Geraint Thomas: “Als je tweede wordt in de Tour, kan niemand dat iets schelen”

maandag 30 september 2019 om 17:25
Geraint Thomas: “Als je tweede wordt in de Tour, kan niemand dat iets schelen”

foto: Cor Vos

Geraint Thomas heeft zijn tweede plaats in de voorbije Tour de France heel anders beleefd dan zijn eindzege van vorig seizoen. De Britse ronderenner van Team Ineos heeft gemerkt dat er een wereld van verschil zit tussen beide uitslagen. “Voor mij ging het vooral om het mentale deel”, zegt Thomas tegen Cyclingnews over zijn vermoeidheid na de Tour.


Thomas reed na de Tour de France alleen de Deutschland Tour en de Canadese WorldTour-klassiekers. Zonder goede uitslagen, wat uiteindelijk ook resulteerde in een DNF in de wegwedstrijd in Yorkshire. “Als de Tour je hoogtepunt is, alles daar omheen gebouwd is en dan heb je ook nog het WK waar je naar toe wil werken… Dat is gewoon moeilijk”, concludeert Thomas.

In 2018 was hij nog de gevierde man in Parijs met de gele trui. “Het verschil tussen winnen en tweede worden is gigantisch. Vorig jaar was alles constant”, laat hij weten. “Je mobiel blijft constant gaan en er wordt van alle kanten aan je getrokken. Als je tweede wordt, kan niemand dat iets schelen. Je bent weer normaal en back in business. Dat is lastig, omdat het alles of niets is.”

‘Om te winnen moet ik honderd procent zijn’
Thomas weet wel waarom hij zich volledig toelegt op een specifieke wedstrijd. “Er zijn renners die altijd negentig procent zijn, maar om te winnen en er te staan in de wedstrijden die ik rijd, moet ik honderd procent zijn. Dan zak ik wel terug naar vijftig procent in de andere delen van het seizoen”, legt de Welshman uit. “Ik heb altijd al die mentaliteit gehad, al sinds mijn jaren op de baan.”

Voor Thomas en Team Ineos breekt andermaal een spannend jaar aan. Met mede-kopmannen als Egan Bernal, Chris Froome en Richard Carapaz in de ploeg moet gekozen worden. Thomas laat weten nog te willen wachten met een planning maken. Eerst wil hij de parcoursen zien van de Giro en de Tour. Inmiddels kent hij de voorbereidingen richting de juli-maand als de beste. “Als de Tour het grote doel is, dan heb je een rustperiode tot aan november en dan begint de hele opbouw weer. Het is lastig om uit die routine te komen, behalve als je andere doelen hebt.”

Dit artikel delen:

47 Reacties

havana 30 september 2019 om 17:30

Daar heeft GT volledig gelijk in. The second placed is the first placed loser.

Koppi 1 oktober 2019 om 09:16

Een tweede plaats in de Tour is toch eervol en respectabel, alleen de manier waarop was minder spectaculair…

de nieuweMerckx 30 september 2019 om 17:32

Als er niks gebeurt met Bernal en Bernal mag volgend jaar weer starten in de tour maakt hij geen schijn van een kans.

Panache 30 september 2019 om 19:06

Altijd lachen met die zogenaamde ‘zekerheden’. Bernal klimt ietsje beter, maar Thomas is een betere tijdrijder. Daarnaast moet je op je fiets blijven zitten, de waaier niet missen, niet ziek worden, niet te vroeg pieken, niet te laat pieken, niet vergeten te pieken…

Kannibaal van Schepdaal 30 september 2019 om 19:43

Boude stelling, zeker omdat Bernal niet eens de beste was in de afgelopen Tour.

Wat als Bernal de Giro en de Tour rijdt, Froome en Thomas fris de Tour rijden, er twee lange tijdritten in het parcours zitten en Thomas zijn niveau van 2018 haalt en Froome zijn niveau haalt van in zijn topjaren? En Roglic, Dumoulin en Simon Yates fris (lees: zonder Giro) aan de start staan? En Pogacar een nieuwe stap heeft gezet en zonder Giro in de benen aan de start staat?

Met allen kan je alles bewijzen. Bernal is een groot talent, maar gaat de komende jaren echt niet alles met vijf minuten voorsprong winnen. Evenepoel komt er ook nog aan.

koos verrek 30 september 2019 om 17:37

3 weken 100%, rest van ’t seizoen 50%, en in de winter aan de zuip. En wat verdient die??

