Giant-Alpecin bevestigt komst Wilco Kelderman

dinsdag 6 september 2016 om 13:04
Giant-Alpecin bevestigt komst Wilco Kelderman

foto: Sirotti

Wilco Kelderman maakt de overstap naar Giant-Alpecin. Dat heeft zijn nieuwe ploeg vandaag bevestigd. De 25-jarige renner tekent voor twee jaar.

Giant-Alpecin trekt Kelderman aan als kopman voor de grote rondes. “Ik ben erg blij met deze volgende stap in mijn carrière”, legt Kelderman uit. “De ploeg stelt mij door middel van een geleidelijke aanpak in staat om te groeien in mijn rol als kopman voor de grote rondes. De filosofie waarbij ze de nadruk leggen op wetenschap en technologie is succesvol gebleken. Ik kan leren van hun ervaring en van renners als Tom Dumoulin en Michael Matthews. Zij behoren tot dezelfde generatie als ik en hebben het pad voor mij geëffend.”

De ploeg ziet in Kelderman een renner met veel groeimogelijkheden. “Door zijn sterke tijdrit en klimmerskwaliteiten heeft veel potentie voor de grote rondes”, legt coach Adriaan Helmantel uit. “Hij werd al eens zevende in de Giro terwijl hij nog maar 23 was. Dat laat zien dat er nog een grote marge is om te blijven groeien. Wij geloven in zijn kwaliteiten als ronderenner en nemen onze tijd om met een rustige aanpak op een geleidelijke manier het beste uit zijn mogelijkheden te halen.”

Dit artikel delen:

82 Reacties

jvh93 6 september 2016 om 13:07

blijft zonde voor lotto jumbo, maar zeker een goede aanwinst voor Giant. Hoop dat kelderman zichzelf kan herpakken bij giant

Sebas 6 september 2016 om 13:07

Gaaf! Dappere keuze en nu zien wat er in het vat zit!

Imbatido 6 september 2016 om 13:11

Voor alle partijen wellicht de beste keuze. Kelderman presteert sinds hij prof is op een goed niveau, maar de stap naar de echte top heeft hij nog niet kunnen zetten. Hopelijk lukt hem dat bij Giant wel.

jessevdalen 6 september 2016 om 13:11

Jammer, maar hoop dat kelderman weer zijn niveau van 2014 kan evenaren en op termijn verbeteren. Er moet meer in zitten

AZH 6 september 2016 om 13:14

Oei, ik betwijfel of Giant de juiste ploeg is voor een klassementsrenner

tendam 6 september 2016 om 13:15

Ik vind hem bij Giant wel passen, al hebben ze daar met Barguil al een renner die eigenlijk in hetzelfde schuitje zit. Indrukwekkend begin van z’n carriere, minder indrukwekkend vervolg. Hopelijk vergaat het Kelderman beter.

MIG 6 september 2016 om 13:15

edit redactie: bedankt, is aangepast

ifor 6 september 2016 om 13:16

Kopman? Ik zeg knecht voor Dumoulin, samen met Barguil…

Laatste man 6 september 2016 om 13:18

Hopelijk wordt hij wat stabieler. Al vraag ik me af waarom hij vertrekt als hij nu weer als kopman naar een grote ronde wil. Want zodra een grote ronde start, wil hij dat liever niet volgens mij. Enerzijds kopman in grote ronde en anderzijds langzaam groeien in die rol..

Als hij nu vol voor korte rondes en klassiekers was gegaan had ik zijn keuze beter begrepen.

Tuubke 6 september 2016 om 13:18

@ifor: ze kunnen niet altijd overal samen rijden natuurlijk. Maar misschien pakt het wel heel gunstig uit om eens met meerdere goede klassementrenners in één en dezelfde ronde te starten. Al naar gelang het koersverloop kun je dan beslissen wie je definitief naar voren schuift.

UrbanSteel 6 september 2016 om 13:18

Zat de laatste twee jaren duidelijk geen verbetering in , logisch dat je dan ergens anders in de wielerwereld wat wil rondneuzen. Verstandige beslissing.

Chrys 6 september 2016 om 13:19

Kopman voor de grote rondes… Giant lijkt me dan niet de beste keus. Maar goed, we gaan het zien. Hopelijk kan hij de laatste stappen naar de top van de klassementsmannen zetten.

