Maassen: “Tijdsverlies Bennett is een beetje zijn eigen schuld”

maandag 15 juli 2019 om 20:45

Team Jumbo-Visma kende vandaag op weg naar Albi een rit met twee gezichten. Naast de verrassende triomf van debutant Wout van Aert, zag de geel-zwarte succesformatie ook George Bennett veel tijd verliezen. De Nieuw-Zeelander zat op een cruciaal moment te ver achteraan.

“Het is een beetje zijn eigen schuld”, oordeelt ploegleider Frans Maassen. Bennett koos er zelf voor om bij de auto bidonnen te gaan halen. “Toen scheurde het en zat hij met acht bidonnen op zijn rug. Zo’n klein mannetje rijdt dat natuurlijk nooit meer dicht. Dat was zelfs Wout van Aert niet gelukt”, aldus Maassen.

Bennett verloor 9 minuten en 41 seconden en duikelde van de 4e naar de 27e plaats. “George is natuurlijk teleurgesteld. Hij stond vierde en dan wil je dat niet op zo’n manier weggeven. Nu staat Steven vierde. Dat is hard, maar dat is de Tour.”

Desondanks overheerst bij de ploeg het positieve gevoel. “We hebben een goede deal gemaakt met Steven (Kruuijswijk). Hij zet een hoop klassementsmannen op afstand. En Wout doet natuurlijk een magistrale sprint.”

Dit artikel delen:

77 Reacties

xistnc 15 juli 2019 om 20:50

Wat me het meest opviel van de uitleg van Maassen, is dat zijn renners op dat moment helemaal niet zonder drinken zaten. En tien kilometer verder stond er weer bevoorrading langs de weg.

Verweggistan 15 juli 2019 om 20:52

Beetje paniek bij George? Er was al waaiergevaar, die jongen weegt nog 50 kilo. Dan moet hij sowieso zorgen dat hij niet in de wind komt.

Apemantus 15 juli 2019 om 22:06

1. Ik vind de uitleg van Maassen bijzonder vaag.
2. Zelfs met deze uitleg gaat mijn inziens de ploegleiding niet vrijuit. De ploegleiding heeft altijd het laatste woord. Als het team niet echt nieuwe bidons nodig heeft, en je vindt het sws geen goed idee op dat moment als ploegleiding zijnde, dan vertel je de betreffende renner gewoon dat hij zich niet uit moet laten zakken. Maar om één of andere reden stond Bennet erop dat hij bidons zou komen halen? Ja, elke renner staat er in die fase om te springen om bidons bij de wagen te mogen gaan halen….

Heel vaag verhaal.

Arry1337 16 juli 2019 om 01:03

Ach, nu kan Bennett als vooruitgeschoven pion fungeren en zijn rol in elke situatie voor 100% uitvoeren. Toen hij nog goed stond in het klassement was dat niet voordelig voor Kruijswijk, omdat hij dan geen vrijheid had om als waakhond te fungeren. Nu kan George doen wat hij wilt.

jessevdalen 15 juli 2019 om 20:50

Duidelijk verhaal dus

Glorious 15 juli 2019 om 20:50

Bennett was een beetje TE behulpzaam…

wiebipedia 15 juli 2019 om 20:51

Vervelend voor Bennet, maar beter voor TJV en voornamelijk Kruijswijk

Random wielerliefhebber. 15 juli 2019 om 20:54

Wat een lulverhaal, tuurlijk het is geen slimme actie van Bennett maar als ploegleider moet je dan toch beter weten en die man gelijk wegsturen zonder bidonnen??

Achteraf de slimme ploegleider uithangen maar ondertussen wel zelf bidonnen uitgeven uit de wagen.

horsm 15 juli 2019 om 21:45

Achteraf de slimme volger uithangen en het NOG beter weten dan Maassen.

Omhoog73 15 juli 2019 om 22:36

Mee eens, de ploegleider heeft de verantwoordelijkheid. Die worden hier voor betaald om hun ervaring over te brengen op de renners en ze te “begeleiden”. -1 voor Maassen!

mus van de maasstad 15 juli 2019 om 22:50

Want de ploegleider weet precies wie nog hoeveel drinken in zn bidon heeft?

Dat staat op hun navigatie? Of op een app? Of zitten er sensoren in de bidons?

sooike 15 juli 2019 om 22:52

Lees mijn reactie, vlak na de finish. Als de ploegleiding op de hoogte was, hadden ze Bennett “leeg” moeten terugsturen !

Fuubs 15 juli 2019 om 20:57

Misschien ligt t heel erg voor de hand. Maar mag WF dit pas plaatsen nadat t bij tour du jour is geweest? Zo ja, willen jullie dan volgend jaar de plek van Filemon opeisen? Keek liever naar WF live,

edit wf: je geeft het zelf al aan, taalgebruik mag volgende keer netter

KennyKlimmen 15 juli 2019 om 21:43

Maar ik snap je.

