‘Gevolgen fusieploeg Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step immens groot’
donderdag 28 september 2023 om 07:15

‘Gevolgen fusieploeg Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step immens groot’

Podcast Groot nieuws in de wielerwereld. Jumbo-Visma en Soudal-Quick-Step werken achter de schermen aan een fusie. Volgens onze informatie zijn die plannen in een vergevorderd stadium. Twee van de beste WorldTeams die verder willen gaan als één ploeg roept een hoop vragen op. In deze aflevering van de WielerFlits Podcast bespreken Maxim Horssels en Raymond Kerckhoffs hoe het idee voor deze fusie tot stand is gekomen en wat het betekent voor het wielrennen.

Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed

RIDE Magazine
67 Reacties
Sorteer op:
24 september 2023 20:59
Ik hoor toch heel veel opinie/speculatie van Raymond en vrij weinig echte feiten in deze podcast. Het zal me toch sterk benieuwen of het allemaal zo gaat plaatsvinden als dat jullie nu schetsen..
    25 september 2023 05:55
    Da's niks nieuws meer bij die man
    25 september 2023 11:37
    Komt ook bij Telegraaf vandaan. Dus puur sensatiezucht
    25 september 2023 13:21
    Net de podcast van in het Wiel gehoord. Die zien echt totaal geen meerwaarde in deze deal of het moet bittere noodzaak zijn ivm geld. Maar als dat zo zou zijn is het schrikken en een noodsprong.
    25 september 2023 15:39
    Dat of het is nog pure exploratie naast andere lopende opties...
    27 september 2023 13:35
    Een schande.
    Dat is het, dat zulke verkennende gesprekken überhaupt plaatsvinden omdat simpelweg er geen fatsoenlijke sponsoren te vinden zijn. Terwijl er bedrijven zijn waar het geld tegen de plinten opklotst.
    Sponsoren willen veel exposure, hebben met wielrennen bijna net zoveel als met F1. F1 wordt wereldwijd meer bekeken maar wielrennen is in relatief groot deel vd wereld erg veel op TV etc.
    Shell sponsors in the UK en hebben nooit in Nederland iets fatdoenlijks gedaan terwijl ze hier maximaal fiscaal voordeel altijd genoten hebben.
    Een Unilever, nada, en die kunnen 2 keer per jaar één van hun producten promoten en elk jaar weer andere, omgerekend voor een prikkie. Beide profiteurs zijn nu uitgeweken naar de UK helaas.

    Uiteraard zijn er voldoende wereldmerken of die in de EU of Europa het prima doen die met gemak kunnen sponsoren en veel exposure krijgen. Blijf dit vreemd vinden.
    27 september 2023 19:10
    @kopoverkop, toen dsnty instapte zei de ceo ook dat hij voor wielrennen koos omdat je in relatief weinig betaalt voor veel exposure. En dat hij eigenlijk niet echt iets met de sport had, mss ondertussen wel want het is een topsport natuurlijk, maar wel met voetbal maar dat hij voor het rendement ging. Langs de andere kant heeft Lefevere ook wel al eens verteld dat het voor een marketingafdeling van een multinational veel meer werk is om dingen te doen binnen het wielrennen dan bij stadionsporten. En dat het wel een drempel is omdat ze liever de gemakkelijkere maar duurdere optie nemen. Ik heb wat de indruk dat een deel van de huidige grote sponsors het wat doen uit imago overwegingen???
    27 september 2023 23:11
    Sorry Kenny maar je laatste zin begrijp ik niet.
25 september 2023 13:01
Dit is het grote werk van Mislintat natuurlijk
25 september 2023 23:10
Hier was ook te lezen dat Plugge rond was met NEOM City, samen met een ellenlang promopraatje over die luchtbel. Toen WF dat nieuws bracht was de luchtbel al geknapt.

