George Bennett zet Giro uit hoofd: “Ik ga mij voorbereiden op juni”

zondag 22 maart 2020 om 17:07
George Bennett zet Giro uit hoofd: “Ik ga mij voorbereiden op juni”

foto: Cor Vos (archief)

George Bennett zit vanwege de verspreiding van het coronavirus al ruim tien dagen in quarantaine in Andorra, waar de Nieuw-Zeelander van Jumbo-Visma er het beste van probeert te maken. Ook Bennett heeft zijn twijfels over de hervatting van het seizoen. Tegen Cyclingnews vertelt hij zich te richten op juni. De Giro d’Italia heeft hij al uit het hoofd gezet.

“Het wordt een heel raar seizoen, want als je in juni niet in vorm bent dan ga je een lastig seizoen tegemoet. Ik ga mijzelf dus voorbereiden op juni”, laat Bennett weten. De Giro d’Italia was zijn hoofddoel dit seizoen, daar zou hij kopman zijn. “Dat was een grote kans voor mij. Ik weet dat gesproken wordt over de Giro eind mei, maar ik geef het geen schijn van kans dat dat gaat gebeuren. Ik twijfel ook of de Olympische Spelen doorgaat en we krijgen mogelijk een Tour de France in augustus.”

“Het wordt heel rommelig en interessant. Sommige renners hebben daar talent voor, maar anderen moeten zich afsluiten en heel hard trainen”, aldus Bennett. “Deze periode zullen we ons de rest van ons leven herinneren. De waarheid is dat je teleurgesteld kan zijn dat wedstrijden worden afgelast, maar je moet de situatie wel respecteren. Miljoenen mensen zitten nu vast in hun huizen.”

Zwift geen ideale oplossing
Een van de oplossingen voor de profs is om binnen te fietsen op de rollerbank, mogelijk in combinatie met het programma Zwift. Al gaat dat lichtgewicht Bennett niet zo goed af. “Ik heb in die wedstrijden nog geen top-10 kunnen rijden, wat nogal deprimerend is. Die races zijn nog best lastig”, zegt hij.

“De ploeg heeft ons verteld dat we lange tijd niet zullen koersen. We moeten ons op dit moment geen zorgen maken over trainingen en niet proberen om op een laag gewicht te blijven. Als we weer aan de slag mogen, hebben we wel de kracht nodig om dat te doen. We doen nu wat we kunnen en maken lol”, geeft Bennett aan. “De ploeg doet het geweldig. Zij focussen zich op onze mentale en fysieke gesteldheid en zij moedigen ons aan om de fiets aan de kant te zetten tijdens deze periode.”

Bennett en zijn vriendin denken ook aan een tijdelijke terugkeer naar Nieuw-Zeeland in deze moeilijke periode, maar de bezorgdheid is groot. “De grootste angst die we hebben gaat over reisverboden. We proberen dat dus zo lang mogelijk uit te stellen”, aldus Bennett. “We zouden in Nieuw-Zeeland ook in thuisquarantaine moeten. Dat is niet zo’n groot probleem, maar wisselen we dan de huidige situatie om voor dezelfde situatie in Nieuw-Zeeland? Dat weet niemand en niemand kan dat zeggen.”

Dit artikel delen:

13 Reacties

kelderfan 22 maart 2020 om 17:16

Ik lees ook dat hij in overleg traint om te kunnen koersen in juni.

La Primavera 22 maart 2020 om 17:42

Toch juist mooi dat je op Zwift nog geen top 10 plekken rijdt, dat houdt je scherp en kan motiveren om harder te gaan. Deze winter voor het eerst binnen gefietst i.c.m. Zwift en nu ik weer buiten fiets merk ik hoeveel profijt er te behalen valt met Zwift.

koos1 22 maart 2020 om 18:27

Opvallend regeltje: “we krijgen mogelijk een Tour de France in augustus”. Blijkbaar houden renners (en ploegen?) dus al rekening ermee dat de tour word verplaatst.
Stel dat de OS worden verschoven naar 2021 dan zou het best nog weleens kunnen gebeuren dat ze met evt. de Tour gaan schuiven richting augustus. Enige probleem is dan de overlap met de Vuelta, maar die misschien dan ook maar paar weken opschuiven.