BenderBeach 15 juli 2019 om 20:58

Beetje het verhaal van de Nieuw Zeelandse cricketploeg: zelf een mooie uitgangspositie onnodig uit handen geven

Ajvenema 15 juli 2019 om 23:00

Ach joh, die was toch nooit boven kruijswijk geeindigd. Kan ie zich mooi focussen op knechten

GreenDay 15 juli 2019 om 21:08

Lotto Jumbo is aan een ronduit impressionante Toureditie bezig. Maar “zo’n klein mannetje rijdt dat natuurlijk nooit dicht”? Ik zou er Bennett zijnde eigenlijk niet echt mee opgezet zijn dat mijn werkgever zo denigrerend over mij spreekt.

horsm 15 juli 2019 om 21:46

Dat was niet denigrerend bedoeld. Eerder vriendelijk. Bovendien: een klimmer hoort een klein mannetje te zijn.

wiebipedia 15 juli 2019 om 22:59

Bennet is toch gewoon 1,83m??

wieler4live 15 juli 2019 om 21:11

Zijn er meer mensen die deze video’s niet kunnen bekijken de YouTube video kan ik altijd prima afspelen maar deze niet

Random wielerliefhebber. 15 juli 2019 om 21:14

Ja hetzelfde, op computer niet inderdaad.

Pseudo Niem 15 juli 2019 om 21:12

Ik geloof Maasen voor geen meter.
Almaar wegkijken tijdens de vraagstelling en uitleg.

Ik denk dat de Bennet te bijdehand vonden met zijn uitvallen de afgelopen dagen.

Uit angst voor muiterij denk ik dat ze hem naar de wagen hebben laten komen.

Merlinappa 15 juli 2019 om 21:22

Allemaal de schuld van chemtrails zeker

horsm 15 juli 2019 om 21:47

haha…… ze hebben hem EXPRES tijd laten verliezen!!

mus van de maasstad 15 juli 2019 om 22:51

Illuminatie confirmed

Retro Lex 15 juli 2019 om 21:18

Waarom was Bennet op dat moment ahteraan bij de auto ?

horsm 15 juli 2019 om 21:48

om bidonnen te halen

xistnc 15 juli 2019 om 21:53

Waarom steekt een hond schuin de straat over?

Retro Lex 15 juli 2019 om 22:27

Op TV zei Maassen dat hij bidons mee naar voren wilde nemen. Niet dat hij zich had laten terug zakken om bidons te halen.
Er was dus “dreiging op gevaarlijke situatie” En de best geklasseerde jumbo besluit even voor de hele ploeg bidons te gaan halen achterin ? Ik denk dat zijn ploegmaten hem hadden moeten tegenhouden en zelf gaan. Of zat hij in eerste instantie om een andere reden achteraan en wilde hohj bidons mee terugnemen zoal maassen zegt op tv

Mad 15 juli 2019 om 21:20

LULKOEK TE KOOP! HEERLIJKE VERSE LULKOEK!

Sephiroth 15 juli 2019 om 21:21

Ik mag de uitleg van Maassen niet. Zoiets gaat via de radio en zelfs al was het Bennet zijn eigen keus… Dan nog ga je een behulpzame renner niet zo afvallen.

Jan 15 juli 2019 om 21:33

Was de ploegleiding ff pissen weer ?

Turtlehead 15 juli 2019 om 21:33

Bennet krijgt de volgende week toch de griep, dus laat hem nou maar rustig de helper spelen, niks aan verloren.
Kan nu mooi mee met Landa en Pinot in de bergen (als hem dat lukt), dat was anders onmogelijk geweest.

leegloper 15 juli 2019 om 21:44

Ik zou wel Bennett zelf hierover willen horen. Bennett maakte blijkbaar 3 inschattingsfouten en de ploegleider niet. Raar.

YogiBear 15 juli 2019 om 21:54

Blijkbaar is het voor veel mensen bijna lastig te geloven dat de ploegleiders niet altijd alleen maar verkeerde beslissingen nemen. Natuurlijk maken ze fouten, maar het verhaal past wat mij betreft bij het beeld wat ik in ieder geval van Bennett heb. Een hele sociale jongen die niet genoeg klootzak is en zelf bidons gaat halen terwijl hem wordt gezegd dat niet te doen.

ChefSpijker 15 juli 2019 om 22:09

En die bidons heeft ie dan zelf even uit de wagen gegraaid?

YogiBear 15 juli 2019 om 22:30

Zeker niet. Daar had dan de ploegleider wat harder moeten zijn. Ik denk alleen dat de (foute) inschatting is geweest dat ze hem dan toch nog wel even een paar bidons mee konden geven.

