George Bennett: “De ploegleiding was ook verbaasd”
George Bennett kijkt met gemengde gevoelens terug op de etappe naar Albi, waarin de Nieuw-Zeelander van Jumbo-Visma bijna tien minuten verloor in het algemeen klassement. Hij verloor zijn vierde plek nadat hij bidonnen ging halen op het moment dat de waaiers getrokken werden. “Ik weet niet waarom ik afzakte, maar ik was in de veronderstelling dat ik ze moest halen, terwijl niemand ze nodig had”, reageert Bennett.
“De radio was een beetje vaag”, aldus Bennett tegenover het Nieuw-Zeelandse Stuff. “Uiteindelijk ging ik terug om bidonnen te halen, wat heel raar was. De ploegleiding was ook verbaasd. Ze zeiden dat het wel een goed moment was. Maar toen we de bocht om gingen ging het vol gas voor de waaiers en brak het peloton. That’s it.”
Gele droom
Bennett belandde in een derde peloton, als enige renner uit de top van het klassement. “Het probleem was dat een paar favorieten in de tweede groep zaten, dus van voren gingen ze vol gas om die op achterstand te zetten. Als je dan alleen bent, zoals ik, dan kom je nooit meer terug”, legt hij uit. “Ik had tweede moeten staan op de rustdag. Als ik geen bidonnen had gehaald, had ik nu ook tweede gestaan. Natuurlijk ben ik teleurgesteld, maar dit is altijd het risico als je niet de kopman bent.”
Op La Planche des Belles Filles mocht Bennett al voor de gele trui gaan van de ploeg en Steven Kruijswijk, maar daar bleken Giulio Ciccone en Julian Alaphilippe te sterk. “Daar droomde ik wel van, zeker met de eerste bergetappe die eraan komt. Alaphilippe zal breken in de bergen en als ik er dan nog bij zat, dan was ik de eerste klassementsman geweest. Dat is een gemiste kans. Hopelijk krijg ik die kans ooit nog in mijn leven.”
Maassen: “Beetje eigen schuld”
Ploegleider Frans Maassen zei na afloop van de etappe naar Albi dat het “een beetje zijn eigen schuld is” van Bennett. De Nieuw-Zeelander staat nu 27ste in het klassement op meer dan elf minuten van de gele trui.
wat doet hij hier.
Hoe dan ook, het netto resultaat is dat je nu een renner hebt die hoogstwaarschijnlijk en geheel terrecht over de zeik en gedemotiveerd is. Die gaat hierdoor echt niet harder rijden, en ook niet meer en beter knechten.
Heb het twee keer gelezen en kan er nog steeds geen touw aan vast knopen.
Ik blijf erbij dat de verantwoording in deze bij de ploegleiding ligt, en dit onder de noemer fikse blunder de boeken in mag. Als Bennet echter bewust geflikt is, dan moeten er koppen rollen. Want dan mis je als ploegleider iedere eigenschap die nodig is voor de job. Als je denkt zaken op deze manier te moeten oplossen, dan mis je elk greintje inzicht, kun je niet communiceren, en ben je eigenlijk gewoon een vuile rat, en zit je volledig op de verkeerde plek.
Hoe je het ook wendt of keert, onder de streep ligt de verantwoording bij de leiding. Die geven hem een lading bidons mee nadat het peloton al eens gebroken was en het op dat moment vol koers was. Verschrikkelijk dom en onnodig. Ééntje in de categorie blunder.
meteen ontslaan die gast, echt een groot mysterie waarom dhr Maassen in godsnaam nog ploegleider is.
Soms gaan er dingen fout in alle hectiek, en wie weet was het gewoon een inschattingsfout of zelfs een "bewustje" van Bennett om een of andere reden.
https://datawrapper.dwcdn.net/F50z8/1/
Blijkbaar ook geen wegkapitein in de ploeg, die normaliter (met oortjes erbij) een rol in dit soort beslissingen zou moeten spelen.
Kans als deze krijgt zo'n renner helaas maar 1x of nooit.
En 2 man hoog in het klassement is tactisch toch prettiger.
Maar nu deze blunder uitvergroten na 4 etappes gewonnen te hebben, is wat overdreven.
‘Ik heb de indruk dat Bennett een beetje geflikt is door zijn ploeg’, schrijft De Gendt, die in dezelfde waaier als Bennett zat, in zijn column voor Het Nieuwsblad. ‘Iedereen voelde dat er elektriciteit in de lucht hing, maar toch vroeg zijn ploegleiding of hij bidons kwam halen. Tien minuten later zag ik hem reddeloos passeren in de derde waaier met zeven bidons op zijn rug. Daar was hij mooi klaar mee.’
"The radios were a bit sketchy and we all got our wires crossed. I ended up going back to get bottles, which was really weird. I don't really know why I was going back but I was under the impression I needed to get them, but the boys didn't even need them. The team car was also confused," Bennett said.
Hoe zat het nou en hoe is het nou gegaan ? Zowel even bij Bennet polsen ( ook hoe hij er nu mentaal bij zit ) en natuurlijk even de ploegleiding polsen. Is die nou wel of niet geflikt.
En natuurlijk een poll.
Ik vond het gisteren al erg opvallend en tactisch onverklaarbaar.
Niet alleen ik en niet alleen op WF.
Maar door zijn positie in het klassement kon Bennett van goudwaarde zijn voor de ploeg, meerdere renners in de kop van het klassement geven tactisch altijd meer opties. Bijvoorbeeld: je kan INEOS onder druk zetten door Bennett te laten aanvallen. Die optie heb je nu niet.
Natuurlijk weet Ineos dat ie in principe geen bedreiging vormt, maar als hij bvb. wegrijdt in het begin van de eerste bergrit, zouden ze hem echt geen minuten laten rijden. Moeten ze sowieso aan de bak. En dan is Bennett nog steeds geen bedreiging, maar verhoogt hij wél de kansen van Kruijswijk.
Ineos is echt de grote winnaar van de rit van gisteren hoor, het leek een spannender Tour te gaan worden maar nu hebben ze het zaakje weer helemaal onder controle, nog voor de eerste bergrit.
Alleen wordt het na gisteren nog moeilijker, hun positie is nu wel heel comfortabel. Vind ik gewoon jammer.