George Bennett hoopt op Tour de France: “De Giro heeft drie tijdritten”

vrijdag 9 november 2018 om 10:33

foto: Sirotti

Als George Bennett het voor het zeggen heeft, kiest hij volgend seizoen voor de Tour de France. De klassementsrenner van LottoNL-Jumbo denkt dat het parcours van de Tour beter bij hem past dan de route van de Giro.


“De Tour is voor mij de overduidelijke favoriet, want de Giro heeft drie tijdritten en de eerste twee weken zijn minder uitdagend dan die in de Tour”, zegt Bennett in gesprek met Eurosport. “De Tour heeft een aantal hoge bergop aankomsten en met La Planche des Belles Filles beginnen we al meteen in de eerste week met een aankomst bergop.”

“Ik denk dat het een mooie route is de voor de Tour, met minder tijdritkilometers. Ik zou mij er graag op toeleggen, maar het team besluit. Zij bespreken wie waar rijdt. Maar ik weet niet of het Giroparcours bij mij past met al die tijdritkilometers.”

Bennett reed dit jaar twee grote rondes. In de Giro finishte hij als achtste, de Vuelta sloot hij af als 35e. Bij LottoNL-Jumbo moet hij het kopmanschap in grote rondes delen met Primoz Roglic en Steven Kruijswijk.

Dit artikel delen:

27 Reacties

jessevdalen 9 november 2018 om 10:38

Roglic
Bennett
Kruijswijk (dubbel)
Gesink
Groenewegen
Roosen
Teunissen
Martin

Zo discussie is weer op gang

Kristof Damen 9 november 2018 om 10:46

Super sterk team!

jvh93 9 november 2018 om 11:53

Neem aan dat Gesink in jou ogen dan niet meer de dubbel Giro – Tour gaat rijden?
Lijkt me namelijk iets teveel van het goede voor Gesink. Dan zie liever Tolhoek in een van deze rondes als zijn vervanger

Casar 9 november 2018 om 10:39

Hij zegt in het artikel ook dat hij duidelijk een plaats onder Roglic en Kruijswijk staat in de hiërarchie

Romāns Vainšteins 9 november 2018 om 10:52

Wat meteen het hele verhaal dat de tour beter voor hem is dan de giro genadeloos onderuitschoffelt. Als hij nou voor eigenrekening wil rijden is wellicht een vuelta het beste met dan de giro in een hulpbergoprol erbij.

hartstikkebedankt 9 november 2018 om 10:54

Zoiets qua klimtypes?

Giro –> Kruijswijk, Gesink, Tolhoek, De Plus, Bouwman
Tour –> Roglic, Kruijswijk, Bennett, Gesink
Vuelta –> Roglic, Bennett, Kuss, Tolhoek/De Plus, Powless

rovi 9 november 2018 om 12:23

Giro –> Roglic, Kuss, Tolhoek, De Plus, Bouwman, Powless
Tour –> Kruijswijk, Bennett, Gesink, De Plus
Vuelta –> Kruijswijk, Gesink, Roglic, Bennett, Kuss, Tolhoek, Powless

Dan kan Roglic de Giro tenminste winnen met al die heuvelachtige tijdritkm’s (ervanuitgaande dat Dumoulin en Froome voor de tour gaan).

kelderfan 9 november 2018 om 10:56

@jessevdalen
Mooie opstelling zo. Enige discussie lijkt mij Jansen voor Teunissen, die zelf nog niet wist welke grote ronde hij zou gaan betwisten.

nickdt 9 november 2018 om 12:47

Giro

Kruijswijk (Kopman)
Tolhoek (Schaduw)
Bouwman
De Tier
Van Poppel
Hofstede
Lindeman
De Plus

Tour
Roglic (Kopman)
Bennett
Kruijswijk
Gesink
Groenewegn
Van Emden
Martin
Roosen

Vuelta
Bennett (Kopman)
Tolhoek
Kuss
Powless
Martens
Olivier
Van der Hoorn
Eenkhoorn

Reserve: Gesink/Roglic

Gaat makkelijk zo, want ik vindt dat Bennett inderdaad een punt heeft.

Emergo 9 november 2018 om 16:02

De werkelijkheid ziet er ongetwijfeld anders uit.

skylimit 9 november 2018 om 12:59

Bennet is niet geschikt als kopman voor een grote ronde, dat heeft de Vuelta al uitgewezen. Meesterknecht met vrij rol, hooguit schaduwkopman in het geval Roglic en Kruijswijk niet samen aan de start te staan.

tendam 9 november 2018 om 13:20

@skylimit
Beetje raar om zijn slechtste ronde in jaren als de maatstaf te nemen.