Spurter 15 juli 2019 om 22:13

Wie is daar de baas? Maassen of Bennett?

fietsvriend 15 juli 2019 om 22:17

Raar verhaal, want dan is het nog steeds niet Bennet’s schuld lijkt me. Op zo’n moment in de koers mag een beschermde renner toch nooit meer naar achter om bidonnen te halen?

YogiBear 15 juli 2019 om 22:32

Ik begrijp uit de woorden van Maassen dat Bennett dat ook gezegd is, maar dat Bennett zelf een andere keuze maakt. Dat ze hem dan niet met een trap tegen ze achterste (200 CHF boete) weer terug hebben gestuurd, mag je de ploegleiding achteraf verwijten.

Titaantje 15 juli 2019 om 22:46

Is Bennett dit jaar einde contract? Klinkt also er frictie is en hij volgend jaar elders rijdt. Wellicht Mitchelton, Trek, of Astana?

xistnc 15 juli 2019 om 23:00

Heeft een contract t/m 2021. Vorig jaar voor 3 jaar bijgetekend. Klinkt niet als frictie.

nickdt 15 juli 2019 om 23:00

Bennett heeft nog een contract tot 2021.

Damien Heuvel 15 juli 2019 om 22:57

Gewoon een blunder van de ploegleiding van het niveau “plaspauze” houden. Erg zonde voor Bennet die mij beter in orde leek als Steven Kruisraket de eerste week. Op de langere termijn misschien ook wel schadelijk voor Kruijswijk z’n klassement, want het is immers altijd voordeliger om twee pionnen te kunnen uitspelen als twee.

Dus in mijn ogen de tweede grote blunder van de ploegleiding in even zoveel grote rondes.

Kwalijke zaak.

Voordeel is dat Bennet nu dan misschien wel de ruimte krijgt om in verschillende vluchten mee te gaan. Ik had erg veel verwacht van hem deze ronde, en denk dat hij tot de sterkste bergop hoort deze Tour.

Dus nieuwe doelen stellen en er het beste van maken George.

lepel 15 juli 2019 om 23:47

het zijn net mensen.

Polleke 15 juli 2019 om 23:12

Euh… waarom slepen ze die radio’s mee als ze er niks mee doen…? Waarom staan om de zoveel km. Soigneurs langs de kant ? Waarom overkomt Ineos (bv) zoiets niet ? Veel vragen, weinig antwoorden…

Maillot à Pois 15 juli 2019 om 23:17

Bennett zelf heeft het over ‘a massive communication cock up”.
Zou dit ook zonder oortjes gebeurd zijn?
Zie https://i.stuff.co.nz/sport/other-sports/114260991/tour-de-france-george-bennetts-yellow-jersey-hopes-evaporate

“The radios were a bit sketchy and we all got our wires crossed. I ended up going back to get bottles, which was really weird. I don’t really know why I was going back but I was under the impression I needed to get them, but the boys didn’t even need them. The team car was also confused,” Bennett said.

“They said it was a good moment and we turned the corner and it was full gas with a crosswind and the race blew to pieces, and that was it.”

xistnc 15 juli 2019 om 23:23

Iets later zie je Bennett met zijn zakken vol bidons achteraan het peloton aansluiten. Dat was een prima moment om die ballast alsnog overboord te gooien, net zoals elk moment daarvoor en elk moment daarna dat was.

Nog wat later zie je hem weer in beeld met nog slechts één bidon. Dan is het ‘kwaad’ al geschied.

LB117 15 juli 2019 om 23:19

Frans Maassen staat voor mij samen met Nico Verhoeven (en in mindere mate A. Engels) symbool voor de oude ploeg van “ Jotto Lumbo” wat een gebrek aan tact.

Ook al is het Bennett zijn eigen beslissing, dan schop je hem toch weer naar voren.
Vermoedelijk heeft Frans nog een laatste plakbidon aangereikt en vervolgens een aantal keer. “ Kom aaan hè””. :” ferry koet Sjors”. “ Kom aan he” geroepen..

Terwijl Nico vanachter z’n zonnebril het zelfde nog een paar keer door de radio mompelt. En daarna tegen Frans zegt.. Wat een lul hè die Bennett

Mijn vermoeden is dat ze Bennett z’n zinloze ploegondermijnende aanvalletje van gister betaald willen zetten (terecht maar weinig professioneel als je het mij vraagt)

Akiria 16 juli 2019 om 08:58

Peppi en kokki doen hun naam weer eer aan…goed omschreven @LB117 .

Pietspeed 15 juli 2019 om 23:22

Gewoon een kaas verhaal van Maassen. “een beetje…..”, dus bij wie ligt de substantiële schuld? Neem aan bij de ploegleiding dan. Als je btw inzet op 2 kopmannen a la Ineos, EDF, of Movistar bijv, dan laat je uiteraard Bennett nooit bidons halen.

maklukzat 15 juli 2019 om 23:37