EddyB1958 30 september 2019 om 18:29

Het 20 ste van een middelmatige voetballer in de tweede afdeling van het Engels voetbal.

koos verrek 30 september 2019 om 18:59

+1 Eddy. Maar toch…

Kannibaal van Schepdaal 30 september 2019 om 19:46

Helemaal waar, maar dat geldt ook (zij het met iets minder loon) voor patriotten als Porte, Uran en Bardet. Hopelijk gaan Bernal en Pogacar ook niet die toer op.

BW52 30 september 2019 om 17:38

Klinkt een beetje als een oude man

Jowinho 30 september 2019 om 17:42

Eerder als een verwend kind.

Turtlehead 30 september 2019 om 20:13

Slappe hap. Geprobeerd Bernal te piepelen, maar deksel op de neus. Zelf niet goed genoeg. Leer ermee leven zou ik zeggen.

Viktrodriguez 30 september 2019 om 17:41

Die tweede plaats kan me vooral niks schelen als die renner voor de rest van het jaar nauwelijks tot niet in beeld rijdt.

Tuubke 30 september 2019 om 17:50

Kan niemand iets schelen? Nou, dan kent Thomas Wielerflits niet! Ik zou de reacties hier wel eens willen zien als Robert Gesink tweede werd in de Tour….

tendam 30 september 2019 om 17:52

Kruijswijk werd 3e, en die kreeg toch een hoop gezeik over zich heen… hij had beter 15e kunnen worden.

EddyB1958 30 september 2019 om 18:30

Een hoop gezeik? Het leek mij eerder dat hij de Tour gewonnen had.

Panache 30 september 2019 om 19:11

Zelfs als een Nederlander de Tour wint, is er gezeik. Geen duiding, maar gewoon gezeik (omdat het kan). Dan is er onvoldoende aangevallen, is een favoriet weg gevallen, is het team bij elkaar gekocht, moet de ploegleiding ontslagen worden als de nr 7 mee gaat in een vroege vlucht, etc.

tendam 30 september 2019 om 19:40

@eddyb
Dan heb je wel zeer selectief gelezen…

Johnny7 30 september 2019 om 17:58

Lachwekkend dat deze man 1 van de hoogste salarissen heeft van het peloton en alleen 2e hoeft te worden in de Tour. Heeft verder geen fatsoenlijk wedstrijd een goede uitslag gereden.

Rawolf 30 september 2019 om 18:29

‘alleen’

Dat stop je zo effe in je boodschappenmandje ja, stelt niks voor.

Panache 30 september 2019 om 19:14

Als zijn team niet tevreden was met P2 dan hadden ze Bernal wel laten knechten en had Thomas zijn tweede zege binnen geharkt. Ineos vind het schijnbaar prima en die betalen hem.

Franco Ballerini 30 september 2019 om 18:09

Bedankt voor het geheugensteuntje. Ik was al weer vergeten wie er 2de en 3de in de laatste Tour waren.

EddyB1958 30 september 2019 om 18:33

Was Thomas een Nederlander, dan luidden de klokken hier heel anders.

Sjonge Jonge 30 september 2019 om 18:41

Mocht jij geen minderwaardigheidscomplex hebben, zou je je hier niet elke dag ontzettend druk om lopen te maken….

Man met de hamer 30 september 2019 om 19:41

Weer een neutraal happen?

Derierre de la course 30 september 2019 om 22:10

Waarom zet je onder 1 topic 2x dezelfde reactie?

peterwinnen 30 september 2019 om 18:44

Type renner die de wielersport niet echt verder brengt, vind ik. Met renners die alle koersen gebruiken in voorbereiding op 1 wedstrijden heb ik niets. Minachting voor het publiek eigenlijk.

limburgia 30 september 2019 om 19:10

+1

Borsje 30 september 2019 om 19:15

+1

Panache 30 september 2019 om 19:18

Mwoah. 4x wereldkampioen op de baan. 2x olympisch goud. 1x Vlaamse klassieker gewonnen, 1x Tour gewonnen. Parijs Nice, Dauphine, ook een leuke als junior Parijs Roubaix. Er zijn weinig coureurs veelzijdiger dan Thomas.

$kedel 30 september 2019 om 19:35

En dan blijft aan noemenswaardige overwinningen slechts zijn tourzege en dauphine en Parijs-Nice over…
Geen vetpot.

KnightBiker 30 september 2019 om 19:34

Ik wil er geen waarde oordeel over geven maar vorig jaar Dumoulin 2e In De Giro, 2e In De Tour, 4e op Het WK.

tendam 30 september 2019 om 19:41

Wat wil je er dan mee zeggen?

