Genomineerden Wielrenner van het Jaar bekendgemaakt

maandag 12 november 2018 om 08:32
Genomineerden Wielrenner van het Jaar bekendgemaakt

foto: ASO

Club 48 heeft de genomineerden voor wielrenner van het jaar bekendgemaakt. Tom Dumoulin kan voor de vijfde keer op rij tot Nederlands beste wielrenner van het jaar verkozen worden.

De Gerrit Schulte Trofee, zoals de prijs voor beste wielrenner van het jaar heet, ging de voorbije vier jaar naar Dumoulin. De Sunweb-renner heeft dit jaar concurrentie van onder meer Mathieu van der Poel, Niki Terpstra en Dylan Groenewegen.

Bij de vrouwen zal er vooral gekeken worden naar wereldkampioenes Anna van der Breggen en Annemiek van Vleuten in de strijd om de Keetie van Oosten-Hage Trofee. Vorig jaar ging deze nog naar Van Vleuten en het jaar ervoor juist naar Van der Breggen.

De strijd om de Gerrie Knetemann Trofee voor beste belofte zal gaan tussen Thymen Arensman, Pascal Eenkhoorn, Harrie Lavreysen, David Nordemann en Lorena Wiebes.

Naast de stemmen van Club 48 en de huidige profs, kan het publiek vanaf 22 november ook stemmen. De uitreiking vindt op 3 december plaats in de Maaspoort in Den Bosch.

Genomineerden mannen
flag-nl Tom Dumoulin
flag-nl Dylan Groenewegen
flag-nl Jeffrey Hoogland
flag-nl Steven Kruijswijk
flag-nl Mathieu van der Poel
flag-nl Niki Terpstra

Genomineerden vrouwen
flag-nl Chantal Blaak
flag-nl Anna van der Breggen
flag-nl Laura Smulders
flag-nl Annemiek van Vleuten
flag-nl Marianne Vos
flag-nl Kirsten Wild

Genomineerden beloften
flag-nl Thymen Arensman
flag-nl Pascal Eenkhoorn
flag-nl Marten Kooistra
flag-nl Harrie Lavreysen
flag-nl David Nordemann
flag-nl Lorena Wiebes


Dit artikel delen:

65 Reacties

WernerFranke 12 november 2018 om 08:40

Dumoulin
Van der Breggen
Arensman

Cadellie 12 november 2018 om 08:45

Zal denk ik Arensman omruilen met Nordemann

LucasR 12 november 2018 om 08:49

En Dumoulin voor Terpstra.

hartstikkebedankt 12 november 2018 om 08:54

Qua overwinningen Terpstra, qua jaarperformance Dumoulin

Mwielerfan 12 november 2018 om 11:46

Inderdaad de vraag is beloon je het winnen van een absolute top wedstrijd of het 3x 2de worden dus verliezen?
Dat vdp zoveel stemmen krijgt kan ik niet begrijpen. Rijdt tegen beloften en b profs en doet maar zelden mee in een grote wedstrijd. Duidelijk veel talent maar lijkt me meer iemand voor de belofte trofee

Lalsacien 12 november 2018 om 14:34

@Mwielerfan
Heerst in zijn discipline(cyclocross), is bijna absolute top bij het MTB en haalt ook nog eens overwinningen bij de weinige wegkoersen die hij rijdt.
Veelzijdigheid is ook een kwaliteit!!!

Mwielerfan 12 november 2018 om 22:17

Heerst in een erg kleine sport. Het is net zoiets als heersen in een serie .2 wedstrijden. En mi moet je dan toch daar ook wereldkampioen worden en er weinig op de weg gepresteerd zijn.
Op de weg worden zn resultaten wel een beetje opgeblazen. Alsof de boucles de la mayenne tegen rvv kan tippen. Dat is meer een wedstrijd die een Joost postuma had kunnen winnen, echt niet in de buurt van wt. Er is terechte verwachting van deze jongen maar we moeten niet doen alsof het er al echt uit aan het komen is tegen echt wereldklasse tegenstand.