Bever 9 november 2018 om 17:24

Bennet heeft sinds de Tirreno als hij fietst constant pijn in de zij, een soort van miltsteek. Dat lijkt me niet prettig en dat zal zeker van invloed zijn op zijn prestaties.

skylimit 9 november 2018 om 13:36

@tendam gewoon reeel, bennet is meer geschikt voor kleinere rondjes.
Ja, maar hij werd dit jaar nog 8e in de Giro zou je zeggen…..inderdaad maar op meer dan 13 minuten en zonder ooit echt in de buurt te komen van de top.

tendam 9 november 2018 om 14:05

Het is ook geen topper, meer iemand die overal top-10 rijdt. In kleine rondjes wordt hij ook vaak 8e, dus wat maakt hem daar meer geschikt voor?

Johnny7 9 november 2018 om 14:31

Ik wist dat mensen gingen zeuren dat hij geen kopman materiaal is omdat hij 1x een slechte ronde heeft gereden en dat was dan de laatste.

Bennett is prima geschikt als kopman, kan altijd top 10 halen en de tactiek om te starten met 2 kopmannen werkt prima bij Jumbo. Ik moet wel zeggen dat zijn tijdrit wel elke grote ronde verder achteruit lijkt te gaan, dat baart me wel zorgen. Hopelijk gaan ze er op trainen deze winter.

Jean Dumas 9 november 2018 om 14:48

Bennett naar de Tour? OK, maar dan wel als knecht.

skylimit 9 november 2018 om 15:01

@tendam 4e tour de pologne, 5e tour de alps, 6e volta catalunya. 2017: vuelta en tour niet gefinished, 1e tour of california.
Scorebordjournalistiek, maar ik denk dat hij zich beter kan toeleggen op de kleine rondjes met bijvoorbeeld een ronde van Zwitserland c.q. Oostenrijk etc.

tendam 9 november 2018 om 16:39

@skylimit
Dat doet hij toch al? De Ronde van Oostenrijk is dan weer ’n beetje te min, lijkt me.

Mr10B 9 november 2018 om 16:48

Er staan net wat andere tegenstanders aan de start in die kleine rondjes. Het is niet zo dat die parkoersen hem beter liggen oid.

Waar je bv bij Roglic kan zeggen dat hij beter tot zijn recht komt in kleine rondjes omdat de TT daar beslissender is, of een Spilak die geen 3 weken achter elkaar goed kan zijn.

Bij Bennett is zijn niveau niet hoog genoeg voor top-5 in een grote ronde, of voor het winnen van bv Catalunya. Maar komt mi wel goed tot zijn recht als rechterhand/schaduwkopman/meesterknecht van bv Roglic of Kruijswijk in de Giro of Tour. Eigenlijk is dit de perfecte knecht die veel plegen zoeken. Namelijk sterk genoeg om met de beste 10 mee te gaan bergop, maar niet goed genoeg om zelf een klassement te rijden bij de top-5. (alleen jammer dat hij bij Jumbo rijdt omdat hij eigenlijk liever niet als knecht uitgespeeld wordt)

kelderfan 9 november 2018 om 17:59

Bij Jumbo krijgt hij in verschillende koersen het kopmanschap. Het begint al bij de TDU en als hij de TdP weer gaat rijden in voorbereiding op de Vuelta, dan wordt hij zeker weer als kopman uitgespeeld.

achterhoeker 9 november 2018 om 18:47

Bennet gewoon goede top 10 rijder voor een grote ronde…
En misschien ooit wel meer als alles een keer klopt…

Borsje 9 november 2018 om 19:30

Hoe zit het nou met die blessure steken in de zij? Inmiddels echt opgelost?

Jacco van Stierop 9 november 2018 om 19:30

Geen onaardige renner maar heb niet de indruk dat er bij hem nog veel rek zit als ronderenner. Zou jammer zijn om dat als hoofddoel te blijven zien. Knechten voor Roglic en Kruijswijk en voor de rest vooral vrijbuiten zou leuk zijn, en als het allemaal een keer goed valt kan hij eens een keer een klassementje rijden. Op top10-geneuzel zit niemand te wachten.

MDKIDW 9 november 2018 om 20:10

Kruissie naar de giro

Roglic kopman tour
Bennett tour als schaduw kopman / renner met beschermde status want eerste week is vaak hectisch met beschermde status
Dylan , Roossen, gees, der pantzerwagen tolhoek zeker mee en dan is er nog 1 plekje over.

Vuelta maar kijken hoe de vlag er dan bij hangt want een seizoen is lang en er kan van alles gebeuren.

Maar wat hebben ze een enorm brede en sterke ploeg zeg, wat een weelde dat is ook wel eens anders geweest

kelderfan 9 november 2018 om 20:11

Ja, die winst in de ToC kwam ook uit de lucht vallen. Bennett is natuurlijk geen Roglic, maar als 2e. kopman doet hij ’t prima.

Kelder is de Man 9 november 2018 om 22:03

Leuke renner, lekker ongecontroleerd rijden met zn hart. En ik ben jaloers op zn haar.