“Gemiddeld dertig procent minder loon voor profs die nieuw contract willen afsluiten”

woensdag 3 juni 2020 om 09:43
“Gemiddeld dertig procent minder loon voor profs die nieuw contract willen afsluiten”

© Cor Vos

Belgisch sporteconoom Wim Lagae, wielerexpert en verbonden aan de KULeuven, windt er geen doekjes om. “Rennerslonen zullen door het coronavirus terugvallen naar het niveau van tien, vijftien jaar geleden.” Makelaars adviseren hun renners alvast om “niet te wachten in geval van een goed aanbod.”

“De laatste cijfers waarover we beschikken, is dat wereldwijd de marketingbudgetten met 30 tot 35 procent gaan dalen”, vertelt Wim Lagae aan Het Nieuwsblad. “Het zou vreemd zijn, mocht dit bij de sponsors van wielerploegen anders zijn. Voetbal vangt nog veel op via mediarechten en inkomsten van ticketing. Met het huidige zwakke businessmodel is dat in het wielrennen niet het geval.”

En dat zal volgens Lagae ook zijn impact hebben op de rennerscontracten. “De lonen gaan, na dertig jaar van constante groei, terugvallen naar het niveau van tien, vijftien jaar geleden”, voorspelt Lagae. “Zelfs bestaande contracten zullen bij sommige ploegen opnieuw onderhandeld worden. Hou maar rekening met een gemiddelde daling van dertig procent. De onderhandelingsmacht ligt niet meer bij de renners.”

“Niet te lang wachten”
Het is niet overal kommer en kwel. Sommige teams hebben hun budget voor 2021 al rond en moeten niets inleveren. Maar de meeste ploegen wachten nog af omdat ze zelfs nog niet weten of hun sponsors de verplichtingen voor dit jaar zullen nakomen. Laat staan dat ze al zekerheid hebben voor volgend jaar.

“Ik hou nu al rekening met een recessie”, zegt Yannick Prevost. Prevost is manager van onder meer Oliver Naesen, die onlangs zijn contract bij AG2R verlengde. “Wij hebben alvast onze renners geadviseerd om niet te wachten in het geval er een goed aanbod komt. Bijna tachtig procent van het budget van een team gaat naar lonen. Als die budgetten dalen, zullen dus ook de lonen dalen.”

Dit artikel delen:

11 Reacties

john 3 juni 2020 om 10:05

Dus de lonen gaan terug naar het niveau 10-15 jaar geleden .neem aan dat de levens onderhoud ook naar die prijzen gaan (zoals huur huizen, eten ,en ander levens behoevende middelen) Maar ja dat zal wel niet want kon je voor de virus nog een redelijk boodschappen wagentje vullen voor 80 euro ,nou betaal je al dik 110 euro voor het zelfde wagentje

Panache 3 juni 2020 om 13:03

Zou toch raar zijn als de prijzen in de wereld geïndexeerd zouden worden naar de salarissen van renners.

Rico. 3 juni 2020 om 15:16

@john: Zozo, bijna 40% inflatie in een paar maanden, dat is best fors, misschien nu steeds een extra doosje wijn in het wagentje?

Sijbrands 3 juni 2020 om 22:51

…Terug naar het niveau van 10 jaar terug…

Dan gaat Gesink dus ineens weer 3 keer meer verdienen [/Sooike]

Cyclinglife 3 juni 2020 om 10:08

Stel die 30 % geldt voor alle renners. Dan zou Sagan met zijn geschatte salaris van 5000000 dus 1.5 miljoen inleveren.
Een renner die 50000 levert slechts 15000 in.
Procentueel hetzelfde. Dat van sagan klinkt erger, maar voor de andere renner die 15000 inlevert zal de impact veel groter zijn.

En toch verwacht ik dat de mindere wielergoden eerder water bij de wijn zullen moeten qua salaris doen dan de absolute top.

Jan 3 juni 2020 om 10:52

waarom laten we ook op deze mooie site zogenoemde “experts” aan het woord?
lees de tekst nog eens goed.

staat vol met “als”, “waarschijnlijk”, “verwachten”, “denken”, ” Voorspellen” “ik hou rekening met”

Allemaal aannames waar de landelijke media elke dag weer 100.000clicks mee probeert te verwerven.
Kap hier gewoon mee. Of zet een reminder in je agenda heren dat we deze zelf benoemde expert ook over een jaar om z’n mening vragen.
Dat het er niet beter op wordt zal best. Maar ga niet tenditieus artikelen plaatsen.

De Gamma (Quickstep) en alle bouwmarkten en tuin aanverwanten bedrijven internet zaken doen zeer goede zaken. ook de (Jumbo) supermarkten draaien top omzetten.
Stop met paniek zaaien aub, zeker op deze site.

Emergo 3 juni 2020 om 11:25

Paniek zaaien ???? Ik lees in dit artikel niets wat met paniek te maken heeft, hoooguit een niet irreëele inschatting.

koos verrek 3 juni 2020 om 13:18

Arme aru haha

Panache 3 juni 2020 om 13:30

Dat marketingbudgetten flink zullen dalen lijkt mij aannemelijk. Wat vervolgens de invloed is op het budget van ploegen is lastiger te voorspellen.

1) Gaan bedrijven hun budget toespitsen, of spreiden?
2) Welke hoofdsponsoren gaan hun budget verlagen en welk percentage van de teams wordt hierdoor zwaar getroffen?
3) Gaan deze getroffen ploegen akkoord met hoofdsponsorschap voor een (30%?) lager bedrag, of zijn er andere (florerende) bedrijven die in dat budgetgat springen?
4) Wat is de gecreëerde mediawaarde binnen het wielrennen en hoe verhoudt zich dat met andere marketingtools die bedrijven kunnen inzetten?
5) Vraag en aanbod: hoe graag wil de sporter tekenen en hoe graag wil de sponsor juist deze sporter aan zich binden?
6) Etc. etc.

Samlambeej 3 juni 2020 om 16:01

"Bijna tachtig procent van het budget van een team gaat naar lonen. Als die budgetten dalen, zullen dus ook de lonen dalen.”

Betekent dat een ploeg met 12,5 miljoen budget, 10 miljoen aan lonen spendeert? En maar 2,5 miljoen aan alle andere kosten? Met wat ze van de organisaties krijgen kunnen ze misschien alleen de wagens voltanken en een flesje uit de minibar plukken.

Lijkt me dat er dan nog wel wat te besparen valt op de lonen. Rennerslonen voor een goed begrip he. Denk dat je de omkadering niet minder kan bieden.

tvm 4 juni 2020 om 09:13

@samlam

Dat zou zeker kunnen. Maar je hebt natuurlijk te maken met marktwerking. Als jij gaat snijden in de salarissen van renners, en je concurrent doet dat niet of minder, zijn de beste renners weg.

Headlines

Materiaalzone

Populair