 11:16

Grote Mond, kleine hersenpan? Ik lees niks van Matje over hoe hij de koers beleeft heeft, uitleg over hoe hij gekoerst heeft o.i.d.
Alleen over een door hemzelf opgestarte fittie, dat wel.

TheBigShow 17 mei 2022 om 11:28

Hij heeft toch uitleg gegeven over het 'voorval' met Girmay… Daar ging het toch om hier..
Tevens heeft hij wat meer uitleg gegeven over de koers, zoals dat hij teamgenoten miste in de kopgroep; ondanks dat van tevoren was besproken dat dit een belangrijke opdracht was voor hen.

Is dat genoeg elaboratie van hem, of wil je ook weten wanneer hij plaspauze heeft genomen?

biggy 17 mei 2022 om 11:40

@Turtle

Ik weet niet meer waar maar hij heeft “gewoon” zijn zegje gedaan hoor over die bewuste etappe.

Panache 17 mei 2022 om 09:53

Iedere renner heeft het recht te koersen zoals hij doet (mits volgens de spelregels). Indien zijn werkgever er geen bezwaar tegen heeft dat hij veel profiteert en in feite fietst voor een ereplaats dan is dat verder ook prima.
Aan zijn reactie te zien is hij wel gevoelig voor de kritiek en wil hij niet het imago krijgen van profiteur. De volgende keer (misschien vandaag al in de heuvelzone) zal Girmay dus enkele keren opzichtig gaten dichtrijden en werken voor de kopgroep en diep in de finale de rol moeten lossen.

Michiel 17 mei 2022 om 09:58

Je bedoelt

VdB-Avila 17 mei 2022 om 09:59

Wat een geneuzel over een ‘emoji’ zeg. Irritante journalisten ook altijd met hun vervelende vragen..
irritante jaloezie ook van sommige ‘anti-fanjochies’

VdB-Avila 17 mei 2022 om 10:02

Als ik het zo lees zijn er hier mensen die nog naar de kneuzen van ‘LSRF wannabe laid back zogenaamd stoer om bier en wijn te drinken over het paard getilde zelfgeilers’ luisteren.

De hongerklop 17 mei 2022 om 10:42

Nou, zeg dat. Aan de zelfverheerlijking lijkt geen einde te komen.
De Rode Lantaarn kan er tegenwoordig ook wat van…

Geef mij de jongens van In Het Wiel maar. Een matige introtune maar ze zijn wel prettig bescheiden. Thijs komt met vernieuwde inzichten en is vaak goed op de hoogte van de technische aspecten.

On topic: Dit hoort gewoon bij het proces van een rijzende ster. Het kost Mathieu een mooie uitslag, maar Bini zal in de toekomst mee gaan rijden. Zo is het met Sagan nog veel langer gegaan.

Dumoulist 17 mei 2022 om 10:05

Girmay is denk ik meer bezig met de puntentrui. Logisch dat hij niet gelijk al z’n kaarten op tafel gooit.

Romāns Vainšteins 17 mei 2022 om 10:08

Die gaat vandaag gewoon keihard het wiel weer in en achteraf stellen dat die lafaards niet overnamen. En dat zou helemaal prima zijn.

VdB-Avila 17 mei 2022 om 10:11

Zeker helemaal prima! En als ie dan zegt dat hij en Mathieu weer geviseerd werden mag Mathieu daar om lachen.
Wat mij betreft.

VdB-Avila 17 mei 2022 om 10:08

“Veel zeggende emoji” … zeer suggestief. Stemmingmakerij

VerstandOpNul 17 mei 2022 om 10:10

Ik ben eigenlijk niet zo’n voorstander van die emoji; hoe vaak komt het nou voor dat je moet huilen van het lachen? Dat is redelijk zeldzaam toch?

Een subtielere emoji was beter geweest. Zoals die schuin-omhoog-kijkende..

VdB-Avila 17 mei 2022 om 10:13

ik ben goedlachs maar vond deze ook erg grappig. Volgende vraag aan Mathieu; waarom… waarom deze?

Romāns Vainšteins 17 mei 2022 om 10:32

Op sociaal media is huilend lachen of keihard janken de instapemotie.

Wheely 17 mei 2022 om 10:33

:D :) :p ;) :o

roeleur 17 mei 2022 om 12:24

Denk dat ze allebei al behoorlijk op hun tandvlees zitten. Dan ben je snel emotioneel.