Dus waarschijnlijk is dit ook een scheet in een fles.
24 september 2023 20:01
Wielrennen wordt net als voetbal: een paar topteams met mega-geldschieters en samengesteld uit de absolute toppers die megaverdienen en zo mega blij zijn met de overwinning van de andere topper uit het team. En dan die geldschieters: de emiraten met hun islam-dictaturen en Jumbo met hun leegmelken van boer en consument. De charme gaat er steeds meer vanaf en als het zo doorgaat haak ik af!
    24 september 2023 20:21
    Bwa, liever 3 topploegen die strijden om winst dan 2. Het laatste jaar was het vooral UAE vs Jumbo. Mogelijk volgend jaar Ineos - Jumbo - UAE, in dat opzicht een verrijking voor de onderlinge strijd.
    25 september 2023 09:16
    Mee eens.
    25 september 2023 09:18
    De kleinere ploegen delven het onderspit. De charme van de strijd gaat er zo van af. Gelukkig is Dumoulin gestopt bij deze werkgever. Wielrennen is niet meer!!!
    25 september 2023 11:36
    Wielrennen heeft ook de kleine ploegen nodig!! Dus doodsteek voor de sport
    25 september 2023 15:38
    Dit is toch al 10-tallen jaren zo?
    25 september 2023 22:20
    Ik ook
25 september 2023 20:38
Lefevere heeft in schriftelijke reactie naar personeel aangegeven dat er geen concrete plannen zijn. Ik denk dat wielerflits ergens gebruikt wordt als breekijzer om onderhandeling met sponsor los te trekken te forceren, of ze ketsen af. Jumbo Visma werd misschien aan lijntje gehouden. Tijd zal het leren.
    25 september 2023 21:52
    Er zijn idd geen concrete plannen, zo geeft hij aan evenals de boodschap dat hij met meerdere partijen contact heeft (wat niet raar is natuurlijk). Hij geeft hiermee impliciet aan dat er eea besproken wordt en spreekt niet tegen dat tjv een partij is.
25 september 2023 08:04
Lijkt me vooral af te hangen van de hoofdsponsor. Als de hoofdsponsor belgisch is, dan lijkt het me een uitgemaakte zaak dat het onder belgische licentie zal zijn.
    26 september 2023 13:13
    Ze rijden nu onder Luxemburgs licentie toch ?
25 september 2023 18:28
Als dit door gaat is dat heel slecht voor de wielersport. Laten we eerlijk zijn: Jumbo Visma in de Vuelta is leuk voor Jumbo en misschien voor Nederlanders omdat het een Nederlandse ploeg is, maar niet goed natuurlijk. Om maar een voorbeeld te geven over het EK j.l. weekend. Hoezo landen ploegen. Het teambelang is veel belangrijker. Dames één, twee en drie (SD Works). Heren één, twee en drie (Jumbo Visma)
Als alle toppers bij één team zitten zoals nu bij Jumbo het geval is met mogelijk ook nog Evenepoel erbij om maar wat te noemen, kan je het landen aspect wel vergeten. Maak van het EK/WK maar gewoon een klassieker. Natuurlijk kan dat niet, maar zo werkt het wel.
26 september 2023 17:52
Over immense gevolgen gesproken. Benieuwd naar de gevolgen voor Kerckhoffs c.s. als dit hele fusieverhaal uit de lucht gegrepen blijkt te zijn.
    27 september 2023 22:41
    Idd ik geloof er geen snars van. Hij heeft dadelijk wat uit te leggen
24 september 2023 21:52
Astana kan ook nog wel wat versterking gebruiken ;)
25 september 2023 09:23
Familie Evenepoel meldt op Sporza dat ze geschrokken zijn, Remco wist van niks. Gaat nog een feestje worden voor de volgers.
    25 september 2023 13:31
    Wat had je dan verwacht? Dat Remco ging zeggen: "dat weet ik al 3 maanden"?
25 september 2023 19:23
Hecht er vooralsnog weinig geloof aan dat het gaat gebeuren, maar als dat het geval is, lijkt het me geen goede zaak voor de jongste Belgen en Nederlanders (mits we Evenepoel en Kooij even als gevestigde waarden beschouwen, eventueel ook nog Van Wilder). Daar gaat echt nooit plaats zijn voor Van Belle, Graat, Huising, Vangheluwe, Lecerf, Gelders en co. Als ze daar al jonkies houden, dan zullen het wel Lamperti, Gloag en collectie Noren zijn.
25 september 2023 19:41
Waarom gaat iedereen er vanuit dat ze een licentie inleveren? T is toch logischer dat ze een satelliet-ploeg willen starten? Zitten ook wat haken en ogen aan. Maar in andere sporten is het niet gek. Denk aan Formule 1.
    25 september 2023 19:43
    In de F1 kan er veel dat in een eerlijke sport niet kan ;-p
    25 september 2023 20:49
    Omdat zoiets niet mag? Dan weet je dat je eigenlijk met 16 renners start in een koers, want de eerste ploeg en de satelliet-ploeg gaan nooit achter elkaar rijden en zullen altijd wel ergens een handje helpen als dat nodig is.
26 september 2023 08:21
Het is wel vreemd, elke kans om een nieuw bericht te publiceren over dit onderwerp grijpt Wf aan, maar over de dit gerucht ontzenuwende e-mail van Lefevere lees je hier niks. Terwijl Sporza het al prominent op zijn site heeft staan.
27 september 2023 08:17
Evenepoel zal in die nieuwe ploeg nooit kopman zijn voor een grote ronde
27 september 2023 08:24
Advies aan JV: niet doen!
27 september 2023 21:37
Een grote flauwekul die fusie. Gaat er echt niet van komen
24 september 2023 19:47
Het gevolg is dat er de strijd Quickstep-Jumbo hier op het forum verleden tijd gaat zijn, wat een fijne zaak is. Niet ondenkbaar dat Remco die overstap niét maakt, maar ook niet ondenkbaar dat Roglic en/of Vingegaard vertrekken naar een andere ploeg. Ik denk dat bij een fusie elk contract opengebroken kan worden.
    24 september 2023 19:58
    Vingegaard gaat echt niet vertrekken, Roglic zie ik wel naar Lidl-Trek gaan
    24 september 2023 20:00
    Roglic en Bahrein is een gerucht dat langer rondgaat.
    25 september 2023 10:38
    Denk eerder dat Evenepoel gaat vertrekken, samen met Roglic, want die gaan nooit meer de Tour winnen met Vingegaard als ploeggenoot.
    25 september 2023 20:14
    Ik zie roglic wel naar totalenergies gaan
    26 september 2023 07:25
    in de regel worden lopende contracten gerespecteerd. Alleen bij doorstart bij faillisement is dat niet het geval, hoewel er ook dan soms nog sprake kan zijn van opvolgend werkgeverschap.
    26 september 2023 13:18
    Roglic met 1-2 knechten naar Lidl, Evenpoel met 2-3 man naar Ineos. Mooie verdeling van de kopmannen.
24 september 2023 20:21
Zal me benieuwen onder welke licentie ze gaan rijden, een Belgische of Nederlandse.
    24 september 2023 20:51
    Ze willen als de fusie doorgaat onder Benelux gaan fietsen.
    24 september 2023 21:05
    Met een Belgische en een Noorse sponsor -> Belgische licentie
    24 september 2023 21:32
    benelux? dat is toch geen land? welk orgaan moet daar dan een licentie van afgeven?
    24 september 2023 21:51
    Plugge heeft de licentie dus ik denk NL. Die van SQS zal verkocht worden inclusief deel renners en staf
    25 september 2023 11:26
    TJV is een internationale ploeg op een Nederlandse licentie. Als ploeg zijn ze op zoek naar een nieuwe internationale sponsor en in die zoektocht zijn ze onder andere bij SQS uitgekomen als een mogelijkheid. En dat die fusie al rond is of bijna rond is, is niet meer dan een gerucht dat door WF in de wereld is gebracht. De ploeg geeft zelf aan dat er andere en meer waarschijnlijke mogelijkheden zijn. Dus ik denk dat het gewoon een Nederlandse ploeg blijft, ook niet zo raar gezien het Nederlandse kader van de ploeg, en dat de fusie niet meer dan een kleine waarschijnlijkheid is.
25 september 2023 09:21
Zo en zo kan het vóór 2025 niet gebeuren, er gaat nog veel water naar de zee en voortschrijdend inzicht zal de vele praktische, juridische en morele problemen niet kleiner maken… voorlopig blijft het dus bij aftasten, wel een mooi topic om de donkere maanden mee te vullen…
25 september 2023 09:43
Worden het dan bijen of wolven ? :D
25 september 2023 13:03
Landa dus ook, ik ben benieuwd naar zijn rol en reactie.
    26 september 2023 13:16
    Evenpoel en paar renners gaan met hem mee naar Ineos. Roglic met paar renners naar Trek. Flip met paar renners naar Frankrijk. Mooie verdeling van de topmannen. België heeft WVA terug.
25 september 2023 13:31
Geen goed nieuws voor specialized denk ik…
25 september 2023 22:02
Dan wint Pogacar nooit meer de Tour als dit gebeurt. Allemaal Galacticos in 1 ploeg. Evenepoel, Vingegaard, Roglic als kopmannen. Kelderman als backup. Kuss en van Aert, als meesterknechten, Kruijswijk en Gesink voor het beulwerk, aangevuld met een grote Mislilant aankoop zoals Froome.
25 september 2023 08:47
Grootste gevolg is dat straks Vingegaard misschien ook wel met die spuuglelijke sokhelm gaat fietsen... Voor de rest moet ik allemaal nog maar zien of dit doorgaat. Misschien wel een manier om extra sponsors te lokken, en eventueel twijfelaars over de streep te trekken. Sportief gezien lijkt het me niks; kijk even bij de dames hoe mooi het is als 1 ploeg alles domineert.
25 september 2023 12:04
Fusie met dsm vele malen logischer

Reacties zijn gesloten.