Franco Ballerini 22 maart 2020 om 18:42

Tour gaat absoluut niet door dit jaar. En volgend jaar waarschijnlijk ook niet. Ik verwacht geen koers meer totdat er een vaccin gevonden is én wereldwijd beschikbaar is. Kan wel een jaar of twee duren…

skylimit 22 maart 2020 om 18:54

Ja, en iedereen blijft 2 jaar lang opgesloten in hun woonlocatie ? De hele economie laat je plat leggen. Nee, deze onzin van gedwongen in quarantaine of thuisisolatie kan je niet langer dan een periode van max. 1 maand opleggen en in stand houden.
Gezonde mensen hebben voldoende weerstand. Er zijn al middelen die getest worden en die goede resultaten boeken, echter de farmaciewereld wil hier nog niet aan, want die middelen zijn te goedkoop. De farmaciewereld wil een echt nieuw vaccin op de markt brengen. Ik verwacht dat er eind april/begin mei weer wedstrijden zullen starten.
Overheden kunnen deze situatie niet langer volhouden en moeten met andere oplossingen komen.

iLLan 22 maart 2020 om 19:39

Ik verwacht dat het ongeveer zo wordt:
Langzaam aan mogen mensen weer aan het werk. Maar niet in grote groepen, afgescheiden van elkaar door plexiglas en met mondkapjes op. Handen geven blijft uit de boze en die traditie gaat helaas ten onder. Kortom, we krijgen een nieuwe werkelijkheid.
Niet noodzakelijke bijeenkomsten zullen de eerste twee jaar zoveel mogelijk vermeden worden. Sporten zal dus ook moeilijk zijn.

vincenzo 22 maart 2020 om 20:48

Ballerini, je ziet het goed. (Professionele) sport is dit jaar en mogelijk een deel van volgend jaar niet meer aan de orde. De realiteit is hard; alleen niet iedereen is er nu aan toe om het al onder ogen te zien. Lastig voor renners. Basisconditie onderhouden en niet meer dan dat. En hopen dat je je baan houdt.

Derierre de la course 22 maart 2020 om 20:52

@sky conspiracyflits is je andere bookmark. Dit is wielerflits.

ZureVla 23 maart 2020 om 08:31

@skylimit, lees je even in: http://www.fiercepharma.com/pharma/new-commitments-mylan-and-teva-move-to-supply-tens-millions-hydroxychloroquine-tablets-to
Die pillen worden weggegeven aan overheden om gedegen onderzocht te worden, o.a. in een onderzoek door de WHO dat SOLIDARITY heet.
Er zijn momenteel minimaal 125 fase 2 en 3 studies lopende naar COVID-19, van overheden én farmabedrijven (https://clinicaltrials.gov/ct2/results?cond=COVID-19&term=&cntry=&state=&city=&dist=), zowel naar geneesmiddelen als vaccins. Dus farma wil er wel aan en beide op de markt brengen.

vincenzo 22 maart 2020 om 20:45

"Voorbereiden op juni". En tegelijk: "De ploeg heeft ons verteld dat we lange tijd niet zullen koersen. (…) Ik twijfel ook of de Olympische Spelen doorgaat en we krijgen mogelijk een Tour de France in augustus.”

Bennet spreekt zichzelf tegen. Welke wedstrijd verwacht hij dan in juni om dan in topvorm te moeten zijn?

Sammysosa 23 maart 2020 om 01:15

De Strade

Mark 23 maart 2020 om 08:53

Wedstrijden op de Zwift kunnen in juni. Ik ga kijken als een grote ronde op de Zwift komt!

Dr op en dr over 23 maart 2020 om 10:53

Bennet mag wel opschieten als hij nog naar huis wil. Nieuw Zeeland gaat in een totale lock down in minder dan 48 uur. (En dat voor minimaal vier weken.)

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/buitenland/nieuw-zeeland-over-48-uur-volledig-op-slot-ondanks-laag-aantal-besmettingen/ar-BB11yt99?ocid=spartanntp