Groningen 12 november 2018 om 09:07

Lastige keuze bij de mannen. Dumoulin heel goed jaar, maar zonder grote overwinning; terpstra super voorjaar, daarna redelijk onzichtbaar; Groenewegen een paar hele mooie overwinningen; van der Poel top en het veld en op de mountainbike, maar op de weg niet op het allerhoogste niveau gestreden…

hartstikkebedankt 12 november 2018 om 09:18

Groenewegen KBK en 2 ritten in de TdF als aansprekende zeges kan voor mij niet op tegen Terpstra RvV en E3; Dumou won een rit in de Giro en de TdF en 2 keer 2e GT gaat daar ook overheen.

Groningen 12 november 2018 om 09:56

Daar ben ik het zeker mee eens, al vind ik persoonlijk de sprintzeges van Groenewegen in de tour spectaculairder dan de tijdritten van dumoulin. Maar goed, favorieten wat mij betreft: terpstra op 1, dumoulin 2

marehoek 12 november 2018 om 12:32

Terpstra met Dumoulin , deze laatste
heeft het vele dagen laten zien en
dan meestal zonder steun.
Terpstra heeft dit met heeeeeeel veeeeeel steun gehad.
Hij heeft ook over het hele jaar in verhouding weinig laten zien.
Om het eerlijk te zeggen dacht ik wel
eens fietst Terpstra nog.

Mwielerfan 12 november 2018 om 22:19

Terpstra heeft juist met lange solos gewonnen. Dumoulin kon aanplakken en werd tweede. Dumoulin had geen teamgenoot maar wel bernal die het tempo voor hem onderhield

Harry Q 12 november 2018 om 09:08

Hoezo geen nominatie voor Fabio Jakobsen (met een K) ?

Dankzij zijn super prestatie als neo-prof in zijn eerste jaar met 7 (incl. 3 UWT-overwinning) had ik toch wel een nominatie verwacht.

Secondant 12 november 2018 om 10:16

Omdat de prestaties van de andere genomineerde wegrenners gewoon beter waren.
Ook Kruijswijk staat boven Jakobsen qua prestaties als je het mij vraagt, met twee top-5 noteringen. Jakobsen heeft het uitstekend gedaan in zijn eerste jaar, maar kan zich nog niet meten met de genoemde wegrenners.

horsm 12 november 2018 om 19:27

Maar als Eenkhoorn een talent is, dan is Jakobsen dat toch ook?

Cayolle 12 november 2018 om 09:21

Lastige keuzes, zowel bij de mannen als de vrouwen. Ik zou gaan voor Dumoulin en Van der Breggen, maar op zijn terrein (het veld) was V.d. Poel natuurlijk ook ‘outstanding’ en hetzelfde geldt voor Van Vleuten in de rondes en tijdritten …

marehoek 12 november 2018 om 12:36

Mathieu is geweldig maar wat heeft hij voor tegenstand in tegenstelling
Tot Dumoulin.

Explorer 12 november 2018 om 16:44

V/d poel heeft wel tegenstand, maar omdat hij zn klasbak is in het veld en op de mtb en net geen europees kampioen op de weg maar wel nederlands kampioen.
Hij maakt keuzes die niet mega in het nieuws komen zoals bv dumoulin. Die rijd een programma wat altijd op tv wordt uitgezonden.
Als mathieu een voorjaar op weg rijd net als bv terpstra en ook daar zijn koersen wint dan mag hij pas aanspraak maken op de troffee? Laat dumoulin maar eens op de mtb of in het veld rijden. Dan worden ze (met alle respect) gedegradeerd door alles kunnen v/d Poel.
Jonge hond met multitalent wat nog heel wat gaat laten zien.

Mwielerfan 12 november 2018 om 22:23

Hij maakt keuzes om kleine wedstrijden te rijden. Prima maar dan hoeven we niet te doen alsof dat hetzelfde is als wereldtop weg wielrennen. Die tweede plaats op ek was heel mooi maar zelfs de winnaar van ek roepen we nou ook niet van dat dat één van de beste prestaties van het jaar was. Waarom is die tweede plaats dan zo’n belangrijke prestatie? De combinatievan scoren op beiden fronten is bijzonder, maar de score op de weg is veel te mager als je die vergelijkt met terpstra dumoulin groenewegen en kruijswijk. Daarna zou je vdp misschien kunnen zetten

sooike 12 november 2018 om 09:25

Van der Poel

Van der Breggen

Lavreysen

kielabokki 12 november 2018 om 09:27

Al wint VDP elk modderritje dan nog moet Dumoulin winnen.