Kopinkas 17 mei 2022 om 10:23

Heb de laatste 40 kilometer door omstandigheden niet live gezien, maar in een herhaling, 's nachts (toen ik de uitslag al kende).
Soms helpt dat om iets onthechter naar een wedstrijd te kijken.
Had ik live gekeken, dan had ik me ongetwijfeld zitten opvreten over De Gendt, want zoveel kopwerk, dat moest zich echt wel wreken…
Wat me ook opviel is hoeveel werk Martin verricht heeft, hoe Schmid zich bij momenten echt dubbelplooide. De uitspraak van Schmid over hoe er een scheurtje ontstond in de laatste afdaling, waarbij MVDP en Girmay samen weg waren, wat het net bemoeilijkte om tot bij de koplopers te geraken, klopt helemaal (Martin liet geen bewust gat vallen, maar moest als barslechte daler gewoon afhaken).
Daar is het immers zo dat Girmay zich zat te sparen in de hoop dat MVDP de laatste kloof zou dichten. Het is veelzeggend genoeg dat Schmid nog terugkwam. Met Schmid erbij waren ze zeker nog een stuk dichter bij de kopgroep geëindigd.
Maar waar Girmay zich in het slot overduidelijk spaarde, heb ik hem in de kilometers voor de klim regelmatig op kop zien komen. 'Zien' is hier een cruciaal woord. Want uiteindelijk gaat het erom wat je als kijker te zien krijgt.
MVDP deed overduidelijk lange beurten, voornamelijk op de klimmetjes, maar op de tussenstukken zag ik wel hoe er bij momenten rondgedraaid werd. Overigens viel het me op dat de regie vaak net overschakelde naar de kopgroep op het moment dat MVDP net van de kop aan het gaan was. Een bewuste keuze van de regie?
De kopbeurten van MVDP werden trouwens het vaakst in beeld gebracht vanop de motor, terwijl de kopbeurten van Martin vanuit de helikopter in beeld kwamen. Dat schept ook weer een ander beeld. Ook hier: een bewuste keuze van de regie?
MVDP had zich met zijn drieste aanval neergezet als de te kloppen man, en het lijkt me dat de regie het ook graag als een man-tegen-man gevecht van De Gendt tegen MvDP neerzette.
Een deel van de extra aantrekkingskracht van wielrennen tov atletiek bijvoorbeeld, is dat de regie je beleving van de wedstrijd in extreme mate bepaalt. LBL was nagelbijtend spannend, omdat de regie op de Roche aux Faucons lang bij Evenepoel bleef, terwijl je in beeld de tijd zag teruglopen, maar een tijdlang zonder dat je beeld kreeg van de achtervolgende groep. Om maar één voorbeeld te noemen.

Wat Girmay betreft, ben ik vooral benieuwd hoe hij zich gaat gedragen als hij eens samen met MVDP (en eventueel een paar anderen) in een winnende positie terechtkomt. Gaat hij even vlot ronddraaien als in Gent-Wevelgem met Laporte en Stuyven, of gaat hij toch met de handrem op fietsen?

Boasson en Hagen 17 mei 2022 om 10:37

Ik denk wel dat je de bekwaamheid van de Italiaanse regie overschat als je denkt dat ze bewust een bepaald (verdraaid) beeld wilden neerzetten.

Turtlehead 17 mei 2022 om 10:38

Mooie analyse. Dat de regie graag vooral de kampioenen laat zien, is natuurlijk niet zo gek.

Romāns Vainšteins 17 mei 2022 om 10:43

Hij is snel, hij gaat meedraaien dan. Tenzij er onderweg gevoeld is dat er een sterker coureur tussen zit en hij de punch naar het achterwiel ter aller tijden intact wil houden.

Overigens zie ik Girmay uitgroeien tot een renner die ook in de heuvels mee gaat doen.

Alfons Haavers 17 mei 2022 om 10:49

Sowieso vind ik het niet zo vreemd dat een renner die 2 maand geleden nog min of meer een nobele onbekende was niet volle bak meevlamt met 1 van de grote sterren van het wielrennen, die hem in rit 1 nog vanuit zijn wiel klop gaf in de sprint.

Heb de bewuste rit zelf ook niet gezien, enkel een samenvatting waarin van het 'slepen' geen enkel spoor was dus kan moeilijk oordelen hoe erg het precies was. Maar laat ons nu niet doen alsof Girmay à la WvA en Alaphilippe nu al de status en bijbehorende verantwoordelijkheid heeft om samen met vdP vol koers te maken.

Hij heeft trouwens de etappe ook niet gewonnen, dus het is niet alsof hij ervoor 'beloond' werd. En Mathieu kan best het advies van Sagan opvolgen: Nobody wants to work with me and then it's always better to drop everybody, I think.

platteprijs 17 mei 2022 om 11:04

Girmay moet natuurlijk zelf weten hoe hij wil koersen. Maar die tweet sloeg natuurlijk nergens op. Dan moet je niet verbaasd opkijken als Van der Poel reageert. Trouwens Girmays vriendje Tesfatsion maakte het nog veel bonter. Met dat koersgedrag wordt hij nog een keer slinks de berm ingereden. Als hij dat al niet zelf doet.

hjjanssen1973 17 mei 2022 om 11:09

VDP moet niet zo miepen. Hij is een toprenner waar iedereen naar kijkt. Daar moet je op anticiperen als topper. Zie Alaphilippe enzo. Girmay komt pas net kijken en is heel goed. Hij moet nog leren om meer mee te doen misschien. Maar hij zou ook al steenkapot kunnen zitten, want nog nooit zo’n lange rittenwedstrijd gereden. VDP stop met huilen.

platteprijs 17 mei 2022 om 11:17

Je snapt de emoji niet, dat waren tranen van het lachen niet van het huilen.

Marik 17 mei 2022 om 11:21

Mooi wat 1 emoticon voor reacties oproept.

Henk van Bouw 17 mei 2022 om 12:00

Toch lachen dit soort woooooshhh reacties :). Denk dat matje hier ook smakelijk om kan lachen.

Mystery Rider 17 mei 2022 om 11:13

Wat mij toch opvalt in dit artikel is dat hij zelf al aangeeft dat de benen pijn beginnen doen en dat hij het mentaal zwaar heeft. Ik denk dat hij de groene trui verder niet meer als doel ziet en niet van plan is deze Giro uit te rijden en eerder zal focussen op ritwinst in de tweede week.

Kopinkas 17 mei 2022 om 11:56

Ik kan me ook een scenario voorstellen, waarbij Girmay/Wanty vandaag op de verrassing spelen door nu eens net niet met een aanvallende MVDP mee te gaan, wel een waakhond mee te sturen, maar de vlucht zoveel mogelijk binnen schot te houden, en dan samen met Lotto aan de achterstand te beginnen knagen als Ewan superbenen heeft. Als ook Demare er nog bijzit, zou het plots wel eens heel moeilijk kunnen worden voor een kopgroep.
Vraag is in dat scenario natuurlijk ook welke kwaliteit MVDP meekrijgt in een vluchtgroep, en of hij zelf dit keer wel ploegmaats meeheeft.
Morgen een zuivere sprintersrit, maar donderdag een onvoorspelbare rit naar Genua, waar Girmay en MVDP samen met de Kämna’s van deze wereld weer sterk voor de dag kunnen komen.

Ivanoviclover 17 mei 2022 om 11:59

zit ik hier nu echt een artikel en reacties te lezen over VDP die een emoji gebruikt heeft…wauw. een dieptepunt.

Henk van Bouw 17 mei 2022 om 12:01

Waar je je al niet over druk kan maken he ;). Gevalletje de klok horen luiden maar de klepel is gaan vliegen.

Kopinkas 17 mei 2022 om 12:09

Zit je echt wel te lezen, of doe je maar alsof? Want in de reacties gaat het ondertussen een stuk verder, wordt er ingegaan op koersstrategie etc.

Pietspeed 17 mei 2022 om 13:17

Lepe, linke Bini. "ik heb nog niet met Van der Poel erover gesproken".
Beste Bini, Mathieu heeft gereageerd op jouw uitspraak dat iedereen naar jou en hem keek met een smiley. Dat is Mathieu z'n verhaal en verder valt er idd ook niets door Van der Poel te zeggen. Dat je het nu door blijft thematiseren met 'geen energie gespaard', is helemaal niet het thema. Ga eens zelf de koers open breken of aanvallen, ipv alleen te reageren en mee te liften op anderen in de koers, en op de grote naam van Van der Poel. Dat wil dus zeggen ageren met je benen ipv met je mond.

Headlines

Materiaalzone