Man met de hamer 30 september 2019 om 19:43

Podiumplek is altijd schitterend. Als je dat niet eert blijft er heel weinig over.

Pizzi 30 september 2019 om 19:50

Ik mis Thomas de klassiekerrijder.

Maglia Rosa 30 september 2019 om 19:55

Pff, wat een negatieve reacties. Lijkt me net als Wiggins in de eerste plaats een pure liefhebber die graag zoveel mogelijk koerst. Voor beiden gaf men tot kort voor hun Tourzege geen stuiver voor winst. Toch lukt het ze dankzij volledige toewijding om de Tour te winnen. Dat verdient toch alleen maar respect?

Persoonlijk heb ik nooit begrepen waarom G dit jaar voor de Tour ging i.p.v. de Giro (of desnoods de klassiekers) te proberen. In de Tour viel namelijk meer te verliezen dan te winnen. Mede dankzij het wegvallen van Dumoulin en Froome pakte het toch nog bijna goed uit, want hij bleek opnieuw verrassend sterk. Volgend jaar maar lekker een paar andere doelen uitkiezen.

Scott Sunderland 30 september 2019 om 19:57

Goede renner hoor deze Thomas, maar vooral mentaal kwetsbaar, lijkt het. Problemen met zich mentaal opladen. Hij maakt soms ook een wat neerslachtige indruk.

Je ziet het ook wel vaker dat wanneer een renner eenmaal het hoogst haalbare heeft bereikt, het moeilijk wordt om gemotiveerd te blijven. Ik geloof dat Wiggins bijvoorbeeld zelfs nooit meer de Tour gereden heeft na zijn zege.

VerstandOpNul 30 september 2019 om 20:59

Het was volgens mij vooral onhoudbaar om nog het kopmanschap in de Tour op te eisen met Chris Froome in de ploeg..

Ajvenema 30 september 2019 om 20:31

Ik denk dat thomas echt heel blij mag zijn met die ene zege. Goeie coureur, maar in principe gaat ie geen tour meer winnen, en dat is niks om zich voor te schamen. Kan me wel voorstellen dat het lastig is om je hoogtepunt gehad te hebben.

Samlambeej 30 september 2019 om 20:47

Slap verhaal. Volgens mij wist TD nog een aardig WK te rijden na een TopGiro en TopTour.

Pietspeed 1 oktober 2019 om 07:07

Eens, goed gezien. Een renner die enkele / aantal wedstrijden rijdt en dan “2e wordt kan niemand iets schelen” (wat hij daar ook moge mee bedoelen), krijgt terecht mi ook niet alle aandacht. Zeker als je de rest van het seizoen niet in beeld bent, maar wel een vd topverdieners in het peloton bent. (Zij hem overigens gegund na een tour overwinning)
Klinkt nu als een huilie, huilie verhaal…

Silverlake 30 september 2019 om 20:57

Evenepoel komt er ook nog aan. ?????

Sorry als grote fan van Remco geloof ik nooit dat hij een grote ronde kan winnen.
Hij is veel te klein en te geblokt en heeft zeker niet de beenspieren om ooit een heel goede klimmer te worden.
Laat hem maar openbloeien voor alle klassiekers.
En laat hem zeker geen tweede Hagen worden.

VerstandOpNul 30 september 2019 om 21:00

Te klein om een goede klimmer te worden?

Theo H 30 september 2019 om 22:18

Grote fan, maar blijkbaar niet echt weten waar zijn talent en ambities liggen? Evenepoel gaat volledig voor een rol als klassementsrenner in de toekomst. Voor de klassiekers komt hij op dit moment sowieso explosiviteit tekort, kan nog komen/verbeteren, maar als hij volledig voor de rondes gaat trainen, wordt dat alleen maar minder.

Maar dit ging eigenlijk over Thomas: ik sluit me volledig bij opmerking van Pizzi aan.

stephano 30 september 2019 om 21:27

En daarom helpt het als je geniet van het koersen :)

EricV 30 september 2019 om 22:10

Ik denk dat hij als een van de weinige wielrenners begrijpt dat andere dingen belangrijker zijn dan werken. Zag hem net alweer genieten van een Corona op zijn insta

Romāns Vainšteins 30 september 2019 om 22:48

Saaie doch monsterlijk sterke renner, ik mot m niet maar dan is het nog wel een volledig terechte tourwinnaar. Kon conditioneel niemand tegenop afgelopen jaar.