Arry1337 12 november 2018 om 09:40

Dat zeg je met zo’n toon alsof het geen prestatie is dat hij het doet. Ik snap niet waarom zoveel mensen doen alsof er naast Mathieu en Wout alleen maar koekenbakkers rond rijden…

kielabokki 12 november 2018 om 09:56

Simpelweg omdat Dumoulin op een heel ander podium opereert. Het is gewoon geen mondiale topsport veldrijden. Als VDP die keuze maakt prima, maar dan loop je de echte glorie ook mis.

Kruisberg 12 november 2018 om 09:58

Veldrijders zouden uberhaupt niet in aanmerking moeten komen voor deze prijs, laat ze daar maar hun eigen prijsje bedenken. Kan niet zo zijn dat wegwielrenners het hele jaar door internationaal goed presteren om vervolgens te verliezen van een nobody die wat veldritjes gewonnen heeft, waarvoor nul belangstelling, en nul tegenstand is.

kielabokki 12 november 2018 om 10:05

Ook jij brengt het chargerend. Maar dat is wel de waarheid Kruisberg. Ze zouden geeneens mee mogen doen idd. al is VDP ook wegrenner. En dan moet je kijken naar het NK alleen. Of koersen als Boucles de la Mayenne.

Arry1337 12 november 2018 om 10:21

Even voor de duidelijkheid, ik vind niet dat Mathieu zou moeten winnen, en ik vind niet dat wanneer hij alles wint dat alsnog zou moeten. Ik zeg alleen dat velen van jullie de prestaties in het veld onderschatten. Omdat er minder internationale interesse is, betekent niet dat het niveau van deze mannen lager ligt. Ik denk zelfs dat wanneer veldrijden net zo groot was geweest als het wielrennen, deze mannen nog steeds aan de top zouden staan en renners als van der Haar en van Kessel zouden moeten strijden om een prof plek in die (hypothetische) wereld.

Ook is het van belang om te stellen dat al deze sporters, in welke discipline dan ook, echt niet zijn gaan sporten om deze specifieke prijs te winnen. Als je dat dan wel wint is het leuk voor de waardering, maar Dumoulin slaapt er geen minuut minder van als hij het dit jaar niet wint.

” een nobody die wat veldritjes gewonnen heeft, waarvoor nul belangstelling, en nul tegenstand is. ”

En dit is precies dat denigrerende en onnozele waar zoveel niet-volgers elkaar in na-praten. Ga maar eens bij een veldrit kijken en je zult je verbazen met wat voor een geweld zelfs de nummer 10 – 20 in de race de heuveltjes en stroken over vlammen. Ik daag je uit om ze dan na de wedstrijd met een strak gezicht te zeggen dat ze onnozelaars en nobody’s zijn, dat is simpelweg respectloos als je kijkt naar de uren die ze in hun training stoppen.

Daarnaast doen ze deze sport omdat ze dat de leukste sport vinden, niet omdat er het grootste publiek voor is. Kijk naar Arzuffi gisteren, die komt in Vlaanderen wonen om haar droom na te jagen en veldritten te winnen. Die motivatie heeft niets met internationalisering te maken en al helemaal niets met de competitie of het niveau daarvan. Ook heeft de tegenstand weinig te maken met de prestatie, aangezien de inspanningen die geleverd worden gewoon als indrukwekkend hoog kunnen worden aangeschreven. Dus misschien kun je wat nuance aanbrengen in je mening, of probeer anders eens op deze manier te onderbouwen waarom ik fout zit en ze wel écht onnozelaars en nobody’s zijn…

Succes

kielabokki 12 november 2018 om 10:37

Ik volg het ook, kijk het graag. Maar het is niet te vergelijken met wegwielrennen als podium.
Lees veel in je reactie waar ik het mee eens ben, vrijwel niets waar ik het oneens mee ben.. maar het verandert mijn mening niet.

Veldrijden is gewoon geen mondiale topsport. Dat doet niets af aan het niveau of de prestatie van jongens als VDP. Die zijn indrukwekkend, zeer.

Edit: je doet btw van allerlei aannames en conclusies, die voor mij niet relevant zijn. Jij doet namelijk alsof je met zon mening de sport niet volgt, de prestatie onderschat enz. Onzin.

tendam 12 november 2018 om 11:27

De 'nobody' Van der Poel is ook gewoon Nederlands kampioen op de weg, en 2e op het EK… zijn prestaties verbleken inderdaad bij wat Dumoulin of Kruijswijk doen op het hoogste podium, maar ja, dat krijg je met zo'n appels & peren-verkiezing.

Mwielerfan 12 november 2018 om 22:30

Ook de derdelijn veldrijder vermeersch en merlier deden het deze zomer goed op de weg. En dan bedoel ik niet Albert of pauwels 3de in .2 wedstrijden tegen beloften maar winnen van profs in .1 en .hc etappes.
Ongetwijfeld is het niet niks het veldrijden. Ik keek het graag totdat het geen wedstrijden meer waren en alles op zenders gaat die ik niet heb.
Maar dat maakt het nog altijd een sport die vrijwel alleen in vlaanderen en in nl in brabant wordt bedreven. En tegenstand is een belangrijk deel van hoe goed een prestatie is.
Wel even iets anders dan de rvv waar over de hele wereld renners van dromen. Of de tour…

Kruisberg 12 november 2018 om 09:54

Zou dit jaar voor terpstra gaan! Grote overwinning en heeft te weinig krediet in mijn ogen. Toen ie parijs roubaix won kreeg ie die prijs niet eens.

LucasR 12 november 2018 om 09:57

Zeker Terpstra, en misschien ook wel Van Vleuten i.p.v. VdB!

Mwielerfan 12 november 2018 om 22:33

Hoe graag ik het van vleuten ook gun, ik denk dat wk en al die klassiekers beter zijn dan giro, la course en wk tijdrijden. Scheelt natuurlijk dat vdb niet de giro reed waardoor het gevoelsmatig toch een kleinere overwinning is geweest. Al met al heeft vdb de meeste wedstrijden samen gewonnen. Op la course en tijdrijden na.

Niklas 12 november 2018 om 10:14

Dit jaar heb ik het meest genoten van Steven Kruijswijk. Hij heeft attractief gekoerst. Dat maakte het volgen een stuk plezieriger en spannender. Samen met de andere kopmannen heeft hij met name in de Tour de hele ploeg op sleeptouw genomen. Daarmee werd er voor het eerst gezaagd aan de stoelpoten van Sky. Heerlijk!

Arry1337 12 november 2018 om 10:23

Maar heb je ook meer gekeken dan de Tour?

Mwielerfan 12 november 2018 om 22:34

Hmm je bedoelt die keer dat castroviejo moest lossen en Thomas ‘alleen nog maar’ froome en bernal had?

Mwielerfan 12 november 2018 om 22:37

Brian van goethem heeft ook prachtig gekoerst, misschien iets om op hem te stemmen? Meer in de aanval gezien dan steven kruijswijk. Ik heb manier van koersen ook gewaardeerd maar bijv de alpe d’huez heeft hij alleen maar tijd verloren. Hij verloor meteen aan de voet van de laatste berg al zoveel dat het duidelijk was dat het hem nut ging worden. Ik vind het echt tof dat ie het zo probeert maar renner van het jaar voor een actie zonder dichtbij een resultaat te zijn?

tendam 12 november 2018 om 22:43

@mwielerfan
Jaja, jij vond het allemaal niet zo bijzonder. Dat mag. Anderen hebben die dag echter zeer genoten van een epische prestatie.

Jij ziet liever Valverde, die er overigens die dag heel dik werd afgereden door Kruijswijk…

AWestie 12 november 2018 om 10:28

In principe steekt Tom met kop en schouders boven alle andere mannen uit, al zijn de anderen ook zeker geen koekenbakkers. Voor de verandering zou ik het aan Terpstra gunnen, of echt voor verandering aan Groenewegen. Mathieu wint hem nog wel een keertje ;)

Mwielerfan 12 november 2018 om 22:39

Dumoulin zn overwinningen waren niet zoveel dit jaar dus met kop en schouders lijkt me schromelijk overdreven. Tactisch maakte hij en zn team bovendien grote fouten.

Pat McQuaid 12 november 2018 om 10:30

Alles prima maar als iemand tweemaal podium in een grote Ronde waaronder de Tour rijdt dan is deze verkiezing niet spannend.
MVDP had ook een topjaar maar het veldrijden en mountainbiken is toch net wat minder in mijn ogen.

Mwielerfan 12 november 2018 om 22:39

Tweede is niet voor winnaars

KnightBiker 12 november 2018 om 10:31

Van vleuten voor van der breggen gezien dat ze net nog won in de tour etappe voor dames.
Met pijn In Het hart, Dumoulin. Hoewel Terpstra Het net zo hard verdient want de dominante man van de Vlaamse klassiekers. Als Terpstra nou nog 1 grote overwinning had gepakt later in Het jaar dan was mijn keuze op Terpstra gevallen.

marehoek 12 november 2018 om 16:53

@knightbiker.
Een vraag de GIRO en de Tour dit jaar gezien ja hoe vond je dan de prestatie van Dumoulin 42 dagen aan een stuk goed .
Dus zo te horen spreekt je dat niet aan of heb je een antipathie tegen Tom Dumoulin?

Mwielerfan 12 november 2018 om 22:42

Grote rondes worden meestal in 4-5 etappes besloten. Er zijn altijd twee bergetappes waar alles zo’n beetje samen blijft dan houdt je dit over.
8-10 etappes gemiddeld wereldtop is ongeveer evenveel als terpstra vooraan mee reed in kassei klassiekers. Ooh ja en die won wel twee grote

Brabander 12 november 2018 om 10:37

Dit zijn van die heerlijke ‘appels met peren vergelijken-verkiezingen’. Mathieu van der Poel vergelijken met Tom Dumoulin. Eigenlijk is dat waanzin. Ik zou eerlijk gezegd geen gefundeerde keuze kunnen maken. Ook Terpstra en Groenewegen zouden wat mij betreft mogen winnen. Maar die 4 zijn echt compleet andere renners. Ik verwacht overigens dat Dumoulin het wordt.
Bij de vrouwen zijn er maar 2 kandidaten, waarbij Anna er dit jaar toch iets bovenuit steekt door winst op het WK. Maar Annemiek zou ook te billijken zijn

Romāns Vainšteins 12 november 2018 om 10:55

Terpstra gestemd.

Dumoulin natuurlijk een prestatie geleverd die we niet snel meer mee zullen maken maar Terpstra had er sowieso nog een tegoed vandaar.

miguelon 12 november 2018 om 11:07

Wie is Jeffrey Hoogland??? Nog nooit van gehoord.

Romāns Vainšteins 12 november 2018 om 11:16

Dat is er zo eentje die niet naar buiten durft.

tendam 12 november 2018 om 11:29

Voor mij persoonlijk:
Kruijswijk
Van Vleuten
Eenkhoorn

Wat het wel zal worden:
Dumoulin
Van der Breggen
Lavreysen

kleomantre 12 november 2018 om 11:36

Terpstra, 1 prachtoverwinning in de kou, een sterk staaltje in de Ronde van Vlaanderen, daarvoor nog een redelijk grote koers gewonnen en zeg maar best of the rest in Parijs-Roubaix. Daarnaast nog wel van nut geweest in andere disciplines voor het team waaronder WK TT.

Romāns Vainšteins 12 november 2018 om 13:08

Was ook gewoon the best in Roubaix maar werd daar eruit geanticipeerd door een hele handige actie van Sagan die de hele kopgroep in zijn gelid kreeg. Dat vind ik de slimste grote overwinning van afgelopen jaargang.

girardengo 12 november 2018 om 12:03

Terpstra had hem al eerder verdiend te krijgen (in het jaar van zijn Parijs-Roubaix-zege), dus dan nu maar (in het jaar van zijn Ronde van Vlaanderen). Hij is trouwens ook Wereldkampioen ploegentijdrit (en recordhouder geworden). Dumoulin heeft hem de eerste keer een jaar te vroeg gekregen en mag daarom nu wel een keer overslaan.

Mwielerfan 12 november 2018 om 22:45

Helemaal mee eens met het laatste. En inderdaad recordhouder ploegentijdrit is ook echt wel iets. Daar zit dumoulin met z’n slechts één maal wereldkampioen tt terwijl hij nu al jaren aan de top staat daarin ;)

Djoop 12 november 2018 om 15:43

Kruiswijk.

Het was niet eenvoudig om Dumo te passeren, gezien de resultaten. Maar het is en blijft een kijksport en wat Steven heeft laten zien dit jaar tart elke verwachting – zeker gezien de huidige trend waarin kopmannen nimmer op kop rijden.

Titaantje 12 november 2018 om 17:10

Dumoulin.

Was hij enkel 2e geworden in de Tour, dan was ik voor Terpstra gegaan. Maar 2e in de Tour en de Giro is gewoon intens knap. Het is zuur dat hij net niet tegen die Sky mannen op kon knokken, maar dit heeft buiten Froome dit jaar en vorig jaar niemand laten zien qua klassementsprestaties. En dat hij in beide rondes ook een rit pakt, geeft het dan ook wat extra glans.

FDJ 12 november 2018 om 17:43

Dumoulin en Van der Breggen zonder twijfel. 2e in Giro en Tour. En in beiden een etappe winnen. Nog 2e op wk tt en 3e op ttt en 4e bij de wegrit.

Van der Breggen Vlaanderen, Waalse Pijl, Luik en WK op de weg. Zo veelzijdig.

Martino87 12 november 2018 om 18:18

Dumoulin is natuurlijk gewoon de beste Nederlandse renner die er is, maar wat mij betreft wint Terpstra. Een overwinning is een monument staat wat mij betreft hoger dan een podiumplaats in de tour, helemaal aangezien het al heel lang geleden was dat een Nederlander de Ronde van Vlaanderen won.

marehoek 12 november 2018 om 19:53

1 dag tegenover 21 dagen top drie staan vanaf de éérste tot de laatste dag.
En dan als 2e op het podium, met ook nog een 2e plek in Giro.
Dan houd je jezelf toch voor de gek om Terpstra als 1e te zetten op nederlands beste renner.

Mwielerfan 12 november 2018 om 22:48

Wat is er in hemelsnaam goed aan de hele tijd top 3 staan? Op de laatste dag naar die positie rijden is precies even goed.
Bovendien slaat de vergelijking één nergens op want klassiekers duren niet zo lang en twee terpstra was heg hele voorjaar de grote man waar iedereen bang voor was, die niemand wilde laten rijden en die toch iedereen eraf reed.
Oohja en als je regelmaat zo belangrijk vind, vind je zeker ook het wt klassement winnen het aller belangrijkste in de sport ;)

Ultras100 12 november 2018 om 20:27

het is inderdaad appels met peren vergelijken.
Ben zelf groot fan van Kruiswijk (ook al niet genomineerd) en die was indrukwekkend op het allerhoogste nivo.
Eigenlijk WEL terecht dat Vd Poel genomineerd is.
Fact based heeft hij het meeste laten zien, meeste podium plekken in meeste disciplines. Als je ziet hoe hij van Aert declasseerd die vervolgens heel makkelijk met de grote jonges al mee doet voor de knikkers (oa Strade Bianchi en Ek).
Vd Poel rijdt ook makkelijk mee met eendaagse wedstrijden, echter denk ik dat er NIEMAND in het peloton is die VdPoel bijhoudt in een Veldrit….
Als je een grote Ronde als Maatstaaf neemt komt hij wellicht te kort, maar dit is ook slechts “een”discipline in het Wielrennen.
Als je een competitie zou starten met: een tijdrit, een bergrit, een vlakke sprint-etappe, een mtb cross country wedstrijd, een heuvelklassieker, een MTB marathon en een veldrit. Dan wint VdP dit klassement!

Mwielerfan 12 november 2018 om 22:55

Helemaal terecht van nominatie vdp inderdaad. Winnen echter…
Zn prestaties op de weg worden op één of andere manier vaak zo besproken dat het lijkt alsof hij ook net als van aert mee reed in finales in het voorjaar. Dat heeft vdp dus nog nooit gedaan. En dat hij wva vaak verslaat betekent niet dat hij dit zomaar even nadoet. Juist op crossen waar uithoudingsvermogen extra belangrijk is leek wva vorig jaar soms beter. Bovendien won hij misschien zoveel juist omdat wva ook met het voorjaar rekening hield in zn planning. En in de redenering ontbreekt ook dat wva heel goed reed voor een eerste keer. Maar nergens echt voor winst meedeed. Hij hield mooi stand in de strade en omloop deed hij mee in de finale. Maar hij was niet dichterbij de overwinning dan 11 anderen in die laatste. En de lange klassiekers was ie er ook nog niet. Dus zelfs als vdp wva wel even nadoet is hij er echt nog niet.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair