Gewilde Enric Mas wil verbeterd contract en extra helpers

donderdag 6 juni 2019 om 15:01
Gewilde Enric Mas wil verbeterd contract en extra helpers

foto: Cor Vos

Koerst Enric Mas volgend jaar nog voor Deceuninck-Quick-Step? De Spaanse ronderenner wordt al een tijdje in verband gebracht met Movistar, maar de 24-jarige coureur heeft nog nergens getekend. “Hij wil het contract van een renner die top-5 rijdt in de Tour”, zo vertelt zijn huidige teammanager Patrick Lefevere aan Het Laatste Nieuws.


Het contract van Mas loopt na dit seizoen af, waardoor het hardnekkige gerucht gaat dat de beloftevolle klimmer overstapt naar het Spaanse Movistar, waar een leegloop dreigt. Lefevere wil de Spanjaard echter graag aan boord houden. “Maar hij wil het contract van een coureur die top-5 rijdt in de Tour.”

“De potentie is er zeker, maar je zou het ook kunnen omdraaien en zeggen: finish eerst eens bij de eerste vijf. Vorig jaar werd hij tweede in de Vuelta a España, maar de Tour is toch nog iets anders. Je kunt ook een contract onder voorwaarden maken, waarbij zijn loon wordt aangepast als hij inderdaad top-5 weet te rijden.”

Betere omkadering 
Maar het gaat niet alleen maar om geld, aldus Lefevere. Zijn poulain wil ook graag meer steun in het hooggebergte. “Hij wil graag een paar mannetjes die hem kunnen bijstaan. Dat vroeg hij vorig jaar al na de Vuelta, maar toen was er geen plek meer. Voor 2020 is die ruimte er nog wel, waardoor we hem misschien die omkadering kunnen bieden.”

“De vraag is echter of hij zelf een ploeg nodig heeft, als je ziet hoe dominant Team Ineos is. Je kunt ook gewoon de knechten volgen om vervolgens op de slotklim te strijden met de kopmannen. Dat patroon is al jaren hetzelfde”, zo stelt Lefevere.

Dit artikel delen:

33 Reacties

Roest 6 juni 2019 om 15:13

Ja want dat ging ook prima bij roglic deze giro.. Geef die man tenminste 2 man die bergop lang mee kunnen!

horsm 6 juni 2019 om 15:29

In de Giro was team Ineos toch juist niet dominant? In de tour vorig jaar had Roglic idd geen knechten nodig.

Witte Trui 6 juni 2019 om 15:13

Ik mag toch hopen dat – wanneer ze Mas willen houden – DQS ook enige ondersteuning gaat bieden? Het lijkt er uit de woorden van Lefevre echter niet erg op. Met 2 knechten die er na 2 flinke bergen nog bij zitten, zou Mas mogelijk te verleiden zijn. Maar ja; de Tour met een sprinttrein en met Flip in een vrije rol voor de bergtrui en etappes, dan heb je niet meer dan 2 plekken te vergeven…

nummer3 6 juni 2019 om 15:16

Die stuurt gewoon aan op een vertrek natuurlijk.

Drossard Kudus 6 juni 2019 om 15:18

Zoals verwacht gaat Mas dus meer kosten als Lefevre hem wil houden. Knechten van hoog niveau zal ook voor in de buidel moeten worden getast en als je kijkt wat ze intern hebben houdt het na Alaphilippe, Serry en op termijn een Asgreen en Evenepoel toch ook wel aardig op. Ik denk dat dit eerder de bevestiging is dat Mas dit jaar vertrekt

krypton 6 juni 2019 om 15:22

Mas moet gewoon lekker naar Movistar vertrekken. Een team uit eigen land met altijd genoeg ondersteuning in de grote rondes. Ideaal.

horsm 6 juni 2019 om 15:30

Naar Movistar en vliegen na de rustdagen.

Polleke 6 juni 2019 om 15:39

PL zegt eigenlijk…hasta la vista Mas….

xistnc 6 juni 2019 om 15:53

Jungels, Asgreen, Knox, Serry, Capecchi, Devenyns. Lijkt me al prima als helpers.

Random wielerliefhebber. 6 juni 2019 om 16:07

Mas moet gewoon de giro gaan doen dan kan hij een ploeg je om zich heen krijgen, in de tour zit je met Viviani+trein+alaflip

Shinzawai 6 juni 2019 om 16:51

Alleen Jungels zit er dan nog bij na een paar bergen.

Baukema Tomoulin 7 juni 2019 om 18:18

Dat klinkt praktisch hetzelfde als de Plus, Tolhoek, Bouwman, de Tier, Kuss & Vingegaard als onsersteuning. Niks mis mee in de meeste WT rondes, maar in een GT kom je dan toch echt te kort

Melkzuur 6 juni 2019 om 16:07

Als ze Evenepoel ooit willen brengen als ronderenner zullen ze op een bepaald moment toch eens de knop moeten omdraaien en investeren in goede klimmers (subtoppers).

VerstandOpNul 6 juni 2019 om 16:10

Een grote ronde winnen met steun van de Wolfpack.. Ik weet het nog niet.. Ik denk dat het altijd ten koste zal gaan van de dominantie in de voorjaarsklassiekers..

west 6 juni 2019 om 16:17

Het hoeft allemaal niet de wereld te kosten. Mas wil lekker veel salaris, Pat wil iets minder salaris. Komen ze wel uit als je hem één of twee knechten belooft. Trek je tegen minimumloon een blik Spanjaarden of Colombianen open en vervolgens stuur je hem in de grote rondes met Knox op pad.

Natte spons 6 juni 2019 om 16:36

Het zou getuigen van weinig intelligentie als hij uit zou gaan van een belofte voor goed ondersteuning. Die gaat hij toch niet krijgen bij DQS. De focus ligt op het voorjaar, niet op de grote rondes.

Titaantje 6 juni 2019 om 16:53

Het voorjaar en ritzeges. QSI had vorig jaar ook “enkele” overwinningen buiten het voorjaar, indien het je ontgaan was.

debarreman 6 juni 2019 om 17:04

Lefevre heeft geen idee wat er nodig is voor een GT-ploeg die in de top wil meedoen. Fiets maar lekker mee met Ineos.

Abdoe 6 juni 2019 om 18:39

Lefevere (en/of de sponsor) lijkt überhaupt weinig interesse in GT-klassementen te hebben. Alles draait in deze ploeg om overwinningen. Dus Mas zal wel naar Movistar gaan, of toch inbinden qua eisen.

Gilberto 6 juni 2019 om 20:19

Haha, onderschat jij Lefevere ff lekker vanachter je schermpie. Die weet heel goed wie of wat, waarvoor nodig is, als geen ander, maar heeft gewoon andere prioriteiten

Vincent Lacressonniere 6 juni 2019 om 17:46

Mas werd tweede en reed ijzersterk in die Vuelta. Maar dat is gelijk ook de enige keer dat ik iets van klasse heb gezien bij hem. Eerlijk gezegd heb ik helemaal niet het gevoel dat dit zo’n grote renner gaat worden.
Verder zit je als klassementsman natuurlijk niet echt goed bij Patje (die je, wanneer hij niet aan het janken is zelden op domme uitspraken kunt betrappen). Movistar zou een logische stap zijn.

Tripodboom 6 juni 2019 om 17:49

Ik denk dat Lefevre Mas wel laat gaan, want als straks Corendon en Sunweb een ploeg worden zal MVDP wel naar ome Patrick gaan om de Tour voor hem te winnen.

Sonsbach Allstars 6 juni 2019 om 18:08

Allemaal leuk en aardig wat Mas wil; wat ik wel zou willen weten is waarom PL deze eisen van Mas naar buiten brengt? Ik begrijp deze move niet helemaal geloof ik

Thijs E 6 juni 2019 om 18:21

PL is een meesteronderhandelaar. Watch and learn

rennerske 6 juni 2019 om 18:23

De wegen van de grijze wielergeneraal zijn ondoorgrondelijk voor ons wielerstervelingen. Maar dat er weer een gewiekst plan achter schuilt is wel zeker. Overigens is die Mas natuurlijk wel een aankomende klasbak die vroeg of laat structureel top 5 kan gaan rijden in de Rondes.

Schollekop 6 juni 2019 om 18:23

No mas Mas de Quick Step.

NDI22 6 juni 2019 om 19:48

Prima renner maar ben het wel met Lefevere eens. Eerst maar eens bevestigen. Heeft af en toe leuke resultaten maar de Vuelta is tot nu toe een uitschieter. Dit voorjaar in de 2 WT koersen 9e en 11e op 3-4 minuten.

Covadonga 6 juni 2019 om 20:48

+1

En ook zijn visie op het meerijden in de Tour achter Ineos deel ik helemaal. Al is een hulpje voor het halen van bidons of het afgeven van een reservewiel geen overbodige luxe.

Jungle Man 6 juni 2019 om 20:47

Poels?

Covadonga 6 juni 2019 om 20:49

Poels zou best een optie kunnen zijn. Knechten in de Tour, in de Giro of Vuelta een vrije rol en (mede)kopman in kleine rittenkoersen.

Johnny7 6 juni 2019 om 21:53

Die laatste alinea is echt het grootste teken dat hij daar snel weg moet. Dit is geen ploeg voor een klassementsrenner. Zal het ook niet worden. Een ander voordeel voor Mas is dat er waarschijnlijk genoeg ploegen zijn die hem wel willen contracteren en klimmers hebben om hem te ondersteunen.

havana 7 juni 2019 om 06:47

Dit artikel had ook getiteld kunnen zijn: Lefevre laat Mas waarschijnlijk vertrekken.

Jean Dumas 7 juni 2019 om 10:54

+1

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.