Mooie_Mario 6 september 2016 om 13:21

Tom Dumoulin die de tour wint met behulp van meesterknecht Kelderman die iedereen op kop er vanaf rijdt. Een beetje dromen mogen we allemaal.

serzzio 6 september 2016 om 13:24

Een nieuwe omgeving kan en zal hem goed doen. Alleen als hij kopman is vraag ik me af wie gaat hem in een bergetapppe op de laatste berg helpen als we er al 3 hebben gehad. Dan ligt namelijk de hele giant ploeg er al af. Of gaan ze Dumoulin Barguil en Kelderman allemaal in hetzelfde rondje opstellen

Niklas 6 september 2016 om 13:24

Opvallend dat Giant-Alpecin benadrukt dat ze hem rustig, rustig, rustig gaan brengen. Het lijkt wel of het om een neo gaat. Ik gun Kelderman een grootse toekomst, maar vraag me af of dit is wat hij nodig heeft. En, eerlijk is eerlijk, een vertrek bij TLJ is beslist geen garantie voor een positieve ontwikkeling. Kijk naar Langeveld en Slagter. Mollema heeft zich pas dit jaar verder ontwikkeld, maar Ten Dam presteerde bij TLJ beter dan bij Giant-Alpecin. Ben reuze benieuwd…

Komi 6 september 2016 om 13:25

Hopelijk volgend jaar een sterk seizoen voor hem.
Ik heb gevoel dat iedereen een hoop van hem verwacht, ik ook, maar heeft toch ook al mooie resultaten neergezet. Een aantal keer een leiderstrui. Hoop van niet, maar misschien is dit gewoon zijn niveau?

Hakkie2 6 september 2016 om 13:25

Hopelijk kan hij een stap maken. Lijkt me voor Giant ook een mooie backup voor Dumoulin, als die transitie naar klassementsrenner niet goed lukt.

Voor TLJ vind ik het jammer, maar wel op te vangen. De rolverdeling zal nu duidelijk zijn, Gesink zal klassementen blijven rijden samen met Kruijswijk. Dat schept helderheid. Vooral voor kleine rondes vind ik het jammer, want daar is Kruijswijk niet echt bijzonder en dus als klassementsrenner voor kleine rondes hebben ze alleen nog Gesink. Of misschien toch JVDB.

AWestie 6 september 2016 om 13:26

Die focus in dit persbericht op ‘we gunnen hem de tijd’ vind ik interessant. Vond Wilco TLJ too much pressure? Aan de hand van dit bericht zou ik denken van wel.

Romy2007 6 september 2016 om 13:27

GEWELDIGE keuze. Nieuwe omgeving, weg uit die clan daar waar nooit wat verandert en alles al sinds Rabobank hetzelfde is

klootje kriekeljon 6 september 2016 om 13:34

Precies, goede keuze voor hem om andere omgeving op te zoeken. Nu moet gaan blijken of Giant die omgeving is die wel werkt. Succes Wilco.

tendam 6 september 2016 om 13:36

@hakkie
Op termijn kan Daan Olivier dat ook, reed immers als neoprof al top-10 in Burgos (iets wat Kruijswijk overigens ook deed). En Roglic natuurlijk, misschien Clement. Lars Boom voor de Eneco Tour ;)

Hakkie2 6 september 2016 om 13:41

@tendam: eneco tour bedoelde ik natuurlijk niet. Meer Parijs-Nice, Tirreno, Zwitserland, Dauphine, Baskenland, zulke koersen. Daar lijkt Olivier me nog wat groen voor en de anderen niet echt geschikt. Al kan Roglic nog groeien.

schipperaar 6 september 2016 om 13:43

Al iets bekend over Westra?

Mkay 6 september 2016 om 13:45

TLJ wordt wel elk jaar kwalitatief gezien minder, ik vraag me af of er over 2/3 jaar nog een WT-waardig team staat.

tendam 6 september 2016 om 13:46

@hakkie
Oh zeker, op de korte termijn is het behelpen. Maar goed, als Gesink in twee van die rondjes top-5 haalt (wat hij kan) is het al beter dan dit jaar met Kelderman.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair