Gesink bekijkt in Tour de l’Ain of hij klaar is voor Vuelta
Robert Gesink - foto: Marcel Koch
dinsdag 9 augustus 2016 om 09:52

Gesink bekijkt in Tour de l’Ain of hij klaar is voor Vuelta

Robert Gesink maakt tijdens de komende Tour de l’Ain zijn rentree in het peloton. De kopman van LottoNL-Jumbo kwam tijdens de Ronde van Zwitserland ongelukkig ten val en liep daarbij een hersenschudding op. In Frankrijk gaat hij zichzelf testen met het oog op de Vuelta a España.

Vraagteken voor de Vuelta?
Na zijn tuimeling in de Zwitserland, werd al snel duidelijk dat Gesink (als rittenkaper) en Steven Kruijswijk als kopmannen naar de Vuelta zouden gaan. LottoNL-Jumbo en de geboren Varssevelder plaatsen nu een vraagteken achter die koers. “De Tour l’Ain is een belangrijke test over de vraag of ik wel of niet naar de Vuelta kan gaan. De laatste dagen gaan de trainingen goed, maar de weken ervoor had ik nog veel moeite met mijn hersenschudding”, laat Gesink weten via de Facebook-pagina van zijn ploeg.

Te weinig getraind
“De laatste dagen in Girona verliepen eigenlijk boven verwachting na een hele lastige tijd in Amerika met veel aanpassingen in mijn training door de hersenschudding”, gaat de klassementsrenner verder. “Ik was vooral erg moe en merkte dat ik vaak maar twee dagen achter elkaar kon trainen waarna ik weer een paar dagen moest rusten. Erg frustrerend om constant bij te moeten stellen en aan te moeten passen, maar veel voorkomende klachten na een hersenschudding.  Al met al heb ik daar dus veel te weinig kunnen trainen in aanloop naar de Vuelta.”

Selectie flag-nl LottoNL-Jumbo voor flag-fr Tour de l’Ain
flag-it Enrico Battaglin
flag-be Victor Campenaerts
flag-nl Jos van Emden
flag-nl Robert Gesink
flag-nl Steven Lammertink
flag-us Alexey Vermeulen

RIDE Magazine
75 Reacties
09-08-2016 15:42
Waarom niet gewoon naar de Vuelta,

twee weken zo veel mogelijk sparen en zo rustig mogelijk rijden, bouwen aan conditie en dan in de laatste week ritje proberen uit te pikken.

Toch niets verkeerd mee dan altijd maar het vooruitschuiven.
09-08-2016 15:51
Over de pech van Gesink heb ik niet echt een mening, het is namelijk jammer en teleurstellend voor hem zelf waarschijnlijk het meeste.

Maar waar ik met mijn kop niet bij kan is dat mensen hier zeggen dat hij 'maar gewoon even moet gaan knechten voor Kruijswijk'.
Dit is geen team Sky ofzo hoor.... Gesink is al jaren de beste betaalde renner van deze ploeg(nu de op 1 na beste maar goed) en moet, als hij fit genoeg is om deel te nemen aan een koers, gewoon zelf presteren. Die gaat toch niet knechten, er is zo weinig realiteit te vinden onder de members op deze site dat het om te huilen is. Dit is samen met de belachelijke suggesties van bergknechten voor Kruijswijk toch wel de grootste onzin. Man man word eens wakker.
09-08-2016 16:01
Gewoon koersen. Altijd maar dat trainen en die focus op op data. Als je het aantal koersdagen van Gesink de laatste jaren bekijkt dan is dat niet ok. Alleen in een koers kan je winnen.

Niet starten in de Vuelta? En dan weer een seizoen afschrijven? Als het niet kan, dan kan het niet, maar ik kan me het niet voorstellen.
09-08-2016 16:13
Liz zou zeggen: ga toch fietsen.
Zou Gesink daar nog wel echt zin in hebben?
09-08-2016 16:15
Laatste man,

1. Nogmaals, je hoeft helemaal niet het salaris van Gesink te weten om van mening te mogen zijn dat hij andere renners tegen heeft gehouden al die jaren, met veel thuis te zitten. Al zat hij er gratis, zelfs dan nog.
2. Altijd maar weer dat PR-verhaal... dat natuurlijk van ondergeschikt belang maar eigenlijk vooral een zwaktebod is, iets waarnaar alleen verwezen wordt als prestaties uitblijven. Collega Dumoulin levert volgens mij ook best goede PR op en pakt daarbij ook nog wel eens een prijsje. Praten over PR is voor de sponsor, niet voor de sporter of de fan. Waar krijg je prijzen voor PR, worden daar op de OS ook medailles voor uitgedeeld?
Bovendien, je hebt het over juli 2015. Zou je mij ook kunnen vertellen hoe het met het PR-verhaal zat in de jaren voor 2015? En nog belangrijker dit jaar, 2016? Tis toch vrij armoedig dat je naar een 4e plek in een etappe en een 6e plek in het klassement moet refereren in een periode vanaf 2013. De lijn naar boven leek ingezet, maar een jaar verder blijkt dat dat gewoon niet het geval is geweest. En moet je misschien eens stoppen daar naar te refereren.
09-08-2016 16:15
@ johnny7:
geef mij eens dat lijstje met de salarissen van de TLJ renners, ik ben wel benieuwd eigenlijk.
bij voorbaat dank. :)
09-08-2016 16:16
Lezen mensen überhaupt wel?
09-08-2016 16:23
@ Laatste man:
nee, wij kijken alleen maar plaatjes, nou goed. :p
09-08-2016 16:24
@laatste man
Iets meer toelichting zou verhelderend zijn. Nu is het antwoord per definitie: ja
09-08-2016 16:25
Een sportman als robert wil niks liever dan fietsen natuurlijk maar als dat danig verstoort en zijn opbouw ontregeld zou ie beter intensief, kort hardlopen en/of zwemmen,half uur tot uur per dag lijkt meer dan voldoende en zou wellicht zonder hoofdpijn gekund hebben.
Lijkt me toch weer dat er vanuit werkgevers kant weinig ondersteuning/begeleiding is. Drie dagen herstel nodig hebben na een training lijkt meer op afbouw dan opbouw
09-08-2016 18:02
@johnny7
Ik ben wakker, maar jij hebt blijkbaar een paar weken slaap nodig. Over belachelijke reacties gesproken. Die van jou slaat echt nergens op.
Als het aan jou ligt gaat Gesink alleen koersen als hij voor een ak kan gaan. Ik laat hem lekker in de luwte kilometers draaien en van nut zijn voor de ploeg. Lekker zonder druk mee laten rijden.
09-08-2016 19:28
@covadonga
Ja dat is een strak plan... voor in jou fantasiewereldje. Maar in het echte leven draait het om geld, en niet zo'n klein beetje ook. De kopman met het hoogste salaris mag ff knechten een paar ritjes en zijn werk zit er op? Lekker een goudmijn betalen zodat hij zonder druk kan koersen? Vraag mij af of jij wel eens buiten jou kinderdagverblijf bent geweest om aan het echte leven te ruiken.
09-08-2016 19:32
Robert Gesink lijkt te snel weer aan de gang te zijn gegaan; hij voelt ongetwijfeld druk na deze seizoenen en dat heeft niet erg geholpen. Wat me wel verbaasde is dat hij dan in de USA gaat trainen. Onbegrijpelijk. Een goede verhouding rust/arbeid is belangrijk en dan gooit hij er nog een vliegreis en jetlag tegen aan. Verder weet hij dan niet waar hij staat maar heeft hij daar een koers voor nodig. Die heb je volgens mij nodig om te weten of je competitief bent voor een klassement of rit maar toch niet om te weten of je überhaupt kunt rijden? Wat gebeurt er toch rond kopmannen bij TLJ? In de Tour waren ze ook niet duidelijk met Kelderman en nu dit weer. TLJ is mijn ploeg maar ze maken het je niet makkelijk.
09-08-2016 19:48
Je gaat voor de Darwin award, Johnny7?
Je maakt je nu al in twee felle posts belachelijk. Gesink geeft ZELF aan te willen knechten voor Kruijswijk...

"Ik hoop dat ik naar de Vuelta kan gaan om Steven te ondersteunen voor het algemeen klassement”
09-08-2016 19:50
Ohhh sorryy!!!! Wist niet dat hij dat zelf mocht bepalen.
Ik hoop dat mijn werknemers ook gaan bepalen wat ZIJ willen doen!! Dat is veel makkelijker voor mij ook.
09-08-2016 20:11
Geen probleem Johnny. Je bent nooit te oud of te jong om te leren.
09-08-2016 20:12
@johnny7
Het bedrijf waar ik directeur ben lijkt idd soms wel op een kinderdagverblijf. Wat knap van je dat je dat weet. En dat voor een zevenjarige. Of verwijst de 7 in je naam niet naar je leeftijd? Dan snap ik ook je vreemde posts wat beter en zal ik verder niet meer lelijk doen.
09-08-2016 21:05
Update: Gesink is klaar VOOR de Vuelta: "samen met Wilco (Kelderman, red.) richt ik me alvast op het volgende seizoen. Het doel is om in de winterstop in topvorm te raken en goede benen te vinden.
09-08-2016 21:23
Gesink is een en al klasbak. Helaas ook pechvogel.

Hoe kan het toch dat een berichtje over Gesink en een klein voorbereidingsrondje in Frankrijk weer even veel reacties geeft als berichten over Poels die geen Olympische tijdrit rijdt? De man heeft jarenlang het Nederlandse wielrennen gedragen. Inclusief/ondanks allerlei meuk zelden laten lopen. Leuk hoor, Kruijswijk, Mollema, Kelderman, Poels. Maar zonder hun prestaties te kleineren: Gesink eindigde (op de Bau & Lau tour na ivm een Giro) nooit achter ze in een grote ronde.

Gesink op WielerFlits is:
- de kneus die na een beenbreuk niet snel genoeg terugkomt (remember Beloki?)
- de sukkel die mentaal zwak is als z'n hart een operatie nodig heeft (RIP Simpson)
- de loser die zijn contract niet waard is na een hersenschudding (erase collectief geheugen Tour 2015!)
- de emotionele tobber die zijn vrouw steunt bij complicaties van hun kind (hallo mooi mens Gesink)

Voor mij is het al 10 jaar de vaandeldrager van het NL wielrennen. Winnaar van Emilia (2), Montreal, Quebec, California en Oman. Waardig Olympiër in Beijing (10 in zowel road race als tt).

Zo iemand kan toch wel zonder al dit geneuzel gaan testen of de Vuelta erin zit?
09-08-2016 22:47
Even kijken hoe snel van Vleuten, een vrouw van 33, zware hersenschudding, beschadigde rug, op de intensive care gelegen, mentaal een wrak, weer hersteld.
En Gesink, nou ja.
09-08-2016 23:40
@jan
Je bent geen mentaal wrak omdat je goud laat liggen, daar ben je in drie dagen overheen, geen vergelijking. Robert komt vh platte land en weet als geen ander wat afzien is maar tegen migraine oid valt niet te vechten.
09-08-2016 23:59
Word dit nog ergens uitgezonden?? Als ik het deelnemersveld bekijk moet Gesink hier minstens top 3 rijden om in de Vuelta mee te kunnen spelen.
10-08-2016 04:43
Wederom komt Gesink niet in aanmerking voor de prijs 'flandrien van het jaar'. Ik hoop hem terug te zien op zijn oude niveau als jonge renner en wens hem het allerbeste. Hopelijk in de vuelta.
10-08-2016 07:44
@ Johnny7: Knap hoe jij schijnt te weten wat welke renner verdient bij TLJ.

@Hengacity1: Eens, het is niet heel indrukwekkend qua deelnemersveld. Benieuwd wat Sam Oomen hier ook kan.
11-08-2016 11:59
Zou hij wedstrijden fietsen eigenlijk nog wel leuk vinden, vraag ik mij af?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine